Nieuws van GroenLinks in Dinkelland over GroenLinks inzichtelijk

19 documenten

GroenLinks zet zich in voor kinderpardon 'Ze zijn al thuis' | Dinkelland

GroenLinks GroenLinks Dinkelland 31-05-2018 00:00

Ongeveer vierhonderd in Nederland gewortelde kinderen dreigen, geheel buiten hun schuld om, naar een onbekend land uitgezet te worden. Voor deze in de gemeenschap gewortelde kinderen, die langer dan vijf jaar in ons land zijn, is het van groot belang dat zij hier mogen blijven, want zij zijn al thuis.

GroenLinks Dinkelland heeft het inititief genomen om op 29 mei 2018 tijdens de raadsvergadering een motie in te dienen om steun te vragen voor deze gewortelde kinderen. Alle partijen hebben deze motie mede ondertekend, met uitzondering van de VVD.

Kinderen terugsturen naar een onveilig land waar sommigen niet zijn geboren en anderen al op heel jonge leeftijd met hun ouders uit zijn gevlucht, waar ze niet worden geaccepteerd, waar geen toekomst voor hen is en waar oorlog en onderdrukking heersen, dat is barbaars en inhumaan. Let wel: het gaat hier om kinderen. Kinderen die in Nederland zijn geworteld en Nederlands zijn geworden, kinderen die hier op school zitten en alleen onze taal spreken, kinderen die geen idee hebben van het land waar hun ouders vandaan komen, kinderen die nergens schuld aan hebben en gewoon recht hebben op een leven met een toekomst in het land waar zij geworteld zijn.

Hun ouders zijn gevlucht uit een land waar zij en hun kinderen niet veilig waren. Ze zijn niet voor niets gevlucht. De meeste van deze kinderen wordt verweten dat zij en/of hun ouders te weinig hebben meegewerkt aan hun eigen vertrek. Het meewerkcriterium wordt zó strikt toegepast, dat bijna niemand kan voldoen aan deze eis. Het is bijna onmogelijk om op grond van de definitieve regeling van het kinderpardon voor een verblijfsvergunning in aanmerking te komen. Hierdoor dreigt momenteel voor ongeveer vierhonderd in Nederland gewortelde kinderen uitzetting naar een vreemd en veelal onveilig land, waarvan ze vaak de taal niet eens spreken.

Maar wat kan de gemeente hieraan doen, zult u zich afvragen?

Deze kinderen wonen in een gemeente, ze gaan er naar school, ze sporten er, ze hebben vriendjes en vriendinnetjes, net als de andere kinderen in ons land. Veel gemeenten komen al voor deze gewortelde inwoners op. GroenLinks heeft daarom het initiatief genomen voor een motie. Hiermee roept Dinkelland als 34e gemeente in Nederland de staatssecretaris op om deze kinderen niet weg te sturen, want ze zijn al thuis. Ze horen bij ons.

Vier raadscommissieleden GroenLinks Dinkelland benoemd | Dinkelland

GroenLinks GroenLinks Dinkelland 16-05-2018 00:00

Jan Knol, Harm Meek en Paul van Zwieten beëdigd. 

Gisteravond zijn tijdens de Raadsvergadering van de gemeente Dinkelland de Raadscommissieleden benoemd, nadat de coalitie haar coalitieakkoord heeft gepresenteerd en het nieuwe college is gevormd.  Hiermee is de gemeenteraad van Dinkelland weer op volle sterkte, en kan aan de slag. Namens GroenLinks zijn benoemd: Jan Knol, Harm Meek, Annet Stroot en Paul van Zwieten. Drie van hen zijn gisteravond beëdigd; Annet Stroot zal wegens haar vakantie van dit moment worden beëdigd tijdens de Raadsvergadering van 29 mei a.s.

Reactie GroenLinks op coalitieakkoord Dinkelland | Dinkelland

GroenLinks GroenLinks Dinkelland 16-05-2018 00:00

Fractievoorzitter Wilma Schouten reageert namens GroenLinks

Gisteravond heeft raadslid Wilma Schouten namens GroenLinks gereageerd op het coalitieakkoord van de collegepartners CDA/VVD. Ze ontving - hoewel dat ongebruikelijk is in een openbare raadsvergadering - hiervoor een welgemeend applaus van de aanwezigen op de publieke tribune.

"Allereerst onze complimenten voor de wijze waarop de coalitie het formatieproces heeft doorlopen - met aandacht voor standpunten van álle fracties. Wij hebben dit proces van inclusieve democratie zeer op prijs gesteld. Het coalitieakkoord heeft veel standpunten waarover we niet van mening verschillen, en die ook in het verkiezingsprogramma van GroenLinks te lezen waren. Met betrekking tot de vormgeving onze complimenten voor een toegankelijk en herkenbaar document .

Het verheugt ons om te constateren dat de coalitie op vele manieren wil inzetten op het gedijen van mensen, dieren, natuur, cultuur, milieu en klimaat. We lezen echter ook enkele tekstpassages waarover GroenLinks een andere mening heeft.

Een voorbeeld is het begrip ‘circulaire landbouw’. Waar de coalitie spreekt over innovaties op het gebied van mestverwerking en mestverwaardiging als goede basis voor ‘circulaire landbouw’, wil GroenLinks benadrukken dat het mestoverschot – met alle gevolgen voor klimaat en bodem - aan de voorkant moet worden opgelost. Dit is niet van vandaag op morgen realiseerbaar, maar gelukkig zien we de laatste tijd steeds meer bewustwording bij diverse partijen om samenwerking te zoeken, en het spanningsveld tussen gevestigde belangen en nieuwe, duurzame belangen op te lossen. Stimuleren van de agrarische sector om innovatief te investeren in opwekken van duurzame energie juichen wij toe. Onze kanttekening daarbij is dat biogas op korte termijn weliswaar schoon gas oplevert - waarmee het een circulaire oplossing lijkt - maar GroenLinks is dus geen voorstander van intensieve veehouderij. Wat ons betreft is biogas voorlopig acceptabel, maar op termijn geen groene, duurzame oplossing.

Het hoofdstuk duurzaamheid heeft voor ons de grootste prioriteit. De genoemde percentages energiebesparing en duurzame energie opwek per 2023 en 2030, zoals overgenomen uit de Twentse Energiestrategie, zijn wat ons betreft een minimum. Wij denken dat er meer gedaan en bereikt moet worden. Alleen al met het isoleren van huizen kan veel meer bespaard worden en we zullen de coalitie hier kritisch op volgen. Ook vinden we dat er meer aandacht moet zijn voor het klimaatbestendig maken van kernen en ommelanden, o.a. wat betreft de waterhuishouding. Bij het hoofdstuk ‘Inclusieve samenleving’ zien wij graag nog meer aandacht voor ouderenzorg, en voor GroenLinks was een pilot Basisinkomen 55+ ook een belangrijk speerpunt. Bij het onderwerp ‘Onderwijs’ aandacht voor educatie in duurzaamheid, natuur- en milieu.

Al met al biedt het coalitieakkoord een goede basis om met vertrouwen de komende raadsperiode aan de slag te gaan. Het biedt veel mogelijkheden voor samenwerking en constructieve oppositie. Tevens is het voor ons aanleiding om kritisch debat te voeren over onze genoemde prioriteiten, om te beginnen tijdens de bespreking van het koersdocument.

Alle benoemde wethouders, raadsleden en nog te benoemen raadscommissieleden van harte gefeliciteerd en veel succes gewenst in de komende raadsperiode!"

Verkiezingen | Dinkelland

GroenLinks GroenLinks Dinkelland 29-03-2018 00:00

GroenLinks behaalt in Dinkelland één zetel

Op 21 maart 2018 heeft de kiezer gesproken. Met maar liefst 657 stemmen hebben we een zetel verworven in de gemeenteraad voor de raadsperiode 2018-2022. Dank aan alle inwoners van Dinkelland die ons het vertrouwen hebben gegeven om de komende vier jaar in Dinkelland ons GroenLinkse geluid te kunnen laten horen!

Bloemen voor mevrouw Wilbers | Dinkelland

GroenLinks GroenLinks Dinkelland 29-03-2018 00:00

Fractie GroenLinks Dinkelland bezorgt bloemen bij teleurgestelde bijna 100-jarige

De dag na de verkiezingen vernamen wij via de TC Tubantia dat de bijna 100-jarige mevrouw Annie Wilbers-Quaink 21 maart jl. geen toestemming had gekregen om haar stem uit te brengen. En dat terwijl ze nog wel voor het eerst van haar leven op GroenLinks had willen stemmen. “Omdat die voor de natuur zijn, en voor nieuwe woningen voor jong en oud”.

De fractie van GroenLinks besloot om mevrouw Wilbers zaterdagochtend te verrassen met een bloemetje, als dank voor haar goede voornemen. Daarnaast heeft een van de fracrtie leden aangeboden de presentatie “Natuur rondom Ootmarsum” te komen geven voor alle bewoners en personeel van Woonzorgcentrum Franciscus in Ootmarsum op een nader af te spreken moment.

Hoe burgers zich afkeren van Europa door rechts bezuinigingsbeleid | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Dinkelland 27-03-2018 00:00

Maandag debatteerden Tweede Kamerleden en Europarlementariërs gezamenlijk over de Staat van de Europese Unie. Eickhout wil van premier Mark Rutte weten waarom de Nederlandse regering dwarsligt bij voorstellen om te voorkomen dat Europese burgers bij een volgende crisis weer te rekening gepresenteerd krijgen. Dit is zijn analyse over de staat van de Europese Unie in Nederland.

Het is tien jaar geleden dat de financiële crisis in de Verenigde Staten begon. Na een periode van groei stortte de economie keihard in, met grote menselijke gevolgen. Werkloosheid, armoede, onzekerheid, politieke spanningen in Europa.

Inmiddels zien de economische groeicijfers er rooskleurig uit en trekt ook de werkgelegenheid aan. De economie krabbelt op na een lange periode van crisis. Toch zijn er kanttekeningen te plaatsen bij de groeicijfers.

Niet voor alle Europeanen

Ten eerste: het economisch herstel bereikt lang niet alle Europeanen.

De eurozone bereikte qua omvang van de economie in 2016 weer het niveau van voor de crisis. Maar kijken we naar armoedecijfers van Eurostat, dan zien we dat er in de eurozone 5,8 miljoen mensen meer die in armoede leven dan voor de crisis.

De werkgelegenheid stijgt, maar ook het aantal Europeanen dat tegen hun wil een tijdelijk contract of een nul-uren-contract heeft. Het percentage jongeren dat geen baan heeft en geen opleiding volgt, is hoger dan in 2008.

Buitengewoon beleid

Ten tweede: het herstel is in grote mate te danken aan een buitengewoon monetair beleid.

De rente staat op nul procent en de Europese Centrale Bank (ECB) heeft ongekende hoeveelheden obligaties opgekocht. De ECB moest handelen omdat de politiek het naliet of te traag was. Het is maar zeer de vraag of de ECB bij een volgende klap nog genoeg mogelijkheden heeft om de economie te stabiliseren.

Ten derde: De groeicijfers van nu zeggen weinig over het vermogen van de eurozone om een nieuwe crisis te voorkomen, of om een nieuwe schok te doorstaan zonder dezelfde sociale ellende die we in de eurocrisis hebben gezien in grote delen van de unie.

Momentum

Er is een momentum om het bouwwerk van de eurozone te versterken. Er ligt een routekaart van de Europese Commissie. De Franse president Emmanuel Macron wil de eurozone schokbestendig maken en optreden tegen sociale dumping. Het eerste hoofdstuk van het Duitse coalitieakkoord bevat een agenda voor een rechtvaardig Europa van gelijke kansen. Duitsland en Frankrijk hebben aangekondigd samen het voortouw te willen nemen.

In de Tweede Kamer en in het Nederlandse kabinet wordt er vaak argwanend gekeken naar deze ontwikkelingen. Het is Nederland goed recht om een eigen lijn te trekken, maar trekt Nederland niet aan de verkeerde kant? De regering wil door met de euro, maar staat op de rem bij vrijwel alle mogelijke voorstellen om de muntunie stabieler en socialer te maken.

Moet de ECB, waarop geen enkel parlement controle kan uitoefenen, dan straks opnieuw de kastanjes uit het vuur zal halen als een euroland in de problemen komt?

Is de eurozone in staat is om de klap op te vangen als de markten het vertrouwen verliezen in - pak hem beet - Italië? Is het verantwoord om alle discussies over een versterking van de eurozone te blokkeren?

Dr. No

Wopke Hoeksta, de Nederlandse minister van Financiën stuurde samen met een paar kleine noordelijke euro en niet-eurolanden een brief waaraan hij de bijnaam Dr. No heeft te danken.

In plaats van aan te haken bij nieuwe Duits-Franse initiatieven voor een stabielere en crisisbestendige eurozone, lijkt de strategie van Nederland om Duitsland op de lijn van oud-minister Schäuble te krijgen: grote spaaroverschotten, meer vrijhandel, meer interne markt en bovenal bezuinigen om het stabiliteitspact te respecteren.

Natuurwet

“Het eigen huis op orde” noemt de regering het. Maar het is precies dit beleid, dat de onzekerheid van Europanen heeft vergroot. Het is het beleid dat de politieke verhoudingen tussen noord en zuid op scherp heeft gezet.

Wat nog wel het meest aan stoort, is de manier waarop de premier dit beleid verkoopt alsof het een natuurwet is.

Het is een economisch beleid toegesneden op multinationals die nauwelijks belasting afdragen. Meer markt en snijden in de sociale zekerheid en de publieke sector. Het is dit rechtse recept dat als alternatiefloos wordt gepresenteerd, waardoor burgers zich afkeren van de EU.

Lage staatsschuld

In zijn speech in Berlijn beweerde de premier dat landen met een lage staatsschuld goed voorbereid zijn op de volgende crisis. Maar Spanje en Ierland hadden voor de crisis een staatsschuld van ver beneden de zestig procent van het BBP en moesten daarna toch bij het noodfonds aankloppen. Waarom ziet deze regering de staatsschuld als grote boeman? En is het een goed vooruitzicht als overheden opnieuw inspringen voor private schulden?

Gezonde langer termijn overheidsfinanciën zijn belangrijk, maar het was het de uit de klauwen gewassen financiële sector, de oververhitting van de huizenmarkt, een overschot aan krediet die onder andere Spanje en Ierland deden ontsporen.

Gereguleerde interne markt

Dan het andere stokpaardje van de regering: de interne markt. Die kan ons welvaart brengen, zeker. Maar alleen onder voorwaarde dat die goed gereguleerd is. Door alleen te concentreren op het wegnemen van barrières maken we dezelfde fout als in de jaren voorafgaand aan de crisis. Toen konden kredieten op steeds verder gedereguleerde markten ongeremd naar Zuid-Europa vloeien en financiële producten alsmaar complexer en gevaarlijker worden. Het liberaliseren van het dienstenverkeer heeft bovendien voor sociale spanningen gezorgd, onder andere in de transportsector.

Verdere verdieping van de interne markt kan alleen als dit leidt tot een verbetering van de sociale situatie. Niet voor niets stemde het Europees Parlement vorige week het controversiële voorstel voor de e-card voor diensten weg.

Belasting op techbedrijven

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de eurolanden garanderen dat gewone mensen nooit meer de prijs betalen voor onverantwoorde risico’s die in de financiële sector genomen worden.

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de EU-lidstaten eindelijk in staat worden gesteld om de grootste bedrijven fatsoenlijk belasting te laten betalen. Zorg dat de race naar de bodem bij vennootschapsbelasting gestaakt wordt. Dat er met een Europese grondslag niet langer met winsten geschoven kan worden.

Onder andere Frankrijk wil vaart maken met een Europese aanpak voor een belasting op de grote techbedrijven. Bij het debat over de Europese Raad bespeurde was er bij de minister-president weinig enthousiasme over de nieuwe voorstellen van de Europese Commissie. Ik zie het gevaar dat Apple, Facebook, Google nog jarenlang vrijwel geen belasting afdragen als we moeten wachten totdat er in G20 of OESO-verband overeenstemming.

Nog niet stormbestendig

De economische groeicijfers mogen ons geen zand in de ogen strooien. De eurozone is nog niet stormbestendig en presteert te mager op sociaal vlak. Tien jaar na de crisis is het hoog tijd om dat aan te pakken. Niet alleen met de zeven dwergen uit het noorden maar met al onze bondgenoten in Europa.

Laat Kamerleden spreken in Europees Parlement | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Dinkelland 26-03-2018 00:00

Zoals Europarlementariërs morgen, bij het jaarlijkse debat over de Staat van de Unie, het woord mogen voeren in de Tweede Kamer, zo moeten Nederlandse kamerleden en hun collega’s uit andere lidstaten de mogelijkheid krijgen te spreken in het Europees Parlement. 

Zo kan de politiek van de EU, in de visie van GroenLinks dichterbij de burgers worden gebracht. 

Burgers hebben vaak weinig zicht op de manier waarop besluitvorming in de EU wordt gecontroleerd, zegt GroenLinks kamerlid Bram van Ojik, die het voorstel morgen , samen met zijn EU-collega Bas Eickhout  zal doen. “Het Europees Parlement is vaak letterlijk ver weg en beperkt in zijn bevoegdheden. In de nationale parlementen wordt het debat bemoeilijkt door gebrekkig zicht op wat, door wie, wanneer in de EU besloten wordt”. 

Een groot jaarlijks debat van nationale partijleiders met de Europese Commissie kan de Europese samenwerking bevorderen en de controle op de besluitvorming verbeteren, aldus GroenLinks. Als er in de Tweede Kamer voldoende steun is voor het idee, vraagt de partij kamervoorzitter Arib het te bespreken met haar collega’s uit het Europees Parlement en de nationale parlementen.

Nederland zet dankzij GroenLinks-motie in op Europese energiedoelen | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Dinkelland 22-03-2018 00:00

Minister Wiebes schrijft in een brief dat hij naar aanleiding van een motie van GroenLinks-Tweede Kamerlid Tom van der Lee een ophoging van de energiedoelen van de EU zal steunen. 

 

Dat is goed nieuws, want als er naast het doel voor minder CO2-uitstoot ook doelen zijn voor energiebesparing en duurzame energie komen de doelen van het klimaatakkoord van Parijs wat dichterbij. Winst voor het klimaat dus!

Tot nu toe wilde de regering altijd inzetten op slechts één doel: minder CO2-uitstoot, terwijl het ontzettend belangrijk is om op alle fronten in te zetten. Meerdere doelen zorgen voor duidelijkheid en geven zekerheid voor bedrijven en burgers.

Tom van der Lee: “Minister Kamp verzette zich altijd hevig tegen het stellen van verschillende klimaat- en energiedoelen, terwijl het stellen van meerdere doelen meer zekerheid biedt. Dit is dan ook een positieve breuk met het eerdere beleid van de regering. ik wens minister Wiebes veel succes met de onderhandelingen in Brussel en hoop op een ambitieus energiebeleid!”

EU geeft multinationals extra rechten zonder plichten | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Dinkelland 20-03-2018 00:00

De Europese ministers gaven de Europese Commissie dinsdag een mandaat om onderhandelingen te starten over de oprichting van een multilateraal investeringshof. Dit permanente hof zou de arbitrage tussen staten en investeerders in de toekomst op zich moeten nemen. GroenLinks is ontsteld dat de EU-landen hiermee de rechten van internationale investeerders verder versterken zonder daaraan internationale plichten op het vlak van mensenrechten en duurzaamheid te verbinden.

Europarlementariër Bas Eickhout: “In plaats van multinationals die betrokken zijn bij mensenrechtenschendingen of vernietiging van de natuur aansprakelijk te maken, geeft de EU prioriteit aan het verder versterken van de positie van investeerders ten koste van overheden.”

Ongelijkheid

Het hof voorziet in een hervormde vorm van de gedateerde en uiterst controversiële arbitrage tussen investeerders en staten (ISDS), maar die hervormingen gaan slechts over de procedures. Rechters worden onafhankelijker, de rechtsgang wordt transparanter en er komt een mogelijkheid tot beroep. Maar al deze zaken veranderen niets aan de ongelijkheid die dit systeem in stand houdt: investeerders krijgen een permanent hof om staten aan te klagen wanneer zij menen dat investeringsverdragen geschonden worden. Maar staten of slachtoffers van misdragingen van bedrijven kunnen niet aankloppen bij het hof om hen tot de orde te roepen.

Eickhout: “De EU mist hier een grote kans om investeerders op hun plichten te wijzen. De bescherming van investeerders wordt verder geïnstitutionaliseerd. Maar in het mandaat voor het multilateraal hof staat geen enkel streven om multinationals die zich inlaten met zaken als kinderarbeid of landroof ter verantwoording te roepen.”

Mandaat

De Commissie heeft nu het mandaat om het investeringshof namens de EU met geïnteresseerde partijen uit te onderhandelen. Als er een akkoord komt, zal dit moeten worden voorglegd aan het Europees Parlement en de lidstaten. GroenLinks wilde dat het Europees Parlement voorafgaand aan het onderhandelingsmandaat een positie zou innemen, maar een rechtse meerderheid verhinderde dat.

GroenLinks presenteert pamflet “Nederland uit de schulden” | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Dinkelland 19-03-2018 00:00

GroenLinks presenteert vandaag het pamflet “Nederland uit de schulden: de beloftes van GroenLinks.” De landelijke fractie en de lijsttrekkers van de zeven grote steden slaan de handen ineen en komen met concrete maatregelen om de schuldenproblematiek aan te pakken.

Schulden zijn namelijk een toenemend probleem. Tien procent van de Nederlandse huishoudens heeft problematische schulden en twintig procent van de huishoudens loopt daar risico op. Het hebben van schulden leidt tot gezondheidsproblemen, stress en soms zelfs huisuitzettingen. Daarom wordt het hoog tijd dat schulden op lokaal en landelijk niveau worden aangepakt. In het pamflet geven Kamerlid Linda Voortman en de GroenLinks-lijsttrekkers van zeven grote steden in Nederland aan wat zij gaan doen om mensen met schulden beter te helpen.

De partij pleit ervoor dat huisuitzettingen alleen vanwege een huurschuld niet meer mogen. Wie hulpverlening accepteert mag niet zijn huis uitgezet worden. Dat voorkomt veel leed, maar ook een onnodig groot beroep op de opvang. Ook wil de partij in elke gemeente convenanten sluiten met vastelastenpartners om te zorgen voor een sociale incasso en betere afstemming, zodat partijen niet op dezelfde euro’s jagen. Per huishouden moet er nog maar één deurwaarder aan de deur komen. Tot slot moet de overheid haar communicatie verbeteren. Deze is vaak te ingewikkeld en qua toon niet altijd aanmoedigend.

Linda Voortman: “de marktwerking in de deurwaarderssector dient geen enkel doel. Het leidt er alleen maar toe dat er steeds harder op dezelfde euro’s gejaagd wordt. Dat maakt schulden juist erger. Wij willen daarom toe naar één deurwaarder per gezin.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.