Nieuws van politieke partijen in Goes inzichtelijk

10 documenten

Raadslid Patrick Simpelaar: "Sportverenigingen maken zich zorgen over huurgelden."

CDA CDA Goes 09-07-2020 16:35

Donderdag 9 juli - GOES - Raadslid Patrick Simpelaar heeft een bijdrage geleverd bij het agendapunt over de sportverenigingen. Persoonlijke benadering sportverenigingen door het CDA Op het moment dat er nog behoorlijk strenge maatregelen van toepassing waren in het kader van Corona crisis, hebben wij vanuit CDA Goes ruim 65 sportverenigingen en sportclubs binnen onze gemeente een mailing gestuurd. Een mailing om hen een hart onder de riem te steken in deze moeilijke tijd, maar ook om te vragen hoe zij de Corona crisis tot op heden zijn doorgekomen en om te kijken wat wij als politieke partij voor hen nog zouden kunnen betekenen. Als CDA Goes kunnen wij concluderen dat sportverenigingen en sportclubs binnen de gemeente Goes vanaf de start van de Corona crisis eigen verantwoordelijkheid hebben genomen. Sportverenigingen en sportclubs zijn zeer creatief geweest en hebben een grote mate van flexibiliteit laten zien om zoveel als mogelijk hun favoriete sport uit te kunnen voeren onder de moeilijke Corona omstandigheden. Daar zijn wij als CDA Goes trots op! Zorgen huurgelden Uit de reactie die wij kregen vanuit de sportverenigingen en sportclubs bleek ook dat er zorgen zijn. Zorgen als het gaat over het wel of niet kunnen betalen van de huurgelden. Natuurlijk heeft het rijk hiervoor allerlei steunpakketten voor in het leven geroepen, maar wat ook blijkt is dat verengingen hierin nog niet altijd hun weg weten te vinden. Het ontbreekt hen vaak aan duidelijkheid en dat geldt ook ten aanzien van eventuele gemeentelijke steunmaatregelen. In dit kader hebben wij de volgende vragen: Is het college bereid om de sportverenigingen en sportclubs van de gemeente Goes op korte termijn, door middel van een brief, goed te informeren over de financiële steunmaatregelen die vanuit het rijk van toepassing zijn (te denken valt aan de compensatie voor de huur van accomodaties)? Is het college bereid om de sportverenigingen en sportclubs te ondersteunen bij het indienen van een aanvraag voor financiële steunmaatregelen bij het rijk en dit ook aan te geven in de genoemde brief? Is het college bereid om op korte termijn te onderzoeken, daar waar de genoemde financiële steunmaatregelen vanuit het rijk niet afdoende zijn, in welke mate de gemeente Goes dit tekort kan compenseren? Wanneer kan ten aanzien van dit onderzoek duidelijkheid worden verschaft richting de sportverenigingen en sportclubs? Beantwoording door het college Wethouder de Goffau heeft aangegeven, zodra de financiële steunmaatregelen vanuit het rijk helder zijn, zo snel als mogelijk te communiceren richting de sportverenigingen en sportclubs. Dat is op dit moment nog niet het geval. Het college heeft in het verlengde hiervan aangegeven dat ze ten aanzien van de financiële steunmaatregelen in de basis de landelijke lijn van de de Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) zal gaan volgen. De wethouder heeft toegezegd om uiterlijk in het derde kwartaal de benodigde duidelijkheid te kunnen verschaffen over de financiële steunmaatregelen richting sportverengingen en sportclubs. Indien mocht blijken dat deze financiële steun vanuit het rijk niet afdoende is en hierdoor sportverengingen en sportclubs binnen de gemeente Goes in grote financiële problemen dreigen te komen, is het college bereid om te onderzoeken in welke mate de gemeente dit tekort kan aanvullen. Het college heeft verder aangegeven en toegezegd dat ze sportverenigingen en sportclubs wil ondersteunen bij het aanvragen van deze financiële steunmaatregelen die vanuit het rijk van toepassing zijn. De wethouder heeft toegezegd om uiterlijk in het derde kwartaal de benodigde duidelijkheid te kunnen verschaffen over de financiële steunmaatregelen richting sportverengingen en sportclubs.

Effect corona-crisis op 't Beest en de Mythe

CDA CDA Goes 26-05-2020 15:53

Dinsdag 26 mei 2020 - GOES - De raadsfractie van het CDA te Goes in de personen van Patrick Simpelaar en Frans van der Knaap hebben vragen gesteld over het effect van de corona-crisis op de Mythe en het Beest. Het CDA heeft signalen gezien dat theaters waaronder de Mythe en podium 't Beest, door het Corona virus bij zwaar weer verkeren. Het CDA is van mening dat de Mythe en het Beest een unieke plaats innemen binnen de theaters in Zeeland is. Belangrijk in dit kader is ook de brede samenwerking met amateurverenigingen en het cultuurhuis. Het CDA is van mening dat de Mythe en het Beest een unieke plaats innemen binnen de theaters in Zeeland is. Deelt het college onze zorgen?Kan de wethouder inzicht geven in de situatie waarin theater van Mythe en het 't Beest op dit moment verkeren?Wat is de verhouding tussen eigen inkomsten en subsidie?Wanneer gaat de continuïteit van de Mythe en 't Beest in gevaar komen als de huidige situatie voortduurt?In het licht van het “Corona spoorboekje” van het kabinet aangaande de versoepeling van maatregelen, mogen er vanaf 1 juni 30 bezoekers in het theater en vanaf 1 juli mogen 100 bezoekers worden toegelaten. Wordt het college vervuld van mening dat er op basis is van deze bezoekersaantallen het hiel lastige wordt een sluitende exploitatie te realiseren?Is de gemeente bereid om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om onze Goese theaters te ondersteunen en mogelijk te compenseren in deze bijzondere tijden?Ziet het college mogelijkheden om met betrekking tot de huuruitgaven van de theaters enige ruimte te bieden? Foto @theater.nl

Effect corona-crisis op 't Beest en de Mythe

CDA CDA Goes 26-05-2020 15:53

Dinsdag 26 mei 2020 - GOES - De raadsfractie van het CDA te Goes in de personen van Patrick Simpelaar en Frans van der Knaap hebben vragen gesteld over het effect van de corona-crisis op de Mythe en het Beest. Het CDA heeft signalen gezien dat theaters waaronder de Mythe en podium 't Beest, door het Corona virus bij zwaar weer verkeren. Het CDA is van mening dat de Mythe en het Beest een unieke plaats innemen binnen de theaters in Zeeland is. Belangrijk in dit kader is ook de brede samenwerking met amateurverenigingen en het cultuurhuis. Het CDA is van mening dat de Mythe en het Beest een unieke plaats innemen binnen de theaters in Zeeland is. Deelt het college onze zorgen?Kan de wethouder inzicht geven in de situatie waarin theater van Mythe en het 't Beest op dit moment verkeren?Wat is de verhouding tussen eigen inkomsten en subsidie?Wanneer gaat de continuïteit van de Mythe en 't Beest in gevaar komen als de huidige situatie voortduurt?In het licht van het “Corona spoorboekje” van het kabinet aangaande de versoepeling van maatregelen, mogen er vanaf 1 juni 30 bezoekers in het theater en vanaf 1 juli mogen 100 bezoekers worden toegelaten. Wordt het college vervuld van mening dat er op basis is van deze bezoekersaantallen het hiel lastige wordt een sluitende exploitatie te realiseren?Is de gemeente bereid om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om onze Goese theaters te ondersteunen en mogelijk te compenseren in deze bijzondere tijden?Ziet het college mogelijkheden om met betrekking tot de huuruitgaven van de theaters enige ruimte te bieden? Foto @theater.nl

Bijdrage raadsleden Patrick Simpelaar en Suzanne van Avermaete | Debatraad 12-12-2019

CDA CDA Goes 13-12-2019 07:08

Donderdag 12 december - GOES - Tijdens de debatraad van donderdagavond hebben raadsleden Patrick Simpelaar en Suzanne van Avermaete enkele bijdragen geleverd. Bijdragen Patrick Simpelaar Veilig thuis Voorzitter, misschien mogen we in dit verband wel spreken over een duivels dilemma. Geld of financiële middelen vs zorg en veiligheid bij mensen thuis. Het CDA is natuurlijk van mening dat die balans altijd de kant moet uitslaan van Veilig thuis. Daar ontkomen we niet aan. We zijn dan ook blij met het goede werk dat de GGD is dit verband uitvoert en daarvoor willen wij hun bedanken! Vanuit de controlerende rol hebben wij natuurlijk ook oog voor deze financiële kant van dit ingewikkelde verhaald. De discussie wordt behoorlijk scherp gevoerd zo lijkt het tussen het AB en BC en misschien zou de portefeuillehouder ons in dit proces ons nog eens willen meenemen? Wij hebben begrip voor het standpunt van het AB dat professionele zorgverleners niet ingehuurd kunnen worden. Zo wil je als GGD opgebouwde kennis tijdens zo een periode met vast personeel behouden en borgen. Wij zijn van mening en het heeft dan ook de voorkeur van het CDA dat er dan ook moet worden uitgekeken naar vaste medewerkers. Het heeft de voorkeur van het CDA dat er dan ook moet worden uitgekeken naar vaste medewerkers. De vraag die de boventoon lijk te voeren is of deze beoogde structurele lasten incidenteel kunnen worden verwerkt en wie zou hier nu eigenlijk voor aan de lat moeten gaan staan? Klopt dat in de ogen van de portefeuillehouder? Hoe kijkt hij hier tegen aan? Er wordt gesproken over ontwikkelingen in 2020. In hoeverre zouden deze ontwikkelingen een oplossing kunnen bieden voor dit financiële probleem. En voorzitter als we het op termijn dan toch structureel moeten oplossen, zouden we deze nieuwe formatie in zijn totaliteit toch ook structureel in de begroting op kunnen nemen en vragen aan de GGD om zelf met voorstellen te komen vanuit de organisatie om dit probleem op te lossen binnen nu en een X aantal jaar. Een soort van taakstelling voor de GGD als organisatie in zijn geheel? Misschien zou de portefeuillehouder hierop willen reageren? GR - de Bevelanden Voorzitter we zijn het eens met de positieve voorgestelde zienswijze over de betreffende begrotingswijziging. Eerder genomen beslissingen worden nu verwerkt. Wat ons betreft had dit in de basis ook als hamerstuk afgedaan kunnen worden. Toch nog enkele vragen naar aanleiding hiervan, welke verband houdt met de recente aankondiging over de samenwerking van de Bevelandse gemeenten binnen GR de Bevelanden als het gaat om het werven en selecteren van personeel. Is deze activiteit begroot, past deze binnen de huidige formatie of komt hiervoor een nieuwe begrotingswijziging op termijn?Meer inhoudelijk nog op dit punt. De CDA fractie heeft hier onder andere vragen over gesteld in de begrotingsraad, of dit niet gezamenlijk opgepakt zou kunnen worden. Goed dat deze samenwerking is gezocht. De Bevelandse gemeenten vissen tenslotte, als het gaat over het vinden van goed personeel, allemaal in de zelfde vijver. Hoe moeten we deze samenwerking nu precies zien. Wordt er nu wat meer gecoördineerd gevist? (Dezelfde vacature teksten gebruiken, zelfde soorten van gesprekken gevoerd) Of wordt er ook echt op de inhoud gekeken naar de invulling van de taken over de gemeenten heen? Met andere woorden kan door deze samenwerking iemand die wordt aangetrokken werken voor meerdere gemeenten? Bijdrage Suzanne van Avermaete Wet verplichte GGZ Besluit de door de Rijksoverheid voor de ambulantisering van de GGZ en de Wvggz beschikbaar gestelde bedragen in te zetten t.b.v. de implementatie van de Wvggz. En de niet bestede middelen in 2019 via resultaatbestemming in te zetten voor het tekort in 2020. De resterende tekorten zullen, conform de afspraak, worden opgevangen binnen het geheel van het programma Sociaal Domein. De Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) geldt vanaf 1 januari 2020. Deze wet regelt de rechten van mensen die te maken hebben met verplichte zorg in de ggz. Een belangrijke verandering is dat verplichte zorg straks ook buiten een ggz-instelling verleend kan worden, bijvoorbeeld op een polikliniek of zelfs thuis. Wij zijn over deze wet als raadsleden 2 weken geleden geïnformeerd. Domeinen Zorg en Veiligheid komen dichter bij elkaar en vullen elkaar aan door een integrale aanpak, met het veiligheidshuis als netwerksamenwerkingsverband, voor personen met verward gedrag, waarbij vaak sprake is van complexe problematiek. Het doel van de samenwerking is het terugdringen van overlast, huiselijk geweld en criminaliteit.De kracht is het dadergericht, gebiedsgericht en probleemgericht werken. Het doel van de samenwerking is het terugdringen van overlast, huiselijk geweld en criminaliteit.De kracht is het dadergericht, gebiedsgericht en probleemgericht werken. Ook staan landelijk de veiligheidshuizen met elkaar in verbinding t.b.v. de kennisdeling en inzicht in deze cliënten groep. Tevens is er de toegang tot het automatiseringssysteem Khonrad door verschillende partijen voor registratie van meldingen voor de verplichte zorg en dat juichen we toe. Samenwerking, informatie uitwisseling en communicatie zijn de sleutelbegrippen. Het doel is om de betrokken personen voor langere periode te begeleiden naar structurele oplossingen en terugval of herhaling te voorkomen.Hiermee zijn cliënten en samenleving gebaat.

CDA Goes stelt vragen over vandalisme sportpark het Schenge

CDA CDA Goes 28-11-2019 09:12

Donderdag 28 november - GOES - CDA Goes is opgeschrikt door vandalisme op het sportpark het Schenge. De raadsfractie heeft hierover vragen gesteld in de persoon van Patrick Simpelaar. Neem de vragen hieronder door. Vandalisme sportpark Geacht college, Afgelopen dagen werd onze fractie opgeschrikt door een aantal nieuwsberichten in de pers over vernielingen op het sportpark het Schenge. Tijdens de begrotingsraad van 7 november jl. hebben wij als fractie al aandacht gevraagd voor het feit dat er vernielingen plaatsvinden op het park. Op de eerste plaats zijn wij als CDA-fractie van mening dat de inwoners van Goes, ook conform de recente vastgestelde beweegvisie, zoveel mogelijk in staat moeten worden gesteld om te sporten. Wij vinden het belangrijk dat het sporten op het sportpark het Schenge zo laagdrempelig mogelijk moet blijven voor iedereen die wil sporten. De inwoners van Goes moeten dan ook zo optimaal mogelijk gebruik kunnen maken van de prachtige sportfaciliteiten die sportpark het Schenge te bieden heeft. De CDA-fractie is van mening dat het openbaar karakter van het sportpark om deze reden gewaarborgd moet worden. Wij zijn als CDA-fractie van mening dat de accommodaties van de diverse verenigingen zo goed mogelijk moeten worden beschermd tegen vandalisme en dat de gemeente hier in samenwerking met de verenigingen, jeugdwerk en politie een coördinerende, dan wel regisserende rol heeft te vervullen. Wij moeten als fractie constateren dat: - er met enige regelmaat sprake is van vernielingen op het sportpark. - Dat de onderlinge gezamenlijke WhatsApp groep van verenigingen werkt, maar tot nu toe niet voldoende oplossing biedt voor het probleem. - Het buurtpreventieteam een goede rol vervult. Zij surveilleren echter niet na tien uur waardoor een deel van de tijd ruimte laat. Bovendien blijkt dit team wegens omstandigheden recent ook opgeheven. - De Boa’s van de gemeente Goes niet werkzaam zijn in de avonduren en in het weekend. - Er reeds een groot beroep wordt gedaan op de politie en de politie een hoge werkdruk kent. Het CDA heeft hierover de volgende vragen: Kan het college een inschatting geven over hoe vaak er vernielingen plaatsvinden op het sportpark aan de gemeentelijke eigendommen en eigendommen van de verenigingen? Wordt er van deze vernielingen altijd aangifte gedaan bij de politie? Klopt het dat verenigingen nog steeds gebruik kunnen maken van een schadefonds in geval van vernielingen, indien zij daar aangifte van gedaan hebben? Zo ja, hoe vaak is hier gebruik van gemaakt in het verleden? Ziet het college mogelijkheden in het tegengaan van vandalisme door middel van het inzetten van digitale hulpmiddelen zoals camerabewaking? Is het college bereid om te bekijken (o.a. met verenigingen en jeugdwerk) in hoeverre er, na het opheffen van het buurtpreventie team, weer met een (nieuwe) vorm van een preventie uit de wijk kan worden gewerkt, zoals buurtvaders, of andere sleutelfiguren uit de wijk? Kan het college aangeven welke rol de politie zou kunnen spelen bij het tegengaan van overlast op het sportpark? Welke mogelijkheden ziet het college om samen met de politie de handhaving te coördineren, ook nadat de sportverenigingen het park hebben verlaten na 22.00 uur? Kunnen de sportverengingen wellicht gebruik maken van een BOA in het licht van de recent door de raad aangenomen motie “Rent a BOA”? We zien de beantwoording van deze vragen met belangstelling tegemoet. Namens de CDA Fractie, Patrick Simpelaar

Reactie CDA Goes op beantwoording vragen alcoholboetes

CDA CDA Goes 07-11-2019 13:14

Donderdag 7 november 2019 - GOES - Afgelopen tijd heeft CDA Goes vragen gesteld en deze beantwoord gekregen over de alcoholboetes bij verenigingen. Raadslid Patrick Simpelaar heeft hier een reactie op geformuleerd. CDA Goes is tevreden met de uitgebreide beantwoording van de burgemeester, waarvoor dank. Het CDA is ook blij dat er door de gemeente een actief controlebeleid wordt gevoerd, waardoor minderjarigen worden beschermd tegen de gevaren van alcoholgebruik. De fractie is na de reactie wel van mening dat de boetes te hoog zijn. In de beantwoording op onze vragen heeft het college aangegeven dat er (intensief) gebruik gemaakt wordt van mysteryshop controles. Dit gemeentelijke controle- en sanctiebeleid is gebaseerd op een landelijk model. Verder blijkt dat er sprake is geweest van het informeren van de verenigingen en dat deze voorlichting ook in de toekomst zal worden voortgezet. In de antwoorden wordt ook toegezegd dat trainingen voor barvrijwilligers, die in het verleden waren aangeboden maar waarvoor geen animo meer was, weer opnieuw zullen worden aangeboden. Dat juicht het CDA van harte toe, gelet op de steeds veranderende barbezetting waar veel verenigingen mee te maken blijven houden. Het CDA verwacht dat verenigingen er op dit moment meer open voor zullen staan. Het CDA heeft kennis genomen van de situatie bij verenigingen. Het is niet altijd makkelijk om het wisselende personeel aan alle eisen te laten voldoen voor het schenken van alcohol. Het aantal vrijwilligers neemt af, waardoor iedere vereniging extra zuinig is op iedere aanmelding en zij liever niet teveel van hen vragen. Het CDA zou de gemeente graag het advies mee willen geven om te blijven luisteren naar de verenigingen en te kijken waar ze hen hierin gericht kunnen ondersteunen.

Over sport, burgerparticipatie en samenwerken: bijdrage van raadslid Patrick Simpelaar

CDA CDA Goes 04-11-2019 17:55

Donderdag 7 november - GOES - Raadslid en secretaris Patrick Simpelaar leverde verschillende bijdragen bij meerdere programma's van de begroting. Lees de bijdragen hieronder! Programma 1: Bestuur en financiën Verbonden partijen Met betrekking tot de verbonden partijen vindt het CDA het belangrijk om met elkaar aan de voorkant te komen van het beleidsproces. Wat betekend dat we aan de voorkant willen bepalen wat we als gemeenteraad willen bereiken, om vervolgens te bepalen welke rol gemeenschappelijke regelingen hebben bij de uitvoering daarvan. Uitgangspunten zijn wat betreft het CDA hierbij: Samenwerken en verantwoordelijkheden bij de juiste personen. Het woord Omnium is vandaag al gevallen en dat zal het vandaag nog wel een aantal malen gebeuren. In het onderzoeksrapport van het Omnium en ook in de presentatie die wij hebben gekregen van Berenschot, wordt gepleit voor een visie op verbonden partijen. Een pleidooi dat wij in dit verband van harte ondersteunen en wij willen dan ook graag van het college horen wanneer wij een dergelijke visie mogen verwachten? Voor alle duidelijkheid, het gaat ons niet alleen om de visie over de relatie met het Omnium. Nadrukkelijk vragen wij om in een dergelijke visie in te gaan op de pettenproblematiek die ook bij gemeenschappelijke regelingen speelt en eerder door ons in deze raadszaal aan de orde is gesteld. Er zit namelijk een behoorlijke spanning op de diverse petten waarmee onze college leden te maken kunnen hebben, zoals die van eigenaar, opdrachtgever en opdrachtnemer en dit alles in de relatie tot de belangen van de gemeente Goes. Veiligheid Ten aanzien van veiligheid binnen de gemeente Goes willen wij graag aandacht vragen voor een drietal onderwerpen. 1.Een aantal partijen heeft vorige week de media gezocht met betrekking tot de overlast door straathandel in drugs en het drugsgebruik. Ook onze fractie bereiken de laatste tijd regelmatig geluiden van overlast van de drugs handel en alles wat daarbij komt kijken. Wij steunen een dergelijk onderzoek waar om gevraagd wordt en wat ons betreft mag daarin alles bespreekbaar zijn, mits dit serieuze oplossingen biedt voor het betreffende probleem. Kortom als CDA fractie zijn wij voorstander van een dergelijk onderzoek en zijn benieuwd hoe het college hier tegenaan kijkt. 2. Een ander, wellicht wat minder bekend, maar actueel probleem betreffende de veiligheid, is die op het sportpark het Schenge. Zoals wij begrepen hebben komt vandalisme daar zeer frequent voor. Hiervoor is destijds o.a. een buurt preventie team opgericht. Zeer recent hebben wij echter begrepen dat dit buurt preventieteam, vanwege bedreigingen aan het adres van enkele leden van dit team, gestopt is. Kloppen deze signalen en hoe denkt het college een doorstart te maken met dit team op een zodanige wijze dat dit team ook veilig zijn werk kan doen om zo de veiligheid op Sportpark het Schenge blijvend te garanderen? 3.En dan de fysieke veiligheid in combinatie met de zorg. Of meer specifiek: de zorg voor de steeds vaker zelfstandige wonende, verminderd zelfredzame, ouderen in combinatie met brandveiligheid. De brandpreventieve faciliteiten waarover dergelijke ouderen beschikken in hun eigen huis is vaak minimaal te noemen in vergelijking met de zorg die men krijgt in verzorgingshuizen. Ouderen lopen daardoor grotere risico’s. Wij zijn van mening dat verantwoordelijkheden op dit vlak onvoldoende zijn belegd en dat er onvoldoende wordt samengewerkt met Bouw- en Woning toezicht en de Veiligheidsregio. Burgerparticipatie In navolging van Gandhi zei onze fractievoorzitter zojuist in de algemene beschouwing: “Daar gaan mijn mensen, ik moet hen volgen, want ik ben hun leider”. Prachtig citaat in relatie tot het onderwerp burgerparticipatie. Heel belangrijk is dat we als raad en college, samen met het ambtelijke apparaat het goede voorbeeld geven. We komen er met elkaar nog over te spreken, maar een cultuurverandering is in dit kader zeker nodig. Overigens is deze cultuurverandering met de werkgroep bestuurlijke vernieuwing en het houden van pilots in het kader van burgerparticipatie al in gang gezet. Samen met de werkgroep bestuurlijke vernieuwing willen wij als CDA-fractie wel graag nadenken om het te doorlopen besluitvormingsproces van de gemeente Goes op een transparante wijze ondersteunend te laten zijn aan deze cultuurverandering. Twee vliegen in 1 klap, want als dit proces transparant wordt vormgegeven, kunnen we met elkaar een veel zuivere politieke discussie voeren als het gaat om de feitelijke vormgegeven burgerparticipatie voor een bepaalde ontwikkeling. Programma 3: Sport Sportparken Dit jaar wordt het krediet voor het Masterplan Het Schenge afgesloten met een dikke plus van ruim € 150.000 euro, zo hebben wij geleerd uit de jaarrekening. We mogen, zoals eerder in deze raad aangegeven, als gemeente erg trots zijn op de realisatie van dit prachtige sportpark en met dit uiteindelijke positieve financiële resultaat als gevolg. We willen als CDA dan ook graag de suggestie doen om met dit financiële voordeel van € 150.000 euro nog eens kritisch te kijken naar de andere sportparken binnen onze gemeente. Te denken aan de sportparken van voetbal verengingen ’s-Heer Arendskerke en Wolphaartsdijk, korfbal verenging ’s-Heer Hendrikskinderen en het Wesselopark in Kloetinge. "We mogen, zoals eerder in deze raad aangegeven, als gemeente erg trots zijn op de realisatie van dit prachtige sportpark en met dit uiteindelijke positieve financiële resultaat als gevolg." In verband met laatst genoemde, werd ons recent via de media duidelijk dat VV Kloetinge zelf een plan gaat opstellen voor een flinke opknapbeurt van het Wesselopark. N.a.v. de college beantwoording van vragen van D66 hebben wij begrepen dat er aan VV Kloetinge nog geen toezeggingen zijn gedaan over o.a. financiële randvoorwaarden. In hoeverre zou het financiële voordeel van € 150.000 euro kunnen worden gebruikt voor de andere sportparken en dit specifieke geval? Dat een vereniging zelf aan de slag gaat met de ontwikkeling van het sportpark past in de participatie gedachte van Goes meedoen, dat juichen wij van harte toe. Wij hebben overigens begrepen dat ook het parkeren op het park een groot probleem is. De vraag die wij hierbij hebben is of dit plan wel een integraal plan wordt voor het gehele sportpark en dus niet alleen voor de voetbalvereniging? Het parkeerprobleem is tenslotte het probleem van alle verenigingen op het park. Bewegingsvisie Ook zijn we als CDA-Goes erg blij met de recente vaststelling van de bewegingsvisie. Goed dat het college hier in 2020 mee aan de slag gaat. Wij zullen deze ontwikkelingen op de voet blijven volgen en we zijn dan ook erg benieuwd naar de eerste evaluatie momenten van dit beleid. Op welk moment mogen we een eerste evaluatie van dit beleid tegemoet zien?

Inbreng raadslid Simpelaar m.b.t. de RUD en SWVO

CDA CDA Goes 27-05-2019 10:45

Donderdag 23 mei - GOES - Gedurende de debatraad van 23 mei in het Stadskantoor te Goes, bracht raadslid Patrick Simpelaar twee stukken in over de RUD en het SWVO. RUD begroting Voorzitter, complimenten voor het feit dat het college begrotingstechnisch vanaf vorig jaar heeft geanticipeerd op deze overdracht van taken. Er lijken op dit moment geen extra middelen benodigd. We hebben wel enige vragen en ook nog wel een zorg. In november 2018 hebben wij als raad een redelijk stevige zienswijze ingediend bij de RUD om niet in te stemmen met de toenmalige begrotingswijziging omdat er voor de asbest taak geen implementatie plan aanwezig was. Nu geeft dit voorstel aan dat het eigenlijk nog niet helemaal duidelijk is wat de overdracht van deze taak gaat kosten, maar dat het genoemde bedrag slechts een inschatting is. Heeft het college nu wel of geen goed gevoel bij de overdracht van de asbest taak en de financiële gevolgen hiervan? In november stelden wij de vraag wanneer er nog meer overdrachten van taken naar de RUD gaan volgen? Het besluit omgevingsrecht, op basis waarvan nu ook de asbest taak wordt overgedragen biedt hiervoor namelijk wel de basis. Voorzitter een nadrukkelijk zorg hebben wij wel, bij de steeds verdere versnippering van toezicht binnen Zeeland en voor onze Goese bedrijven/instellingen en inwoners. De toezichtlast of toezichtdruk voor bedrijven en instellingen wordt hierdoor alleen maar weer groter en dan laat ik alle overige landelijke instanties, maar ook de GGD nog maar even buiten beschouwing. Want ook deze instanties dragen bij aan deze steeds groter wordende toezichtsdruk voor bedrijven en instellingen. Nu is het zo in Zeeland en dus ook in Goes de Veiligheidsregio Zeeland, de RUD en straks dus ook de DCMR, maar ook alle gemeenten in Zeeland en elk op hun eigen wijze milieu en bouw toezicht uitvoeren uit die zijn gebaseerd zijn op het omgevingsrecht. Goes bedrijven en instellingen die ook vestigingen hebben in andere gemeenten in Zeeland worden ook soms nog eens geconfronteerd met tegengestelde opvattingen binnen deze taak. Voorzitter als CDA vinden wij het belangrijk om als Goes samen te werken binnen Zeeland en dus de krachten te bundelen. Is het nu niet mogelijk om toch op de een of andere manier te proberen om deze steeds verdergaande versnippering binnen het toezicht en de steeds groter wordende toezichtdruk tegen te gaan door nog meer dan voorheen de samenwerking als gemeenten met elkaar op te zoeken op het terrein van toezicht binnen het Omgevingsrecht. Graag uw reactie hierop. SWVO Voorzitter als we de begroting bekijken lijken we vanwege de open eind financiering tegen een groot tekort van 1,86 miljoen aan te lopen als het gaat om begeleiding. Dat is een fors bedrag en de onzekerheid daaromtrent een groot risico. hoe gaat het college om met dit risico, hoe wordt er dooor het college gestuurd? Wat wordt er gedaan om wellicht inkomsten hiervoor te verhogen? Overigens waren wij erg onder de indruk van de recente presentatie van het SWVO over hoe de kwantitatieve aantallen in beeld worden gehouden. Voorzitter we zijn het helemaal eens met het college om in de toekomstige programmabegrotingen een onderbouwing te willen zien die ook rekening houdt met onder meer beleidsontwikkelingen en landelijke maatregelen. Misschien zou het college ook willen meenemen de verschillen tussen de deelnemende gemeenten? Procedureel snappen wij dat de begroting moet worden vastgesteld, maar zonder aanvullende inhoudelijke motivatie vinden wij dat eigenlijk ook heel vreemd. Aanvullende vraag hierbij is of het college van mening is dat het SWVO verder met deze begroting wel voldoet aan de spelregels en vormvereisten van de VZG en de wet op de gemeenschapppelijke regelingen en zo niet, is het college bereid om deze ook mee te nemen in deze zienswijze?

Zorgen over draaiing landingsbaan

CDA CDA Goes 19-09-2018 07:33

Woensdag 19 september - GOES - Afgelopen dinsdag werd bekend dat de landingsbaan van vliegveld Midden-Zeeland zal draaien.Wethouder Chris Simons van Middelburg legt uit dat de procedure om de baan met 22 graden te verplaatsen van start zal gaan. Onderneming Driestart wil een vakantiepark realiseren aan de randen van het Veerse meer, waardoor de draaiing nodig is. CDA Goes in de persoon van Patrick Simpelaar maakt zich zorgen over mogelijk overlast. Het draaien van de baan zorgt ervoor dat vliegverkeer voortaan over Wolphaartsdijk, Oud-Sabbinge en nabijgelegen recreatieve plaatsen zal gaan. Raadslid Simpelaar wijst erop dat er enkel financiële redenen bestaan voor de draaiing. "Wij vinden dat het voorkomen van een financiële strop voor de gemeente Middelburg niet ten koste mag gaan van inwoners van Wolphaartsdijk en Oud-Sabbinge. Door het draaien van de landingsbaan komt de vliegroute namelijk over deze dorpen te liggen," Patrick Simpelaar

Zorgen over draaiing landingsbaan

CDA CDA Goes 19-09-2018 07:33

Woensdag 19 september - GOES - Afgelopen dinsdag werd bekend dat de landingsbaan van vliegveld Midden-Zeeland zal draaien.Wethouder Chris Simons van Middelburg legt uit dat de procedure om de baan met 22 graden te verplaatsen van start zal gaan. Onderneming Driestart wil een vakantiepark realiseren aan de randen van het Veerse meer, waardoor de draaiing nodig is. CDA Goes in de persoon van Patrick Simpelaar maakt zich zorgen over mogelijk overlast. Het draaien van de baan zorgt ervoor dat vliegverkeer voortaan over Wolphaartsdijk, Oud-Sabbinge en nabijgelegen recreatieve plaatsen zal gaan. Raadslid Simpelaar wijst erop dat er enkel financiële redenen bestaan voor de draaiing. "Wij vinden dat het voorkomen van een financiële strop voor de gemeente Middelburg niet ten koste mag gaan van inwoners van Wolphaartsdijk en Oud-Sabbinge. Door het draaien van de landingsbaan komt de vliegroute namelijk over deze dorpen te liggen," Patrick Simpelaar

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.