Nieuws van politieke partijen in Staphorst inzichtelijk

2 documenten

ZOMERNOTA

ChristenUnie ChristenUnie Staphorst 08-07-2017 23:08

https://staphorst.christenunie.nl/k/n6154/news/view/1122958/448479/Euro bankbiljetten.jpgRaadsvergadering 4 juli 2017 De zomernota laat de stand van zaken van dit jaar zien en de plannen en financiƫn voor 2018. Dit najaar zullen we de begroting van 2018 vaststellen. Dat zal de laatste begroting van deze raadsperiode zijn. Daarna is het aan een nieuwe raad om nieuw beleid te ontwikkelen.

Als we even terugkijken en de stand van zaken opnemen van de uitvoering van het coalitieakkoord zijn we in grote hoofdlijnen tevreden over de uitvoering. Veel zaken zijn in de afgelopen jaren uitgevoerd. Zo hebben we met de extra taken op het sociaal domein ervoor gezorgd dat de zorg voor kinderen en ouderen geregeld blijft. We hebben geïnvesteerd in het deelnemen van mensen met een arbeidsbeperking aan de samenleving. Er is volop geïnvesteerd in veiligheid als we kijken naar de vrij liggende fietspaden die overal zijn aangelegd, of binnenkort worden aangelegd. Meerdere sportaccommodaties zijn de afgelopen jaren vernieuwd; SC Rouveen, de sporthal en het zwembad. En inmiddels lijkt ook voor het langlopende dossier van de AMBC een oplossing in zicht. Wat betreft zorg- en woonvoorzieningen is veel gerealiseerd, bijvoorbeeld op de Triangellocatie in Rouveen. Kortom er is veel tot stand gekomen.

Maar dit is natuurlijk geen reden voor een passieve houding. Er is nog genoeg werk aan de winkel in de resterende periode. Meerdere zaken hebben hun beslag nog niet gekregen of nog moeten worden uitgevoerd. Ik wil een aantal zaken benoemen die wat de ChristenUnie betreft nog uitdagingen vormen en ook onze aandacht zullen hebben.

Duurzame energie

De ChristenUnie is niet tevreden over de aandacht die het college heeft voor duurzame energie. Wij hebben een plicht hebben om zorgvuldig met deze aarde om te gaan en om te investeren in de toekomst van volgende generaties.

Al langere tijd staat op de planning dat we een duurzaamheidsagenda gaan uitvoeren:

In 2015 is gecommuniceerd dat er dat jaar (2015) nog uitvoering zou worden gegeven aan een duurzaamheidsactieplan. Die planning is niet gehaald. Een jaar later wordt vertraging gemeld en wordt aangegeven dat eind 2016 een voorstel in de raad wordt behandeld. Die planning is niet gehaald. Dit jaar was er een vacature voor een beleidsmedewerker duurzaamheid. In de vacaturetekst stond als taakomschrijving dat deze medewerker uitvoering geeft aan het programma zoals dat is opgenomen in de Nota Duurzaamheid, die in het voorjaar van 2017 door de raad wordt vastgesteld. Die planning is niet gehaald. In de zomernota die nu wordt gepresenteerd staat: “Er wordt op dit moment gewerkt aan het opstellen van het duurzaamheidsactieplan. De voortgang is goed.”

Kan het college uitleggen op basis waarvan ze vinden dat de voortgang goed is?

Dit kan natuurlijk niet en duurt allemaal veel te lang. Ambtelijk begreep ik dat er nu eerst nog een bestuurlijke visie wordt opgesteld en dat vanuit die visie een actieprogramma gaat worden opgesteld. Wij verwachten wel van het college dat ze hier snel mee aan de slag gaa. Ik wil concreet vragen om de raad op korte termijn een planning te sturen wanneer we wat concreet kunnen verwachten. Wanneer komt er een bestuurlijke visie, Nota Duurzaamheid of duurzaamheidsactieplan naar de raad? Wij vinden dat hier nu echt meters gemaakt moeten worden.

Armoedebeleid

Een ander aspect waar wij tot meer tempo willen oproepen is een deel van ons armoedebeleid. Een van de belangrijkste oorzaken van armoede is het hebben van schulden. Als gemeente hebben we een belangrijke rol op het gebied van de schuldhulpverlening. De wetgever verplicht de gemeenteraad om hierin een actieve rol te hebben en minimaal een keer per vier jaar nieuwe doelen en maatregelen vast te stellen. Begin 2012 is in deze raad een beleidsplan vastgesteld, maar dat beleidsplan is allang verlopen. We vragen dus om hier snelheid mee te maken, zodat we aan onze verplichting kunnen voldoen en, nog belangrijker, goede hulp kunnen bieden aan mensen met schulden. Uit landelijke analyses komt naar voren dat teveel mensen met schulden geen goede hulp krijgen. We weten niet of dit in onze gemeente ook het geval is en in welke mate iedereen in beeld is.

Cultuurhistorie

We zijn positief over het voorstel in deze zomernota om een visie te ontwikkelen op de cultuurhistorische waarde van Staphorst. Het is belangrijk om het culturele erfgoed te behouden en te ontwikkelen.

Voormalige bibliotheek Rouveen

De voormalige bibliotheek in Rouveen staat al jaren leeg. Er is nog geen besluit genomen over de toekomst van deze locatie. In de zomernota staat als reden dat er eerst meer helderheid moet komen over het gemeentelijk vastgoed. De ontwikkeling van het dienstencentrum in Staphorst en het gemeentehuis worden daarbij benoemd. Wat ons betreft staat het onderzoek naar het gemeentehuis los van de locatie van de voormalige bibliotheek in Rouveen.  Ontwikkel een toekomstvisie voor dit gebouw. Verkoop is wat ons betreft ook een reële optie.

Ruimtelijke Ordening

Staphorst is een ontwikkelgemeente en er is in het dorp Staphorst dringend behoefte aan woningbouw. We weten dat alles op slot zit. Wat ons betreft blijft het belangrijk om in te blijven zetten op alle mogelijkheden dit vlot te trekken en alle conventionele én onconventionele middelen te overwegen.

Tijdens de ronde waarin aandachtspunten naar voren gebracht konden worden voor deze zomernota kwam ook naar voren dat de moeilijke dossiers op ruimtelijke ordening snel moeten worden opgelost. Die wens onderschrijven wij. Er moet altijd bereidheid zijn om met elkaar in gesprek te gaan en te kijken naar nieuwe mogelijkheden om kwesties op te lossen. Tegelijkertijd moeten we ons ook realiseren dat niet alle kwesties op die manier op te lossen zijn. In die gevallen zijn we voor een groot deel ook afhankelijk van het tempo van de rechtsprekende organen.

 

 

EVALUATIE SOCIAAL DOMEIN

ChristenUnie ChristenUnie Staphorst 08-07-2017 23:07

https://staphorst.christenunie.nl/k/n6154/news/view/1122959/448479/Evenwicht.jpgDe evaluatie van het sociaal domein laat over het algemeen een positief beeld zien over hoe zaken in Staphorst zijn opgepakt. Ik denk dat we heel blij mogen zijn met de resultaten uit deze evaluatie. En dat terwijl we vooraf best wel zorgen hadden in hoeverre wij deze grote taken op een goede wijze konden laten landen. Uiteraard blijkt uit de evaluatie ook dat bepaalde zaken beter kunnen.

Toegang

We lezen in de evaluatie dat sommige inwoners uit onze gemeente te lang wachten met het stellen van een hulpvraag. Er moet echt iets aan de hand zijn, wil men hulp vragen. Dat is ook iets wat onderdeel is van de cultuur. Die zelfredzaamheid is in de kern positief, maar dit is ook een effect daarvan.

Er wordt voorgesteld om het Centrum voor Jeugd en Gezin en het Centrum voor Werk en Ondersteuning samen te voegen. Dat lijkt ons een goede ontwikkeling. Er moet meer integraal gewerkt worden en een samenvoeging zorgt voor minder loketten. Wat ons betreft zo snel mogelijk samenvoegen, maar niet overhaast. We vragen aandacht voor de risico’s die er zijn voor een te snelle samenvoeging. Het CJG staat stevig in de benen, maar we lezen ook dat het CWO nog wel een slag te maken heeft.

Samenwerking maatschappelijke partijen

Uit de evaluatie komt naar voren dat de samenwerking met maatschappelijke partijen als onderwijs, wijkverpleging, zorgverzekeraars, etc. goed is. Ook zijn er goede afspraken met huisartsen over doorverwijzing naar jeugdhulp. Als we kijken waar andere gemeenten tegenaanlopen zijn de afspraken die wij met huisartsen kunnen maken toch wel iets waar we heel dankbaar voor mogen zijn. Daar waar in andere gemeenten dit moeizaam verloopt, gaat dat in onze gemeente heel goed. Het aantal directe verwijzingen van huisartsen is wel iets gestegen. Het is goed om hier alert op te zijn.

Onafhankelijke ondersteuning

In het sociaal domein kennen we de onafhankelijke cliëntondersteuning. Dat zijn mensen die worden betaald door de gemeente en de zorgvrager onafhankelijk van advies voorzien. Het is mooi dat we dit kennen, maar inwoners moeten wel van het bestaan weten. En daar schort het aan. In de evaluatie staat dat de bekendheid van de onafhankelijke cliëntondersteuning slechts 25% is. We vragen ons af hoe dat kan. De wet schrijft namelijk voor dat de gemeente de inwoner wijst op het bestaan en de mogelijkheden van cliëntondersteuning. Worden inwoners hier voldoende op gewezen? Overigens wijkt de bekendheid niet af van het landelijke beeld en komt ook uit landelijke onderzoeken van o.a. de Nationale Ombudsman en de Raad voor het openbaar bestuur dit zorgpunt naar voren. Het is belangrijk om hier dus meer aandacht voor te krijgen.

Klachten

Het aantal klachten is laag. Dat is natuurlijk positief. Tegelijkertijd zien we dat in andere onderzoeken wel de conclusie wordt getrokken dat er zorgen zijn over de mogelijkheid om klachten in te dienen. De Nationale Ombudsman concludeert dat mensen vaak niet weten waar, hoe en wanneer ze een klacht kenbaar moeten maken. Ons beleid moet er niet op gericht zijn het aantal klachten te laten toenemen, maar het is wel belangrijk dat goed gecommuniceerd wordt over de mogelijkheid tot het indienen van klachten. Dat kunnen immers ook weer leermomenten zijn.

Een vraag die we hierbij hebben is ook of we voldoende zicht hebben op de klachtafhandeling die bij gecontracteerde partijen plaatsvindt. In deze evaluatie lezen we daar niet direct iets over terug. Houden we dat ook bij en wordt gevraagd om dat terug te koppelen naar de gemeente?*

Statushouders in de bijstand

Uit de evaluatie komt naar voren dat het aantal mensen in de bijstand de afgelopen jaren is gegroeid. De contactmomenten waren te weinig en de kwaliteit was ook niet optimaal. Dit had voor een groot deel te maken met een capaciteitsprobleem. We begrijpen dat dit inmiddels is opgelost. Had niet eerder actie moeten worden ondernomen.

Voor de helft bestaat deze groep uit statushouders. In 2015 is deze groep toegenomen. We lezen vreemd genoeg dat er vanaf toen een verminderende aandacht was voor deze groep vanwege andere prioriteiten. Dat vinden we opmerkelijk omdat we hier zowel in 2015 als 2016 als raad aandacht voor hebben gevraagd. We hebben toen immers een vangnetuitkering moeten aanvragen en bij de behandeling in de raad is toen door deze raad al gewezen op aandacht voor deze groeiende groep. Graag een reactie van het college hierop.

Tot slot

De evaluatie is omvangrijk en er zou nog meer te zeggen zijn. We hebben ons beperkt tot een aantal onderwerpen die ons opvielen uit deze evaluatie. Over het algemeen zijn wij heel tevreden met de resultaten uit deze evaluatie. Het evaluatierapport biedt ook goede handvatten om het sociaal domein nog beter in te richten.

Alwin Mussche

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.