WERKZAAMHEDEN TEN BEHOEVE VAN WEGEN ONDERHOUD 2019 In de periode van maandag 16 september tot en met 4 oktober 2019 wordt er klein en groot onderhoud uitgevoerd aan de wegen in gemeente Simpelveld. Het grote onderhoud van de wegen vindt dit jaar plaats op de Rolduckerweg en in het (tunneltje) Oranjeplein. De (asfalt)verhardingen in deze straten worden vervangen. De aannemer houdt zo veel als mogelijk rekening met aangelegen woningen en bedrijven. Voor het doorgaande verkeer worden omleidingsroutes ingesteld. Daarnaast worden er kleinschalige onderhouds-werkzaamheden uitgevoerd (veelal asfaltreparaties en trottoirherstel) op diverse wegen binnen de bebouwde kom. Voor wat betreft de civieltechnische uitvoering van het groot en klein onderhoud is de volgende fasering opgesteld: • 16 – 20 september: alle klein onderhoud wegen (klein straatwerk, freesvakken, vullen scheuren asfalt etc.) • 16 – 20 september: uitvoering asfalt tunnel Oranjeplein • 16 – 27 september: uitvoering straatwerk Rolduckerweg • 30 september – 4 oktober: uitvoering asfalt Rolduckerweg De planning kan, afhankelijk van de weersomstandigheden of onvoorziene zaken, worden bijgesteld.
13 documenten
gemeente SimpelveldWERKZAAMHEDEN TEN ...
BurgerBelangen Simpelveld 26-08-2019 10:39
gemeente SimpelveldWIE WORDT ONZE ...
BurgerBelangen Simpelveld 24-08-2019 07:12
WIE WORDT ONZE NIEUWE BUURTBEMIDDELAAR? “De muziek staat veel te hard. Hij parkeert altijd zijn auto voor mijn deur. Moet je eens zien hoe hun tuin erbij ligt.” Het zijn zomaar wat voorbeelden van omstandigheden die het woongenot van mensen behoorlijk kunnen verstoren. Simpelweg doordat buren daar verschillende ideeën over hebben. Soms leiden die ‘ergernissen’ tot misverstanden en burenruzies. Daarom werken woningstichting Simpelveld, de politie, gemeente Simpelveld en Impuls met het project buurtbemiddeling. In Buurtbemiddeling Simpelveld zetten vrijwilligers zich in om het contact tussen buurtgenoten te verbeteren, vooral buurtgenoten die last hebben van elkaar. De buurtbemiddelaars komen in actie op het moment dat het woongenot is verstoord door een conflict met een buurtgenoot. Zij brengen beide partijen bij elkaar op neutraal terrein om samen naar een oplossing te zoeken. Het gaat hierbij wel om de bekende huis-, tuin- en keukenconflicten zoals geluidsoverlast, rommel of vuilnis, overhangende bomen of struiken. Buurtbemiddeling treedt niet op bij ernstige overlast en juridische of langslepende conflicten. Het doel van het project is het herstel van de communicatie tussen burgers, op zo’n manier dat zij over het conflict en tot ieders tevredenheid afspraken kunnen maken. Door aan de slag te gaan met een kleine ruzie voorkom je dat onenigheden van kwaad tot erger worden en uitlopen op een jarenlange strijd tussen buren. Wij zoeken nieuwe vrijwilligers Buurtbemiddeling heeft altijd ruimte voor nieuwe vrijwilligers. Om buurtbemiddelaar te worden is een gezonde dosis enthousiasme nodig. U krijgt van ons een goede introductie, een basistraining, begeleiding tijdens de uitvoering van het werk en verdere scholing op maat. Een aantal buurtbemiddelaars is tevens mediator. Voor meer informatie over het project kunt u contact opnemen met Romy Postulart, coördinator Buurtbemiddeling Simpelveld. Telefonisch 045 – 545 6351 of via mail buurtbemiddeling@impulskerkrade.nl
gemeente SimpelveldMEEPRATEN OVER ...
BurgerBelangen Simpelveld 12-07-2019 07:33
MEEPRATEN OVER WINDENERGIE IN PARKSTAD-ZUID “Steeds meer mensen beginnen te beseffen dat we niet stil kunnen blijven zitten als het gaat om klimaatverandering en energietransitie”; aldus wethouder Wiel Schleijpen en zijn collega wethouders Claessens (Heerlen) en Schneider (Kerkrade). “Daarom nemen wij de regie om samen met inwoners en instellingen de mogelijkheden voor windenergie in Parkstad-Zuid te onderzoeken. Als samenwerkende gemeenten willen we de mensen in dit proces betrekken en met hen bekijken of zij financieel kunnen profiteren van de windturbines”. De gemeenten in de regio Parkstad hebben met elkaar afgesproken om in 2040 energieneutraal te zijn*. Om dat te bereiken is het nodig om, naast inzet op energiebesparing, zelf duurzame energie op te wekken. Dan gaat het bijvoorbeeld over zonnepanelen en windturbines. De gemeenten Heerlen, Kerkrade en Simpelveld onderzoeken samen de mogelijkheden van windenergie in het gebied Parkstad-Zuid. Wiel Schleijpen: “We willen onderzoeken of windenergie haalbaar is en gedragen wordt. Inwoners in dit gebied krijgen een rol in deze zoektocht, waarbij het ook gaat over manieren waarop inwoners financieel kunnen profiteren van de turbines.” Dit najaar worden werksessies gehouden met inwoners, bedrijven, organisaties en instellingen die gevestigd zijn in het gebied Parkstad-Zuid (Heerlen, Simpelveld en Kerkrade). Financieel meedoen Als er windturbines worden gerealiseerd, vinden de gemeenten het belangrijk dat omwonenden en energiecoöperaties in het gebied de gelegenheid krijgen om financieel mee te doen. Bedrijven die bijvoorbeeld meedingen naar een opdracht om windturbines te plaatsen, moeten in hun aanbod een voorstel doen over de manier waarop ze dat willen realiseren. Voor de gemeenten is maximale burgerparticipatie een voorwaarde, waarbij het mogelijk moet zijn dat inwoners financieel kunnen deelnemen aan en profiteren van de windturbines. De regionale windenergiecoördinator die met steun van de provincie Limburg in Parkstad actief is, brengt specialistische kennis en expertise in. * De ambities zijn vastgelegd in PALET (Parkstad Limburg Energie Transitie). Meer informatie over PALET vindt u op de website https://parkstad-limburg.nl/programmas/ruimte-en-palet/energiebeleid-parkstad-limburg-energietransitie-palet/
gemeente SimpelveldHittegolf: zet uw ...
BurgerBelangen Simpelveld 24-06-2019 15:37
Hittegolf: zet uw afval op tijd buiten Deze week worden hoge temperaturen gemeld van wel meer dan 35 graden. Het huis aan huis inzamelen van afval gaat uiteraard gewoon door. Wel worden er een aantal maatregelen getroffen om de chauffeurs en beladers zoveel mogelijk tijdens hun werk te ontzien. Ander tijdstip Hierdoor kan het zijn dat de inzamelwagen op een andere tijd door uw straat rijdt dan u gewend bent. Zet uw afval daarom op tijd buiten. Voor de containers van GFT- en restafval en voor papierafval betekent dat uiterlijk om 07.00 uur en voor PMD-verpakkingen en de BEST-tas betekent dat uiterlijk om 8.00 uur. Het kan ook gebeuren dat de inzameling later dan u gewend bent plaatsvindt. Laat de container daarom overdag wat langer buiten staan. Water en korte broeken Rd4 zet de hele week extra wagens in. Daarnaast wordt de chauffeurs en beladers gevraagd om rustiger aan te doen, wat vaker een korte pauze in de schaduw in te lassen en meer te drinken. Flesjes water en isotone drankjes worden uitgedeeld. Alle medewerkers die buiten werken ontvangen informatie over het voorkomen van een zonnesteek. Zo wordt bijvoorbeeld het dragen van een hoofddeksel en luchtige kleding (korte broek) geadviseerd.
gemeente SimpelveldKENT U IEMAND DIE ...
BurgerBelangen Simpelveld 04-05-2019 05:02
KENT U IEMAND DIE EEN LINTJE VERDIENT? Overal in Nederland zetten mensen zich in voor de samenleving. Meestal doen ze dat onopvallend en op de achtergrond. Maar deze personen zouden best eens in het zonnetje mogen worden gezet. Kent u zo iemand, en vindt u dat deze persoon publieke erkenning verdient? De meest waardevolle waardering voor hem of haar is het toekennen van een onderscheiding of ‘lintje’. Iedereen mag zo’n lintje aanvragen. Hoewel Koningsdag 2020 nog heel ver weg lijkt, starten nu al de voorbereidingen voor de Koninklijke Onderscheidingen. Om mensen te kunnen voordragen, zijn wij afhankelijk van ideeën van verenigingen, maatschappelijke organisaties en inwoners. Die weten immers het beste wie zich verdienstelijk heeft gemaakt voor de samenleving. Kent u iemand die volgens u een lintje verdient? Reageert u dan alstublieft. De aanvragen voor de Algemene Gelegenheid 2020 kunt u indienen tot 15 juni 2019. Aanvragen voor een Bijzondere Gelegenheid moeten 6 maanden voor de uitreikingsdatum worden ingediend. Voor informatie over het aanvragen van een onderscheiding, kunt u bellen met het kabinet van de burgemeester (045 - 5448301). Of kijk op www.lintjes.nl. Daar kunt u ook een voorstelformulier downloaden.
gemeente SimpelveldInloopdag voor ...
BurgerBelangen Simpelveld 01-05-2019 19:56
Inloopdag voor mantelzorgers in mei Het Steunpunt voor Mantelzorgers organiseert maandelijks in Parkstad inloopbijeenkomsten. Mantelzorgers en zorgvrijwilligers kunnen er onder het genot van een kopje koffie hun verhaal vertellen of juist de zorgen even van zich afzetten. Aan de bijeenkomsten is maandelijks een thema gekoppeld. Voor deze maand is dit: Eenzaamheid en website eigen gemeente Datum: 8 mei Tijd: 10.00-12.00 uur Locatie: Op de Boor, Wilhelminastraat 19, Bocholtz We gaan samen bespreken wat eenzaamheid betekent en wat het verschil is met sociaal isolement. Tevens gaan we surfen over de website van uw eigen gemeente om te ontdekken wat er allemaal mogelijk is. Nadat het thema besproken is, kunnen algemene vragen met betrekking tot mantelzorg gesteld worden, desgewenst individueel. Zorgt u voor een zieke of hulpbehoevende (thuis of in een verzorgingshuis) dan bent u van harte welkom! Aanmelden is niet nodig. Deelname, koffie en thee zijn gratis. Kijk voor meer informatie op www.mantelzorgparkstad.nl Telefoonnummer: 045-2114000. Email: info@mantelzorgparkstad.nl De inloopbijeenkomsten worden georganiseerd door Steunpunt voor Mantelzorgers in samenwerking met Ruggesteun en het Toon Hermans Huis Parkstad.
gemeente ...
BurgerBelangen Simpelveld 05-04-2019 06:44
BEDRIJFSCONTACTFUNCTIONARIS GEMEENTE SIMPELVELD De gemeente hecht veel waarde aan een goed contact met het plaatselijke bedrijfsleven. De bedrijfscontactfunctionaris is hierbij een belangrijke schakel. Even voorstellen Ik ben Maarten-Jan Oosterman. Sinds 18 februari 2019 ben ik de bedrijfscontactfunctionaris van gemeente Simpelveld. Ik sta voor u klaar! Als u als ondernemer vragen heeft, hoeft u niet eerst de hele website of gemeentegids te doorzoeken. Nee, u stelt de vraag gewoon aan mij. Ik zorg ervoor dat u antwoord krijgt of wordt doorverwezen naar de juiste instantie. Vraagbaak voor ondernemers Stel, u wilt uw bedrijf vestigen in gemeente Simpelveld en u bent op zoek naar ruimte. Of u heeft al een bedrijf in gemeente Simpelveld, maar u wilt uw bedrijf uitbreiden, veranderen of verplaatsen. Ik breng voor u in kaart welke vergunningen u nodig hebt en waar u deze moet indienen. Ik vervul zo de rol van intermediair en maak het u gemakkelijk! Ik ken de procedures en de juiste mensen. Wat doet de bedrijfscontactfunctionaris? • Centraal aanspreekpunt; • Schakel tussen bedrijfsleven en gemeentelijke overheid; • Contactpersoon voor individuele ondernemers; • Periodiek overleg met ondernemersverenigingen. Contact Neem voor vragen of voor meer informatie contact op met de bedrijfscontactfunctionaris via m.oosterman@simpelveld.nl of telefonisch via 045 54 48 339. Ik werk op maandag en dinsdag.
Contact PvdA Simpelveld / Bocholtz
PvdA Simpelveld 18-03-2018 16:39
Het bericht Contact PvdA Simpelveld / Bocholtz verscheen eerst op PvdA Simpelveld & Bocholtz.
PvdA Raad en Commissie overleg
PvdA Simpelveld 17-03-2018 08:15
Raadsinformatiebrief
Aan:
Van:
Onderwerp:
Datum: Zaakkenmerk:
Raad en raadscommissie
College van burgemeester en wethouders
Artikel 39 RvO – PvdA – Sociale Leningen
20 februari 2018 92781
Op grond van artikel 39, eerste en tweede lid van het Reglement van Orde van de gemeente Simpelveld hebben raadsleden het recht schriftelijke vragen te stellen aan het college of burgemeester. Op grond van het derde lid dient beantwoording in principe plaats te vinden binnen dertig dagen nadat de vragen zijn ontvangen door de griffie.
De voorliggende vragen zijn op 2 februari 2018 ontvangen, waardoor de schriftelijke beantwoording uiterlijk op 5 maart 2018 door tussenkomst van de griffie aan de raadsleden moet zijn kenbaar gemaakt. Nu met dit collegevoorstel behandeling van de vragen plaatsvindt in de collegevergadering van 20 februari 2018, is er geen aanleiding de beantwoordingstermijn te verdagen en kan binnen de geldende termijn tot beantwoording worden gekomen.
Ingekomen vragen
“Sociale leningen zijn bedoeld voor mensen met financiële problemen die nergens anders terecht kunnen. Een lening aanvragen bij een commerciële bank kan niet, maar die kapotte koelkast en zorgrekeningen moeten wel betaald worden. Volgens televisieprogramma Kassa zijn de verschillen in rentetarieven tussen gemeenten groot. In 132 gemeenten ligt het rentetarief tussen de 12 en 14%, terwijl in 22 gemeenten een tarief van 0 tot 5% geldt. Door de hoge rentetarieven komen mensen geheel onnodig nog verder in de problemen.
Gezien het bovenstaande stelt de PvdA de volgende vragen:
– hoe is het in onze gemeente Simpelveld gesteld met dergelijke sociale leningen? – worden deze leningen in Simpelveld verstrekt? – en zo ja tegen welke tarieven?”
Beantwoording
Hoe is het in onze gemeente Simpelveld gesteld met dergelijke sociale leningen? In noodzakelijke gevallen kunnen wij sociale leningen verstrekken. We doen dit via de Kredietbank Limburg. Omdat de gemeenten Nuth, Simpelveld en Voerendaal (Kompas- gemeenten) niet zijn aangesloten bij de gemeenschappelijke regeling Kredietbank Limburg, koopt Kompas namens de drie gemeenten producten in bij de Kredietbank Limburg.
Worden deze leningen in Simpelveld verstrekt? Ja, maar in beperkte mate: Simpelveld 8, Nuth 8, Voerendaal 13.Om in aanmerking te komen, moeten inwoners voldoen aan de bepalingen van de Wet Fido
Het inkomen mag niet hoger zijn dan 130% van het minimumloon; Het inkomen is hoger, maar er is sprake van een beschadigd kredietverleden, blijkend uit een achterstandsmelding bij het BKR; De klant kan geen krediet krijgen bij een reguliere handelsbank, omdat hij bv. 65 jaar of ouder is of over een tijdelijke verblijfsvergunning beschikt. En zo, tegen welke tarieven? Het maximum kostenpercentage is 12% (2% onder het vastgestelde wettelijke maximum). Het betreft hier echter nadrukkelijk het maximum. Het daadwerkelijke percentage is afhankelijk van de kredietsom en de zekerheden. Het maximumpercentage geldt bij leningen met een hoog risico aan mensen die vanwege dit risico niet bij een commerciële bank terecht kunnen. Aan de andere kant kennen kredieten met een zekerheid vanuit de gemeente (waaronder bv. inrichtingskredieten en kredieten voor het afkopen van schulden) een veel lager tarief, namelijk 6,5%.
Het bericht PvdA Raad en Commissie overleg verscheen eerst op PvdA Simpelveld & Bocholtz.
gemeente SimpelveldGROEN LICHT VOOR ...
BurgerBelangen Simpelveld 08-03-2018 16:43
GROEN LICHT VOOR ZORGCENTRUM BOCHOLTZ Het zorgcentrum in Bocholtz wordt getransformeerd naar een modern wijkzorgcentrum. Na jaren van onderzoeken en plannen start binnenkort de verbouwing. Vanmiddag kreeg wethouder Wiel Schleijpen groen licht van de Bestuurscommissie Wonen en Herstructurering van stadsregio Parkstad-Limburg. “Ik ben blij dat onze jarenlange inspanningen, samen met Meander, ertoe hebben geleid dat wonen met meer of minder zorg ook voor de toekomst in Bocholtz is gewaarborgd.” Eigentijds en toegankelijk Het zorgcentrum wordt door MeanderGroep Zuid-Limburg verduurzaamd en aangepast aan de woon- en zorgbehoeften van de huidige tijd. Het wordt een eigentijds wijkzorgcentrum volgens het ‘open PG-concept’ bestaande uit zorgwoningen (21 appartementen), groepswoningen voor mensen met dementie (33 kamers met 5 woon-eetkamers) en een buurtkamer die ten dienste staat van álle inwoners van Bocholtz. Jos Merx, lid van de Raad van Bestuur van MeanderGroep Zuid-Limburg licht de plannen toe: “Nu mensen zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen, heeft de vraag naar grootschalige verzorgingshuizen gaandeweg plaats gemaakt voor zorgcentra die anders zijn opgezet. Tegenwoordig staan zorgwoningen centraal waar mensen zelfstandig wonen en waar intensieve zorg mogelijk is. De woningen zijn geschikt voor rolstoelgebruik, voorzien van domotica en tilliften in de badkamer en er is zorg op afroep beschikbaar.” De term ‘open PG’ duidt op de zorg voor ouderen met dementie. Jos: “Er is geen sprake meer van gesloten afdelingen. Dementerenden wonen samen in een huiselijke omgeving waar ze gestimuleerd worden om deel te nemen aan dagelijkse activiteiten. Mantelzorgers en familie blijven daarbij een belangrijke rol spelen. Zorgvoorzieningen en de buurtkamer zijn bovendien voor alle cliënten van MeanderGroep toegankelijk.” Een leven lang wonen in Bocholtz De plannen voor het zorgcentrum zijn vandaag behandeld door de Bestuurscommissie Wonen en Herstructurering van Parkstad-Limburg. Die commissie bewaakt de afspraken die in Zuid-Limburgs verband zijn gemaakt over de ontwikkeling van de woningvoorraad en kijkt of bouwinitiatieven beantwoorden aan een behoefte. Over dat laatste zijn Jos Merx en Wiel Schleijpen eensgezind: “Er is behoefte aan zorg, dat staat buiten kijf. Het is ook altijd onze insteek geweest om in die zorgbehoefte te voorzien en in de wens om je leven lang in Bocholtz te blijven wonen. We zijn blij dat het gebouw behouden blijft en een eigentijdse invulling krijgt. En we hopen dat de buurtkamer meer dan ooit een ontmoetingsplek wordt voor alle inwoners van Bocholtz. Gezien het succes van d’r Gemütliche Eck voldoet ook dat aan een behoefte.”