Nieuws van PvdA in Hulst inzichtelijk

38 documenten

Waarom Westerscheldetunnel tolvrij moet? Andere zaken volgen dan vanzelf.

PvdA PvdA Hulst 24-02-2020 20:24

https://hulst.pvda.nl/nieuws/waarom-westerscheldetunnel-tolvrij-moet/

Opiniestuk

Jammer dat het zo is gelopen maar we moeten misschien wel blij zijn dat we af gaan zien van de verhuizing van de marinierskazerne naar Vlissingen. Het was n.l. niet de juiste vorm van compensatie. Ik zal uitleggen waarom dat is.

Neem in gedachte het Zeeland van voor de opening van de Westerscheldetunnel in 2003, waar elke regio zijn eigen voorzieningenniveau op orde hield en overheden hun diensten burgernabij georganiseerd hadden. Deze tunnel veroorzaakte de opschaling en concentratie van veel voorzieningen. Voor het middelbaar beroepsonderwijs, voor gespecialiseerde zorg, voor de rechtspraak en voor veel vrijetijdsvoorzieningen moesten vanaf dat moment Zeeuws-Vlamingen steeds vaker naar de overkant en daar tol voor betalen.

Een jaar of vier later trokken ook de voorzieningen weg uit overig Zeeland en werd er vanuit de Provincie aan de bel getrokken. Uiteindelijk kregen we de compensatie. Het door de teloorgang van de scheepsbouw armlastig geworden Vlissingen werd in 2012 een marinierskazerne beloofd. Dit was dus negen jaar nadat de grote uitloop was begonnen. Nu zijn we al zo ver dat er opnieuw nagedacht worden over compensatie van voor de belofte en de compensatie voor de gemaakte kosten van de niet ingeloste belofte. Volgt u het nog?

Inmiddels wordt al 17 jaar tol geheven aan zo’n 100.000 mensen om toegang te kunnen krijgen tot die noodzakelijke voorzieningen. En dat niet alleen, er wordt tol geheven op dat het bezoekje aan Oma, tol geheven op de mogelijkheid deel te nemen aan de gemeenschap, te sporten, je dochter te bezoeken in de ggz-instelling, onderwijs te volgen, politiek te bedrijven,  te werken, …. tol geheven op de vrijheid je te verplaatsen. En dit gaat nog 13 jaar door!

Compenseren kun je eigenlijk niet meer, dit heeft al te veel gekost, wat je wel kunt doen is de tolheffing zo snel mogelijk beëindigen en hopen dat Zeeland zich herstelt van de negatieve sociaal-economische effecten die deze toltunnel heeft gebracht voor zeker ruim een kwart van de Zeeuwen.

Daarom zal vervroegd tolvrij maken, in combinatie met andere infrastructurele zaken waardoor reistijden worden ingekort, een eerste begin zijn voor het herstel van onze mooie provincie. Door die verbeteringen zal Zeeland weer aantrekkelijk worden om te wonen en te werken en komen die hoogwaardige banen vanzelf, mede door een dichtslibbende Randstad.

Wij wensen de provinciale onderhandelaars met de adviseur van het kabinet veel wijsheid toe en hopen op een mooie uitkomst. Voor alle Zeeuwen.

Ron de Kort / Cees Liefting

Het bericht Waarom Westerscheldetunnel tolvrij moet? Andere zaken volgen dan vanzelf. verscheen eerst op PvdA Hulst.

Pvda komt met motie over aanpak dementie

PvdA PvdA Hulst 02-11-2019 16:07

De komende jaren zal in Nederland het aantal mensen met dementie behoorlijk stijgen. Zijn er nu anno 2019 zo’n 280.000 mensen met dementie, in 2040 zal dit op basis van voorspellingen 520.000 zijn en in 2050 zelfs 620.000. (Alzheimer Nederland 2018) In 2020 betreft het voor Zeeland 18.100 mensen, voor Hulst 620. In 2040 en 2050 bedraagt het aantal voor Zeeland respectievelijk 13.000 – 15.000, en voor Hulst 980 – 1.100. Gevolg van deze ontwikkeling is dat er steeds meer mensen met dementie deelnemen aan het dagelijks leven thuis. Immers de wens en trend is dat mensen – ouderen – dementerenden zolang mogelijk thuis blijven wonnen. Iedereen binnen de samenleving krijgt in de toekomst meer dan ooit te maken met mensen met dementie. Binnen die context is het belangrijk dat de samenleving inspeelt op deze ontwikkeling. Onderdeel daarvan is het stap voor stap realiseren van een zogenaamde ‘dementie vriendelijke’ samenleving. Vanuit dat perspectief willen wij de volgende motie indienen:

Motie PvdA dementievriendelijke gemeente2

stappenplan-dementievriendelijke-gemeenten

voorbeeld_convenant_voor_gemeenten_dementie

Raadsfractie Pvda Benny Saman / Joris Weemaes

Het bericht Pvda komt met motie over aanpak dementie verscheen eerst op PvdA Hulst.

Vragen over de Veiligheidsregio Zeeland

PvdA PvdA Hulst 19-10-2019 07:57

Voor de commissie ABZ van maandag 21 oktober 2019 heeft PvdA-raadslid Bennie Saman voor de agendapunten over de Veiligheidsregio Zeeland de volgende vragen geformuleerd.

Punt 7A en 7B De extra kosten voor de VRZ worden wel verantwoord en zijn nodig. Het is echter jaarlijks dat er tekorten zijn en de begroting eigenlijk nooit toereikend is. Een zorg voor onze fractie want volgende jaar zal wellicht het volgende tekort zich aandienen. Op welke wijze kan de VRZ tekorten voorkomen? Zijn er mogelijkheden uitgaven te beperken bijvoorbeeld bij inhuur en overheadkosten etc? Is hier al onderzoek naar gedaan? Zijn de begrotingen wel realistisch gezien de steeds terugkomende en oplopende tekorten? Moet er niet gewoon in één keer geld bij zodat we bij voorbaat weten wat we als gemeente kwijt zijn?

De VRZ is belangrijk voor de samenleving en de organisatie zet zich in om haar doelen en bestaansrecht goed vorm en inhoud te geven. Medewerkers verdienen daarvoor respect. Echter jaar op jaar steeds tekorten roept vragen op en nopen tot een herziening tussen datgene wat aan middelen nodig is en datgene wat maatschappelijk verantwoord ingezet kan worden. Hoe kan dit gerealiseerd worden? Deelt de portefeuillehouder en het college onze zorg? En wat gaan we en kunnen we als gemeente eventueel ondernemen?

Punt 7B Kan het voorgaande in het verdere proces van samenwerking meegenomen worden? Samenwerking is nodig en kan voordelen opleveren. Echter als samenwerking beoogd goedkoper en veel efficiënter te werken dan is het nog maar de vraag of dat zal gebeuren. Voorbeelden genoeg dat samenwerking juist tot meer kosten kan leiden en / of tot logge dure organisaties. Hoe kunnen we dat voorkomen en is hier nadrukkelijker dan uit stukken blijkt oog voor? Hoe gaan we het verlagen van de kosten voor deelnemende partijen concretiseren en welke invloed hebben ( individuele ) partijen hier op? Optimaliseren van kwaliteit wordt genoemd als toetsingskader. Erg algemeen, wat betekent optimaliseren?

Samenwerking is geen doel op zich wordt aangetekend. Dat klopt, wat de PvdA betreft gaat het om de inhoud, om kwaliteit en verantwoorde inzet van middelen. Daarna komt de vorm. Daartoe is het nodig betrokkenen die met het proces aan de slag gaan duidelijke kaders en doelen mee te geven. Anders dan meetbare zaken bedoelen we ook nadrukkelijk de proceskant en de verschillende culturen die al gauw met elkaar te maken krijgen en kunnen botsen.

Belangrijk ook is het niet alleen een proces van adviesbureaus en managers te laten worden. Met andere woorden het betrekken van alle partijen en nadrukkelijk ook de medewerkers. Hoe gaat men dit vorm geven? Kan het college voorgaande onderschrijven en hoe gaan we dat mee aansturen / aan laten sturen? Wat gaat de verkenning samenwerking daadwerkelijk kosten?

Punt 7A – 7B – 7C Bestuur en veiligheid met name politie. De PvdA heeft 23 oktober 2018 zorgen uitgesproken en vragen ingediend omtrent beleidsplan politie. Volgens ons zijn de vragen nog steeds relevant en zijn er nog grote knelpunten. Hoe is de stand van zaken nu? Hoe is de bezetting van de politie In het algemeen en meer specifiek voor Zeeland, Zeeuws Vlaanderen en nadrukkelijk voor onze gemeente? Is deze bezetting toereikend? Zijn er knelpunten en zo ja welke?

De wijkagenten moeten volgens onze gegevens 80 procent van hun tijd in hun wijk kunnen werken en daarnaast 20 procent onregelmatig / elders. Zijn de wijkagenten in staat hun verwachte besteding van taken / werk in de wijk vorm en inhoud te geven? Is onze veiligheid wat betreft bereikbaarheid en beschikbaarheid van politie verantwoord geregeld of zijn er hiaten? Werken de politiemensen en wijkagenten onder druk? Komen ze toe aan hun taken? Hoe hoog is het ziekteverzuim? Wat vinden politiemensen zelf? Wordt er naar ze geluisterd?

Bij grote gemeenten zijn er grote problemen wat betreft bovenstaande. Graag toelichting. Is het college bereid om richting Provincie en Rijksoverheid te appelleren aan bovengenoemde? Hoe gaan we dat doen?

Het bericht Vragen over de Veiligheidsregio Zeeland verscheen eerst op PvdA Hulst.

Stemadvies voor 20 maart a.s.

PvdA PvdA Hulst 17-03-2019 21:07

Voor Waterschap steun onze Zeeuws-Vlaamse kandidaat Ron de Kort, lijst 6 nummer 3

Ook uit onze afdeling op deze lijst Joris Weemaes, nummer 16

https://hulst.pvda.nl/nieuws/stemadvies-voor-20-maart-a-s/https://hulst.pvda.nl/nieuws/stemadvies-voor-20-maart-a-s/

 

 

 

 

 

 

en

 

Voor Provinciale Staten steun onze Zeeuws-Vlaamse kandidaat Cees Liefting: Lijst 6 nr 49

Ook uit onze afdeling Joris Weemaes, nr 25 en Ron de Kort, nr 39

https://hulst.pvda.nl/nieuws/stemadvies-voor-20-maart-a-s/

Het bericht Stemadvies voor 20 maart a.s. verscheen eerst op PvdA Hulst.

Perkpolder: Voetmassage door Haersinde

PvdA PvdA Hulst 24-02-2019 15:26

Het afgelopen jaar is er weer veel mondelinge beweging geweest rondom plan Perkpolder. Na meer dan twee jaar discussie over de optie om “gereinigde” industriegrond te gebruiken voor het ophogen van het golfterrein is eindelijk de knoop doorgehakt en is men tot de conclusie gekomen dat dit juridisch absoluut niet mogelijk is. De wetgeving staat het niet toe om vuile grond van elders hiervoor te gebruiken. Omstanders hadden hier al meer dan een jaar geleden op gewezen en onze PvdA-fractie van het waterschap heeft hierop gewezen begin juli 2018. Een eenvoudig juridisch advies van een milieu-jurist was zeker voldoende geweest om dit aan te tonen en zou binnen één dag geleverd kunnen worden. Helaas is door de meerdere jaren durende discussie het plan Perkpolder in een sterk negatief vaarwater terecht gekomen, hetgeen eenvoudig te voorkomen was geweest.

Vanaf 2003 is er de eerste jaren voortvarend gewerkt aan de economische compensatie voor het verdwijnen van het veer Perkpolder-Kruiningen. Na in eerste instantie zich te richten op het plan “Kloosterzande aan Zee” werd het plan Perkpolder naar voren geschoven. Een prachtig plan dat door zeer deskundige mensen voortvarend werd opgepakt. De hele gemeente was vol trots met het plan Perkpolder en het werd breed gedragen.

Nu na 16 jaar staan we nog niet verder dan het realiseren van de natuurcompensatie van de  verdieping van de Westerschelde. Ook dat is niet zonder slag of stoot gegaan, want de aangelegde dijk moet door Rijkswaterstaat nog jaren worden gemonitord om de bij de aanleg gebruikte vuile grond in beeld te houden. Dit geldt voor zowel de eventuele verspreiding van de vuile deeltjes als de dijksterkte.

Op dit moment is de ontwikkelaar, die een duidelijke overeenkomst heeft met de gemeente, een aangepast plan aan het voorbereiden. Het is jammer dat na 16 jaar er nog steeds geen definitief plan beschikbaar is. We hebben nu een periode van vele jaren gekend met een sterke economische groei, een lage rente en een grote behoefte om te investeren in vastgoed. Deze kans hebben we voor een groot gedeelte voorbij laten gaan. Dit maakt het vermarkten van het plan extra kwetsbaar.

Ik begrijp dat vele raadsleden zich zorgen maken over het vermarkten van het plan Perkpolder. Er moeten nu duidelijke stappen worden gezet. Of wordt het zoals Piet Politiek in de Carnavalskrant schrijft: Haersinde blijft geheim. En dat is jammer, want zij zou het plan Perkpolder kunnen masseren.

Paul Weemaes

Piet_Politiek

Het bericht Perkpolder: Voetmassage door Haersinde verscheen eerst op PvdA Hulst.

Vragen aangaande ontwikkeling Groote Kreek II en Voorkeursrecht

PvdA PvdA Hulst 31-01-2019 16:57

Door de Pvda-fractie zijn vragen gesteld aangaande de ontwikkeling Groote Kreek II en het voorkeursrecht. Voorstel staat op de agenda van komende commissie Ruimte.

De fractie maakt zich zorgen over het tempo van de uitbreiding en wenst de ontwikkeling wat te versnellen.

Door het ontbreken van bouwmogelijkheden in Hulst  hebben belangstellenden, waaronder starters, geen perspectief om binnen niet al te lange termijn te kopen of te huren. Daarbij komt dat door de krapte op de huizenmarkt (die we in feite zelf in stand houden) de prijzen excessief stijgen. Een en ander maakt het juist voor starters steeds moeilijker om een eigen woning te verwerven.

Een snellere aanvang is gewenst en nodig. Wat de PVDA betreft moet bezien worden, op welke wijze het plan versneld kan worden en kan aanvangen medio 2020 / 2021. We stellen voor er naar te streven een eerste beperkte deelgebied bouwrijp te hebben eind 2020. Dit biedt perspectief voor alle belanghebbenden.

20190131_Schriftelijk_vragen_aan_het college_BW_inzake_Groote_Kreek

https://www.gemeentehulst.nl/de_Gemeente/Nieuws/Archief:gkBPBGbGSZKo_-t0L1UG0Q/Eerste_stap_naar_uitbreiding_Groote_Kreek

https://allecijfers.nl/buurt/groote-kreek-hulst/

Het bericht Vragen aangaande ontwikkeling Groote Kreek II en Voorkeursrecht verscheen eerst op PvdA Hulst.

Verdwijnen dienstapotheek voor nacht en weekend

PvdA PvdA Hulst 22-01-2019 15:32

Deze week werden wij opgeschrikt door het artikel in BN DeStem dat de dienstapotheken in Terneuzen en Goes gaan sluiten en alleen de dienstapotheek in Vlissingen open blijft. Dienstapotheek is voor uitgifte medicijnen tussen 23.00 – 07.00 uur en in het weekend. Inwoners van onze gemeente die gebruik maken van de nachtapotheek zitten meestal in een crisissituatie en kennen nu de mogelijkheid om na een bezoek aan de HAP of eerste hulp bij Zorgsaam direct de benodigde medicijnen op te halen bij de nachtapotheek in Terneuzen. Deze werkwijze is prettig en er kan op een snelle manier in medicijnen worden voorzien. Meestal is het ook hard nodig dat deze medicijnen zo snel mogelijk worden ingenomen. Door nu verplicht te worden naar Vlissingen te rijden is voor onze inwoners een onmogelijke opgave. Het bezorgen zal zeker niet voor iedereen gaan gelden en hiermee worden mensen dan toch gedwongen om midden in de nacht even een aantal uur in de auto op en neer naar Vlissingen te rijden, terwijl hun partner of ander gezinslid zorg behoeft. Als PvdA-Hulst vinden we dat we in de gezondheidszorg zo niet met elkaar om mogen omgaan. Voor de PvdA-Hulst zijn de bovengenoemde scenario’s niet acceptabel. Vragen: 1. Is het college bereid om in overleg te treden met de gemeente Terneuzen en de gemeente Sluis om dit onderwerp met spoed samen te bespreken? 2. Is het college bereid om met beide gemeenten protest aan te tekenen tegen het voornemen om de nachtapotheek in Terneuzen te sluiten? 3. Is het college bereid om in overleg te treden met CZ? 4. Is het college ook van mening dat we als gemeente moeten kiezen voor de inhoud van de zorg en niet enkel de kosten? Met vriendelijke groet, Fractie PvdA-Hulst

Schriftelijke_vraag_verdwijnen_dienstapotheek

Informatie over apotheken algemeen: https://www.apotheek.nl/

 

Het bericht Verdwijnen dienstapotheek voor nacht en weekend verscheen eerst op PvdA Hulst.

Pvda-fractie stelt vragen over traag internet in de gemeente Hulst

PvdA PvdA Hulst 21-01-2019 17:19

Zowel zakelijk als privé speelt internet een belangrijke rol. Het aantal apparaten wat is verbonden met het internet is de  laatste jaren sterk gestegen en verdere groei  is een feit.

De noodzaak van snelle internetaansluitingen is  in onze gemeente niet enkel van economisch belang maar biedt vele voordelen voor privé gebruik.

Schriftelijke_vraag_voor_15jan2019internet

In PZC: https://www.pzc.nl/zeeuws-vlaanderen/pvda-wil-ook-wel-eens-snel-internet-in-hulst~a44b7c2e/

Speedtesten: http://www.speedtest.net/nl

Het bericht Pvda-fractie stelt vragen over traag internet in de gemeente Hulst verscheen eerst op PvdA Hulst.

Buslijn 10 laat het afweten

PvdA PvdA Hulst 26-11-2018 20:22

https://hulst.pvda.nl/nieuws/buslijn-10-laat-het-afweten/Onderwerp: Buslijn 10

Portefeuillehouder: G. Depauw

Vraag: 1. Is de wethouder op de hoogte van de huidige problemen met Connexxion in het algemeen in Zeeland en met lijn 10 en 20 in het bijzonder? 2. Kan de wethouder in contact treden met Connexxion en/of de provincie Zeeland om de problematiek boven tafel te krijgen en te bespreken met voornoemde partijen? 3. Kan de wethouder in het overleg inbrengen dat bij uitval er een gratis alternatief vervoer zoals een taxi wordt ingezet? 4. Kan in het overleg gevraagd worden om een overzicht van alle uitgevallen diensten in de maand september en oktober? Ook alle lijnen waarop de vertraging meer dan 15 minuten bedroeg? 5. Kan de wethouder ook vragen om een overzicht van de reistijden van buslijn 19 naar Breda van de afgelopen 3 maanden? 6. Kan de wethouder terugkoppelen wat het overleg heeft opgeleverd?

Aanleiding voor de vraag: Alleen al afgelopen week heeft minimaal 2x de bus op lijn 10 niet gereden en/of had meer dan 30 minuten vertraging. Dit levert voor studenten, mensen die naar het werk moeten en alle andere gebruikers die nog verder moeten met het OV grote problemen op. Te laat op het werk, te laat voor de volgende bus of trein, te laat in de lessen. Op deze wijze uitvoering geven aan het openbaar vervoer geeft geen zekerheid dat afspraken kunnen worden gehaald. Dit moet snel verbeteren en doet het imago van ons OV geen goed

Indiener(s), Bennie Saman Joris Weemaes

 

Antwoord college:

antwoordBuslijn10

Het bericht Buslijn 10 laat het afweten verscheen eerst op PvdA Hulst.

Pvda stelt vragen over terugtrekkende politie

PvdA PvdA Hulst 26-11-2018 19:52

https://hulst.pvda.nl/nieuws/pvda-stelt-vragen-over-terugtrekkende-politie/Naar aanleiding van het persbericht over de wijziging van de dienstverlening politie Hulst en Oostburg, en dit in relatie tot het eerder gepresenteerde regionale beleidsplan politie het volgende: We zijn blij met het meer in de wijk aanwezig zijn van agenten. Toch vragen wij graag aandacht voor onderstaande: In het regionale beleidsplan worden ambities en voornemens genoemd, echter de politie is na de eerdere reorganisatie verder verwijderd van de burger als ooit. De informatiepositie van de politie is daardoor veel minder geworden. Er is minder contact met de burger. Voor onze inwoners holt ook de dienstbaarheid van de politie achteruit en dat moet gekeerd worden. Je mag niet terugkijken maar voorheen waren politieagenten die in Hulst en Hontenisse dienstdeden allemaal wijkagent. Dat was indertijd een ploeg van bijna 40 fte., enkel en alleen voor Hulst – Hontenisse. Zij waren over het algemeen betrokken bij hun werkgebied want ze woonden er, kenden hun buurt of dorp, hadden een vrouw die werkte, kinderen op school of sportclub, ze zaten zelf op een sportclub, hobbyclub etc. En dat netwerk moet nu allemaal opgevangen worden door enkele agenten. Er worden nu medewerkers van andere basisteams uit Zeeland soms uit Brabant ingezet om de diensten rond te krijgen. Er worden veel cijfers gepresenteerd en het ene item is nog belangrijker dan het andere (drugsafval, ondermijning, motorclubs etc. etc.) maar we vergeten dat inwoners van Hulst ook recht hebben op adequaat toezicht en dat we ons veilig moeten voelen in onze gemeente. “Zichtbaar, aanspreekbaar en dienstbaar” dat moet het credo zijn en daar moet ook daadwerkelijk invulling aan gegeven worden. Het is voor de PvdA niet helemaal duidelijk hoe de huidige politieorganisatie, het huidige beleid en de nieuwe dienstverlening dat voor elkaar willen krijgen. Het politiebureau te Hulst blijft weliswaar behouden maar dan enkel en alleen als locatie van waaruit de in Hulst dienstdoende politieagenten hun dienst aanvangen en beëindigen, een soort uitvalsbasis (ze noemen het iets anders maar hier komt het wel op neer). Inwoners kunnen enkel op afspraak en bij uitzondering naar het bureau komen, er is dus geen openstelling meer voor publiek dat even binnen wil lopen met een al dan niet urgent probleem of even iets wil melden. De sterkte voor het basisteam Zeeuws-Vlaanderen is 140 medewerkers volgens het beleidsplan politie, maar wat is er effectief beschikbaar. Die cijfers zijn bekend maar zien we niet terug in het eerder besproken beleidsplan. Voor het maken van een goede afweging moeten we ons afvragen hoe de bezetting bij andere basisteams momenteel is. Voor zover ons bekend en op grond van informatie van belanghebbenden, is in het basisteam Zeeuws-Vlaanderen ongeveer 90 – 100 fte. beschikbaar op dit moment om alle diensten te draaien, vandaar dat de wijkagenten nauwelijks aan hun taak toekomen.

Concrete vragen: – Hoe kijkt het college aan tegen bovenstaande? – Hoe verloopt de informatievoorziening, beschikbaarheid en bereikbaarheid? Kan het college daar informatie over geven? – Hoe wordt de informatie door politie, beschikbaarheid en bereikbaarheid door de burger ervaren? Is dat bekend? – Kan het college hier stukken, bevindingen over aanleveren? Indien niet bekend is het college bereid dit te onderzoeken? – Wat is er effectief voor Zeeuws-Vlaanderen beschikbaar aan fte. en meer specifiek voor Hulst? – Hoeveel meer zijn agenten door de nieuwe dienstverlening voor de burger in de wijk beschikbaar? – Hoe wordt de burger verder geïnformeerd en geïnstrueerd over de nieuwe dienstverlening?

Namens de fractie PvdA Bennie Saman

====================================================================

Het antwoord van het college:

Geachte heer Saman,

Op 23 oktober jl. heeft u namens de fractie van de PvdA, verwijzend naar art. 32 van het Reglement van orde, schriftelijke vragen gesteld aan het College van burgemeester&wethouders over, specifiek, de dienstverlening politie Hulst en Oostburg in relatie tot het eerder gepresenteerde regionale beleidsplan politie.

U stelt dat de politie na eerdere reorganisaties verder verwijderd is van de burger dan ooit. Hierdoor is de informatiepositie van de politie minder, is er minder contact met de burger en holt de dienstbaarheid van de politie achteruit. Verder stelt u dat agenten vroeger over het algemeen meer betrokken waren bij hun werkgebied omdat deze agenten ook in het gebied woonden (ze waren eigenlijk allemaal wijkagent).

Van de politie wordt steeds meer gevraagd. Ook vraagt de PvdA zich af hoe de politieorganisatie het nieuwe beleid en de nieuwe dienstverlening gaat organiseren als het politiebureau in Hulst geen openstelling voor het publiek meer heeft en een soort uitvalsbasis wordt.

Verder vraagt u zich af wat er effectief aan politie medewerkers beschikbaar is in het basisteam Zeeuws-Vlaanderen. U stelt, onder andere, dat er minder medewerkers beschikbaar zijn om alle diensten te draaien en dat de wijkagenten, mede daardoor, nauwelijks aan hun taak toekomen.

Algemeen

De minister van Justitie en Veiligheid bepaalt hoe de politiesterkte verdeeld wordt over de regio’s. Het zijn vervolgens de burgemeesters die volgens de Politiewet 2012 samen

met het Openbaar Ministerie bepalen hoe de sterkte binnen de regio (voor ons is dit de regio Zeeland West-Brabant)  wordt verdeeld en hoe de politie wordt ingezet. Om deze rol te kunnen spelen is betrokkenheid van de regioburgemeesters (voor onze regio is dit de burgemeester van Tilburg) namens het gezag op de openbare orde op landelijk niveau belangrijk. Dit geldt bij zaken die zowel de kwaliteit als kwantiteit van het personeel beïnvloeden. De verdeling van de beschikbare regionale politiesterkte is, conform de Politiewet 2012 (art. 39.1), opgenomen in de regionale meerjaren beleidsplannen.

Voor het aantreden van het huidige kabinet telde de nationale politie 49.500 operationele fte’n.

Het kabinet heeft bij zijn aantreden kenbaar gemaakt om € 291 mln. structureel te gaan investeren in de politie voor onder andere agenten in de wijk, innovatie, recherche en werkgeverschap. Dit betekent, onder andere, dat de politie structureel wordt uitgebreid met 1.111 fte (waarvan 769 voor de wijk) volledig opgeleide operationele medewerkers.

De niet-operationele sterkte is in de inrichting vastgesteld op 8.515 fte. Deze sterkte is in 2017 bereikt en blijft in ieder geval tot 2020 op dit peil.

(overigens hebben de regioburgemeesters samen met het Openbaar Ministerie in aanloop naar de kabinetsformatie gepleit voor een uitbreiding van de politiesterkte met 4.500 fte).

Op 14 juni jl. heeft de regioburgemeester het ontwerp van het Regionaal Beleidskader met daarbij een overzicht van de sterkteverdeling naar alle gezagen in de eenheid gestuurd. De raden van de gemeenten in de eenheid hebben dit beleidsplan inmiddels besproken. In het overzicht van de sterkteverdeling was de uitbreiding van de politiesterkte als gevolg van de extra middelen die in het kabinet in het regeerakkoord hiervoor heeft uitgetrokken nog niet opgenomen.

Verdeling politiesterkte n.a.v. het regeerakkoord

Op 16 juli jl. heeft de regioburgemeester aan de verbrede driehoek Zeeland West-Brabant aangegeven dat onze eenheid een uitbreiding van 134 fte volledig opgeleide operationele medewerkers krijgt. Hiervan zijn 15 fte bestemd voor ondermijnende en zware criminaliteit en digitale expertise. De overige 119 zijn voor de wijk. District Zeeland krijgt naar rato 30,3 fte (10 voor het Basisteam Zeeuws-Vlaanderen)

In het basisteam Zeeuws-Vlaanderen is beoordeeld, vanuit de eigen context, waar deze versterking nodig wordt geacht. De behoefte van de basisteams zit in het uitbreiden van het aantal wijkagenten, het ondersteunen van de reeds bestaande wijkagenten en het versterken van de teamopsporing.

Voor het basisteam Zeeuws-Vlaanderen volgt hier de voorgestelde verdeling (overigens nagenoeg gelijk aan de andere 2 basisteams in het district Zeeland).

3 Geografische wijkagenten: 1 wijkagent toevoegen aan Terneuzen, Sluis en Hulst. 1 Senior Tactische Opsporing: met het oog op veranderende veiligheidsthema’s om vanuit teamopsporing de verbinding met de districtsrecherche te onderhouden. 2 Senior GGP (Gebieds Gebonden Politiezorg): hier wordt binnen het basisteam de vergrijzing het zwaarst gevoeld. 4 generalisten GGP: gezien de geografie van dit gebied is de ondersteuning van het wijkwerk en de borging van de primaire politietaak, waaronder de aanrijtijden, een continue uitdaging.

Opgemerkt wordt dat feitelijke invulling afhankelijk is van de werving, selectie en opleiding van de betreffende functionarissen.

In augustus jl. heeft de voorzitter van het districtscollege Zeeland, dhr. Bergmann, de regioburgemeester een reactie gezonden. Aangegeven is dat de burgemeesters akkoord gaan met de voorgestelde verdeling, zijnde een eerste concept op hooflijnen. Nadrukkelijk wordt vanuit Zeeland hierbij aangegeven dat een en ander onvoldoende is om aan de huidige vraag naar politiecapaciteit in Zeeland te voldoen. Daarnaast baart de problematiek rond werving, selectie en opleiding ten behoeve van Zeeland afgezet tegen vergrijzing in het district grote zorgen. Dit omdat aan de huidige voorgestane uitbreiding van politiecapaciteit pas op (onbepaalde) termijn gestalte kan worden gegeven. Verder wordt wederom een discrepantie geconstateerd en geconcludeerd aangaande de verdeling van capaciteit over de verschillende haventeams. North Sea Port hoort bij de tien grootste havens van Europa en verdient een adequate politiecapaciteit die dat eer aan doet.

Zoals u wellicht weet is zeer recent een meerderheid van het personeel werkzaam bij de politie akkoord gegaan met de voorstellen van de minister en de politie bonden in het kader van de nieuwe cao voor het politiepersoneel. Er zijn, onder andere, afspraken gemaakt over extra agenten om de capaciteitsproblemen op te lossen en de werkdruk te verlagen.

Onderstaand hebben wij uw vragen en onze reactie hierop, weergegeven.

1)    Hoe kijkt het college aan tegen bovenstaande? Antwoord: Het college staat achter de hierboven weergegeven reactie van de voorzitter van het district Zeeland, dhr. Bergmann, aan de regioburgemeester aangaande de verdeling van de politiesterkte n.a.v. het regeerakkoord. Verder refereren wij aan onze brief van 16 augustus (VB/18.3897; reactie regionaal beleidsplan) waarin wordt gevraagd om extra wijkagenten.

2)    Hoe verloopt de informatievoorziening, beschikbaarheid en bereikbaarheid. Kan het

       college daar informatie over geven?

Antwoord: Op maandag 22 oktober jl. is een gezamenlijk persbericht (van politie en gemeenten) uitgebracht over de verandering van de wijze van het doen van aangifte bij de politie. Door deze verandering kunnen agenten meer aanwezig zijn op straat. De inhoud van het persbericht is door de burgemeester toegelicht in de vergadering van de Cie ABZ op 22 oktober jl.

3)    Hoe wordt de informatie door politie, beschikbaarheid en bereikbaarheid door de burger ervaren. Is dat bekend? Antwoord: Zoals ook de teamchef van de politie Zeeuws-Vlaanderen aangeeft, leren de ervaringen ons dat het publiek de politie goed weet te vinden en deze niet perse op het politiebureau wil ontmoeten. De politie blijft in de toekomst op vele manieren bereikbaar, aanwezig en zichtbaar. Wij hebben over de beschikbaarheid en bereikbaarheid van de politie geen klachten ontvangen. Overigens blijkt uit de tweejaarlijkse Veiligheidsmonitor (monitor subjectieve veiligheidsbeleving inwoners) welke voor het laatst is gehouden in 2017 en afgezet tegen 2013 (start nationale politie) onder andere voor de gemeente Hulst het volgende: Tevredenheid totale functioneren politie in buurt In 2017 was 23,7% tevreden over het functioneren. In 2013 was dit nog 23,2%. Hierbij wordt wel opgemerkt dat het aandeel ‘kan dit niet beoordelen’ groter is geworden (41,6% tegen 36,8% in 2013).

Oordeel vertrouwen in de politie.

Verder zijn de cijfers voor het vertrouwen in de politie (in 2017 een 6,5 tegen een 6,1 in 2013) en wederkerigheid politie en burgers (in 2017 een 5,2 tegen een 5,0 in 2103) gestegen en voor communicatie politie en burgers (zowel in 2017 als in 2013 een 5,1) gelijk gebleven.

4)    Kan het college hier stukken, bevindingen over aanleveren. Indien niet bekend is het college bereid dit te onderzoeken?

Antwoord: Wij kunnen u hierover op dit moment geen stukken of bevindingen aanleveren. De afspraak is gemaakt dat wij samen met de politie het komende jaar monitoren hoe de (nieuwe) afspraken over, onder andere, het doen van aangifte worden ervaren c.q. de ontvangst van eventuele klachten of vragen. Een en ander als onderdeel van het dienstverleningsconcept van de nationale politie.

5)    Wat is er effectief voor Zeeuws-Vlaanderen beschikbaar aan fte en meer specifiek voor Hulst? Antwoord: Zoals bekend heeft het Basisteam Zeeuws-Vlaanderen 140 fte aan operationele sterkte. Het is moeilijk om aan te geven wat er effectief beschikbaar is. Naast de eigen capaciteit van het basisteam is er in het district Zeeland een flexteam beschikbaar van 20 fte, waar ook Zeeuws-Vlaanderen een beroep op kan doen. Verder kan uiteraard in geval van ernstige incidenten of calamiteiten vrij snel worden opgeschaald met mensen vanuit andere basisteams of zelfs vanuit een ander district of landelijk.

6)    Hoeveel meer zijn agenten door de nieuwe dienstverlening voor de burger in de wijk beschikbaar? Antwoord: Er kan met name door het nieuwe concept effectiever en efficiënter worden gewerkt en gepland. Er moet niet telkens een collega achter blijven op het bureau om te ‘wachten’ tot er iemand aangifte komt doen. Het is moeilijk om precies aan te geven hoeveel meer agenten extra beschikbaar zijn in de wijk. Wij hopen dat door zo efficiënt mogelijk te werken de thans beschikbare wijkagenten ook echt en vaker ingezet kunnen worden voor ‘wijkdienst’.

7)    Hoe wordt de burger verder geïnformeerd en geïnstrueerd over de nieuwe dienstverlening?

Antwoord: Veranderingen in de dienstverlening van de politie worden altijd besproken in de basisteam driehoek Zeeuws-Vlaanderen, waarin de burgemeesters van de drie Zeeuws-Vlaamse burgemeesters zitting hebben, alsmede de teamchef van politie en de gebiedsofficier van justitie. Eventuele communicatie boodschappen worden altijd met en tussen politie en de gemeente(n) afgestemd. Kortheidshalve verwijzen wij ook naar het antwoord onder vraag 2. Gezamenlijke boodschappen worden ook gedeeld via Facebook en Twitter.

Hopende u voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van de gemeente Hulst,

De secretaris,             De burgemeester,

Antwoorden_vragen_politie

Het bericht Pvda stelt vragen over terugtrekkende politie verscheen eerst op PvdA Hulst.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.