Nieuws van D66 in Stadskanaal inzichtelijk

18 documenten

Brief Alexander Pechtold aan Verkenner Schippers

D66 D66 Stadskanaal 20-03-2017 14:14

/r/895eff8edf079bd2ae0f606a3c93b558?url=http%3A%2F%2Fstadskanaal.d66.nl%2F2017%2F03%2F20%2Fbrief-alexander-pechtold-aan-verkenner-schippers%2F&id=bca3cad173cc6699b6a5ba402fc0a2de6a74e25c

Lees hier de reactie van Alexander Pechtold op zijn gesprek met Verkenner Edith Schippers (VVD) en de brief die hij namens de D66-fractie aan Schippers heeft overhandigd.

Alexander Pechtold: “Met deze brief in mijn binnenzak ben ik zojuist bij Verkenner Edith Schippers langs geweest. Na overleg met de nieuwe fractie vanmorgen heb ik haar verteld dat D66 in wil zetten op een kabinet waar we ons ook in de campagne voor hebben uitgesproken. Een evenwichtig kabinet vanuit het politieke midden. Een progressief kabinet dat links en rechts verbindt. Wat ons betreft is dat een kabinet waarin de grootste partij én de grote winnaars samenwerken. Concreet: een kabinet van VVD, CDA, D66 en GroenLinks.

Zo’n coalitie doet recht aan de uitslag van de verkiezingen. En met deze partijen is het naar onze overtuiging mogelijk om belangrijke onderwerpen zoals klimaat- en energie, onderwijs en innovatie en sociale en economische vernieuwing verder te brengen. Nu maar afwachten wat andere partijen adviseren. En waar Verkenner Schippers uiteindelijk mee komt.”

Lees hier de brief van Alexander Pechtold aan Verkenner Edith Schippers.

Tweet dit artikelDeel dit artikel op Facebook Alexander Pechtold Fractievoorzitter

Brief Alexander Pechtold aan Verkenner Schippers

D66 D66 Stadskanaal 20-03-2017 14:14

https://stadskanaal.d66.nl/2017/03/20/brief-alexander-pechtold-aan-verkenner-schippers/

Lees hier de reactie van Alexander Pechtold op zijn gesprek met Verkenner Edith Schippers (VVD) en de brief die hij namens de D66-fractie aan Schippers heeft overhandigd.

Alexander Pechtold: “Met deze brief in mijn binnenzak ben ik zojuist bij Verkenner Edith Schippers langs geweest. Na overleg met de nieuwe fractie vanmorgen heb ik haar verteld dat D66 in wil zetten op een kabinet waar we ons ook in de campagne voor hebben uitgesproken. Een evenwichtig kabinet vanuit het politieke midden. Een progressief kabinet dat links en rechts verbindt. Wat ons betreft is dat een kabinet waarin de grootste partij én de grote winnaars samenwerken. Concreet: een kabinet van VVD, CDA, D66 en GroenLinks.

Zo’n coalitie doet recht aan de uitslag van de verkiezingen. En met deze partijen is het naar onze overtuiging mogelijk om belangrijke onderwerpen zoals klimaat- en energie, onderwijs en innovatie en sociale en economische vernieuwing verder te brengen. Nu maar afwachten wat andere partijen adviseren. En waar Verkenner Schippers uiteindelijk mee komt.”

Lees hier de brief van Alexander Pechtold aan Verkenner Edith Schippers.

Tweet dit artikelDeel dit artikel op Facebook Alexander Pechtold Fractievoorzitter

Modernisering huwelijk stap dichterbij

D66 D66 Stadskanaal 18-02-2016 15:02

/r/d6c18b605b6e6ffaa118176a2d97511e?url=http%3A%2F%2Fstadskanaal.d66.nl%2F2016%2F02%2F18%2Fmodernisering-huwelijk-stap-dichterbij%2FSchermafbeelding-2016-02-17-om-09.19.46-298x234&id=0e1e7e60e763135473e1a49ee711fbad76bccbcf

Vandaag wordt het initiatiefwetsvoorstel om het huwelijk te moderniseren voor het eerst in de Tweede Kamer behandeld. Dit wetsvoorstel, een initiatief van D66, VVD en PvdA, is daarmee een stap dichterbij de inwerkingtreding.

D66-Kamerlid Judith Swinkels D66): “Dit wetsvoorstel zorgt ervoor dat er in de toekomst een onderscheid wordt gemaakt tussen bezit en schulden opgebouwd voor het huwelijk en tijdens het huwelijk. Alleen het vermogen dat echtgenoten tijdens het huwelijk hebben opgebouwd zal binnen de gemeenschap van goederen vallen. Het voorhuwelijks vermogen, giften en erfenissen blijven met deze wet privévermogen.”

Schulden Schulden die voor het huwelijk zijn aangegaan vallen straks buiten de gemeenschap. Swinkels: “Een schuld aangegaan voorafgaand aan het huwelijk is vaak een lastige kwestie. In sommige gevallen is het een reden om huwelijkse voorwaarden op te stellen. De partner wordt met dit wetsvoorstel niet medeverantwoordelijk voor die oude, voorhuwelijkse schuld. Soms weet een partner ook niet dat de ander zo’n oude schuld had en komt dat pas boven water bij een echtscheiding. Met de nieuwe wet wordt zo’n onaangename verrassing voorkomen.”

Erfenis Een erfenis valt in de toekomst ook buiten de gemeenschap van goederen. Het kan dat na een scheiding de ene partner een erfenis niet hoeft te delen door een uitsluitingsclausule en de ander wel omdat deze clausule ontbreekt. In veel gevallen wordt nu een uitsluitingsclausule opgesteld, dat is straks overbodig.

/r/491cbdf0452b6aa8cce8f031b65a9b4c?url=http%3A%2F%2Fstadskanaal.d66.nl%2F2016%2F02%2F18%2Fmodernisering-huwelijk-stap-dichterbij%2Fmoderniseer-huwelijk-3&id=0e1e7e60e763135473e1a49ee711fbad76bccbcf

Modernisering huwelijk stap dichterbij

D66 D66 Stadskanaal 18-02-2016 15:02

https://stadskanaal.d66.nl/2016/02/18/modernisering-huwelijk-stap-dichterbij/Schermafbeelding-2016-02-17-om-09.19.46-298x234

Vandaag wordt het initiatiefwetsvoorstel om het huwelijk te moderniseren voor het eerst in de Tweede Kamer behandeld. Dit wetsvoorstel, een initiatief van D66, VVD en PvdA, is daarmee een stap dichterbij de inwerkingtreding.

D66-Kamerlid Judith Swinkels D66): “Dit wetsvoorstel zorgt ervoor dat er in de toekomst een onderscheid wordt gemaakt tussen bezit en schulden opgebouwd voor het huwelijk en tijdens het huwelijk. Alleen het vermogen dat echtgenoten tijdens het huwelijk hebben opgebouwd zal binnen de gemeenschap van goederen vallen. Het voorhuwelijks vermogen, giften en erfenissen blijven met deze wet privévermogen.”

Schulden Schulden die voor het huwelijk zijn aangegaan vallen straks buiten de gemeenschap. Swinkels: “Een schuld aangegaan voorafgaand aan het huwelijk is vaak een lastige kwestie. In sommige gevallen is het een reden om huwelijkse voorwaarden op te stellen. De partner wordt met dit wetsvoorstel niet medeverantwoordelijk voor die oude, voorhuwelijkse schuld. Soms weet een partner ook niet dat de ander zo’n oude schuld had en komt dat pas boven water bij een echtscheiding. Met de nieuwe wet wordt zo’n onaangename verrassing voorkomen.”

Erfenis Een erfenis valt in de toekomst ook buiten de gemeenschap van goederen. Het kan dat na een scheiding de ene partner een erfenis niet hoeft te delen door een uitsluitingsclausule en de ander wel omdat deze clausule ontbreekt. In veel gevallen wordt nu een uitsluitingsclausule opgesteld, dat is straks overbodig.

https://stadskanaal.d66.nl/2016/02/18/modernisering-huwelijk-stap-dichterbij/moderniseer-huwelijk-3

Duidelijke keurmerken voor eten en drinken

D66 D66 Stadskanaal 18-02-2016 14:58

/r/53daaa72b547508a9adaa27fa785ff9c?url=http%3A%2F%2Fstadskanaal.d66.nl%2F2016%2F02%2F18%2Fduidelijke-keurmerken-voor-eten-en-drinken%2FFatma-1-298x234&id=d255a843544824dfce1387e3019ec3875c65af39

Het voorstel van Tweede Kamerleden Fatma Koser Kaya (D66) en Bart de Liefde (VVD) om te komen tot minder en duidelijkere keurmerken voor eten en drinken is aangenomen.

Koser Kaya: “Het belangrijkste is dat de consument duidelijke informatie heeft wanneer hij iets koopt. Met duidelijke keurmerken zie je in één oogopslag of een pak koekjes of een pond gehakt past in je persoonlijke wensen wat betreft impact op het milieu, dierenwelzijn en gezondheid. Mensen kunnen zelf beslissen wat ze daarbij belangrijk vinden.” De Liefde: “Consumenten moeten kunnen vertrouwen op keurmerken, maar nu is het een janboel. Je ziet door de bomen, vinkjes, sterren, blaadjes en stoplichten het bos niet meer. Dat moet anders en dat moet beter. Wij roepen producenten, consumenten en winkels op snel te komen met een helder kader voor keurmerken, om vervolgens drastisch te snoeien in het aantal.”

Snoeien in woud van keurmerken Nu is er een wildgroei aan keurmerken waardoor consumenten door de bomen het bos niet meer zien. Het liberale voorstel roept het kabinet op samen met de producenten-, keten- en consumentenorganisaties te komen tot een duidelijker voedselkeurmerk-systeem. Daarbij wordt fors gesnoeid in het woud aan keurmerken zodat de consument beter geïnformeerd keuzes kan maken in de winkel en supermarkt.

Achtergrondinformatie Een overzicht van keurmerken door het voedingscentrum:

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/keurmerken.aspx

De motie:

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

van mening dat voedselkeurmerken tot doel hebben consumenten in staat te stellen een bewuste keuze te maken op basis van objectieve informatie;

constaterende dat consumenten met een onoverzichtelijk woud aan voedselkeurmerken te maken hebben op het gebied van gezondheid, duurzaamheid en dierenwelzijn;

verzoekt de regering samen met de producenten-, keten- en consumentenorganisaties een eensluidend kader te ontwikkelen waaraan voedselkeurmerken moeten voldoen op het gebied van gezondheid, duurzaamheid en dierenwelzijn;

verzoekt de regering aan de producenten-, keten- en consumentenorganisaties en deskundigen te vragen te komen tot een eenduidiger voedselkeurmerk-systeem, waarbij fors wordt gesnoeid in het woud aan keurmerken, en daarbij de Britse ervaringen op het gebied van een vrijwillig systeem te betrekken;

en gaat over tot de orde van de dag.

Koser Kaya De Liefde

Tweet dit artikelDeel dit artikel op Facebook

Duidelijke keurmerken voor eten en drinken

D66 D66 Stadskanaal 18-02-2016 14:58

https://stadskanaal.d66.nl/2016/02/18/duidelijke-keurmerken-voor-eten-en-drinken/Fatma-1-298x234

Het voorstel van Tweede Kamerleden Fatma Koser Kaya (D66) en Bart de Liefde (VVD) om te komen tot minder en duidelijkere keurmerken voor eten en drinken is aangenomen.

Koser Kaya: “Het belangrijkste is dat de consument duidelijke informatie heeft wanneer hij iets koopt. Met duidelijke keurmerken zie je in één oogopslag of een pak koekjes of een pond gehakt past in je persoonlijke wensen wat betreft impact op het milieu, dierenwelzijn en gezondheid. Mensen kunnen zelf beslissen wat ze daarbij belangrijk vinden.” De Liefde: “Consumenten moeten kunnen vertrouwen op keurmerken, maar nu is het een janboel. Je ziet door de bomen, vinkjes, sterren, blaadjes en stoplichten het bos niet meer. Dat moet anders en dat moet beter. Wij roepen producenten, consumenten en winkels op snel te komen met een helder kader voor keurmerken, om vervolgens drastisch te snoeien in het aantal.”

Snoeien in woud van keurmerken Nu is er een wildgroei aan keurmerken waardoor consumenten door de bomen het bos niet meer zien. Het liberale voorstel roept het kabinet op samen met de producenten-, keten- en consumentenorganisaties te komen tot een duidelijker voedselkeurmerk-systeem. Daarbij wordt fors gesnoeid in het woud aan keurmerken zodat de consument beter geïnformeerd keuzes kan maken in de winkel en supermarkt.

Achtergrondinformatie Een overzicht van keurmerken door het voedingscentrum:

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/keurmerken.aspx

De motie:

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

van mening dat voedselkeurmerken tot doel hebben consumenten in staat te stellen een bewuste keuze te maken op basis van objectieve informatie;

constaterende dat consumenten met een onoverzichtelijk woud aan voedselkeurmerken te maken hebben op het gebied van gezondheid, duurzaamheid en dierenwelzijn;

verzoekt de regering samen met de producenten-, keten- en consumentenorganisaties een eensluidend kader te ontwikkelen waaraan voedselkeurmerken moeten voldoen op het gebied van gezondheid, duurzaamheid en dierenwelzijn;

verzoekt de regering aan de producenten-, keten- en consumentenorganisaties en deskundigen te vragen te komen tot een eenduidiger voedselkeurmerk-systeem, waarbij fors wordt gesnoeid in het woud aan keurmerken, en daarbij de Britse ervaringen op het gebied van een vrijwillig systeem te betrekken;

en gaat over tot de orde van de dag.

Koser Kaya De Liefde

Tweet dit artikelDeel dit artikel op Facebook

D66 kiest voor schone lucht

D66 D66 Stadskanaal 16-02-2016 15:05

/r/ea3d9b02c9eddbd293883bfa068d16b0?url=http%3A%2F%2Fstadskanaal.d66.nl%2F2016%2F02%2F16%2Fd66-kiest-voor-schone-lucht%2F20160210223223-1-298x234&id=fa261b41ae21a9560862148f67597156ad4d394f

De lucht in Nederland moet schoner, daarom toont D66 in de steden lef bij het aanpakken van problemen. Maar lucht houdt zich niet aan grenzen. Ook het kabinet heeft de dure zorgplicht tegenover alle Nederlanders om zich van Binnenhof tot Brussel voor schonere lucht in te spannen.

Wij roepen minister Schultz (VVD) en staatssecretaris Dijksma (PvdA) daarom op om de handschoen steviger op te pakken. Zwicht niet voor de autolobby in Brussel, werk samen met lokale overheden, bedrijven en belangenorganisaties om het wagenpark in Nederland sneller schoon te krijgen en ondersteun steden ècht bij hun inspanningen om de lucht gezonder te maken.

Luchtvervuiling in steden komt nog steeds voor een belangrijk deel door het verkeer. We weten bovendien steeds meer over hoe schadelijk die vervuilde lucht is: waar we vroeger dachten aan astma en longaandoeningen blijken ook hart- en vaatziekten en zelfs hersenaandoeningen gevolg te kunnen zijn van te smerige lucht, zo zei World Health Organization directeur Maria Neira onlangs. Dit is de reden dat de WHO een sterke aanscherping van de EU-normen bepleit.

De EU slaagt er maar niet in de uitstoot van voertuigen – en controle daarop, zo blijkt wel uit de sjoemelcultuur bij autofabrikanten – dusdanig terug te dringen zodat gezonde lucht makkelijk haalbaar is. Dit werd afgelopen week eens te meer pijnlijk duidelijk toen het Europese Parlement zwichtte voor de sterke autolobby en autofabrikanten daarmee vijf jaar uitstel gaf om aan de nieuwste uitstootnormen te voldoen. Een paradoxale gotspe, want terwijl steden vandaag moeten voldoen aan de Europese normen voor luchtkwaliteit en boetes riskeren, worden autofabrikanten als één van de grootste vervuilers van diezelfde lucht juist beloond voor hun jarenlange slechte gedrag.

De afgelopen tijd is er in Nederland vooral veel aandacht geweest voor de milieuzones voor schone lucht die steden instellen om de vervuilendste auto’s te weren. Stadsbesturen worden erom bejubeld maar ook verguisd. Niet in de laatste plaats vanuit de Tweede Kamer, waar in december 2015 nog een motie werd aangenomen met als strekking de gemeentes de mogelijkheid af te pakken om zones voor schone lucht in te stellen. De rellen rondom het gesjoemel met uitstootmetingen van auto’s hebben hopelijk een positief effect – never waste a good crisis! Minister Schultz en Staatssecretaris Dijksma mogen bij de onderhandelingen in Brussel niet toegeven aan de tegenwerkende lobby van auto-producerende landen als Frankrijk en Duitsland, ten koste van de gezondheid van de Nederlander. Als de auto-industrie, Brussel en het Rijk doortastend te werk gaan, verdwijnt uiteindelijk ook de noodzaak voor milieuzones.

Het kabinet draalt echter met het ondersteunen van de steden bij hun pogingen hun inwoners in gezonde lucht te laten wonen. Sterker nog: al jaren weigert Minister Schultz – ook al is er een motie van D66 en CDA daartoe aangenomen- duidelijke verkeersborden langs de Rijkswegen te plaatsen zodat automobilisten weten dat ze een milieuzone binnenrijden. En terwijl we in de steden hard werken aan zo schoon mogelijk openbaar vervoer, P+R-faciliteiten, doorstroming van verkeer en stimulering van de fiets en elektrisch vervoer, moet het Rijk na gaan denken over hoe zij bijvoorbeeld ondernemers en toeleveranciers die de stad in willen kan helpen dat zo schoon mogelijk te doen. Hetzelfde is aan de hand met scooters en brommers. Stop met het verkopen van verouderde modellen die met hun vervuilende techniek hun uitlaatgassen midden tussen fietsers en wandelwagens spuiten. Nog een andere: wat we aan Nederlanders vragen moet ook gelden voor bezoekers uit andere landen. Dus boetes voor het overtreden van milieuzones moeten internationaal inbaar zijn, zodat iedereen weet: niet met je vieze auto naar die stad. Een mooie klus voor Minister van Veiligheid en Justitie Van der Steur.

Gelukkig delen ‘veelrijders’ zoals openbaar vervoersorganisaties, de logistieke sector en de taxibranche tegenwoordig wél het besef dat het beter kan en moet. De milieuzones in Utrecht, Rotterdam en Amsterdam worden ingevoerd met instemming en medewerking van veel van deze weggebruikers. Zij zien dat in de groeiende steden schoner vervoer noodzaak is. Inmiddels wordt er samengewerkt om het vervoer in steden binnen tien jaar zoveel mogelijk uitstootvrij te laten zijn.

Waar steden verantwoordelijkheid nemen, zwalken Binnenhof en Brussel onder druk van lobbyisten en politieke spelletjes. D66 werkt in de steden dagelijks aan maatregelen voor schone lucht, met brede steun van bewoners en bedrijven. Wij verwachten van het kabinet een eenduidig beleid gericht op het verbeteren van de luchtkwaliteit en de volksgezondheid. Kom met een nieuw schone lucht-akkoord en maak tempo met praktische zaken als duidelijke verkeersborden op rijkswegen, schone auto’s en scooters en gelijke behandeling bij buitenlandse kentekens.

Op 11 februari debatteert de Kamer met Dijksma over de aanpak van luchtkwaliteit. Wij verwachten steun van het kabinet voor ons lokale beleid, in de plaats van dat ze ons in de weg zit. Wij sporen het kabinet graag verder aan zodat we een schone en gezonde toekomst tegemoet zien.

Samuel Schampers, Fractievoorzitter D66 Rotterdam Jan Paternotte, Fractievoorzitter D66 Amsterdam Robert van Asten, Fractievoorzitter D66 Den Haag Klaas Verschuure, Fractievoorzitter D66 Utrecht Stientje van Veldhoven, Tweede Kamerlid D66 Gerben Jan Gerbrandy, Europarlementariër namens D66

D66 kiest voor schone lucht

D66 D66 Stadskanaal 16-02-2016 15:05

https://stadskanaal.d66.nl/2016/02/16/d66-kiest-voor-schone-lucht/20160210223223-1-298x234

De lucht in Nederland moet schoner, daarom toont D66 in de steden lef bij het aanpakken van problemen. Maar lucht houdt zich niet aan grenzen. Ook het kabinet heeft de dure zorgplicht tegenover alle Nederlanders om zich van Binnenhof tot Brussel voor schonere lucht in te spannen.

Wij roepen minister Schultz (VVD) en staatssecretaris Dijksma (PvdA) daarom op om de handschoen steviger op te pakken. Zwicht niet voor de autolobby in Brussel, werk samen met lokale overheden, bedrijven en belangenorganisaties om het wagenpark in Nederland sneller schoon te krijgen en ondersteun steden ècht bij hun inspanningen om de lucht gezonder te maken.

Luchtvervuiling in steden komt nog steeds voor een belangrijk deel door het verkeer. We weten bovendien steeds meer over hoe schadelijk die vervuilde lucht is: waar we vroeger dachten aan astma en longaandoeningen blijken ook hart- en vaatziekten en zelfs hersenaandoeningen gevolg te kunnen zijn van te smerige lucht, zo zei World Health Organization directeur Maria Neira onlangs. Dit is de reden dat de WHO een sterke aanscherping van de EU-normen bepleit.

De EU slaagt er maar niet in de uitstoot van voertuigen – en controle daarop, zo blijkt wel uit de sjoemelcultuur bij autofabrikanten – dusdanig terug te dringen zodat gezonde lucht makkelijk haalbaar is. Dit werd afgelopen week eens te meer pijnlijk duidelijk toen het Europese Parlement zwichtte voor de sterke autolobby en autofabrikanten daarmee vijf jaar uitstel gaf om aan de nieuwste uitstootnormen te voldoen. Een paradoxale gotspe, want terwijl steden vandaag moeten voldoen aan de Europese normen voor luchtkwaliteit en boetes riskeren, worden autofabrikanten als één van de grootste vervuilers van diezelfde lucht juist beloond voor hun jarenlange slechte gedrag.

De afgelopen tijd is er in Nederland vooral veel aandacht geweest voor de milieuzones voor schone lucht die steden instellen om de vervuilendste auto’s te weren. Stadsbesturen worden erom bejubeld maar ook verguisd. Niet in de laatste plaats vanuit de Tweede Kamer, waar in december 2015 nog een motie werd aangenomen met als strekking de gemeentes de mogelijkheid af te pakken om zones voor schone lucht in te stellen. De rellen rondom het gesjoemel met uitstootmetingen van auto’s hebben hopelijk een positief effect – never waste a good crisis! Minister Schultz en Staatssecretaris Dijksma mogen bij de onderhandelingen in Brussel niet toegeven aan de tegenwerkende lobby van auto-producerende landen als Frankrijk en Duitsland, ten koste van de gezondheid van de Nederlander. Als de auto-industrie, Brussel en het Rijk doortastend te werk gaan, verdwijnt uiteindelijk ook de noodzaak voor milieuzones.

Het kabinet draalt echter met het ondersteunen van de steden bij hun pogingen hun inwoners in gezonde lucht te laten wonen. Sterker nog: al jaren weigert Minister Schultz – ook al is er een motie van D66 en CDA daartoe aangenomen- duidelijke verkeersborden langs de Rijkswegen te plaatsen zodat automobilisten weten dat ze een milieuzone binnenrijden. En terwijl we in de steden hard werken aan zo schoon mogelijk openbaar vervoer, P+R-faciliteiten, doorstroming van verkeer en stimulering van de fiets en elektrisch vervoer, moet het Rijk na gaan denken over hoe zij bijvoorbeeld ondernemers en toeleveranciers die de stad in willen kan helpen dat zo schoon mogelijk te doen. Hetzelfde is aan de hand met scooters en brommers. Stop met het verkopen van verouderde modellen die met hun vervuilende techniek hun uitlaatgassen midden tussen fietsers en wandelwagens spuiten. Nog een andere: wat we aan Nederlanders vragen moet ook gelden voor bezoekers uit andere landen. Dus boetes voor het overtreden van milieuzones moeten internationaal inbaar zijn, zodat iedereen weet: niet met je vieze auto naar die stad. Een mooie klus voor Minister van Veiligheid en Justitie Van der Steur.

Gelukkig delen ‘veelrijders’ zoals openbaar vervoersorganisaties, de logistieke sector en de taxibranche tegenwoordig wél het besef dat het beter kan en moet. De milieuzones in Utrecht, Rotterdam en Amsterdam worden ingevoerd met instemming en medewerking van veel van deze weggebruikers. Zij zien dat in de groeiende steden schoner vervoer noodzaak is. Inmiddels wordt er samengewerkt om het vervoer in steden binnen tien jaar zoveel mogelijk uitstootvrij te laten zijn.

Waar steden verantwoordelijkheid nemen, zwalken Binnenhof en Brussel onder druk van lobbyisten en politieke spelletjes. D66 werkt in de steden dagelijks aan maatregelen voor schone lucht, met brede steun van bewoners en bedrijven. Wij verwachten van het kabinet een eenduidig beleid gericht op het verbeteren van de luchtkwaliteit en de volksgezondheid. Kom met een nieuw schone lucht-akkoord en maak tempo met praktische zaken als duidelijke verkeersborden op rijkswegen, schone auto’s en scooters en gelijke behandeling bij buitenlandse kentekens.

Op 11 februari debatteert de Kamer met Dijksma over de aanpak van luchtkwaliteit. Wij verwachten steun van het kabinet voor ons lokale beleid, in de plaats van dat ze ons in de weg zit. Wij sporen het kabinet graag verder aan zodat we een schone en gezonde toekomst tegemoet zien.

Samuel Schampers, Fractievoorzitter D66 Rotterdam Jan Paternotte, Fractievoorzitter D66 Amsterdam Robert van Asten, Fractievoorzitter D66 Den Haag Klaas Verschuure, Fractievoorzitter D66 Utrecht Stientje van Veldhoven, Tweede Kamerlid D66 Gerben Jan Gerbrandy, Europarlementariër namens D66

D66 start campagne referendum Oekraïne

D66 D66 Stadskanaal 16-02-2016 15:03

/r/71193f63cc2f18eb6e9c77e15cfa7db5?url=http%3A%2F%2Fstadskanaal.d66.nl%2F2016%2F02%2F16%2Fd66-start-campagne-referendum-oekraine%2FIMG_20160206_123614-298x234&id=9efe977024412b4a512c0dd2af530496ed03f04b

D66-leider Alexander Pechtold begint zaterdag 6 februari in Leiden de campagne voor het referendum over betere samenwerking tussen de Europese Unie en Oekraïne.

“We moedigen het kabinet graag aan om ook campagne te gaan voeren”, zegt Pechtold. “Wij gaan de straat op om het gesprek aan te gaan. Mensen hebben echt wat te kiezen en we willen aangeven dat hun stem vóór dit samenwerkingsverdrag belangrijk is.”

Ja-kamp loopt in In december had het nee-kamp nog een voorsprong van 62 procent tegenover 38 procent ja-stemmers. Deze maand is de voorsprong teruggelopen naar 55,5 procent tegenover 44,5 procent. Alexander Pechtold: “Uit verschillende onderzoeken blijkt dat als kiezers meer over het verdrag weten, dat zij sneller voorstander van het verdrag zijn. De verschillen zijn nu al kleiner. We hebben nog twee maanden de tijd om de kiezer te overtuigen dat een ja-stem goed is voor Nederland, Europa en de Oekraïne.”

Voor samenwerking D66 staat voor een sterk Nederland, in een sterk Europa. Samenwerking tussen landen, zowel binnen als buiten Europa, is daarbij cruciaal. D66 is groot voorstander van samenwerking met Oekraïne. Het is goed voor de handel en het brengt meer economische en politieke stabiliteit aan de Europese buitengrenzen. Samenwerking met Oekraïne is ook belangrijk voor de mensen in het land zelf. Stevige afspraken over de aanpak van corruptie, betere bescherming van mensenrechten en het versterken van de democratie geven Oekraïners zicht op een betere toekomst. D66 is tegen een EU-lidmaatschap van Oekraïne, het land is daar nog lang niet klaar voor.

Zaterdag zijn Alexander Pechtold en Paul van Meenen van 14.00 – 15.00 uur in Leiden. Verspreid over Nederland gaan D66’ers met mensen in gesprek over het referendum.

D66 start campagne referendum Oekraïne

D66 D66 Stadskanaal 16-02-2016 15:03

https://stadskanaal.d66.nl/2016/02/16/d66-start-campagne-referendum-oekraine/IMG_20160206_123614-298x234

D66-leider Alexander Pechtold begint zaterdag 6 februari in Leiden de campagne voor het referendum over betere samenwerking tussen de Europese Unie en Oekraïne.

“We moedigen het kabinet graag aan om ook campagne te gaan voeren”, zegt Pechtold. “Wij gaan de straat op om het gesprek aan te gaan. Mensen hebben echt wat te kiezen en we willen aangeven dat hun stem vóór dit samenwerkingsverdrag belangrijk is.”

Ja-kamp loopt in In december had het nee-kamp nog een voorsprong van 62 procent tegenover 38 procent ja-stemmers. Deze maand is de voorsprong teruggelopen naar 55,5 procent tegenover 44,5 procent. Alexander Pechtold: “Uit verschillende onderzoeken blijkt dat als kiezers meer over het verdrag weten, dat zij sneller voorstander van het verdrag zijn. De verschillen zijn nu al kleiner. We hebben nog twee maanden de tijd om de kiezer te overtuigen dat een ja-stem goed is voor Nederland, Europa en de Oekraïne.”

Voor samenwerking D66 staat voor een sterk Nederland, in een sterk Europa. Samenwerking tussen landen, zowel binnen als buiten Europa, is daarbij cruciaal. D66 is groot voorstander van samenwerking met Oekraïne. Het is goed voor de handel en het brengt meer economische en politieke stabiliteit aan de Europese buitengrenzen. Samenwerking met Oekraïne is ook belangrijk voor de mensen in het land zelf. Stevige afspraken over de aanpak van corruptie, betere bescherming van mensenrechten en het versterken van de democratie geven Oekraïners zicht op een betere toekomst. D66 is tegen een EU-lidmaatschap van Oekraïne, het land is daar nog lang niet klaar voor.

Zaterdag zijn Alexander Pechtold en Paul van Meenen van 14.00 – 15.00 uur in Leiden. Verspreid over Nederland gaan D66’ers met mensen in gesprek over het referendum.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.