Nieuws van Beter De Bilt in De Bilt inzichtelijk

4 documenten

Verslag van verantwoording van wethouder Ebbe Rost van Tonningen

Beter De Bilt Beter De Bilt De Bilt 13-03-2018 22:20

Over de periode november 2016 t/m medio maart 2018 en zwembaddosier

De verantwoording van wethouder Ebbe Rost van Tonningen over de periode november 2016 t/m medio maart 2018

Inleiding

Door mijn fractie van Beter De Bilt en het bestuur van mijn lokale partij is mij gevraagd een openbare verantwoording van mijn werk te presenteren, waaraan ik hierbij voldoe.

Toen ik in november 2016 – na tien en een half jaar oppositie – de kans kreeg wethouder te worden, heb ik dat als een kans gezien. Als wethouder heb je nu eenmaal veel meer sturingskracht dan in de Gemeenteraad. Tegelijkertijd ben je als wethouder gebonden aan collegiaal bestuur. De ruimte voor een individuele wethouder wordt daarmee beperkt, vooral als hij in de laatste fase van een Collegeperiode op een rijdende trein moet springen.

Veel besluiten zijn immers al genomen of in een vergaand stadium van besluitvorming

In het algemeen weten weinig burgers dat de gemeente zeer zwak bij kas is. De financiële beperkingen werden mij pas in de loop van mijn werk als wethouder volledig duidelijk. Het was en is nog steeds echt woekeren met schaarse middelen. De vraag dient gesteld te worden waarom dit in de loop van vele jaren zo uit de hand gelopen is. Op het gebied van verkeer en beheer openbare ruimte is er een groot tekort aan geld om gepland beleid te kunnen financieren.

We zijn sinds november 2016 een jaar en vier maanden verder Wat heeft dat opgeleverd?

Resultaten

In het kort zijn de resultaten van het wethouderschap als volgt samen te vatten. Ik ga uit van de portefeuilles waarvoor ik verantwoordelijk was. Het spreekt vanzelf dat deze resultaten slechts mogelijk waren door het vele werk van onze ambtenaren en ook van mijn voorgangers en collega-wethouders. Mijn opvatting is wel dat een wethouder daarbij tot taak heeft om tot effectieve besluitvorming te komen en op zijn eigen dossiers nadrukkelijk het voortouw neemt.

Het zwembaddossier:

http://www.beterdebilt.nl/wp-content/uploads/Zwembad-definitief.mp4

Na 10 jaar en 10 externe bureaus, die veel geld gekost hebben, binnen 3 maanden tot een besluit gekomen. Twee wethouders voor mij zijn op dit dossier gesneuveld. Ik ben ervan overtuigd dat dit nieuwe bad functioneel is en voor alle gebruikersgroepen geschikt is.. Een bad dat bovendien even groot is als het huidige hoofdbad. Ik heb in dit besluit, ondanks felle tegenstand van de oppositie, niets anders gedaan dan consequent uitvoering gegeven aan de opdracht van de gemeenteraad binnen het gegeven budget. Dat mijn persoonlijke voorkeur lag bij een ander zwembad, doet daarbij niet ter zake.

Woningbouw:

Prestatieafspraken met de woningbouwcorporatie SSW voor de bouw van 450 sociale huurwoningen. Meegewerkt aan de huidige bouw van 99 sociale huurwoningen in de Leijen Zuid. Een inventarisatie verzorgd van alle gemeentelijke locaties waarop sociale huurwoningen mogelijk zijn. Binnenkort te behandelen in de gemeenteraad. En ja, wij lopen erg achter met de bouw van sociale huurwoningen door onvoldoende slagvaardigheid.

Verkeer:

De tunnel Leijenseweg afgerond. Een samenhangend plan gepresenteerd voor de uitvoering van het Verkeers Circulatie Plan in de wijk De Bilt. Ook is er een werkgroep geïnstalleerd voor een advies over de verkeerssituatie van de Jan Steenleen. Het fietsverkeer is gepromoot. Verder is er een werkgroep in het leven geroepen voor de oplossing van de verkeersproblemen in Westbroek. Overleg met Rijkswaterstaat over de verbreding van de A27. Check op de bouw van geluidsschermen en controle gepland op de effecten direct na de verbreding

Economische Zaken:

Een nieuw beleidsplan voor de detailhandel in de gemeenteraad tot besluitvorming gebracht. (Het centrum van Bilthoven behoorde niet tot mijn portefeuille). Een impuls gegeven aan de verkoop van kavels op het industrieterrein Larenstein. Ondersteuning voor de samenwerking met het Utrechts Science Park. Betrekken van werkgevers voor het participatiebeleid om mensen met een minimumuitkering aan werk te helpen.

Beheer Openbare Ruimte:

Een analyse opgesteld van de achterstand in het onderhoud van groenvoorzieningen. De uitkomst is dat er een achterstand is van bijna € 1.000.000 aan onderhoud. Een nieuwe visie moet worden ontwikkeld om de enorme teruggang van bijen en insecten tot staan te brengen. Groenvoorziening moet veel meer gericht worden op handhaving en herstel van biodiversiteit. Daarom is een avond georganiseerd voor bewoners voor adoptie van groen.Twee ecoducten onder de Utrechtseweg en Biltse Rading samen met Utrecht en de provincie mogelijk gemaakt. Bedoeld als versterking van de ecologische verbindingszones.

Participatie en armoedebeleid:

Een nota over een samenhangende armoedebeleid (sociale beleid) tot stand gebracht en in de gemeenteraad unaniem besloten. Samenwerking van alle Biltse organisaties voor het sociale beleid. Nauw samengewerkt met de colleges van Bunnik, Zeist, Utrechtse Heuvelrug en Wijk bij Duurstede in de organisatieontwikkeling van de RDWI (Sociale Zaken). Doel is om de Sociale Dienst om te vormen van een uitkeringsinstantie naar een wegwijzer en begeleider voor mensen naar (onbetaald en betaald) werk. Dit participatiebeleid is ook gericht op versterken van de zelfredzaamheid van burgers. Het is onderdeel is van het sociale domein, waartoe ook de zorg (WMO) en jeugdhulp behoren.

Contactwethouder voor Hollandsche Rading, Westbroek en Groenekan:

Spreekuur gehouden voor mensen uit deze dorpen en daaruit voortkomende problemen helpen oplossen. Het gebiedsgericht werken ondersteund.

U10.

De samenwerking met de U10 Utrechtse gemeenten voor mobiliteitsscenario’s is de laatste maand overschaduwd door een plotseling bekend geworden tekort van € 84 miljoen van de Uithoflijn. Dit verlies gaat mede ten koste van eerder toegezegde provinciale subsidies aan gemeenten, zoals De Bilt

Organisatieontwikkeling van de gemeente De Bilt:

Gebiedsgericht werken is officieel per 1 januari 2018 van start is gegaan. Mijn taak als wethouder is daarin beperkt gebleven tot meedenken en af en toe commentaar geven.

Tot zover het verslag van mijn werk als wethouder. Er is wel veel bereikt in een korte periode. Tegelijkertijd is het aan burgers moeilijk uit te leggen, waarom belangrijke knelpunten in het gemeentelijk beleid, langdurig blijven liggen. Dat heeft o.a. te maken met het politieke krachtenveld in de Gemeenteraad dat uit 11 partijen bestaat. Dat werkt niet effectief. Financiële beperkingen zijn één belangrijke oorzaak. Vertraging van belangrijke dossiers kent nog een andere kant, omdat er onvoldoende deadlines worden gesteld.

Ebbe Rost van Tonningen, 11 maart 2018

" data-link="https://twitter.com/intent/tweet?text=Verslag+van+verantwoording+van+wethouder+Ebbe+Rost+van+Tonningen&url=http%3A%2F%2Fwww.beterdebilt.nl%2Fverslag-van-verantwoording-van-wethouder-ebbe-rost-van-tonningen%2F&via=">">

Verslag van verantwoording van wethouder Ebbe Rost van Tonningen

Beter De Bilt Beter De Bilt De Bilt 13-03-2018 22:20

Over de periode november 2016 t/m medio maart 2018 en zwembaddosier

De verantwoording van wethouder Ebbe Rost van Tonningen over de periode november 2016 t/m medio maart 2018

Inleiding

Door mijn fractie van Beter De Bilt en het bestuur van mijn lokale partij is mij gevraagd een openbare verantwoording van mijn werk te presenteren, waaraan ik hierbij voldoe.

Toen ik in november 2016 – na tien en een half jaar oppositie – de kans kreeg wethouder te worden, heb ik dat als een kans gezien. Als wethouder heb je nu eenmaal veel meer sturingskracht dan in de Gemeenteraad. Tegelijkertijd ben je als wethouder gebonden aan collegiaal bestuur. De ruimte voor een individuele wethouder wordt daarmee beperkt, vooral als hij in de laatste fase van een Collegeperiode op een rijdende trein moet springen.

Veel besluiten zijn immers al genomen of in een vergaand stadium van besluitvorming

In het algemeen weten weinig burgers dat de gemeente zeer zwak bij kas is. De financiële beperkingen werden mij pas in de loop van mijn werk als wethouder volledig duidelijk. Het was en is nog steeds echt woekeren met schaarse middelen. De vraag dient gesteld te worden waarom dit in de loop van vele jaren zo uit de hand gelopen is. Op het gebied van verkeer en beheer openbare ruimte is er een groot tekort aan geld om gepland beleid te kunnen financieren.

We zijn sinds november 2016 een jaar en vier maanden verder Wat heeft dat opgeleverd?

Resultaten

In het kort zijn de resultaten van het wethouderschap als volgt samen te vatten. Ik ga uit van de portefeuilles waarvoor ik verantwoordelijk was. Het spreekt vanzelf dat deze resultaten slechts mogelijk waren door het vele werk van onze ambtenaren en ook van mijn voorgangers en collega-wethouders. Mijn opvatting is wel dat een wethouder daarbij tot taak heeft om tot effectieve besluitvorming te komen en op zijn eigen dossiers nadrukkelijk het voortouw neemt.

Het zwembaddossier:

http://www.beterdebilt.nl/wp-content/uploads/Zwembad-definitief.mp4

Na 10 jaar en 10 externe bureaus, die veel geld gekost hebben, binnen 3 maanden tot een besluit gekomen. Twee wethouders voor mij zijn op dit dossier gesneuveld. Ik ben ervan overtuigd dat dit nieuwe bad functioneel is en voor alle gebruikersgroepen geschikt is.. Een bad dat bovendien even groot is als het huidige hoofdbad. Ik heb in dit besluit, ondanks felle tegenstand van de oppositie, niets anders gedaan dan consequent uitvoering gegeven aan de opdracht van de gemeenteraad binnen het gegeven budget. Dat mijn persoonlijke voorkeur lag bij een ander zwembad, doet daarbij niet ter zake.

Woningbouw:

Prestatieafspraken met de woningbouwcorporatie SSW voor de bouw van 450 sociale huurwoningen. Meegewerkt aan de huidige bouw van 99 sociale huurwoningen in de Leijen Zuid. Een inventarisatie verzorgd van alle gemeentelijke locaties waarop sociale huurwoningen mogelijk zijn. Binnenkort te behandelen in de gemeenteraad. En ja, wij lopen erg achter met de bouw van sociale huurwoningen door onvoldoende slagvaardigheid.

Verkeer:

De tunnel Leijenseweg afgerond. Een samenhangend plan gepresenteerd voor de uitvoering van het Verkeers Circulatie Plan in de wijk De Bilt. Ook is er een werkgroep geïnstalleerd voor een advies over de verkeerssituatie van de Jan Steenleen. Het fietsverkeer is gepromoot. Verder is er een werkgroep in het leven geroepen voor de oplossing van de verkeersproblemen in Westbroek. Overleg met Rijkswaterstaat over de verbreding van de A27. Check op de bouw van geluidsschermen en controle gepland op de effecten direct na de verbreding

Economische Zaken:

Een nieuw beleidsplan voor de detailhandel in de gemeenteraad tot besluitvorming gebracht. (Het centrum van Bilthoven behoorde niet tot mijn portefeuille). Een impuls gegeven aan de verkoop van kavels op het industrieterrein Larenstein. Ondersteuning voor de samenwerking met het Utrechts Science Park. Betrekken van werkgevers voor het participatiebeleid om mensen met een minimumuitkering aan werk te helpen.

Beheer Openbare Ruimte:

Een analyse opgesteld van de achterstand in het onderhoud van groenvoorzieningen. De uitkomst is dat er een achterstand is van bijna € 1.000.000 aan onderhoud. Een nieuwe visie moet worden ontwikkeld om de enorme teruggang van bijen en insecten tot staan te brengen. Groenvoorziening moet veel meer gericht worden op handhaving en herstel van biodiversiteit. Daarom is een avond georganiseerd voor bewoners voor adoptie van groen.Twee ecoducten onder de Utrechtseweg en Biltse Rading samen met Utrecht en de provincie mogelijk gemaakt. Bedoeld als versterking van de ecologische verbindingszones.

Participatie en armoedebeleid:

Een nota over een samenhangende armoedebeleid (sociale beleid) tot stand gebracht en in de gemeenteraad unaniem besloten. Samenwerking van alle Biltse organisaties voor het sociale beleid. Nauw samengewerkt met de colleges van Bunnik, Zeist, Utrechtse Heuvelrug en Wijk bij Duurstede in de organisatieontwikkeling van de RDWI (Sociale Zaken). Doel is om de Sociale Dienst om te vormen van een uitkeringsinstantie naar een wegwijzer en begeleider voor mensen naar (onbetaald en betaald) werk. Dit participatiebeleid is ook gericht op versterken van de zelfredzaamheid van burgers. Het is onderdeel is van het sociale domein, waartoe ook de zorg (WMO) en jeugdhulp behoren.

Contactwethouder voor Hollandsche Rading, Westbroek en Groenekan:

Spreekuur gehouden voor mensen uit deze dorpen en daaruit voortkomende problemen helpen oplossen. Het gebiedsgericht werken ondersteund.

U10.

De samenwerking met de U10 Utrechtse gemeenten voor mobiliteitsscenario’s is de laatste maand overschaduwd door een plotseling bekend geworden tekort van € 84 miljoen van de Uithoflijn. Dit verlies gaat mede ten koste van eerder toegezegde provinciale subsidies aan gemeenten, zoals De Bilt

Organisatieontwikkeling van de gemeente De Bilt:

Gebiedsgericht werken is officieel per 1 januari 2018 van start is gegaan. Mijn taak als wethouder is daarin beperkt gebleven tot meedenken en af en toe commentaar geven.

Tot zover het verslag van mijn werk als wethouder. Er is wel veel bereikt in een korte periode. Tegelijkertijd is het aan burgers moeilijk uit te leggen, waarom belangrijke knelpunten in het gemeentelijk beleid, langdurig blijven liggen. Dat heeft o.a. te maken met het politieke krachtenveld in de Gemeenteraad dat uit 11 partijen bestaat. Dat werkt niet effectief. Financiële beperkingen zijn één belangrijke oorzaak. Vertraging van belangrijke dossiers kent nog een andere kant, omdat er onvoldoende deadlines worden gesteld.

Ebbe Rost van Tonningen, 11 maart 2018

Wat beter moet de komende 4 jaar

Beter De Bilt Beter De Bilt De Bilt 13-03-2018 21:54

De burgerpeiling een spiegel om in te kijken

Op 21 maart vinden er weer gemeenteraadsverkiezingen plaats. Wat de inwoners vooral waarderen in onze gemeente is het dorpse karakter, het vele groen en een rustige leefomgeving. Dat wil Beter De Bilt zo houden. Maar dat gaat niet vanzelf. Zie ons verkiezingsprogramma.

De burgerpeiling een spiegel om in te kijken?

De laatste burgerpeiling in De Bilt eind 2017 is een meting van het vertrouwen dat de burgers hebben in de gemeentelijke politiek. Het is een representatieve steekproef. Daaruit komt naar voren dat de burgers zich slechts voor 24 % vertegenwoordigd voelen door de gemeenteraad. Dat moet beter kunnen.

De eisen die gesteld moeten worden aan goed bestuur

Gezien de problemen die op ons afkomen en de vele dossiers die jarenlang blijven slepen, wordt van het gemeentebestuur een slagvaardige besluitvorming verwacht. Beter De Bilt kiest voor de volgende speerpunten:

Een uitstekende voorlichting en communicatie voor en naar de burgers.

Een duidelijke visie vanwege de samenhang van de vraagstukken. Zo zal meer huizenbouw ook meer verkeer veroorzaken.

Betere samenwerking binnen de gemeenteraad in plaats van de versnippering in deelbelangen.

Een uitgekiend financieel beleid omdat de gemeente heel weinig geld heeft voor nieuw beleid.

Welke maatschappelijke vraagstukken komen in de volgende periode tot 2022 op de gemeente af? En vragen om een beleidsverbetering?

Beter De Bilt beperkt zich tot enkele voorbeelden.

Duurzame samenleving. Dat vraagt om een versterkte toepassing van duurzame energie zoals zonne-energie. Maar ook om de verbetering van biodiversiteit, bijvoorbeeld om de teruglopende bijenstand te keren.

Fietsverkeer en openbaar vervoer. Versterking daarvan leidt tot vermindering van de uitstoot van broeikasgassen en scheelt ruimte op de openbare weg.

Huizenbouw. Er zijn nu voor onze gemeente ongeveer 1000 woningen gepland tot 2030, waarvan tenminste nog 350 sociaal huurwoningen.

Zorg vanuit de WMO is gericht op de huishoudelijke hulp voor onze bewoners die langer thuis willen wonen. Voor veel van deze mensen is de huishoudelijk hulp de laatste jaren verminderd, terwijl daarvoor) nu juist wel geld beschikbaar is.

Groenonderhoud in de gemeente heeft een forse achterstand onder invloed van bezuinigingen uit 2014. Deze bezuinigingen kunnen maar ten dele worden opgelost door het adopteren van openbaar groen door burgers.

Leegstand met name in het Centrum van Bilthoven vraagt al jaren om een doortastend beleid. De winkelcentra moeten compact zijn en moet leegstand worden tegengegaan. En parkeerproblemen moeten worden opgelost

Vergrijzing. Op de achtergrond speelt de vergrijzing van onze bevolking, die invloed uitoefent op het gebruik van voorzieningen, de mobiliteit en de huisvesting.

" data-link="https://twitter.com/intent/tweet?text=Wat+beter+moet+de+komende+4+jaar&url=http%3A%2F%2Fwww.beterdebilt.nl%2Fwat-beter-moet-de-komende-4-jaar%2F&via=">">

Wat beter moet de komende 4 jaar

Beter De Bilt Beter De Bilt De Bilt 13-03-2018 21:54

De burgerpeiling een spiegel om in te kijken

Op 21 maart vinden er weer gemeenteraadsverkiezingen plaats. Wat de inwoners vooral waarderen in onze gemeente is het dorpse karakter, het vele groen en een rustige leefomgeving. Dat wil Beter De Bilt zo houden. Maar dat gaat niet vanzelf. Zie ons verkiezingsprogramma.

De burgerpeiling een spiegel om in te kijken?

De laatste burgerpeiling in De Bilt eind 2017 is een meting van het vertrouwen dat de burgers hebben in de gemeentelijke politiek. Het is een representatieve steekproef. Daaruit komt naar voren dat de burgers zich slechts voor 24 % vertegenwoordigd voelen door de gemeenteraad. Dat moet beter kunnen.

De eisen die gesteld moeten worden aan goed bestuur

Gezien de problemen die op ons afkomen en de vele dossiers die jarenlang blijven slepen, wordt van het gemeentebestuur een slagvaardige besluitvorming verwacht. Beter De Bilt kiest voor de volgende speerpunten:

Een uitstekende voorlichting en communicatie voor en naar de burgers.

Een duidelijke visie vanwege de samenhang van de vraagstukken. Zo zal meer huizenbouw ook meer verkeer veroorzaken.

Betere samenwerking binnen de gemeenteraad in plaats van de versnippering in deelbelangen.

Een uitgekiend financieel beleid omdat de gemeente heel weinig geld heeft voor nieuw beleid.

Welke maatschappelijke vraagstukken komen in de volgende periode tot 2022 op de gemeente af? En vragen om een beleidsverbetering?

Beter De Bilt beperkt zich tot enkele voorbeelden.

Duurzame samenleving. Dat vraagt om een versterkte toepassing van duurzame energie zoals zonne-energie. Maar ook om de verbetering van biodiversiteit, bijvoorbeeld om de teruglopende bijenstand te keren.

Fietsverkeer en openbaar vervoer. Versterking daarvan leidt tot vermindering van de uitstoot van broeikasgassen en scheelt ruimte op de openbare weg.

Huizenbouw. Er zijn nu voor onze gemeente ongeveer 1000 woningen gepland tot 2030, waarvan tenminste nog 350 sociaal huurwoningen.

Zorg vanuit de WMO is gericht op de huishoudelijke hulp voor onze bewoners die langer thuis willen wonen. Voor veel van deze mensen is de huishoudelijk hulp de laatste jaren verminderd, terwijl daarvoor) nu juist wel geld beschikbaar is.

Groenonderhoud in de gemeente heeft een forse achterstand onder invloed van bezuinigingen uit 2014. Deze bezuinigingen kunnen maar ten dele worden opgelost door het adopteren van openbaar groen door burgers.

Leegstand met name in het Centrum van Bilthoven vraagt al jaren om een doortastend beleid. De winkelcentra moeten compact zijn en moet leegstand worden tegengegaan. En parkeerproblemen moeten worden opgelost

Vergrijzing. Op de achtergrond speelt de vergrijzing van onze bevolking, die invloed uitoefent op het gebruik van voorzieningen, de mobiliteit en de huisvesting.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.