De eerste kantinetour vliegvelden in Groningen. Met een zaal vol actieve bewoners en GroenLinksers van GroenLinks Groningen en GroenLinks Drenthe in gesprek over vliegen, treinen, klimaat en vooral vliegveld Eelde. Conclusie: Eelde is een bodemloze put waar belastinggeld in blijft verdwijnen. Een subsidie van 40 euro per ticket, prijsvechters met ploftickets en nog is er te weinig animo voor een rendabel vliegveld. En waarom dan toch door met deze rammelende business case? Als je daar over doorpraat is er toch veel vergelijkbaar met Maatsrich Aachen Airport en Lelystad Airport. Het zijn prestige projecten, waarbij lokale bestuurders hopen dat een vliegveld -ook al loopt het slecht- een regio aantrekkelijker maakt. Iemand zei: “Ze denken zonder vliegveld tel je niet mee.” En door die logica hebben we zo in het kleine, volle Nederland -als #LelystadAirport doorgaat- 6 vliegvelden, waarvan een deel echt verliesgevend, met subsidies en kortingen overeind gehouden. Wat is het alternatief? Voor Groningen en Drenthe zou flink investeren in spoor veel meer doen om de aantrekkelijkheid en het vestigingsklimaat te vergroten. We hebben het gister gehad over de plannen voor de Lely lijn die weer nieuw leven krijgen, en de Wunderlinie, die Groningen kan verbinden met Bremen, Hamburg en dan door naar Kopenhagen en verder naar het Noorden. En dat is de keuze: gaan we door met de bodemloze put van de groei van de luchtvaart? Of kiezen we voor meer investeren in snelle treinen, zowel binnen Nederland als naar de landen om ons heen? 21 maart zal ‘t laten zien. #meertreinenmindervliegen