Nieuws van CDA in Buren inzichtelijk

8 documenten

Vacature Secretaris bestuur CDA Buren

CDA CDA Buren 28-03-2019 08:40

Vanwege het aftreden van mevrouw Veenis-Missler en het aantreden van mevrouw Bettink-Pierik als raadslid, is de functie van secretaris van het bestuur van het CDA Buren vacant. Hieronder vindt u een beschrijving van de taken en verantwoordelijkheden van de secretaris. Functieomschrijving afdelingssecretaris m/v Een korte beschrijving van profiel, taken en verantwoordelijkheden van een secretaris. De secretaris: is in de eerste plaats gericht op het opbouwen en onderhouden van een bloeiende afdeling;is initiatiefrijk en staat open voor nieuwe ideeën;is gericht op samenwerken met andere bestuursleden met de fractie, met andere partijen en organisaties; heeft een goede schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid;is zorgvuldig en is in staat overzicht te houden over voortgang van processen;heeft plezier in het ontvangen, doorgeleiden en archiveren van poststukken;beschikt over goede computervaardigheden (tekstverwerker, e-mail en online administratie). Taken en verantwoordelijkheden De secretaris vervult binnen de afdeling vaak een cruciale rol. Hij is de spin in het web doordat alle informatie vanuit het Partijbureau en de provinciale afdeling meestal via de secretaris verloopt. Maar ook contacten van de afdeling met burgers en maatschappelijke organisaties lopen via het secretariaat. Hij is ook degene die de officiële procedures, bij bijvoorbeeld bestuursverkiezingen of gemeenteraadsverkiezingen, bewaakt. De taak van de secretaris wordt in het standaardreglement gemeentelijke afdeling beschreven in artikel 13: "De secretaris stelt, in overleg met de voorzitter, de agenda op, roept de vergadering bijeen en maakt het verslag ervan. Hij stelt het jaarverslag op en bewaart het archief. Hij zorgt voor het bijhouden van de ledenadministratie." Naast deze taken worden door de secretaris in de praktijk veel meer taken verricht. Van het regelen van een vergaderlocatie tot het verzenden van de vergaderstukken. De secretaris voert het secretariaat met alle in- en uitgaande post en is in de meeste gevallen ook de contactpersoon voor het Partijbureau en de provinciale steunpunten. Als in de afdeling een dagelijks bestuur werkzaam is, maakt de secretaris daar deel van uit. Het opstellen van de agenda Samen met de voorzitter is de secretaris verantwoordelijk voor het opstellen van de agenda. Het is mogelijk dat andere bestuursleden agendapunten inbrengen. Maak hierover met elkaar afspraken, bijvoorbeeld dat men tot 10 dagen voor de vergadering bij de secretaris een agendapunt kan inbrengen. Spoedeisende zaken kunnen natuurlijk altijd toegevoegd worden. Het verslag Het verslag kán door de secretaris worden gemaakt, maar deze taak kan ook door een ander lid worden vervult. Verslagen kunnen verschillend van vorm zijn. Het is lang niet altijd zinvol een uitgebreid verslag van alles wat gezegd is te maken. Besluiten zijn het belangrijkst. Als er gekozen wordt voor een verslag, is het handig aan de rechterkant een kolom te maken waarin de afspraken en besluiten worden genoteerd. Dit vergemakkelijkt de bespreking van het verslag in de volgende bijeenkomst. Verzenden van vergaderstukken De secretaris zorgt voor de verzending van vergaderstukken voor bestuursvergaderingen en voor de ALV. Sleutelwoord is hierbij uiteraard: tijdigheid, zeker als ze niet per post worden verzonden, maar door vrijwilligers worden bezorgd. Voor een bestuursvergadering ongeveer 8 dagen van tevoren, voor een ALV liefst een week of vier. De secretaris maakt in principe ook de afspraken, met sprekers, zaalverhuur e.d., tenzij dit aan iemand anders is uitbesteed. Jaarverslag Wat is de functie van het jaarverslag? Het is vooral informatief voor leden en andere CDA-organen. Het is een middel om verantwoording aan de leden af te leggen en hen de gelegenheid te geven op de ALV om met opmerkingen en suggesties te komen. Na vaststelling zendt de secretaris een kopie aan de provinciale afdeling. De secretaris kan diverse personen vragen een stukje aan te leveren, bijvoorbeeld voorzitters van commissies, de fractiesecretaris e.d.. Archief De secretaris houdt het archief bij. Dit hoeft niet zo uitgebreid te zijn. Het belangrijkste is dat de opvolger er stukken die van belang zijn (denk bijvoorbeeld ook aan facturen en juridische documenten als overeenkomsten) in terug kan vinden. Breng orde aan in het archief, als er niets terug te vinden is wordt het archief een nutteloze stapel papier. Natuurlijk is het uit historisch oogpunt ook goed, en voor later waardevol, om belangrijke documenten, zoals bijvoorbeeld het verkiezingsprogramma, te bewaren. Reageren? Heeft u belangstelling voor deze vacature? Stuurt u dan een mail naar secretaris@cdaburen.nl en vermeld in het onderwerp 'vacature Secretaris bestuur CDA Buren'. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Vacature Secretaris bestuur CDA Buren

CDA CDA Buren 28-03-2019 08:40

Vanwege het aftreden van mevrouw Veenis-Missler en het aantreden van mevrouw Bettink-Pierik als raadslid, is de functie van secretaris van het bestuur van het CDA Buren vacant. Hieronder vindt u een beschrijving van de taken en verantwoordelijkheden van de secretaris. Functieomschrijving afdelingssecretaris m/v Een korte beschrijving van profiel, taken en verantwoordelijkheden van een secretaris. De secretaris: is in de eerste plaats gericht op het opbouwen en onderhouden van een bloeiende afdeling;is initiatiefrijk en staat open voor nieuwe ideeën;is gericht op samenwerken met andere bestuursleden met de fractie, met andere partijen en organisaties; heeft een goede schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid;is zorgvuldig en is in staat overzicht te houden over voortgang van processen;heeft plezier in het ontvangen, doorgeleiden en archiveren van poststukken;beschikt over goede computervaardigheden (tekstverwerker, e-mail en online administratie). Taken en verantwoordelijkheden De secretaris vervult binnen de afdeling vaak een cruciale rol. Hij is de spin in het web doordat alle informatie vanuit het Partijbureau en de provinciale afdeling meestal via de secretaris verloopt. Maar ook contacten van de afdeling met burgers en maatschappelijke organisaties lopen via het secretariaat. Hij is ook degene die de officiële procedures, bij bijvoorbeeld bestuursverkiezingen of gemeenteraadsverkiezingen, bewaakt. De taak van de secretaris wordt in het standaardreglement gemeentelijke afdeling beschreven in artikel 13: "De secretaris stelt, in overleg met de voorzitter, de agenda op, roept de vergadering bijeen en maakt het verslag ervan. Hij stelt het jaarverslag op en bewaart het archief. Hij zorgt voor het bijhouden van de ledenadministratie." Naast deze taken worden door de secretaris in de praktijk veel meer taken verricht. Van het regelen van een vergaderlocatie tot het verzenden van de vergaderstukken. De secretaris voert het secretariaat met alle in- en uitgaande post en is in de meeste gevallen ook de contactpersoon voor het Partijbureau en de provinciale steunpunten. Als in de afdeling een dagelijks bestuur werkzaam is, maakt de secretaris daar deel van uit. Het opstellen van de agenda Samen met de voorzitter is de secretaris verantwoordelijk voor het opstellen van de agenda. Het is mogelijk dat andere bestuursleden agendapunten inbrengen. Maak hierover met elkaar afspraken, bijvoorbeeld dat men tot 10 dagen voor de vergadering bij de secretaris een agendapunt kan inbrengen. Spoedeisende zaken kunnen natuurlijk altijd toegevoegd worden. Het verslag Het verslag kán door de secretaris worden gemaakt, maar deze taak kan ook door een ander lid worden vervult. Verslagen kunnen verschillend van vorm zijn. Het is lang niet altijd zinvol een uitgebreid verslag van alles wat gezegd is te maken. Besluiten zijn het belangrijkst. Als er gekozen wordt voor een verslag, is het handig aan de rechterkant een kolom te maken waarin de afspraken en besluiten worden genoteerd. Dit vergemakkelijkt de bespreking van het verslag in de volgende bijeenkomst. Verzenden van vergaderstukken De secretaris zorgt voor de verzending van vergaderstukken voor bestuursvergaderingen en voor de ALV. Sleutelwoord is hierbij uiteraard: tijdigheid, zeker als ze niet per post worden verzonden, maar door vrijwilligers worden bezorgd. Voor een bestuursvergadering ongeveer 8 dagen van tevoren, voor een ALV liefst een week of vier. De secretaris maakt in principe ook de afspraken, met sprekers, zaalverhuur e.d., tenzij dit aan iemand anders is uitbesteed. Jaarverslag Wat is de functie van het jaarverslag? Het is vooral informatief voor leden en andere CDA-organen. Het is een middel om verantwoording aan de leden af te leggen en hen de gelegenheid te geven op de ALV om met opmerkingen en suggesties te komen. Na vaststelling zendt de secretaris een kopie aan de provinciale afdeling. De secretaris kan diverse personen vragen een stukje aan te leveren, bijvoorbeeld voorzitters van commissies, de fractiesecretaris e.d.. Archief De secretaris houdt het archief bij. Dit hoeft niet zo uitgebreid te zijn. Het belangrijkste is dat de opvolger er stukken die van belang zijn (denk bijvoorbeeld ook aan facturen en juridische documenten als overeenkomsten) in terug kan vinden. Breng orde aan in het archief, als er niets terug te vinden is wordt het archief een nutteloze stapel papier. Natuurlijk is het uit historisch oogpunt ook goed, en voor later waardevol, om belangrijke documenten, zoals bijvoorbeeld het verkiezingsprogramma, te bewaren. Reageren? Heeft u belangstelling voor deze vacature? Stuurt u dan een mail naar secretaris@cdaburen.nl en vermeld in het onderwerp 'vacature Secretaris bestuur CDA Buren'. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Vacature Voorzitter bestuur CDA Buren

CDA CDA Buren 28-03-2019 08:24

Het CDA Buren is op zoek naar een nieuwe voorzitter! Om een idee te hebben van wat zo een functie eigenlijk inhoud, vindt u hieronder de functieomschrijving: Functieomschrijving afdelingsvoorzitter m/v Een korte beschrijving van profiel, taken en verantwoordelijkheden van een voorzitter. De voorzitter: beschikt over leidinggevende capaciteiten;is in staat om andere (bestuurs)leden te enthousiastmeren;kent de statuten en het huishoudelijk reglement van het CDA;is in de eerste plaats gericht op het opbouwen en onderhouden van een bloeiende CDA-afdeling;is geïnteresseerd in het reilen en zeilen van gemeentelijke politiek;is initiatiefrijk en staat open voor nieuwe ideeën;is in staat in het openbaar het woord te voeren;moedigt anderen aan hun mening te laten horen;is gericht op samenwerken met andere bestuursleden, met de fractie, met andere partijen en organisaties;is in staat functioneringsgesprekken te voeren met raads- en bestuursleden. Verantwoordelijkheden van de voorzitter De voorzitter is een belangrijke schakel in de gemeentelijke afdeling. Hij is het gezicht van de afdeling binnen en buiten de partij. Maar vooral moet de voorzitter de afdeling goed laten functioneren. De voorzitter van de afdeling wordt als enig bestuurslid door de leden ‘in functie’ verkozen. Dat betekent dat de ALV moet stemmen over een nieuwe voorzitter. In de statuten van het CDA wordt vermeld dat de voorzitter bij voorkeur wordt gekozen uit een meervoudige voordracht, dat geeft de leden ook echt iets te kiezen. In het standaardreglement gemeentelijke afdeling worden de taken van de voorzitter kort beschreven in artikel 12: “De voorzitter leidt de vergaderingen, regelt de werkzaamheden en zorgt voor de juiste uitvoering van de genomen besluiten, voor zover niet aan anderen opgedragen.” Daarnaast is de voorzitter het gezicht van het CDA en vertegenwoordigt de afdeling naar buiten toe. Ook neemt de voorzitter het initiatief tot het voeren van functionerings-gesprekken met de fractieleden en de wethouder(s). De voorzitter heeft de volgende concrete taken: De voorzitter bereidt vergaderingen voor en leidt deze, is inhoudelijk op de hoogte van de agendapunten en heeft voor ogen heeft wat het doel is van de bespreking: is er sprake van besluitvorming, opiniering of een eerste verkenning? De voorzitter introduceert onderwerpen en geeft helder de lijnen aan;De voorzitter zorgt dat iedereen aan het woord komt. Ook van leden die minder spraakzaam zijn mag een inbreng worden verwacht. De voorzitter schept ruimte voor inbreng en moedigt inbreng aan; De voorzitter vat samen wat er besloten is en aan het eind van het agendapunt controleert hij of de aanwezigen het met de conclusies eens zijn. Het regelen van de werkzaamhedenDe voorzitter stelt in aanloop naar vergaderingen samen met de secretaris de agenda op. Gezamenlijk houden zij in de gaten welke onderwerpen besproken moeten worden en welke nieuwe ontwikkelingen op de agenda moeten komen te staan. Alle bestuursleden zijn samen verantwoordelijk voor de uitvoering van genomen besluiten, daarvoor zijn ze samen bestuur. Niettemin is de voorzitter de eindverantwoordelijke, die tijdens de vergadering samenvat wat besloten is en nagaat of dit besluit voldoende duidelijk is voor iedereen. Functioneringsgesprekken: zorg voor fractie- en bestuursleden De voorzitter houdt functioneringsgesprekken met de fractieleden. Het is daarom van belang dat de voorzitter de fractieleden regelmatig aan het werk ziet en dus fractie- en raadsvergaderingen bezoekt. Functioneringsgesprekken zijn in de eerste plaats bedoeld om wederzijds op de hoogte te blijven hoe men het optreden van beide partijen ervaart. De voorzitter voert ook gesprekken met de bestuursleden: dit kan door middel van het functioneringsgesprek, maar ook informeler door af en toe eens te vragen of bestuursleden het nog naar hun zin hebben, of zij zich thuis voelen in hun taak en dergelijke. Naast informeren kan het nodig zijn bestuursleden te vragen voldoende tijd aan hun taak te besteden en toezeggingen na te komen. Reageren? Heeft u belangstelling voor deze vacature? Stuurt u dan een mail naar secretaris@cdaburen.nl. Vermeld in het onderwerp dat het om de vacature 'voorzitter bestuur CDA Buren' gaat. Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Vacature Voorzitter bestuur CDA Buren

CDA CDA Buren 28-03-2019 08:24

Het CDA Buren is op zoek naar een nieuwe voorzitter! Om een idee te hebben van wat zo een functie eigenlijk inhoud, vindt u hieronder de functieomschrijving: Functieomschrijving afdelingsvoorzitter m/v Een korte beschrijving van profiel, taken en verantwoordelijkheden van een voorzitter. De voorzitter: beschikt over leidinggevende capaciteiten;is in staat om andere (bestuurs)leden te enthousiastmeren;kent de statuten en het huishoudelijk reglement van het CDA;is in de eerste plaats gericht op het opbouwen en onderhouden van een bloeiende CDA-afdeling;is geïnteresseerd in het reilen en zeilen van gemeentelijke politiek;is initiatiefrijk en staat open voor nieuwe ideeën;is in staat in het openbaar het woord te voeren;moedigt anderen aan hun mening te laten horen;is gericht op samenwerken met andere bestuursleden, met de fractie, met andere partijen en organisaties;is in staat functioneringsgesprekken te voeren met raads- en bestuursleden. Verantwoordelijkheden van de voorzitter De voorzitter is een belangrijke schakel in de gemeentelijke afdeling. Hij is het gezicht van de afdeling binnen en buiten de partij. Maar vooral moet de voorzitter de afdeling goed laten functioneren. De voorzitter van de afdeling wordt als enig bestuurslid door de leden ‘in functie’ verkozen. Dat betekent dat de ALV moet stemmen over een nieuwe voorzitter. In de statuten van het CDA wordt vermeld dat de voorzitter bij voorkeur wordt gekozen uit een meervoudige voordracht, dat geeft de leden ook echt iets te kiezen. In het standaardreglement gemeentelijke afdeling worden de taken van de voorzitter kort beschreven in artikel 12: “De voorzitter leidt de vergaderingen, regelt de werkzaamheden en zorgt voor de juiste uitvoering van de genomen besluiten, voor zover niet aan anderen opgedragen.” Daarnaast is de voorzitter het gezicht van het CDA en vertegenwoordigt de afdeling naar buiten toe. Ook neemt de voorzitter het initiatief tot het voeren van functionerings-gesprekken met de fractieleden en de wethouder(s). De voorzitter heeft de volgende concrete taken: De voorzitter bereidt vergaderingen voor en leidt deze, is inhoudelijk op de hoogte van de agendapunten en heeft voor ogen heeft wat het doel is van de bespreking: is er sprake van besluitvorming, opiniering of een eerste verkenning? De voorzitter introduceert onderwerpen en geeft helder de lijnen aan;De voorzitter zorgt dat iedereen aan het woord komt. Ook van leden die minder spraakzaam zijn mag een inbreng worden verwacht. De voorzitter schept ruimte voor inbreng en moedigt inbreng aan; De voorzitter vat samen wat er besloten is en aan het eind van het agendapunt controleert hij of de aanwezigen het met de conclusies eens zijn. Het regelen van de werkzaamhedenDe voorzitter stelt in aanloop naar vergaderingen samen met de secretaris de agenda op. Gezamenlijk houden zij in de gaten welke onderwerpen besproken moeten worden en welke nieuwe ontwikkelingen op de agenda moeten komen te staan. Alle bestuursleden zijn samen verantwoordelijk voor de uitvoering van genomen besluiten, daarvoor zijn ze samen bestuur. Niettemin is de voorzitter de eindverantwoordelijke, die tijdens de vergadering samenvat wat besloten is en nagaat of dit besluit voldoende duidelijk is voor iedereen. Functioneringsgesprekken: zorg voor fractie- en bestuursleden De voorzitter houdt functioneringsgesprekken met de fractieleden. Het is daarom van belang dat de voorzitter de fractieleden regelmatig aan het werk ziet en dus fractie- en raadsvergaderingen bezoekt. Functioneringsgesprekken zijn in de eerste plaats bedoeld om wederzijds op de hoogte te blijven hoe men het optreden van beide partijen ervaart. De voorzitter voert ook gesprekken met de bestuursleden: dit kan door middel van het functioneringsgesprek, maar ook informeler door af en toe eens te vragen of bestuursleden het nog naar hun zin hebben, of zij zich thuis voelen in hun taak en dergelijke. Naast informeren kan het nodig zijn bestuursleden te vragen voldoende tijd aan hun taak te besteden en toezeggingen na te komen. Reageren? Heeft u belangstelling voor deze vacature? Stuurt u dan een mail naar secretaris@cdaburen.nl. Vermeld in het onderwerp dat het om de vacature 'voorzitter bestuur CDA Buren' gaat. Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Start van de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen 2018 met Ruth Peetoom!

CDA CDA Buren 09-02-2018 07:20

Ruth Peetoom, voorzitter van het CDA, zal op 9 februari a.s. de verkiezingscampagne voor de gemeenteraadsverkiezingen 2018 van CDA Buren aftrappen met een tour de door de gemeente Buren. De bus vertrekt vanaf het gemeentehuis te Maurik om 11.00 uur. Vervolgens start de campagne op het plein voor de winkels van het nieuwe winkelcentrum in Lienden, Adelsweg 10, 4033 BN Lienden, van 11.30 tot 12.15 uur. De volgende stop is Zorgboerderij Hoog-Broek te Lienden van 12.30 -13.30 uur. De bus zal in de middag stoppen bij het dorpshuis De Avezathen, Daver 46, 4012 BC Kerk Avezaath. Hier zal met de dorpsraad en het steunpunt mantelzorgcentrum een ontmoeting plaats vinden van 14:30 tot 15:00 uur. Daarna rijdt de bus door naar Wilco IJs, Hennisdijk 11, 4116 RK Buren, en stopt hier van 15.15 tot 15:45 uur. De tour wordt afgesloten in het Klokhuis, Sterappelhof 7, 4021 VC Maurik, voor een bijeenkomst waar een iedereen van harte welkom is om kennis te maken met Ruth Peetoom en de kandidaten van het CDA Buren. De inloop begint om 16:30 en eindigt om 17:30 uur. De koffie staat klaar!

Verkiezingsprogramma 2018-2022 vastgesteld!

CDA CDA Buren 05-02-2018 08:08

Tijdens de Algemene Leden Vergadering van woensdag 24 januari 2018 is het verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart vastgesteld. Speerpunten in het verkiezingsprogramma zijn: Bouwen naar behoefte van de burger in alle kernen. Dorpsontmoetingsplaatsen zijn het hart van de kernen en moeten dat blijven, gemeente en burgers zijn hiervoor samen verantwoordelijk. Een bloeiend verenigingsleven. Digitale ontsluiting door onder andere glasvezel. Zorg, hulp en aandacht op maat. Betere ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers. Onderwijs moet toegankelijk zijn voor iedereen en aanwezig blijven in de kernen. Veilige fietsroutes. Versterking van MKB en de agrarische, logistieke en toeristische sectoren. Reële kansen voor lokale ondernemers bij gemeentelijke aanbestedingen. Hergebruik van bestaande gebouwen en stimuleren van energiebesparende maatregelen. Een solide meerjarenbegroting die niet afhankelijk is van incidentele mee- en tegenvallers. Een zelfstandige gemeente Buren; samenwerking waar het kan. Klikhier om het verkiezingsprogramma 2018-2022 te downloaden.

Verkiezingsprogramma 2018-2022 vastgesteld!

CDA CDA Buren 05-02-2018 08:08

Tijdens de Algemene Leden Vergadering van woensdag 24 januari 2018 is het verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart vastgesteld. Speerpunten in het verkiezingsprogramma zijn: Bouwen naar behoefte van de burger in alle kernen.Dorpsontmoetingsplaatsen zijn het hart van de kernen en moeten dat blijven, gemeente en burgers zijn hiervoor samen verantwoordelijk.Een bloeiend verenigingsleven.Digitale ontsluiting door onder andere glasvezel.Zorg, hulp en aandacht op maat.Betere ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers.Onderwijs moet toegankelijk zijn voor iedereen en aanwezig blijven in de kernen. Veilige fietsroutes.Versterking van MKB en de agrarische, logistieke en toeristische sectoren.Reële kansen voor lokale ondernemers bij gemeentelijke aanbestedingen.Hergebruik van bestaande gebouwen en stimuleren van energiebesparende maatregelen.Een solide meerjarenbegroting die niet afhankelijk is van incidentele mee- en tegenvallers.Een zelfstandige gemeente Buren; samenwerking waar het kan. Kijk op http://cdaburen.nl/verkiezingsprogramma om het hele programma te lezen of klik hier om het te downloaden.

Statements ten aanzien van de begroting 2018

CDA CDA Buren 10-11-2017 07:54

In de raadsvergadering van 7 november 2017 is de begroting 2018 ter vaststelling voorgelegd. Hieronder vindt u de statements die het CDA gemaakt heeft. "Voorzitter, geachte leden van het college, leden van de raad, medewerkers van de gemeente Buren en aanwezige dames en heren op de publieke tribune. 7 november 2017; de begroting 2018 ligt ter vaststelling aan ons voor. Voor de tweede keer in de digitale vorm en volgens de verantwoordelijke wethouder is het een sluitende begroting ondanks de vele tegenvallers van het afgelopen jaar! De eerste keer dat wij de begroting digitaal kregen aangeboden was het alsof een droom was uitgekomen. We zouden invloed hebben, het zou allemaal duidelijker zijn. Dit jaar is die droom uit elkaar gespat, moties worden niet uitgewerkt, grote uitgaven worden verwerkt in de begroting alvorens aan de raad te zijn voorgelegd. Zoals wij als CDA zeggen “I just can’t help believing”. Afschaffing hondenbelastingIn de pers konden wij lezen dat er geen lastenverhoging zou zijn voor de burgers, echter ook geen lastenverlaging. De motie afschaffing hondenbelasting die vlak voor het zomerreces tijdens de kadernota was aangenomen wordt op dezelfde wijze door de wethouder afgedaan als 4 maanden geleden, nl. uitvoering van de motie is onverantwoord op dit moment en OZB verhoging is geen optie. Gedurende 4 maanden geen nadere onderbouwing en geen terugkoppeling naar de raad waarom de motie niet haalbaar is. Geen alternatieven, terwijl er voor allerlei andere doelen wel oplossingen zijn gevonden. Wederom wordt een kleine groep burgers gestraft omdat zij in het bezit zijn van een hond en de betreffende belasting als sluitpost voor de gemeentelijke begroting gebruikt wordt. En ten overvloede ze krijgen er niets voor terug, alleen maar klachten van inwoners over hondenpoep en overlast en dat zij het moeten opruimen. Ongelooflijk!! Maar waar. Doel van een motie is een opdracht aan het college vanuit de raad. Dit is zelfs zo uitgelegd aan de burgers die deel hebben genomen aan de cursus politiek actief! Wij als CDA vinden het niet uitvoeren van de motie en deze op genoemde wijze afhandelen een staaltje van onbehoorlijk bestuur richting de raad. De vraag komt boven of de Raad wel serieus genomen wordt!!We zullen dan ook een nieuwe motie indienen om de wethouder op te roepen de oude motie uit te voeren, informatie aan te leveren aan de raad en met goede alternatieven te komen. Leesstimulering en bibliotheekHet tweede punt waar we op in willen gaan is het onderwerp leesstimulering en bibliotheek. Het antwoord tijdens de voorbespreking was onbevredigend voor ons. Zelfs in de pers hebben we kunnen lezen hoeveel hoge kosten instandhouding van een bibliotheek in Lienden met zich meebrengt. € 100.000 is nodig om een bibliotheek voor 665 leden in stand te houden, dus € 145,00 per persoon, die ook nog een eigen bijdrage van € 35,00 moeten betalen. Tevens maken slechts 24 mensen gebruik van de 3 digitale steunpunten, terwijl 1000 inwoners nog steeds lid zijn van de regiobibliotheek en daar € 100,- lidmaatschap voor moeten betalen. Volgens het CDA is dit toch niet met elkaar in verhouding en kan het toch niet de bedoeling zijn dat er voor zo’n kleine groep zoveel geld uitgegeven wordt! Dit betekent niet dat wij geen bibliotheekvoorziening willen!! Wij zouden alleen graag zien dat geld wat voor leesstimulering bedoeld is ook hiervoor gebruikt wordt. Separaat wordt slechts € 29.000,-- ingezet voor leesstimulering en leescoaches en laaggeletterdheid. Dit is toch niet in verhouding! Het verdwijnen van de schoolbibliotheek ervaren wij en de scholen als een groot gemis en wij zouden deze graag terug zien. Het CDA wil graag inzicht in de ontwikkelingen en voortgang en zal ook hiervoor een motie indienen! Nieuw beleid en inzet reserve sociaal domeinVerderop in de begroting zien we dat er geld vanuit de reserves sociaal domein worden ingezet voor een aantal posten.Het begrip sociaal domein is breed Jeugdwet, Participatiewet en WMO (Wet Maatschappelijke ondersteuning). Doel van onze regering is toch het bevorderen dat mensen zoveel mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen en meedoen in de samenleving.Het verbaast ons dan ook dat reserves sociaal domein ingezet worden voor de P&C cyclus en P&O. Wij vragen ons af welk maatschappelijk doel dit heeft, en hoe inwoners die onder de jeugdwet, WMO of participatiewet vallen hier voordeel aan hebben. We horen graag het antwoord van de wethouder hierop. Inzet van de gelden voor omgevingswet en de visie wonen en zorg is begrijpelijk; een goede leefomgeving en wonen op maat voor iedereen vindt ook het CDA van groot belang. Wij zouden inzet van de reserves sociaal domein liever ten goede zien komen van de mensen die het nodig hebben zodat zij optimaal deel kunnen nemen aan de Burense maatschappij. Nieuw beleidIn deze begroting zijn diverse grote posten op voorhand opgenomen, zoals verzelfstandiging sportaccommodaties, en kunstgras voetbalvelden, wat zelfs een oplopend budget vraagt in de komende jaren. Wij gaan er van uit dat het college deze gelden in een raadsvoorstel aan de raad voorlegt alvorens deze uit te geven, dan wel toe zeggen.We treffen wederom een aantal PM posten aan zoals rehabilitatie wegen, communicatie en openbaar groen/bomenbeleid. Ook hier is volgens het CDA veel onzekerheid over de uitgaven als we dit zomaar goedkeuren in deze begroting zonder een duidelijk raadsvoorstel.AccomodatiebeleidNog steeds is onduidelijk wat er nu echt gaat gebeuren. De beloofde gymzaal in Maurik is er nog steeds niet en er wordt gesproken dat deze meer dan 2 miljoen gaat kosten. Dat is wel erg veel om schoolkinderen een mogelijkheid te bieden voor gymonderwijs.Dorpshuis het Klokhuis wordt gesloten wat hoge kosten met zich meebrengt; onduidelijk is waar deze verenigingen naar toe kunnen, terwijl juist zij het hart van de gemeenschap zijn.Wij hopen dat in de komende tijd hier meer duidelijkheid over komt, voordat verenigingen nu echt gaan omvallen.Voor het CDA blijft onverminderd gelden dat je moet luisteren en eerlijk moet zijn naar de burgers. Wij blijven trouw aan onze uitgangspunten zoals ook genoemd bij de kadernota! Een goede leef-, woon- en werkomgeving voor iedere burger in onze prachtige gemeente Buren." Riny Veenis, Fractievoorzitter CDA Buren

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.