Nieuws van politieke partijen in Pekela over PvdA inzichtelijk

22 documenten

Algemene Politieke Beschouwingen (APB) 2020

PvdA PvdA Pekela 16-09-2020 17:50

Vandaag en morgen zijn de Algemene Politieke Beschouwingen.

Hét grote debat over de werkloosheid, woningnood, waardering voor de zorg en het onderwijs. Hier vind je alle hoogtepunten zoals behandeld door onze Tweede Kamerfractie.

https://www.pvda.nl/hoogtepunten-apb-2020/

 

Het bericht Algemene Politieke Beschouwingen (APB) 2020 verscheen eerst op PvdA Pekela.

Jaarvergadering PvdA Pekela gaat niet door

PvdA PvdA Pekela 15-03-2020 18:51

De jaarvergadering, die op 23 maart zou plaatsvinden, van de afdeling Pekela gaat in verband met het Coronavirus niet door.

We hopen dat we elkaar binnenkort in gezondheid weer kunnen ontmoeten.

 

Bestuur PvdA Pekela

 

 

 

 

 

 

Het bericht Jaarvergadering PvdA Pekela gaat niet door verscheen eerst op PvdA Pekela.

Overlijden Meindert Schollema

PvdA PvdA Pekela 07-12-2019 18:31

De afdeling Pekela van de Partij van de Arbeid is verbijsterd, geschokt door het trieste nieuws dat onze voormalige burgemeester Meindert Schollema zeer onverwachts en veel te jong is overleden.

Meindert was op onze ledenvergadering, samen met zijn vrouw Trieneke, een graag geziene persoon die op zijn geheel eigen wijze ons deelgenoot maakte van zijn opvattingen op welke manier de Partij de problemen die in Nederland en ook in Pekela speelden moest benaderen dan wel oplossen.

Meindert wist op de juiste manier iedereen te benaderen en gaf ook blijk van echte persoonlijke belangstelling.

Meindert heeft helaas te kort kunnen genieten van zijn pensioen, zijn Middelstum.

Familie Schollema wij wensen jullie heel veel sterkte.

 

 

Bestuur, afdeling en fractie.

 

 

 

foto Jan Zeeman

 

Het bericht Overlijden Meindert Schollema verscheen eerst op PvdA Pekela.

Algemene beschouwingen

PvdA PvdA Pekela 06-11-2019 19:04

Dinsdag 5 november 2019 heeft Reiny Kuiper namens de PvdA de hierbij gevoegde tekst ten behoeve van de Alegemene Beschouwingen over de begroting 2020 uitgesproken.

 

 

Algemene beschouwingen begroting 2020-2022

Het bericht Algemene beschouwingen verscheen eerst op PvdA Pekela.

Extra geld onderwijs goed begin, maar crisis is nog lang niet bezworen

PvdA PvdA Pekela 03-11-2019 18:56

Extra geld onderwijs goed begin, maar crisis is nog lang niet bezworen Marjolein Wessels

Kinderen die noodgedwongen een dag vrij hebben, steeds een andere leerkracht voor de klas of een klas die les krijgt van iemand die daar niet voor is opgeleid. De effecten van het lerarentekort zijn steeds duidelijker zichtbaar. Met de dreiging van opnieuw een lerarenstaking in zicht, komt minister Arie Slob eindelijk over de brug met extra geld. Het kabinet maakt € 460 miljoen extra vrij voor de aanpak van het lerarentekort. Ondertussen wordt ook lokaal volop gewerkt aan oplossingen.

De € 460 miljoen is hard nodig volgens Tweede Kamerlid Kirsten van den Hul. ‘We zien dat het water de scholen nu al tot de lippen staat; ze sturen klassen naar huis of voeren een 4-daagse schoolweek in. Het geld is er, het begrotingsoverschot is historisch hoog. We zijn de beste economie van Europa, maar als we dat willen blijven moeten we wel investeren in de komende generaties.’

Van den Hul: ‘Het ergste is dat de crisis de meest kwetsbare kinderen treft’

Er is sprake van een crisis, zegt Van den Hul. ‘Het ergste is dat de crisis de meest kwetsbare kinderen treft. Want we zien ondertussen het schaduwonderwijs toenemen. Ouders met geld kunnen zich permitteren om bijles te betalen voor hun kinderen. Particuliere scholen adverteren dat er bij hen geen lesuitval is, maar daar betaal je fors voor. Onderwijs is de gelijke-kansen-motor van de samenleving. Gelukkig is het dat nog, door de energie van veel goede docenten in het land. Maar als we niet uitkijken, vallen straks kinderen buiten de boot. We mogen niet accepteren dat de portemonnee of postcode van de ouders bepaalt welke kansen je krijgt in ons land.’

Van den Hul is blij met het extra geld, maar heeft er een hard hoofd in of het voldoende is. ‘Het lijkt erop dat het te weinig is om de problemen in het onderwijs structureel op te lossen. Dit is niet genoeg om ervoor te zorgen dat alle kinderen les krijgen van leerkrachten die daarvoor opgeleid en bevoegd zijn. Het is goed dat het kabinet inziet dat er wat moet gebeuren, maar we zijn er nog lang niet.’

Incidenteel, niet structureel

Ook de Amsterdamse wethouder Marjolein Moorman ziet het extra geld van Slob als een mooie eerste stap: ‘Fijn dat er extra geld komt. Echt. Maar het is incidenteel geld. En het probleem is niet incidenteel maar structureel. Leraren werken niet incidenteel. Salaris is niet incidenteel. De loonkloof is niet incidenteel. Het tekort is niet incidenteel.’

Ondertussen loopt het lerarentekort in de hoofdstad schrikbarend snel op, zegt Moorman. ‘We hebben nu een tekort van 310 leerkrachten. Dan is er echt sprake van een crisis. En die crisis raakt ons allemaal. Maar het meest wrange is dat vooral de meest kwetsbare kinderen de hardste klappen krijgen.’

Moorman: ‘De loonkloof is niet incidenteel’

Amsterdam heeft € 23 miljoen uitgetrokken om meer onderwijzers naar de hoofdstad te halen. ‘Dat investeren we in allerlei maatregelen om leerkrachten te ondersteunen. Bijvoorbeeld om zij-instromers (mensen die vanuit een ander beroep de overstap maken naar het onderwijs, red.) beter te begeleiden en om scholen te ondersteunen op administratieve taken. Maar we zetten het ook in voor ongebruikelijke zaken zoals het aanbieden van een griepprik, of het vergoeden van kosten voor openbaar vervoer of een elektrische fiets. We doen ons best, maar het is niet genoeg. Ik kan dit probleem niet oplossen.’

Om het probleem structureel op te lossen, moeten volgens Moorman de lonen omhoog. ‘We moeten het onderwijs belonen naar wat het waard is. Als leerkracht verdien je na een paar jaar al minder dan generatiegenoten met een vergelijkbaar opleidingsniveau. En dat zit hem niet alleen in het geld. Een fatsoenlijk salaris heeft effect op de status van het vak. Dit zijn de mensen bij  wie we onze kinderen, ons meest dierbare bezit, achterlaten. De mensen die nieuwe generaties opleiden om in de zorg te werken, om de economie draaiend te houden. De status van het vak moet laten zien welke waarde dit voor ons allemaal heeft.’

Urgentie door college onvoldoende gevoeld

Raadslid Hester Assen is een van die zij-instromers die vanuit een andere achtergrond de overstap heeft gemaakt naar het onderwijs. ‘Omdat ik als raadslid onderwijs in mijn portefeuille heb, kwam ik veel op scholen. Ik merkte dat ik daar gelukkig van werd; van de betrokken mensen, de kinderen. Nu werk ik op een school als onderwijsassistent, naast mijn opleiding aan de pabo. Toen er leraren uitvielen door ziekte, heb ik ook voor de klas gestaan. Het is niet het beste onderwijs dat je de kinderen kunt bieden, maar het alternatief is dat je de klas naar huis stuurt.’

Assen ziet in de praktijk hoe lastig het is om als zij-instromer in het onderwijs te komen. ‘Studiegenoten vallen uit. Vooral voor mensen die zelf jonge kinderen hebben, is de combinatie van opleiding en praktijk zwaar. Bovendien is het voor scholen lastig om zij-instromers goed te begeleiden, omdat ze al veel andere zaken op hun bord hebben.’

Assen: Te veel zij-instromers vallen uit

Als raadslid in Utrecht probeert ze scholen op dit punt te ondersteunen. ‘Het Rijk heeft de vier grote steden ieder een miljoen euro toegezegd voor een Actieplan Lerarentekort. In Utrecht hebben we hiervoor samen met de schoolbesturen een plan opgesteld. We zetten vooral in op het begeleiden en opleiden van zij-instromers op scholen.’

Hoewel het lerarentekort in Utrecht niet zo acuut is als in Amsterdam, is er volgens Assen wel degelijk sprake van een crisis. ‘Er wordt veel opgevangen door betrokken leraren die zich uit de naad werken, maar dat draagt niet bij aan kwalitatief goed onderwijs. We hebben hier een forse korting gehad op de middelen voor het onderwijsachterstandenbeleid, er is een lerarentekort, er zijn problemen met de huisvesting van de scholen. En dat in een van de weinige steden waar het aantal schoolgaande kinderen toeneemt.’

Het probleem wordt alleen maar groter, constateert Assen. ‘Maar ik voel bij ons college nog onvoldoende urgentie. Ik zet er op in dat we budget vrij maken om dit aan te pakken. Een maatwerkfonds waarbij de scholen zelf kunnen kijken of ze het inzetten voor een parkeervergunning voor een leerkracht, of om het onderwijsachterstandsbeleid op te plussen. Dan maak je het werk voor de leraren aantrekkelijker en voorkom je dat ze op zoek gaan naar een andere baan.’

4-daagse schoolweek als laatste redmiddel

Zaanstad is een van de gemeenten waar tijdelijk een 4-daagse schoolweek is ingevoerd. Als het aan raadslid Eylem Koseoglu had gelegen, had dat voorkomen kunnen worden. ‘Ouders benaderden ons al eerder, en naar aanleiding daarvan hebben we mondelinge vragen gesteld. De wethouder wist van niets, andere fracties vonden het niet hun probleem. Tot in het nieuws kwam dat er door het lerarentekort een 4-daage schoolweek werd ingevoerd. Wij hebben toen een motie ingediend waarin het college is opgeroepen om met het schoolbestuur een plan te maken om meer zij-instromers te werven en op te leiden.

Daarmee zijn uiteindelijk de vacatures ingevuld, vertelt Koseoglu. ‘De 4-daagse schoolweek is nu gelukkig verleden tijd. Ook hebben we brugfunctionarissen aangesteld voor een aantal wijken met multi-problematiek. Deze mensen vormen een verbinding tussen ouders en de school en leraar. Ze helpen leerkrachten met het organiseren van ouderbetrokkenheid, zodat de leerkracht tijd over houdt voor andere zaken. Dat werkt goed. In december komt het college met een plan met lange termijn maatregelen naar de raad.’

Koseoglu: ‘Het vak moet meer status krijgen’

Koseoglu is verbaasd over de houding van andere fracties toen ze de problemen aankaartte. ‘Het was niet makkelijk om hier steun voor te krijgen in de raad. Raadsleden vonden het niet een taak van de gemeente. Maar we gaan over onderwijsachterstandenbeleid, over leerlingenvervoer en over leerplicht. En het is niet verboden om je met andere onderwijszaken te bemoeien. Het gaat om onze kinderen, om de toekomst van onze stad. Je kunt daar niet voor wegkijken.’

Actieve inzet van gemeenten heeft wel een keerzijde, merkte ze. ‘Ik stond op het station in Zaandam en zag een advertentie “Word leraar in Amsterdam”. Maar wij hebben die leraren ook nodig! We moeten niet met elkaar gaan concurreren om de leerkrachten. We moeten regionaal samen werken, zodat we er allemaal beter van worden.’

Uiteindelijk is landelijke inzet op extra salaris nodig, zegt het raadslid. ‘De salarissen moeten omhoog, maar dat is niet alles. Er moet een deltaplan komen om het onderwijs nieuw elan geven. We moeten kijken naar de opleiding, de toelatingseisen. Het vak moet meer status krijgen. We willen goede, kundige leerkrachten voor onze kinderen. In ons rijke Nederland is dat niet meer vanzelfsprekend. We moeten goed nadenken hoe we dat gaan aanpakken.’

Bij griepgolf meteen groot probleem

Ook buiten de Randstad wordt het lerarentekort gevoeld, al is het minder acuut. ‘De scholen kunnen zich redelijk redden als alles goed gaat,’ vertelt wethouder Henk Busemann uit het Groningse Pekela. ‘Maar de schoolleiding is wel opgelucht als om acht uur niemand zich heeft ziek gemeld, want de invallerspool is leeg. Als er een griepgolf komt, hebben we hier een groot probleem. Bovendien werken er veel jonge vrouwen in het onderwijs, dat betekent dat er best vaak iemand met zwangerschapsverlof gaat. Vrouwen gaan met lood in de schoenen naar de leiding om een zwangerschap te melden, want vervanging is een probleem. Terwijl het juist mooi zou moeten zijn om dat blije nieuws op je werk te vertellen.’

Busemann: Geen geld door tekorten in het sociaal domein

Het lerarentekort sijpelt ook door naar de peuterspeelzalen en kinderdagverblijven. ‘Je ziet dat mbo-4-medewerkers vanuit de peuteropvang doorstromen naar het basisonderwijs. Die zien hun kansen nu, en dat is mooi. Maar het gevolg is dat het probleem verschuift naar de peuteropvang, waar alleen nog mbo-3-medewerkers overblijven.’

Busemann ziet weinig mogelijkheden om de scholen vanuit de gemeente te ondersteunen. ‘In Oost-Groningen gaan bijna alle gemeenten financieel koppie onder door de tekorten in jeugdzorg en Wmo. Dat kost ons miljoenen. We hebben simpelweg geen geld om te investeren in het onderwijs. We zetten ons vanuit de partij en met de fractie in om de leraren te ondersteunen, maar de echte oplossing moet toch van Den Haag komen.’

 

Met dank aan: http://www.lokaalbestuur.nl/lokaal_bestuur/artikel/t/extra_geld_onderwijs_goed_begin_maar_crisis_is_nog_lang_niet_bezworen/bron/nieuwsbrief

Het bericht Extra geld onderwijs goed begin, maar crisis is nog lang niet bezworen verscheen eerst op PvdA Pekela.

Startdocument RES (regionale energiestrategie)

PvdA PvdA Pekela 02-10-2019 17:20

PvdA Pekela is verheugd dat ook in de gemeenteraad van Pekela het startdocument RES (regionale energiestrategie) is aangenomen. Daarmee kunnen ook wij als Pekela meedenken over de RES en komt de concept RES langs onze gemeenteraad. De provincie Groningen is 1 van de 30 regio’s in Nederland binnen deze energiestrategie welke een voortvloeisel is van het akkoord van Parijs. In het kort wordt aan deze regio’s gevraagd wat zij kunnen doen op o.a. het gebied van duurzame energieopwekking om aan de landelijke doelstelling van 35 Terrawatt/hr duurzaam opgewekte elektriciteit te gaan voldoen.

Dat sommige bang zijn dat de provincie uiteindelijk besluit over de RES en het advies van de gemeenteraden naast zich neerlegt kan PvdA Pekela zich niets bij voorstellen. Als je iemand vraagt mee te denken zal je daar toch iets mee moeten.

Daar komt bij dat draagvlak één van de grootste uitdagingen wordt in dit dossier. Iets waar de provincie zich maar al te goed van bewust is. Het voorbeeld Meeden is bij een ieder wel bekend. Als de Provincie tegen de verschillende gemeenteraden in zou gaan hebben ze een nog veel grotere uitdaging op het gebied van draagvlak.

Wel is het jammer dat er niet unaniem voor het startdocument gestemd is en dat sommigen in Pekela zo sceptisch zijn. Juist door tegen het startdocument te stemmen, geef je aan dat je niet wenst mee te denken over de RES en vervolgens krijg je dan ook geen concept RES langs de gemeenteraad. Wat je dan wel kan is er later tegenaan schoppen en beginnen te klagen als de provincie of zelfs het Rijk het gaat invullen en jij niet gehoord bent. Volgens de PvdA Pekela zet je jezelf dan juist buitenspel en praat je niet mee, niet over draagvlak, niet over participatie en niet over een eerlijke verdeling van de lusten en lasten. Is dat ook niet misgegaan bij de gaswinning? Gelukkig heeft de raad van de Gemeente Pekela in meerderheid gezorgd dat we wel aan tafel zitten en hier een stem in hebben.

Het bericht Startdocument RES (regionale energiestrategie) verscheen eerst op PvdA Pekela.

Reactie fractie PvdA Pekela op Bevindingen steekproef onderhoud gemeentelijke bomen

PvdA PvdA Pekela 19-12-2018 19:30

Agendapunt 11. Bevindingen steekproef onderhoud gemeentelijke bomen

Dank u voorzitter.
Allereerst de titel van het voorstel. Bevindingen steekproef onderhoud gemeentelijke bomen. Is het niet dat dit moet zijn begrotingswijziging na bevindingen steekproef onderhoud gemeentelijke bomen?
Dan betreffende het rapport. Voorzitter, het rapport is van februari dit jaar. Hoe kan het dat wij het dan nu in de raad hebben en niet eerder? Afgelopen jaar is er ook vanuit de burgers een signaal geweest over de slechte toestand. En waarom hebben wij nog maar een paar weken geleden de begroting voor 2019 vastgesteld waarbij gevraagd is een keuze te maken voor een aantal bezuinigingsvoorstellen om vervolgens nu een wijziging door te voeren die meer geld kost? Voorzitter, wat ik bedoel is dat dit al langer bekend is en niet behandeld is op het moment dat dit zou moeten. Een begrotingswijziging is volledig legitiem als het onvoorzien was, of buiten de macht van de gemeente zou liggen. Maar dat is dit niet. Voorzitter, natuurlijk zijn wij ons er van bewust dat dit opgelost moet worden, maar waarom heeft het dan zover kunnen komen? Door bezuinigingen in de afgelopen jaren? Dus we voeren eerst een bezuiniging door om bijvoorbeeld de begroting sluitend te krijgen om vervolgens een paar jaar later extra geld uit de algemene reserve te halen om het achterstallig onderhoud dat is ontstaan te herstellen.
Voorzitter, nogmaals, het is ons duidelijk wat de ernst en noodzaak hiervan is. Maar hoeveel risico hebben we de afgelopen jaren gelopen als we kijken naar het onvoldoende vervullen van de zorgplicht als boomeigenaar en aansprakelijkheid?
Voorzitter, Waarom is gekozen voor een adviesbureau uit Eersel? Hebben wij dergelijke expertise niet in de buurt? En ook dit onderzoek en advies hebben geld gekost. Was daar wel dekking voor?
Dan het kosten overzicht.
Voorzitter, ik begin even met de tweede tabel betreffende werkelijke kosten. Deze is niet geheel duidelijk. Kan daar meer uitleg over gegeven worden? Hoe uiteindelijk aan de 87.880 euro gekomen wordt is niet duidelijk. Daarnaast komt dit bedrag verder niet in het voorstel terug en alleen in het rapport. Maar evenmin dat het dan in 1 keer helder is. Ook de eerste tabel schept wat verwarring, voorzitter. Rekent u even mee? In 2018 komen jullie totaal op €180.096. In 2019 op €21.965. In totaal over twee jaar dus €202.061. In het voorstel wordt gevraagd om €180.000 verdeeld over twee jaar. Dat is minder dan uit dit overzicht blijkt. Graag hier uitleg over. 
En klopt het dan ook, voorzitter, dat we alweer een jaar achter lopen? Groenbeheer adviseerde zo snel mogelijk te starten met het wegwerken van het achterstallig onderhoud omdat anders de kosten nog verder zullen oplopen. Zij zijn uitgegaan van €180.000 in 2018. Het voorstel dat u doet betreft €90.000 in 2019 en €90.000 in 2020. Dan zijn we wel uiteindelijk twee jaar verder. Welke gevolgen heeft dat voor het verder achterop raken? Daarnaast mist de berekening om te komen van wat er begroot is naar wat er dan dus bij moet. Nu lijkt het er op dat er helemaal niets begroot was? 
 
Voorzitter, we horen overal dat hout geld waard is. En zelfs houtsnippers zijn geld waard. Nou is het begrijpelijk dat in een kostenoverzicht geen opbrengsten staan, maar evenmin ontbreekt dan het opbrengsten overzicht. Ook is het goed dit wel inzichtelijk te maken. Graag hier duidelijkheid over. 
 
Onder uitvoering staat:
Indien het gevraagde budget beschikbaar wordt gesteld zullen de snoeiwerkzaamheden planmatig via een aanbestedingstraject aan een gecertificeerde aannemer worden gegund. 
 
Hoe lang gaat dat duren? Als dat nu nog moet worden opgestart wordt het lastig om  dit snoei seizoen nog te beginnen. Immers mag er van 15 september tot 15 maart gesnoeid worden. Gaan we dan nog een jaar verder achterlopen? Dus 3 jaar dan wat groenbeheer geadviseerd heeft?
Voorzitter, en dan hou ik echt op hoor. Ik was even benieuwd of de bomen in de Rembrandtlaan ook onderdeel geweest zijn van de steekproef en zo ja, wat de uitkomst was. Gaat daar kaalsnoei plaatsvinden?
Dank u. Dat was het voor eerst.

Het bericht Reactie fractie PvdA Pekela op Bevindingen steekproef onderhoud gemeentelijke bomen verscheen eerst op PvdA Pekela.

Reactie fractie PvdA op brief gemeente Veendam over De Kompanjie

PvdA PvdA Pekela 21-11-2018 19:24

Hierbij de tekst zoals Reiny Kuiper tijdens de gemeenteraadsvergadering van 20 november jl. uitsprak over de brief van de gemeente Veendam over het samenwerkingsverband de Kompanjie.

 

Voorzitter,

De gemeente Veendam heeft gemeend om voor hun moverende redenen een brief te sturen aan het college van B&W van Pekela.

Voorzitter, u heeft terecht aangegeven dat de vragen in deze brief niet door het college, maar door de Raad van Pekela beantwoord dienen te worden.

 

De brief, welke het college van B&W van Veendam aan u heeft verstuurd, is mede naar aanleiding van het rapport Bakker.

 

Het college van Veendam heeft op eigen initiatief een onderzoek laten verrichten naar het wel en wee van de gemeenschappelijke regeling de Kompanjie.

Het rapport Bakker is hiervan het eindresultaat.

Voorzitter, u zult het met ons eens zijn als wij opmerken het zeer bijzonder te vinden dat de raad van Pekela pas betrokken wordt op het moment dat de resultaten van het onderzoek bekend zijn, of eigenlijk niet, pas na langere tijd en na veel aandringen wordt het rapport openbaar gemaakt.

Om een serieus onderzoek te laten verrichten is het wel een heel vreemde gang van zaken dat je de andere partner in deze regeling hier niet in meeneemt, ja zelfs pas te elfder ure hierover inlicht.

 

Voorzitter het rapport Bakker, daar kan de PvdA dan ook heel kort over zijn, dit rapport wordt toegeschreven naar de opdrachtgever.

Er is onderzoek verricht naar de Kompanjie en daarnaast naar het volgens Veendam nog lopende herindelingsproces.

Volgens ons inzien heeft de gemeente Stadskanaal daar ook aan meegedaan.

In het hele rapport Bakker is daar niets over terug te vinden.

Er is daar dan ook helemaal geen onderzoek naar verricht. Het rapport is daarom dan ook zeer willekeurig en er is veel aan “Window Shopping” gedaan.

Het is niet onafhankelijk en er zijn bewust onderzoekszaken blijven liggen en/of zelfs niet in opgenomen.

Voorzitter de brief van het college van B&W van Veendam is heel eenzijdig opgesteld en er worden enkel hun eigen opgestelde vragen in benoemd.

De vragen die vanuit Pekela aan het college van B&W van Veendam zijn kenbaar gemaakt worden gemakshalve niet meegenomen.

De conclusie van het rapport Bakker, welke door het college van Veendam is overgenomen, daar kunnen we dan ook helemaal niets mee.

Een bestuurlijke fusie met enkel Veendam is voor de PvdA geen optie. Pekela opdelen, voorzitter dat is geen vraag voor Veendam, daar gaan we in Pekela zelf over. De Kompanjie ontbinden, die keuze staat vrij voor Veendam. Maar de PvdA zal adviseren om dat niet te doen.

 

Voorzitter, de PvdA vraagt u daarom om de brief van Veendam te beantwoorden met dezelfde vragen die door Pekela reeds eerder zijn vastgesteld en die dus ook al eerder aan het College van Veendam kenbaar zijn gemaakt;

Onderzoek naar herindeling PSV-gemeenten, Doorontwikkeling van de Kompanjie. Geen nieuw vervolgonderzoek op het rapport Bakker

 

Ook kan het college van Veendam worden gevraagd waarom de vragen van de Raad van Pekela niet zijn beantwoord en waarom de raad van Veendam niet om hun oordeel is gevraagd.

Daarnaast voorzitter voor de medewerkers van de Kompanjie dient op korte termijn duidelijkheid worden verschaft.

 

Voorzitter het college van B&W van Pekela moet nu ook zelf actie gaan ondernemen hoe de verhoudingen in de ons omliggende gemeenten zijn of gaan worden.

Dit kan in alle rust onderzocht worden.

De te volgen koers en de handvaten hiervoor kunnen in het presidium worden vastgesteld.

 

Voorzitter tot slot, voor Pekela geld:

‘Meer begrip, meer tolerantie en meer vriendschap’

En dat is bij het college van Veendam ver te zoeken.

Het bericht Reactie fractie PvdA op brief gemeente Veendam over De Kompanjie verscheen eerst op PvdA Pekela.

Algemene Beschouwingen 2018

PvdA PvdA Pekela 14-11-2018 19:06

Vandaag heeft Reiny Kuiper namens de PvdA de hierbij gevoegde tekst ten behoeve van de Alegemene Beschouwingen over de begroting 2019 uitgesproken.

 

 

Algemene Beschouwingen 2018

Het bericht Algemene Beschouwingen 2018 verscheen eerst op PvdA Pekela.

Algemene Beschouwingen voorjaarsnota

PvdA PvdA Pekela 11-07-2018 15:16

Hierbij biedt de fractie van de PvdA Pekela u de tekst aan van de Algemene Beschouwingen over de voorjaarsnota zoals op 10 juli 2018 is uitgesproken tijdens de raadsvergadering van de Gemeente Pekela.

 

Algemene beschouwingen voorjaarsnota 2018

Het bericht Algemene Beschouwingen voorjaarsnota verscheen eerst op PvdA Pekela.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.