Nieuws van politieke partijen over Hart voor Delft inzichtelijk

128 documenten

Woningtekort in Delft

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 08-05-2024 09:07

Onaanvaardbaar, jonge gezinnen en lokale inwoners……kunnen het vergeten!

In de afgelopen drie jaar zijn er slechts 388 corporatiewoningen opgeleverd in Delft. Dit getal is schrikbarend laag gezien de enorme vraag naar betaalbare woningen in onze stad. Terwijl de focus van de overheid, ons stadsbestuur, en de media lijkt te liggen op het vinden van huisvesting voor asielzoekers en Oekraïners, worden de eigen jongeren van Delft en hun gezinnen vergeten.

Het is onacceptabel dat in een periode waarin de nood aan betaalbare woonruimte explosief stijgt en er zo weinig vooruitgang wordt geboekt. Jonge mensen en gezinnen worden gedwongen onze stad te verlaten op zoek naar een betaalbare woonplek, terwijl we hen juist hier zouden moeten kunnen houden. Ouders zien zich geconfronteerd met volwassen kinderen die noodgedwongen thuis blijven wonen, omdat ze simpelweg nergens anders terecht kunnen.

De cijfers laten zien dat Delft achterblijft, niet alleen in vergelijking met nationale doelen, maar ook met de algemene trend in Nederland. Het ministerie van Binnenlandse Zaken had als doel gesteld om jaarlijks 30.000 nieuwe corporatiewoningen te bouwen, maar zelfs dat aantal wordt bij lange na niet gehaald. Dit is ‘superteleurstellend’, zoals zelfs de voorzitters van de Woonbond erkennen.

Het is tijd dat er concrete maatregelen genomen worden die daadwerkelijk leiden tot de bouw van meer betaalbare woningen. De lokale overheid moet de uitdaging aangaan om de wooncrisis aan te pakken, in plaats van zich te verschuilen achter bureaucratische excuses en ‘praktische belemmeringen’. De mensen van Delft verdienen beter, vooral onze jongeren en gezinnen die de toekomst van onze stad vormen. We moeten ophouden met de overmatige aandacht voor het tijdelijk huisvesten van nieuwkomers en ons richten op een oplossing voor de Delftenaren die hier al jaren een leven proberen op te bouwen.

Hart voor Delft blijft zich onverminderd inzetten om onze inwoners betere kansen op woningen te bieden. Vorig jaar diende ik namens Hart voor Delft een motie in om senioren te stimuleren hun te grote woningen in te ruilen voor kleinere, met voorstellen zoals verhuiskostensubsidie en een maximale huurverhoging van slechts € 50, zelfs als de nieuwe woning duurder is (zie link).

M 7_1_8 Stimulering doorstroming sociale huurwoningen en ondersteuning senioren – HvD CDA.pdf

Ondanks het potentieel om waarschijnlijk meer gezinswoningen vrij te maken dan de schamele 388 die in de laatste drie jaar zijn gerealiseerd, werd deze motie door de coalitie (STIP, Groen Links, D66, PvdA, ChristenUnie) verworpen.

Het is beschamend dat de meerderheid van de raad dit plan afwees, terwijl duidelijk is dat we met dergelijke initiatieven veel meer hadden kunnen bereiken. Het is tijd dat we de feiten onder ogen zien en de noodzakelijke veranderingen doorvoeren.

Sylvia Grobben

Dramatische situatie rond huisartsentekort in Delft

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 05-05-2024 09:18

De huisartsensituatie in Delft is zorgwekkend en de recente antwoorden op onze schriftelijke vragen, samen met het CDA, bevestigen dit. Meer dan 13.000 Delftenaren hebben geen huisarts in onze stad en dit aantal is met 3.000 gegroeid sinds vorig jaar. Met al de nieuwbouwprojecten groeit onze stad snel en deze groei zal alleen maar doorgaan.

Volgens de prognoses hebben we nu al 6,8 FTE aan extra huisartsen nodig. Tegen 2030 loopt dit op naar 10,7 FTE en zelfs 13,9 FTE in 2040. Dit is een serieus probleem, vooral voor wijken zoals Buitenhof en Wippolder.

Er zijn al lange wachtlijsten en meerdere huisartsen hebben een patiëntenstop ingevoerd. En slechts 12 van de 27 praktijken nemen nog nieuwe patiënten aan. Dit kan snel veranderen als een huisarts ziek wordt of vertrekt. Het is niet ondenkbaar dat meer praktijken dan een stop zullen invoeren. Bovendien hebben we verzekerden op een wachtlijst staan die bemiddeld moeten worden voor een nieuwe huisarts. Dit was 10 jaar geleden ondenkbaar.

De gemeente en lokale zorgpartners zoals DSW en Zorgorganisatie Eerste Lijn proberen wel een aantrekkelijk vestigingsklimaat te creëren, bijvoorbeeld met een startersregeling voor nieuwe huisartsen. Maar is dit genoeg? Wij denken van niet.

Wij blijven vechten voor een betere zorginfrastructuur in Delft. Het gaat een keer mis als we nu niet handelen. Studenten, Oekraïense vluchtelingen, asielzoekers, en natuurlijk onze vaste inwoners verdienen toegankelijke en kwalitatieve eerstelijnszorg.

Het is tijd voor concrete acties, niet alleen voor beloftes. We moeten dit oplossen voordat het echt te laat is.

Het tekort aan huisartsen heeft ook de aandacht van de media getrokken. Zowel het AD als ‘Delft op Zondag’ hebben dit deze week op de voorpagina gebracht. Dit benadrukt de urgentie van het probleem. Daarnaast heb ik verleden jaar, 29 juni 2023, een motie ingediend, ‘Gezondheidszorg in gevaar’ die is aangenomen, waarin wordt opgeroepen tot actie. Zie onderstaand.

Ook hebben wij hierover schriftelijke vragen gesteld op 28 februrau 2024. Deze werden door het college op 23 april 2023 beantwoord. Zie onderstaand.

Tijdens de eerstvolgende raadsvergadering op 16 mei a.s. zal ik vragen waar de beloofde update blijft. We laten dit niet los, want de gezondheid van onze stad staat op het spel.

Sylvia Grobben

College heeft andere prioriteiten dan sportpark Brasserskade

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 05-05-2024 08:13

Naar aanleiding van onze schriftelijke vragen, samen met D66, heeft het college onze vragen beantwoord. Onderstaand de link van onze schriftelijke vragen.

Uit de beantwoording door het college blijkt, dat het college geen aanleiding ziet om de situatie rond het sportpark Brasserskade prioriteit te geven. Bijzonder dat alle verenigingen menen dat de communicatie met de gemeente niet optimaal is, terwijl het college meent dat dit wel het geval is. Dat geeft te denken.

Onderstaand de artikelen die Delft op Zondag publiceerde over de gang van zaken rond het sportpark Brasserskade.

Bram Stoop

Raadsweekend Sint-Michelsgestel

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 20-04-2024 10:54

Zo af en toe is het goed dat de gemeenteraad een paar dagen met elkaar op stap gaat. Even los van de dagelijkse sfeer. Niet alleen voor de onderlinge verhoudingen in de gemeenteraad, maar ook om belangrijke onderwerpen met elkaar te bespreken en uiteraard ook tijd voor wat ontspanning.

De volledige fractie van Hart voor Delft (raads- en commissieleden) waren aanwezig bij dit weekend.

Onderstaand enkele foto’s van dit weekend.

Bram Stoop

Screenshot

Screenshot

Screenshot

Screenshot

Screenshot

Screenshot

Screenshot

Delfts college naïef over prijs rond het Warmtenet

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 13-04-2024 09:19

Trots staat het college met 4 woningbouwverenigingen op de foto in het Algemeen Dagblad. Vrijdag 12 april, in de Delftse bijlage van het Algemeen Dagblad staat te lezen ‘Onze afspraken voorkomen hoge kosten bij huurders’. Delft wuift grote zorgen rond het warmtenet weg, maar de vraag is of dat terecht is.

Delft gaat voor de het Warmtenet. Dat is iets anders dan de Warmtelinq. Het Warmtenet wordt uitgerold via Geothermie op het gebied van de TU aan de Rotterdamseweg.

Geothermie: warmte uit de grond wordt opgepompt vanuit de TU. Ruim 800 meter onder de grond wordt een buis verticaal naar het warme water geboord en daarna gaat de buis horizontaal door het ondergrondse gebied. De pijp zuigt het water op en leidt dit door buizen naar de woningen van huurders en bedrijven. Na ‘gebruik’ in woningen en de bedrijven wordt het water een aantal kilometers terug de grond weer ingepompt, zodat het weer op kan warmen om te zijner tijd weer opnieuw opgepompt te kunnen worden. Om de temperatuur voldoende op peil te houden, zodat het voldoende warm bij de woningen/appartementen en bedrijven komt, zal het water opgewarmd moeten worden via diverse warmte stations. Deze stations werken wel weer op gas.

Het gebied waar het water weg gepompt wordt loopt ongeveer van af de Rotterdamseweg, Van Miereveltlaan naar een groot gedeelte in Delfgauw.  Het eerste ‘ongeluk’ is hier al mee gebeurd. Een boorkop is 800 meter in de grond afgebroken. Vanaf De Rotterdamseweg tot aan de Oostpoort ligt een lange gang. Wordt deze gang gedicht? Hoe en waarmee?

Volgens TU medewerkers die zich met de geothermie bezig houden, is er geen kans op Groningse problematiek als aardbevingen. De grond waaronder het water weggehaald word is compacter dan in Groningen en het water wordt ook weer terug gepompt.

Volgens de wethouders wordt warmte ophalen via geothermie voor inwoners en bedrijven goedkoper dan de Warmtelinq waar afgelopen tijd zoveel ophef over is geweest. Geothermie zou niet aan de gasprijs gekoppeld zijn. Dat zou betekenen dat de aanbieder zelf de prijs kan betalen. Daar zijn dan nu met de aanbieder en de wethouders afspraken over gemaakt. Geothermie is maar voor een klein deel afhankelijk van het gas en dat is dus als het water op temperatuur gemaakt moet worden via de warmte stations.

Hart voor Delft moet het nog zien.

Wat wordt de prijs voor onze inwoners? Voor hoelang gelden deze afspraken? Waar wordt de prijs aangehangen, aan de gasprijs of aan elektriciteit? Er is geen concurrentie. Wat worden de kosten van het oppompten en het vervoer naar de woning en bedrijven? Leg het rijk hier ook belasting op?

Tot op heden heeft Hart voor Delft niets gehoord over de prijs voor onze inwoners bijvoorbeeld per liter water. Ook heeft  Hart voor Delft nog niets gehoord over de gang onder de Rotterdamseweg naar de Oostpoort. Wordt deze gevuld met bijvoorbeeld beton? Wie gaat het warme water naar de woningen en bedrijfsgebouwen vervoeren?

Wethouders kunnen afspraken maken en huurders hebben het maar te slikken. Hart voor Delft blijft alert op deze ontwikkelingen zeker zolang het onduidelijk blijft wat dit betekent voor de portemonnee voor onze inwoners.

Coby de Koning

Belofte maakt schuld, dit geldt ook voor wethouders!

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 10-04-2024 16:35

Al jaren zochten bewoners van de Olofsbuurt en het Westerkwartier naar een oplossing voor hun parkeerprobleem. De smalle straten kunnen de parkeerdruk niet aan en voor de hulpdiensten is er vrijwel nooit voldoende ruimte.

Totdat de gemeente een ‘groene opknapbeurt’ had bedacht en aangaf dat er 150 parkeerplekken zouden komen in de Prinsenhofgarage. Voor de bewoners van de twee buurten werden de 150 plekken zelfs gereserveerd.

In het Mobiliteitsplan Delft 2040 staat dat bij uitbreiding van het binnenstadse autoluw+ gebied, dit gefaseerd zou gebeuren.

Nu heeft het College van B&W opeens haastig besloten het zuidwestelijk deel van de binnenstad uit te breiden als autoluw+ gebied en moeten er versneld zo’n 480 auto’s van de grachten af.

Dat dit College opeens besluit te gaan marchanderen met de beschikbare parkeerplekken in de garages, lijkt voor Hart voor Delft sowieso onbestaanbaar. Dat nu ook de, aan de Olofsbuurt en het Westerkwartier beloofde en zelfs gereserveerde plekken op de schop gaan, is echt onvoorstelbaar. Belofte maakt schuld en dit geldt ook voor wethouders!

Reden voor ons om schriftelijke vragen aan de wethouder te stellen.

We houden je uiteraard op de hoogte!

Zie ook de artikelen van Omroep Delft en AD Delft over dit onderwerp:

Marcel Koelewijn

Bronnen: Omroep Delft en AD Delft

Belofte maakt schuld, dit geldt ook voor wethouders!

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 10-04-2024 16:35

Al jaren zochten bewoners van de Olofsbuurt en het Westerkwartier naar een oplossing voor hun parkeerprobleem. De smalle straten kunnen de parkeerdruk niet aan en voor de hulpdiensten is er vrijwel nooit voldoende ruimte.

Totdat de gemeente een ‘groene opknapbeurt’ had bedacht en aangaf dat er 150 parkeerplekken zouden komen in de Prinsenhofgarage. Voor de bewoners van de twee buurten werden de 150 plekken zelfs gereserveerd.

In het Mobiliteitsplan Delft 2040 staat dat bij uitbreiding van het binnenstadse autoluw+ gebied, dit gefaseerd zou gebeuren.

Nu heeft het College van B&W opeens haastig besloten het zuidwestelijk deel van de binnenstad uit te breiden als autoluw+ gebied en moeten er versneld zo’n 480 auto’s van de grachten af.

Dat dit College opeens besluit te gaan marchanderen met de beschikbare parkeerplekken in de garages, lijkt voor Hart voor Delft sowieso onbestaanbaar. Dat nu ook de, aan de Olofsbuurt en het Westerkwartier beloofde en zelfs gereserveerde plekken op de schop gaan, is echt onvoorstelbaar. Belofte maakt schuld en dit geldt ook voor wethouders!

Reden voor ons om schriftelijke vragen aan de wethouder te stellen.

We houden je uiteraard op de hoogte!

Zie ook de artikelen van Omroep Delft en AD Delft over dit onderwerp:

Marcel Koelewijn

Bronnen: Omroep Delft en AD Delft

Delfts college naïef over prijs Warmtelinq

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 10-04-2024 12:57

Trots staat het college met 4 woningbouwverenigingen op de foto in het Algemeen Dagblad. Delft gaat voor de Warmtelinq. Dit terwijl Eneco, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Amsterdam zich terug trekken uit de projecten, omdat het te duur is voor de huurders.

Hart voor Delft weet niet waar dat trotse gevoel van het Delftse college vandaan komt.

Afgelopen weken zijn tv programma’s als Radar, Kassa en De Hofbar, naar aanleiding van klachten en hulp vragen van inwoners, aandacht gaan besteden aan de kosten van de Warmtelinq. Huurders in appartementen kunnen wel € 600,– meer kwijt zijn om hun appartement of woning te verwarmen.

Het Delfts college denkt hier anders over. Zij denken dat er geen verhoging voor de huurders zal zijn. Hoezo niet??? Zien Eneco, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Amsterdam het dan verkeerd?

Allereerst moet de (vervuilde) warmte van de haven bedrijven uit Rotterdam naar Delft/Den Haag getransporteerd worden. Daarna naar de wijken en flats in Delft. Om de warmte op temperatuur te houden moet deze via een ‘opwarm’-station naar de woning gebracht worden, anders krijgt een huurder op de 12

verdieping geen warme douche of kraanwater.

Een andere voorwaarde is dat de flatgebouwen verduurzaamd moeten zijn, om voldoende warmte vast te kunnen houden in het appartement. Ziet u het al voor u? De Flats van Poptahof-Noord en de Papsouwselaan aan het warmtenet, zonder de verduurzaming? De appartementen hebben gedeeltelijk dubbelglas. Dat glas is uit de jaren 70/80 dus geen HRR2 of HRR3 glas. Deze appartementen verwarmen is stoken voor de kat z’n viool. Dus wordt er in deze appartementen al heel veel warmte naar buiten gelekt. Dit is één voorbeeld en zo zijn er nog meer.

De 4 woningbouwverenigingen en de Gasunie kunnen samen wel een mooie deal gemaakt hebben, maar dat wordt niet doorberekend naar de huurders. Het is toch wel duidelijk dat wanneer Eneco uit dit gesubsidieerde project stapt, dit niet komt omdat het zo goedkoop is?

Hart voor Delft vraagt het college om niet naïef te zijn, maar reëel en eerlijk. Eneco gebruikt namelijk hetzelfde vervuilde warmte uit Rotterdam als wat ook op het wensenlijstje van het Delftse college staat en waar Eneco nu mee gestopt is, omdat het te duur is.

Wij vrezen dat onze inwoners straks de rekening gaan betalen voor het naïeve gedrag van dit college.

Hart voor Delft kiest voor een reële en eerlijke benadering! Nu het Delftse college nog!

Coby de Koning

Warmtelinq gaat inwoners veel geld kosten

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 10-04-2024 09:39

Delft gaat voor Warmtelinq. Dit terwijl Eneco, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Amsterdam zich terug trekken uit de projecten, omdat het te duur is voor de huurders.

Afgelopen weken zijn tv programma’s als Radar, Kassa en De Hofbar, naar aanleiding van klachten en hulp vragen van inwoners, aandacht gaan besteden aan de kosten van de Warmtelinq. Huurders in appartementen kunnen wel € 600,– meer kwijt zijn om hun appartement of woning te verwarmen.

Allereerst moet de (vervuilde) warmte van de haven bedrijven uit Rotterdam naar Delft/Den Haag getransporteerd worden. Daarna naar de wijken en flats in Delft. Om de warmte op temperatuur te houden moet deze via een ‘opwarm’-station naar de woning gebracht worden, anders krijgt een huurder op de 12

verdieping geen warme douche of kraanwater.

Een andere voorwaarde is dat de flatgebouwen verduurzaamd moeten zijn, om voldoende warmte vast te kunnen houden in het appartement. Ziet u het al voor u? De Flats van Poptahof-Noord en de Papsouwselaan aan het warmtenet, zonder de verduurzaming? De appartementen hebben gedeeltelijk dubbelglas. Dat glas is uit de jaren 70/80 dus geen HRR2 of HRR3 glas. Deze appartementen verwarmen is stoken voor de kat z’n viool. Dus wordt er in deze appartementen al heel veel warmte naar buiten gelekt. Dit is één voorbeeld en zo zijn er nog meer.

De 4 woningbouwverenigingen en de Gasunie kunnen samen wel een mooie deal gemaakt hebben, maar dat wordt niet doorberekend naar de huurders. Het is toch wel duidelijk dat wanneer Eneco uit dit gesubsidieerde project stapt, dit niet komt omdat het zo goedkoop is? Eneco gebruikt namelijk hetzelfde vervuilde warmte uit Rotterdam als wat ook op het wensenlijstje van het Delftse college staat en waar Eneco nu mee gestopt is, omdat het te duur is.

Wij vrezen dat onze inwoners straks de rekening gaan betalen voor het dure project Warmtelinq.

Coby de Koning

Wat zijn de alternatieven voor tramlijn 1 en 19 volgend jaar?

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 09-04-2024 15:58

Onze vragen over de stremming van tramlijn 1 en 19, volgend voorjaar houdt de gemoederen nogal bezig. Omroep Delft pakte het bericht van de Hart voor Delft website op en plaatste vandaag een artikel op hun website.

Daar komt nog bij dat er allerlei ‘datums van besluitvorming’ door elkaar dreigen te lopen.

Het college van B&W krijgen begin februari het vervoersplan van de HTM binnen waarin wordt aangekondigd dat tramlijn 1 en 19 volgend voorjaar voor minimaal drie maanden worden gestremd vanwege werkzaamheden. Helaas zonder verdere uitleg.

Het college stuurt op 2 april  informatie over de vervoersplannen naar de gemeenteraad, maar zonder specifiek in te gaan op de stremming van tramlijn 1 en 19. Dat lezen wij in de media (Omroep Delft en Omroep West).

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), die ook gaat over vervoer in de regio, geeft wel alvast aan uiterlijk op 10 mei zienswijzen van de gemeenteraad te willen op dit onderwerp, terwijl dit eerst in de commissie Ruimte en Verkeer (18 april) en in de gemeenteraad (16 mei) moet worden besproken.

Zo wordt de gemeenteraad dat uit mensen bestaat die veelal ook nog een baan hebben, steeds weer onder druk gezet om binnen onmogelijke termijnen, het gaat vaak om dossiers met honderden of soms wel duizenden pagina’s, met hun mening te komen.

Op 18 april wordt dit onderwerp behandeld in de commissie Ruimte en Verkeer, we houden je op de hoogte.

Marcel Koelewijn

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.