Nieuws van politieke partijen in Laarbeek inzichtelijk

137 documenten

CPO-project in Mariahout

De Werkgroep De Werkgroep Laarbeek 04-04-2024 10:02

Het is noodzakelijk dat we in Laarbeek meer woningen realiseren. Voor ouderen én jongeren. Alle partijen lijken daarvan doordrongen. Ook de WerkGroep.

Wij laten het echter niet bij dagdromen, maar zoeken naar kansen.  Vanuit ons initiatief ‘De WerkGroep op de stoep” bezochten we daarom eerder al de Tiny Houses in Aarle-Rixtel.

Vorige week waren we in dit kader op bezoek bij het CPO project in de Hoge Suute in Mariahout.  Een groep jonge mensen uit Mariahout heeft daar de handen ineengeslagen en bouwt nu hun  eigen huizen.

CPO staat voor Collectief Particulier Opdrachtgeverschap.  De toekomstige bewoners zijn gezamenlijk opdrachtgever voor hun eigen nieuwbouwproject.  CPO bouwen biedt zeggenschap, leefbaarheid, meestal tegen een beter betaalbare prijs. Tegelijk brengt het ook uitdagingen en onzekerheden met zich mee.  Daar wilden wij natuurlijk meer van weten!  Wat is nodig? Welke uitdagingen kom je tegen? Wat maakt het tot een succes? En vooral: wat kunnen wij als politiek partij hiervan leren? Henrie, Ramon, Roan en Tom hebben ons enthousiast verteld over hun project. Over het jarenlange proces, het geduld, het goede overleg en het doorzettingsvermogen.  Wij hebben bewondering voor de jonge mensen die zo veerkrachtig in goed overleg hun plannen weten te realiseren. En we zijn ze dankbaar voor hun enthousiaste en uitvoerige verhaal. We hebben er als partij veel van opgestoken.

Op 9 april gaan wij hierover in gesprek met de jongeren van De WerkGroep. Mogelijk biedt dit ook voor hen kansen. Daarnaast hebben zij zich de afgelopen weken verdiept in de voordelen en nadelen van woningsplitsing.  We kijken ernaar uit om al deze nieuwe ideeën met elkaar te bespreken. Tiny houses, CPO, Woningsplitsing. Al is het lastig om nieuwe woningen in Laarbeek te realiseren, onze jongeren zoeken creatief en vasthoudend naar mogelijkheden. En… lijken ze te vinden.

Groenbeleid in de praktijk

Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Laarbeek 02-04-2024 16:40

In 2022 en 2023 is volop beleid vastgesteld met het oog op groen. Zo is het bomenplan vastgesteld waarin vastgelegd is hoe wordt omgegaan met bomen binnen onze gemeentegrenzen. Bomen krijgen meer ruimte om te groeien en bomen die niet op een geschikte plaats staan worden vervangen door exemplaren die beter tot hun recht komen.

Ook ons openbaar groen wordt omgevormd. Een mooi gemaaid gazon zal op sommige plaatsen omgevormd worden naar een biodivers en klimaatadaptief plantsoen. Dit gaat er anders uitzien als we gewend zijn, maar het is meer ingericht op de toekomst met meer droge en natte periodes. Zie hiervoor ook ons eerdere nieuwsbericht: Groenbeheerplan – ABL ~ Algemeen Belang Laarbeek (abllaarbeek.nl)

De omvorming van het openbaar groen en de uitvoering van het bomenplan is een lange termijn investering. Het groen wordt stap voor stap omgevormd en ook bomen worden stap voor stap vervangen. Per situatie zal gekeken moeten worden wat het beste past met vastgestelde randvoorwaarden.

Er zullen nog veel ervaringen opgedaan moeten worden met deze omvormingen. Dit gaat niet alleen om de praktische kant, maar ook participatie in de omgeving. Dit leerproces moeten we samen doen, het is daarom belangrijk dat we de komende periode, zeker in het voorjaar, goed onze oren en ogen openhouden voor de ervaringen uit de omgeving. We roepen daarom eenieder op om zowel de positieve als de leerervaringen met ons te delen. Daar kan onze gemeenschap nog jaren haar voordeel mee doen.

De Kanaalvisie een visie geschreven om (on)gewenste ontwikkelingen uit de wachtstand te halen?

CDA CDA Laarbeek 28-03-2024 18:41

Afgelopen raadsvergadering heeft het CDA Laarbeek niet ingestemd met de Kanaalvisie Zuid-Willemsvaart. Waarom niet? Dit lichten wij graag toe. Wij willen allereerst benadrukken dat wij de koppelkansen zien van de hard benodigde woningbouw rondom de Donkse- en Beekse Brug met het Masterplan Eyckenlust, waarbij; cultuurhistorie, verbetering van de huidige fiets- en wandelroutes, meer zichtbaar groen rondom de Kanaalzone en daarmee verbonden ecologie richting Groene Long de verdiende aandacht krijgt. Waar we wel kritisch op zijn, is de manier waarop dit volgens de visie zou moeten gebeuren: met een prestigieuze loopbrug waarbij de middelen leidend lijken te zijn boven de haalbaarheid. Uit de samenleving hebben wij geen enkel positief geluid ontvangen over deze ambitieuze loopbrug. Daarom hebben wij voorgesteld om in de visie niet de loopbrug te benoemen maar te zoeken naar andere, meer geschikte, veilige en toegankelijke overgang over het kanaal voor voetgangers en fietsers. Dit brengt ons vervolgens op het bestaansrecht van het zwembad al dan niet gecombineerd met woningbouw. Als CDA Laarbeek zijn wij altijd tegen woningbouw in de Groene Long geweest. In de Kanaalvisie wordt nu de mogelijkheid beschreven tot woningbouw, een robuust bouwwerk met drie lagen, al dan niet met een zwembad gecombineerd. Daarom hebben wij getracht de tekst in de visie aan te passen, zodat woningbouw niet toegestaan wordt als het zwembad elders in Laarbeek gebouwd gaat worden. In de Kanaalvisie worden drie perspectieven geschetst over mobiliteit en verkeer. Het eerste perspectief betreft het aanpassen van de knoop bij de Beekse Brug waardoor er meer opstelruimte ontstaat voor afslaand verkeer. Een integrale oplossing waarover nog steeds gesprekken lopen met de Provincie en de eigenaar van Eyckenlust. De andere twee perspectieven: eenrichtingsverkeer op de Bosscheweg en de Bosscheweg als Boulevard, gaan volgens ons leiden tot een vrijbrief voor de Provincie om de discussie gaande te houden over het eerst perspectief. Als gemeenteraad hebben wij ons in het verleden collectief uitgesproken tegen een toename van het verkeer in de Brandstraat/Koppelstraat om het mobiliteitsprobleem bij de Beekse Brug op te lossen. Door woningbouw rondom de Kanaalzone zal de verkeersdruk in deze straten al extra toenemen. Wethouder van de Berkmortel (PNL) gaf tijdens de beraadslaging aan dat het College de tekstuele aanpassingen over de loopbrug en de mogelijkheid tot woningbouw in de Groene Long akkoord bevonden maar de drie perspectieven over mobiliteit wilden behouden in de Kanaalvisie met de toezegging dat altijd verkeerstoename in de kern onderdeel uitmaakt van onderzoek. Wat schepte echter onze verbazing: de coalitiepartijen de Werkgroep en PNL stemden tegen de voorgestelde aanpassingen. Als CDA Laarbeek hopen wij dat door de ongewijzigd aangenomen Kanaalvisie de gemeenteraad niet in een fuik terecht is gekomen en ongewenste ontwikkelingen uit de wachtstand zijn gehaald. We hadden de hoop met onze inbreng de visie te vormen tot een realistisch en haalbaar document zonder luchtfietserij. De toekomst gaat het leren…… CDA Laarbeek Tanja van de Ven-Vogels en Albèr van der Aa

De verkeersvisie, nog een lange weg te gaan

Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Laarbeek 27-03-2024 07:13

“We werken aan verbetering van de leefbaarheid in de kernen. We gaan inzetten op duurzame oplossingen om doorgaand verkeer uit de kernen te weren met een verkeersvisie. Pas bij een aantrekkelijk alternatief kan je onze kernen echt verkeersluw maken.” Met deze intentie uit ons verkiezingsprogramma hebben we in het bestuursakkoord een verkeersvisie opgenomen. Nu ligt voor ons een eerste concept, waarvan we concluderen dat dit nog niet helemaal is wat wij voor ogen hebben.

Op dinsdag 26 maart jl is de concept versie van de integrale verkeersvisie besproken in een beeldvormende avond om inzichten en aanbevelingen op te halen. Het document was bedoeld als visie waar vandaan het uitvoeringsplan wordt opgesteld.

Voor de visie is goed gebruik gemaakt van de verzamelde data van verkeersbewegingen en daar zijn conclusies uit getrokken. Opvallend in deze conclusies is dat er heel veel verkeer is binnen Laarbeek wat zich enkel binnen de gemeentegrenzen beweegt. Het is dus niet zo dat onze gemeente wordt overladen met doorgaand verkeer. Opvallend is ook dat er veel verkeer zich uitwisselt tussen Laarbeek en Helmond. Dus niet Eindhoven, maar Helmond is de hoofdbestemming blijkt uit de analyse.

De verkeersvisie gaat in op de hoofdroutes voor het verkeer, namelijk de robuuste randen (N279) en de bundelroute (N615). Deze hoofdaders moeten in de toekomst het doorgaande verkeer afwikkelen zodat de kernen worden ontlast. Deze hoofdaders zijn echter al onderdeel van jarenlange procedures waarbij de N279 pas rond 2030 wordt aangepakt en de N615 met daarbij de Beekse brug nog verre van een oplossing in beeld is. Pak alleen al de rotonde bij de Deense Hoek, budget is er, maar bij de provincie ontbreekt de urgentie. De gemeente Laarbeek heeft hierin maar een beperkte invloed.

Deze hoofdroutes zijn echter wel het uitgangspunt voor het verkeersluw maken van onze kernen en ontmoedigen van sluiproutes. De visie spreekt uit al direct te beginnen met sluiproutes en verkeer in de kernen te ontmoedigen. Dat vinden we te snel. Zolang er geen goed alternatief is, kan je niet zomaar wegen onaantrekkelijk maken. Hier moet een betere tussenoplossing komen totdat de hoofdroutes opgewaardeerd zijn. Het verkeer kan je niet ineens laten verdwijnen.

Verder wordt in de visie vol ingezet op de fiets en openbaar vervoer. Er wordt gesproken over een fietsagenda om het fietsen te bevorderen met het verbeteren van de verbindingen. Hierin investeren moet wel opleveren dat er ‘logische routes’ worden gemaakt vinden we. Bijvoorbeeld een voorgesteld fietspad langs de Sonseweg kost veel geld en is niet de meest logische route vanuit Lieshout of Mariahout naar Son en Breugel. Maar er is zeker ruimte voor verbetering en het verder stimuleren van onze inwoners om, vooral binnen de gemeentegrenzen, de fiets te kiezen boven de auto kunnen we ondersteunen.

De oproep voor verbeteren van het openbaar vervoer is prima, maar hier ontbreekt de invulling hoe we dit dan verbeterd willen zien. We kijken hier vooral naar de regio en naar de Provincie, maar wij vinden dat de regio en de Provincie naar ons moet kijken. Dus wij geven aan wat we nodig hebben en proberen dat met de regio in te vullen. Daar willen we voor gaan.

In de verkeervisie missen we vooral oplossingsrichtingen voor het ontlasten van onze verkeerskernen van doorgaand verkeer. Denk hierbij aan de Kapelstraat in Beek en Donk en de Dorpstraat in Aarle-Rixtel. In de visie wordt vooral gewezen naar de hoofdroutes waar we weinig invloed op hebben, maar afwikkeling binnen onze gemeentegrenzen hebben we zelf in de hand. Daar worden ons inziens nu te weinig overwegingen gemaakt.

Werk aan de winkel waar we graag input willen vanuit onze inwoners.

Invloed in samenwerkingsverbanden

Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Laarbeek 22-03-2024 17:31

Laarbeek kent veel samenwerkingsverbanden, waaronder een aantal gemeenschappelijke regelingen zoals Senzer, de Peelgemeente en de GGD. Als kleinere gemeente zijn deze samenwerkingsverbanden noodzakelijk om alle taken die de afgelopen jaren bij de gemeente zijn komen liggen goed in de praktijk te brengen en betaalbaar te houden.

Met alle samenwerkingsverbanden is het als gemeenteraad uitdagend om hier goed grip op te houden, zowel qua uitvoering als ook de uitgaven aan deze samenwerkingsverbanden.

In de wet gemeenschappelijke regelingen is vastgelegd hoe dit wetmatig moet worden ingevuld. In 2022 is deze wet aangepast waarbij de invloed vanuit de gemeenteraden wordt vergroot. Er komt meer ruimte voor het inzetten van zienswijzen en het instellen van een adviesraad.

Van het recht van het inzetten van zienswijzen wordt al geruime tijd gebruik gemaakt. Voorheen werden door iedere gemeente afzonderlijk zienswijzen op bijvoorbeeld beleid of begrotingen opgesteld en verstuurd. Het afgelopen jaar is door de gemeenteraden tezamen besloten om de zienswijzen meer met elkaar te gaan delen. Hierdoor krijgen we meer inzicht in elkaars beeld op het beleid van de samenwerking, voorkomen we dubbellingen en wordt duidelijk waar de belangrijkste bezwaren liggen breed over alle gemeentes. Ook wordt samengewerkt door gezamenlijke bijeenkomsten te organiseren voor alle gemeenteraden om jaarlijks de begrotingen van de samenwerkingsverbanden te bespreken. De betrokkenheid wordt hiermee flink vergroot.

In het afgelopen jaar wordt de roep om adviesraden voor de verschillende samenwerkingen steeds groter. Momenteel is er al een adviesraad voor de peelgemeenten (adviesraad sociaal domein) en voor de metropoolregio Eindhoven (raadstafel 21). Wij zijn, als voltallige gemeenteraad, terughoudend in het instellen van nog meer adviesraden voor bijvoorbeeld GGD, omgevingsdienst en de veiligheidsregio.

In een adviesraad nemen meestal 2 raadsleden per gemeente zitting welke door de gemeenteraad zijn aangesteld. Het is echter niet zo dat de gemeenteraad daarmee haar mandaat geeft aan deze deelnemers aan de adviesraad. En daar knelt het ook meteen. Als er in een adviesraad discussie ontstaat, welk standpunt verwoord een raadslid dan? Is dit het standpunt van een meerderheid van de gemeenteraad of een persoonlijke afweging? Dat maakt het als deelnemer aan de adviesraad lastig in een discussie en zou een advies of besluit opleveren wat niet zondermeer wordt gedragen door een meerderheid.

De roep om adviesraden is vooral groot wanneer er problemen zijn binnen een gemeenschappelijke regeling. Kijk hierbij naar bijvoorbeeld de OmgevingsDienst Zuid-Oost Brabant waar forse kritiek op is vanuit de diverse gemeenteraden en veel aandacht in de media. Hoewel het instellen van een adviesraad dan logisch lijkt, is het veelal beter een crisis te laten bezweren door het algemeen bestuur en niet met een extra orgaan erbij. Je krijgt dan een soort zijsturing vanuit een adviesraad wat het oplossingsproces meestal niet bevorderd. Een goed voorbeeld is de omvorming van Blink waarbij een veelvoud aan vragen en wantrouwende houding van enkele individuen van andere gemeenten eerder verlammend werkt op het bestuur en het proces naar een oplossing.

Vrijwel ieder samenwerkingsverband heeft jaarlijks enkele bijeenkomsten waarin raadsleden op de hoogte worden gehouden van ontwikkelingen en input kunnen leveren. De raadsleden uit Laarbeek zijn hierin altijd uitstekend vertegenwoordigd wat ook de grote betrokkenheid aantoont bij deze samenwerkingverbanden. Er zijn voldoende mogelijkheden voor de gemeenteraad om via de wethouder, die plaats heeft in het algemeen bestuur, knelpunten te escaleren als de gemeenteraad dit noodzakelijk vindt.

Over de kanaalvisie Zuid-Willemsvaart

De Werkgroep De Werkgroep Laarbeek 19-03-2024 09:26

Over de kanaalvisie Zuid-Willemsvaart

19 maart 2024

Op 14 maart bespraken we de kanaalvisie Zuid-Willemsvaart.

Met deze kanaalvisie heeft de gemeente haar ambitie op hoofdlijnen voor de toekomst bepaald.  De visie geeft de buitenkaders van ontwikkelingen. De verschillende elementen van zo’n visie komen een voor een op een later tijdstip nog ter bespreking in onze raad. Het geeft een uitvoerige en doordachte indicatie van mogelijkheden voor de omgeving van het kanaal. De verschillende beschreven mogelijkheden kunnen we dan op een later tijdstip uitvoerig tegen het licht houden en beoordelen.

De WerkGroep – als groenste partij van Laarbeek – hecht sterk aan groen en blauw. Het groen van de natuur.. En blauw voor de zorg van het water. Wij kunnen dan ook erg instemmen met de beschreven ambities om het groene en natuurlijke karakter van de omgeving van het kanaal te verstevigen. In deze visie koestert men de kwaliteit van de bestaande bebouwing en bij nieuwe ontwikkelingen wil men dat de initatiefnemers zich rekenschap geven van die kwaliteit en daarop aansluiten.

Ook kunnen we vanuit ons groene karakter de uitspraken over de groene long ondersteunen:

Ik citeer: “We vinden we dat de kwaliteit van de groene long gegarandeerd moet worden: bebouwing mag niet meer ruimte innemen van het park dan thans mogelijk is in het vigerende bestemmingsplan. “  En ja, als De WerkGroep zouden we – zoals in de visie gesuggereerd – graag onderzocht zien worden of een andere plek voor het zwembad nog beter is voor de beleving van de groene ruimte.  Wij geloven echt dat er in Laarbeek kansen liggen voor zo’n verplaatsing.

We zijn benieuwd of de wethouder dit herkent <= ??

Er zijn ook aspecten in deze kanaalvisie waar wij onze bedenkingen bij hebben.

Zo lezen we dat op bladzijde 59 een aantal scenario’s voor de Bosscheweg beschreven worden, als mogelijke aanpassing om de doorstroming van het verkeer over de brug naar Gemert te bevorderen. In scenario 2 beschrijft men het invoeren van eenrichtingsverkeer. In scenario 3 zou men de Bosscheweg zelfs volledig afsluiten.

Dat lijkt ons een heilloze weg omdat dit – zoals hier eerder besproken – een enorme toename van verkeer door de dorpskern veroorzaakt.  in de visie worden ze nu nog enkel beschreven en wordt nog geen keuze gemaakt.  Wij zien 2 van de 3 scenario’s echter niet als een mogelijkheid. Dit saboteert het groene karakter van de dorpskern.

Op bladzijde 50 spreekt men over een mogelijke brug over het kanaal.

Letterlijk citaat: “Wij hebben de ambitie om daar een nieuwe verbinding aan te voegen”.

Voor een groot deel van onze partij is dat echter helemaal niet de ambitie.

Gelukkig wordt die keuze nu nog niet gemaakt en zullen we ook deze mogelijkheid op zijn tijd kritisch tegen het licht kunnen houden.

Al met al zien wij een uitvoerig en doordacht document dat mogelijkheden beschrijft.  Er worden volop kansen benoemd. We zien de grote kaders voor de toekomst van het kanaal en deze grote lijnen willen wij steunen. Enkele beschreven kansen verdienen op een later tijdstip een mooi debat in onze raad.

Het geheel overziend kunnen wij instemmen met deze visie voor de toekomst van het kanaal.

Kanaalvisie, kiezen voor kansen

Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Laarbeek 15-03-2024 07:14

De kanaalvisie is een veelbesproken stuk geworden en ook in de media uitgebreid behandeld. Er heerst rondom de kanaalvisie echter veel negativisme en dat is ons inziens onterecht. De visie geeft namelijk een heel goed beeld van de mogelijkheden rondom de Zuid-Willemsvaart. Het is niet zo dat al deze mogelijkheden en invullingen ook daadwerkelijk worden gerealiseerd bij het aannemen van deze visie, en ook de groene long wordt niet volgebouwd met huizen. Nuance is hier dus zeker op zijn plaats.

In de nieuwsbrief van januari is de kanaalvisie al uitgebreid beschreven. Daarin hebben we aangegeven waar de basis ligt van de kanaalvisie en onze blik op de voorliggende invulling. In de visie wordt het kanaal geprezen als een pareltje, een soort geschenk aan de gemeente. Zeker niet onterecht, maar het kanaal ligt er nu echt niet overal bij als een pareltje. De veelal geprezen oude werkgelegenheid langs het kanaal is echt niet overal omgezet in een idyllische aanblik vanaf het water. Kijk bijvoorbeeld bij de Beekse Brug waar na-oorlogse bedrijvigheid vooral praktische bebouwing heeft opgeleverd, verre van de mooie oude monumentale bebouwing die op sommige plaatsen wel aanwezig is.

Initiatieven om dit te verbeteren met bijvoorbeeld broodnodige woningen voor starters en senioren is een prachtige kans. Door de kanaalvisie nu al in te zetten, vooruitlopend op de omgevingsvisie kernen, kunnen we deze initiatieven daadwerkelijk in bouwplannen omzetten.

We moeten ook een stap verder durven kijken dan enkel de woningen. Er wordt gekeken naar logische fiets- en wandelroutes en ook daar wordt de brug bij Eykenlust bekeken. De kanaalvisie geeft een goed beeld hoe het zou kunnen worden om Eykenlust weer met het dorp te verbinden. Dat de brug er daadwerkelijk komt is nog verre van een besluit. Dit is een visie met mogelijkheden, maar de komst van de brug wordt nog uitgebreid gewogen in de gemeenteraad. Haalbaar, betaalbaar en draagvlak is de basis.

Kortom, het is jammer dat de visie soms negatief is neergezet. Er ligt nu een goed beeld waar de mogelijkheden liggen met een richting. Ook met de toevoeging van meer groen. Aan de hand van deze visie kunnen we besluiten met plannen die opgestart gaan worden goed wegen in het geheel en daarom kunnen we deze ondersteunen zonder nu al definitief keuzes te maken.

Ontwikkelingen ontmoetingscentrum Beek en Donk

Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Laarbeek 22-02-2024 20:16

Op dinsdag 20 februari jl. is aan de gemeenteraad een rapport gepresenteerd met betrekking tot de eerste fase van de herontwikkeling van het Ontmoetingscentrum. In deze eerste fase is met diverse gebruikers van het centrum, maar ook met potentiële nieuwe gebruikers (zoals de Rollerclub en de Harmonie) onder leiding van bureau Spectrum in kaart gebracht waar een toekomstig gebouw aan moet gaan voldoen. Ook hebben inwoners van Beek en Donk en Laarbeek input kunnen leveren. In diverse sessies is alle info verwerkt en door Spectrum met een architect samengevat.

In de komende fase gaat een ontwerp verder uitgewerkt worden. Zo moet beter inzichtelijk worden hoe een potentieel nieuw of verbouwd gebouw eruit moet komen zien en wat het kostenplaatje is. Zo kunnen bijvoorbeeld de mogelijk nieuwe gebruikers een goede afweging maken of ze uiteindelijk naar het nieuwe gebouw willen verhuizen. In juni / juli moet meer over het nieuwe gebouw bekend zijn.

Het ontmoetingscentrum in Beek en Donk is een flink aantal jaren geleden verbouwd. Het wordt nu gebruikt door verschillende verenigingen en instanties waaronder de stichting dorpshuizen als beheerder, de judoclub, de boxclub en de LEV-groep. Daarnaast vinden er ook diverse bijeenkomsten plaats van uiteenlopende verenigingen en instanties. Kortom, een belangrijke ontmoetingsplek voor onze gemeenschap.

Al enkele jaren geleden is sprake geweest van een verhuizing van harmonie O&U naar het ontmoetingscentrum en ook het duurzaamheidsvraagstuk dient aan. Tijd voor een herziening van deze sociale ontmoetingsplek.

Eigenlijk kan gesteld worden dat duurzaamheid en energie de gemene deler is rondom de start van een nieuw ontmoetingscentrum. Verduurzaming van gemeentelijk vastgoed, waar het ontmoetingscentrum onder valt, staat al op de planning. Verenigingen als O&U en de rollervereniging tezamen met de tafeltennisvereniging kampen met hoge lasten van energie door sterk verouderde gebouwen. Grote investeringen lijken onvermijdelijk. Een multifunctioneel en duurzaam gebouw ter vervanging van deze 3 locaties biedt veel duurzaamheidsvoordelen voor alle betrokkenen en past in de duurzaamheidsvisie van onze gemeente.

Maar deze multifunctionaliteit heeft ook een keerzijde. Zo zijn er meer gebruikers op een kleiner oppervlak waardoor ruimtes gedeeld moeten gaan worden waar een deel van de gebruikers nu nog zelf invulling kan geven aan planning van ruimtes. Het is daarom belangrijk dat goed gesproken wordt met alle gebruikers nu en in de toekomst en dat hier heldere afspraken worden gemaakt waarmee iedere vereniging en instantie uit de voeten kan.

En zijn ruimtes wel geschikt voor ieder gebruik? Een rollerhal is immers heel iets anders dan een concertzaal.

Naast de (sport)verenigingen zijn ook gebruikers op het sociaal gebied, waaronder de LEV groep, onderdeel van gesprek. Het ontmoetingscentrum met daarin de huiskamer is erop gericht om verbindingen te versterken in onze lokale gemeenschap. Dit gebeurd door inloopspreekuren en het organiseren van bijeenkomsten zoals gezamenlijke maaltijden. Niet onbelangrijk is ook het gebruik door jongeren die momenteel een eigen ruimte hebben met een aparte ingang. Hier speelt ontmoeten een heel belangrijke rol, maar wel op een heel andere manier dan ontmoeten voor senioren. Hier moet ruimte zijn voor ontplooiing. Ook zijn er gedachtes om weer een mogelijkheid te hebben voor een theater en film in Beek en Donk.

Kortom, het ontmoetingscentrum kent meerdere functies, te noemen:

De afgelopen periode is gebruikt om in beeld te brengen wie er gebruik maken van het ontmoetingscentrum, wat deze partijen willen, welke partijen erbij willen en wat onze inwoners willen. Uit deze periode volgt informatie waarmee verder gewerkt kan worden aan plannen en uiteindelijk aan een programma van eisen waar het nieuwe ontmoetingscentrum aan moet voldoen.

Richting de zomer zal er een moment komen waarin definitief vastgesteld moet worden welke partijen deel gaan nemen aan het nieuwe ontmoetingscentrum. Vanaf dat moment gaan scenario’s uitgewerkt worden en zal er eind 2024 door de gemeenteraad een keuze gemaakt worden voor een scenario.

Geur- en gezondheidsmetingen fabriek Artex

Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Laarbeek 10-02-2024 18:02

Al sinds jaar en dag staat de fabriek Artex in Aarle-Rixtel. Dit getuigende ook de oude schoorsteen die nog steeds boven het dorp uitsteekt. Door de decennia heen zijn de producten die worden gemaakt bij Artex flink gewijzigd. Van textiel is het bedrijf getransformeerd naar producten voor woningstoffering en inrichting. Kwalitatief hoogwaardige producten en een moderne bedrijfsvoering.

Toch is er al veel jaren strijd met de aanliggende buurt, voornamelijk over geuroverlast.

De Artex is al lang aanwezig aan de rand van de kern Aarle-Rixtel waarbij de woningbouw langzaam naar de fabriek toe gegroeid is. Waar de locatie vroeger buiten de kern geen hinder veroorzaakte, is dat nu veranderd. Hierbij is Artex gebonden aan strenge milieu eisen vanuit de milieuvergunning. Deze milieuvergunning heeft men van oudsher en is steeds aangepast naar de moderne tijd, maar het is ook weer niet een vergunning die wenselijk is in de nabijheid van een woonwijk. Een dilemma.

Door de jaren heen is het chemische proces gewijzigd tezamen met de producten die Artex produceert en ontstaat er steeds meer geuroverlast met daarbij de zorgen over de gezondheid. De klachten worden intenser en met de buurt wordt een werkgroep samengesteld die gaat overleggen met Artex. Deze strijd komt in 2021 tot een climax door een dispuut in het bestemmingsplan die de gemeente Laarbeek rechtswege moet herstellen. In de wijziging van het bestemmingsplan van 2015 voor de kern Aarle-Rixtel is het terrein van Artex per ongeluk lager ingeschaald dan werkelijk was toegestaan. Dit was puur juridisch en had geen effect op de milieuvergunning.

De gemeenteraad is in 2021 akkoord gegaan met het herstellen van deze omissie maar heeft middels een motie het college verzocht om met de buurt in gesprek te blijven en actief metingen uit te voeren naar eventuele gezondheidseffecten. Daarbij heeft Artex beloofd om haar installaties aan te passen om de overlast te verminderen, ongeacht of deze nog steeds past binnen de milieuvergunning.

Na goedkeuring van het besluit door de gemeente is dit door de werkgroep in de buurt wel gerechtelijk aangevochten, maar uiteindelijk heeft dit besluit stand gehouden. De afgelopen periode heeft daarom in het teken gestaan van herstel van de verhoudingen en aansluitend het komen tot een goede methode van meten. Dit is belangrijk omdat in het verleden ook verscheidene metingen zijn uitgevoerd die vaak in twijfel werden getrokken. Zo werd vaak beweerd dat de fabriek niet op volle kracht draaide bij het uitvoeren van de metingen of bepaalde productieprocessen juist voor overlast zorgen juist dan niet draaien. Om discussie achteraf uit te sluiten is vooraf overeenstemming bereikt over welke metingen en hoe deze te beoordelen. De omgevingsdienst midden-west Brabant gaat dit begeleiden omdat deze hier veel kennis en ervaring in hebben.

Het uitvoeren van metingen met het oog op de volksgezondheid en daarnaast het vinden van de overlast steunen wij. Dat de gemeente hierin het voortouw neemt kost geld en ambtelijke capaciteit, maar het is in het belang van onze gemeenschap. Dit alles wel in goed overleg tussen buurt en Artex en zonder onderling wantrouwen.

Ondertussen staat Artex ook niet stil en werkt met steeds betere technieken om geuroverlast te beperken. Ook wordt onderzocht of de hoge herkenbare schoorsteen weer in gebruik genomen kan worden zodat eventuele geurhinder dusdanig hoog in de lucht zit dat dit geen overlast meer geeft.

We zien de resultaten met belangstelling tegemoet en zullen dit proces uiteraard blijven volgen.

In gesprek met de jongeren

De Werkgroep De Werkgroep Laarbeek 01-02-2024 20:49

1 februari 2024

Waar lopen onze jongeren tegen aan bij het vinden van een woning in Laarbeek? Waar zijn zij naar op zoek en wat zouden volgens hen mogelijke oplossingen zijn voor het woningtekort? Wij als De Werkgroep vinden het belangrijk dat we in gesprek gaan met onze jongeren over de toekomst van gemeente Laarbeek. Daarom hadden wij vorige week een bijeenkomst bij zaal van de Burgt. Tijdens deze bijeenkomst hebben we het niet alleen over wonen in Laarbeek gehad maar ook over het zwembad. De fractie was regelmatig onder de indruk van de krachtige visie én doordachte standpunten van onze jongeren. Mooi hoe zij, niet geremd door allerlei belemmerende achtergrondinformatie, met verassende oplossingen komen.

Al bijna een jaar lang komen de jongeren van De Werkgroep bij elkaar om te debatteren over belangrijke onderwerpen, te brainstormen over de toekomst van Laarbeek en mee te denken over onze communicatie op social media. Naast deze avonden waarbij er op verschillende manieren wordt gewerkt, is er ook tijd om gezellig met elkaar een drankje te doen of een barbecue.

Onze jongeren hebben net zoals wij een groen karakter en een sociaal hart.

Heb jij interesse om je bij ons aan te sluiten of om een keer vrijblijvend mee te praten? Neem dan contact op met René van heugten.  Tel. 06-23854206  of info@dewerkgroep.nl

Je bent van harte welkom en hopelijk tot snel!

.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.