Nieuws van politieke partijen in Waalre inzichtelijk

6 documenten

Vragen over Traverse en uitleg over standpunt Heikantstraat

ZW14 ZW14 Waalre 08-04-2024 11:39

Aanwonenden van het eerder aangelegde stuk Traverse Zuid ondervinden nog steeds veel hinder van teveel en te hard rijdend verkeer. Dat wordt o.a. veroorzaakt doordat drempels verlaagd zijn of zelfs weggehaald. Deze zijn niet gecompenseerd door verkeersremmende maatregelen elders. ZW14 hoopt dat er nog aanvullende maatregelen genomen worden, of dat bij het laatste stuk van de Heikantstraat -bij de entree van het dorp- een 30 km regime gaat gelden, waarbij het verkeer flink afgeremd wordt.

Bijgevoegd vragen over de Traverse en uitleg over het standpunt van de gemeenteraad bij de kaders voor de Heikantstraat.

Art 39 vragen nav RIB Traverse 20240408Download

Info besluit gemeenteraad over kaders Heikantstraat 20240408Download

Resultaat: bomen weg

ZW14 ZW14 PvdA Waalre 28-02-2024 10:30

De Heikantstraat wordt een ‘mooie’ 60 km weg, waar vrachtwagens elkaar met 60 km/uur kunnen passeren. Het fietspad komt dichter langs de rijbaan te liggen, zonder heggen ertussen ‘want die zijn te duur’. Door samenwerking van PvdA, AWB en ZW14 heeft de wethouder wel toezeggingen gedaan over een groene entree van Waalre. Ook wordt onderzocht of de 30 km zone eerder kan beginnen, zodat auto’s niet meer het dorp binnen denderen. Helaas blijft men vasthouden aan de landelijke richtlijnen voor de inrichting van wegen. De monumentale bomen bij de entree van Waalre-Dorp zullen zeer waarschijnlijk sneuvelen door het star vasthouden aan die regels.  ‘Groen hoeft niet perse een boom te zijn.’ ZW14 heeft daarom tegen het ontwerp gestemd. Een meerderheid stemde voor. Uit het definitieve ontwerp moet blijken of de wethouder toch nog enigszins naar de gemeenteraad heeft geluisterd.

Vragen over ‘volwaardige recreatiepoort’ in Aalst

ZW14 ZW14 Waalre 11-12-2023 11:25

In de Raadsinformatiebrief van 30 november (zie Uitvoeringsplan Recreatie en Toerisme 2024-2025 – Raadsinformatiebrieven – Gemeente Waalre) staat informatie over uitbreiding tot een volwaardig recreatiepoort van de Hut van Mie Pils en dus nog meer verkeer op de Hutdijk. ZW14 stelt daarom hierover vragen aan het College in de raadsvergadering van 12 december a.s.

Op 9 januari 2024 bespreekt de gemeenteraad de aanpak van de Hutdijk cq. verlengde Sophiastraat. ZW14 is tegen een verlengde Sophiastraat en voor eenvoudige maatregelen op de Hutdijk om de snelheid en stofoverlast te beperken. Meer verkeer is ongewenst en dus ook uitbreiding van de voorzieningen bij de Hut van Mie Pils zelf. Wij hopen dat meer fracties dat geluid op 9 januari laten horen. Het is ongewenst dat er nu al vooruitlopend op de besluitvorming in de gemeenteraad geld uitgegeven wordt aan onderzoek naar extra parkeerplaatsen bij de Hut.

Effect afsluiten doorgaand vrachtverkeer Ehvweg?

ZW14 ZW14 Waalre 15-08-2023 15:17

ZW14 heeft vragen gesteld aan het College over het onderzoek naar doorgaand vrachtverkeer. Omdat belangrijke informatie ontbreekt of niet is onderzocht. Bijvoorbeeld over het effect van het afsluiten van de Eindhovenseweg (waar recent 274 doorgaande vrachtwagens per dag rijden) op de hoeveelheid doorgaand vrachtverkeer door Waalre-Dorp. Lees onze vragen

Vanaf afslag bij Aalst naar het winkelcentrum van Valkenswaard (rondom de Markt)

Vanaf afslag Aalst over de oude N69       10 minuten        6,6 km

Na afsluiting van de oude N69 voor doorgaand vrachtverkeer:

Vanaf afslag Aalst via Waalre-Dorp          15 minuten         8,4 km

Vanaf afslag Aalst via nieuwe N69            21 minuten         20,5 km (7 min 7,5 km en 14 min 13 km)

Voer vrachtwagenverbod uit

ZW14 ZW14 Waalre 22-03-2023 07:23

Afggelopen 20 jaar is aan de gemeenteraad toegezegd dat er een verbod op doorgaand vrachtverkeer uitgevoerd zou komen na aanleg van de westparallel. Die ligt er nu al 2 jaar en nog steeds is er geen verbod. Er zijn wel onderzoeken uitgevoerd waarbij de toon was dat ‘een vrachtwagenverbod heel moeilijk zou zijn en dat het aantal doorgaande vrachtwagens wel meevalt’. ZW14 heeft daarom vragen hierover gesteld in de raadsvergadering van 28 februari 2023. Er is toegezegd dat een onderzoek nodig was voor de juridische basis voor een verbod op doorgaand vrachtverkeer. Dat zou nog voor de zomer aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. ZW14 volgt dit zeer kritisch. Ook als het ‘weinig’ vrachtwagens betreft dient er een verbod te komen. Dan worden namelijk de routesystemen voor vrachtwagens aangepast en kan er gehandhaafd worden. Wat ZW14 betreft herkenbaar voor iedereen met een verbodsbord, zoals in vele gemeenten staat.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.