Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

15 documenten

Raadslid Peter Henssen pleit voor eenmalige verhoging mantelzorgcompliment

CDA CDA Sittard-Geleen 01-06-2020 17:37

CDA-raadslid Peter Henssen heeft in de ronde van afgelopen donderdag voor een eenmalige verhoging van het mantelzorgcompliment naar vijftig euro gepleit. Op dit moment kunnen mantelzorgers nog een cadeaubon van vijftien euro ontvangen. Mantelzorgers in onze gemeente zijn echter in groten getale teleurgesteld dat de waardering van voorheen is komen te vervallen en er ter compensatie alternatieven, zoals de bon van vijftien euro, zijn aangeboden. Zij worden het liefst met een individueel geldbedrag gewaardeerd.

Raadslid Peter Henssen pleit voor eenmalige verhoging mantelzorgcompliment

CDA CDA Sittard-Geleen 01-06-2020 17:37

CDA-raadslid Peter Henssen heeft in de ronde van afgelopen donderdag voor een eenmalige verhoging van het mantelzorgcompliment naar vijftig euro gepleit. Op dit moment kunnen mantelzorgers nog een cadeaubon van vijftien euro ontvangen. Mantelzorgers in onze gemeente zijn echter in groten getale teleurgesteld dat de waardering van voorheen is komen te vervallen en er ter compensatie alternatieven, zoals de bon van vijftien euro, zijn aangeboden. Zij worden het liefst met een individueel geldbedrag gewaardeerd.

CDA stelt vragen over parkeerproblematiek vrachtwagens Kampstraat Geleen

CDA CDA Sittard-Geleen 19-05-2020 17:26

Raadslid Peter Henssen heeft vandaag, namens de CDA-fractie, Art. 43-vragen over de parkeerproblematiek op de Kampstraat in Geleen gesteld. Het parkeren van vrachtwagens door buitenlandse arbeidsmigranten vormt daar, als ook op andere plekken in de gemeente, een heus probleem. Henssen vraagt het college onder andere naar verantwoordelijkheden, welke afspraken er zijn vastgelegd, welke stappen er de afgelopen vijf jaar zijn gezet en welke termijn er voor een oplossing kan worden afgesproken. Veel vragen door omwonenden, raadsleden en ondernemers hebben namelijk nog steeds niet tot een praktische oplossing geleid.

Wanneer krijgt paardenpension Janssen eindelijk duidelijkheid?

CDA CDA Sittard-Geleen 21-05-2019 10:20

Raadsleden Peter Henssen en Jos Schlössels hebben het college van B&W-vragen gesteld over de alsmaar uitblijvende duidelijkheid aangaande het verkassen van het paardenpension en agrarisch bedrijf van de familie Janssen. Onlangs heeft de heer Jos Janssen, eigenaar van het bedrijf hierover contact gezocht met de CDA-fractie. Sinds 1999 is de familie Janssen met de gemeente in overleg over een mogelijk nieuwe locatie voor hun bedrijf dat nu nog gevestigd is aan de Kapellerweg in de Sittardse wijk Leijenbroek. Na ruim 16 jaar (met de nodige lange tussenpauzes) onderhandelen met de gemeente leek daar medio 2016 een einde aan te komen en zou de familie Janssen met het bedrijf zich definitief gaan vestigen aan de Sportcentrumlaan tegenover zwembad De Nieuwe Hateboer. Deze locatie zou voor de heer Janssen tevens mogelijkheden bieden zijn paardenpension met een behoorlijk aantal paarden uit te breiden. Ook binnen de politiek werd in juni 2016 tijdens een commissievergadering de voorkeur uitgesproken voor vestiging van het bedrijf aan de Sportcentrumlaan. Een tweede optie was het terrein van de voormalige steenfabriek Sint Rosa aan de Lahrstraat. Deze locatie stuitte echter op bezwaren van de stichting Behoud Kollenberg. Eindelijk leek er voor de heer Janssen en zijn gezin een einde te komen aan een 16 jaar lang durend intensief en met name zeer zenuwslopend traject. Na de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018 en met de komst van een nieuw college volgde er weer een lange periode van radiostilte. In september 2018 kwamen vanuit diverse geledingen nieuwe bezwaren naar voren. De beoogde locatie aan de Sportcentrumlaan met aangrenzende Schwienswei zou volgens de bezwaarmakers door de komst van het bedrijf “verkwanseld” worden. Verder gaf de portefeuillehouder destijds aan dat er nog onderzoeken zouden lopen naar alle ins en outs naar een definitieve bestemming van dit gebied. Dit had voor de familie Janssen tot gevolg dat de gemaakte afspraken met het vorige college weer op losse schroeven kwamen te staan. Nu ruim driekwart jaar later wordt het volgens de CDA-fractie hoog tijd dat de familie Janssen duidelijkheid hierover krijgt. Henssen en Schlössels willen verder geen oordeel vormen over de locatiekeuze maar vinden het nu wel hoog tijd dat de familie Janssen na 20 jaar wachten mag weten waaraan ze toe zijn. Ook de familie Janssen heeft met het agrarisch bedrijf en paardenpension nog plannen en ambities voor de toekomst. Met het voornemen van het college in gesprek te gaan en blijven is dit niet bepaald hét schoolvoorbeeld en past dit niet in de nieuwe bestuurscultuur. Henssen en Schlössels dringen er dan ook op aan de familie Janssen nu écht serieus te nemen.

CDA Raadsleden Mastenbroek en Henssen stellen technische vragen aan Burgemeester en Wethouders aangaande Kadernota Integrale Veiligheid.

CDA CDA Sittard-Geleen 23-02-2019 06:56

InleidingOp donderdag 21 februari a.s. wordt het raadsvoorstel aangaande de Kadernota Integrale Veiligheid Westelijke Mijnstreek besproken in de Ronde. Naar aanleiding van dit voorstel heeft raadslid M. Mastenbroek (CDA) op 14 februari 2019 een technische vraag gesteld. Hieronder treft u deze vraag aan, alsmede de beantwoording hiervan. Beantwoording technische vraagIn het kader van het (sub)thema‘Na-ijlende effecten steenkolenwinning / stijgend mijnwater’vraagt raadslid Mastenbroek naar de stand van zaken ter zake: 1.De effecten van het stijgende mijnwater op de industriële complexe gebouwen; 2.De mogelijke effecten op de woningen in stadsdeel Geleen; 3.De mogelijke gevolgen voor het woningbouwprogramma. Beantwoording technische vraagAlgemeen: Er wordt een programma opgesteld om de na-ijlende effecten te monitoren. Zoals nu kan worden overzien is de gevolgschade beperkt en zijn er geen acute veiligheidsrisico’s in de gemeente Sittard-Geleen. Het grootste deel van de te verwachten stijging van de bodem heeft inmiddels plaatsgevonden. 1.In Sittard-Geleen zijn de voornaamste risico’s toe te schrijven aan ongelijkmatige zettingen. Het potentiële impactgebied ligt in de ondergrond langs de aanwezige geologische breuklijn in het concessiegebied van de voormalige staatsmijn Maurits. Het gaat daarbij om de Heerlerheide breuk in Geleen die globaal van het Julianakanaal ten Noorden van Berg aan de Maas via Lindenheuvel en ten Noorden van het centrum van Geleen naar Puth loopt. Boven deze breuklijn en het bijbehorende impactgebied bevinden zich geen industriële complexe bouwwerken. De Heerlerheide breuk doorsnijdt het Chemelot terrein bij de Louise groeve nabij de kruising Urmonderbaan / Burgemeester Lemmensstraat. Op dit deel van het Chemelot terrein bevinden zich echter geen industriële bouwwerken. 2.Onder punt 1 is aangegeven dat de voornaamste risico’s rond de Heerlerheide breuk liggen. In de onderzoeken wordt specifieke aandacht gevraagd voor een gebied nabij de Napoleonbaan Noord in Lindenheuvel. In dit gebied is een groot aantal drempels in de ondergrond aanwezig en is het risico op schade het grootst. Dit potentiële impactgebied is grotendeels bebouwd. Bewoners die eventuele schade hebben ten gevolge van na-ijlende effecten kunnen zich melden bij het waarborgfonds. 3.Indien nieuwbouw plaatsvindt in het potentiële impactgebied rond de Heerlerheide breuk in Geleen dan wordt er door de toetsende medewerker van de gemeente gewezen op de risico’s ten gevolge van het bouwen in een potentieel impactgebied. Bij het ontwerp van de constructie dient de constructeur vervolgens maatregelen te treffen waarmee de kans op schade wordt geminimaliseerd. Deze signaalfunctie wordt in het nieuw te volgen Vergunningen-, Toezicht- en Handhavingsbeleid (VTH-beleid) opgenomen. Vooralsnog heeft dit geen gevolgen voor het woningbouwprogramma. InleidingOp donderdag 21 februari a.s. wordt het raadsvoorstel aangaande de Kadernota Integrale Veiligheid Westelijke Mijnstreek besproken in de Ronde. Ter voorbereiding op deze Ronde heeft raadslid P. Henssen (CDA) op 17 februari 2019 enkele technische vragen gesteld. Hieronder treft u deze vragen aan, alsmede de beantwoording hiervan. Beantwoording technische vragen ·ØVraag 1:In de afgelopen jaren is de Gemeente Sittard-Geleen gestart met acties over buurt-/wijk veiligheidsplannen. Dit was/is destijds opgepakt door dhr. Bindels. In de kadernota wordt er geen melding van gemaakt. Ons inzien vallen deze acties onder het thema wijkgericht werken. Kunt u aangeven of e.e.a. is opgesteld en waar deze plannen ter inzage liggen of staan? ·Antwoord vraag 1:We zijn inderdaad gestart met het opstellen van wijkveiligheidsplannen. Dit zal terugkomen in het Uitvoeringsplan 2019-2020. Gestart is met stadsdeel 5. Op dit moment zijn de conceptrapportages van de buurtschouwen van de wijken Kemperkoul en Overhoven gereed. Deze rapportages zijn de input voor de wijkveiligheidsplannen. Conform planning zullen de concept wijkveiligheidsplannen van voornoemde wijken eind maart aan de wijkbewoners of diens vertegenwoordiging worden voorgelegd. Hierna worden deze plannen afgerond en vastgesteld door het college. Desgewenst worden de plannen vervolgens ter kennisname aan de gemeenteraad aangeboden. In maart worden de buurtconsultaties van de wijken Baandert en Vrangendael ingepland. Planning is dat de wijkveiligheidsplannen van deze wijken mei/juni gereed zijn. ·ØVraag 2:Personen met verward gedrag vragen extra aandacht. Er is een stijgende trend waargenomen. Kunt u aangeven of er nu nog steeds een stijgende lijn wordt waargenomen. Welke extra kosten zijn hieraan verbonden en is dit in begrotingen meegenomen of krijgen we de rekening hiervan achteraf? ·Antwoord vraag 2:Ja, er is sprake van een stijgende trend m.b.t. de politiemeldingen die worden geoormerkt als “e33 meldingen” (pagina 11 van de kadernota, registraties over personen met verward gedrag). Dit betekent niet automatisch dat het om steeds meer personen gaat. Er worden vaak meer meldingen geregistreerd over dezelfde persoon. We hebben op dit moment geen cijfers van het aantal personen waar het om gaat en of deze groep groeit. Om dit in beeld te krijgen heeft het college eind 2016 het “plan van aanpak personen met verward gedrag” vastgesteld. Door middel van pilots die op dit moment worden uitgevoerd, wordt getracht de doelgroep in beeld te krijgen. De kosten die hiermee gemoeid gaan worden tot op heden binnen het bestaande (regionale) budget opvangen. De meeste activiteiten worden op dit moment gesubsidieerd door ZonMW. In 2019 lopen een aantal pilots af en wordt op basis van de resultaten bekeken hoe de aanpak te borgen. Gemeenten worden overigens niet gecompenseerd voor de inzet n.a.v. het plan van aanpak, dit moet binnen de bestaande begroting worden opgevangen. ·ØVraag 3:Met het sportieve succes van Eredivisie voetbalclub Fortuna Sittard, is extra inzet van politie en handhaving noodzakelijk. Zijn hier extra kosten aan verbonden? En welke gevolgen specifiek heeft deze extra inzet van manschappen voor onze Gemeente op andere plekken?Antwoord vraag 3:De (thuis)wedstrijden van Fortuna Sittard hebben sinds de promotie van de voetbalclub naar de Eredivisie veel inzet gevraagd, onder meer van de gemeente (in het bijzonder team Openbare orde en veiligheid), Fortuna Sittard zelf en de politie. Het basisteam Westelijke Mijnstreek levert daarbij niet alle (politie)inzet, maar wel een fundamentele bijdrage. Hierdoor heeft de inzet in het kader van de (thuis)wedstrijden een merkbaar effect op de politie-inzet in de Westelijke Mijnstreek. Dit effect heeft breed zijn uitwerking op de politie-inzet binnen het basisteam Westelijke Mijnstreek, van wijkagent tot chef basisteam. De politie-inzet voor de (thuis)wedstrijden leidt niet tot een kostenpost voor de gemeente. De boa’s worden niet specifiek ingezet voor de (thuis)wedstrijden. Wel is door de gemeente (breed) extra inzet gepleegd ten behoeve van de (thuis)wedstrijden van Fortuna Sittard, onder meer om de fysieke omgeving rondom het stadion te verbeteren. ·ØVraag 4:De inzetbaarheid van wijkagenten is, gelet op gestelde prioriteiten, gekoppeld aan een doorlooptijd. Ook zijn hieraan effecten van wijkgericht werken gekoppeld zo omschrijft u in de kadernota. Hoe zichtbaar en aanspreekbaar zijn de wijkagenten nog? Komt het wijkgericht werken zo niet in gevaar? En wat gaat u hier aan doen? ·ØVraag 5:U praat in de kadernota over sturen beschikbaarheid van de wijkagent voor de wijk als termen van zichtbaarheid binnen de wijk. Als voorbeeld neem ik de wijk Lindenheuvel waar in de afgelopen 5 jaar een forse reductie van wijkagenten heeft plaatsgevonden. In 2014 waren er nog 3 wijkagenten actief. In 2016 werden dat er 2. Vervolgens, medio 2017, verdween de 2e wijkagent en nu is er slechts nog 1 wijkagent die helaas niet meer binnen de wijk bereikbaar is voor een spreekuur. Kunt u hier een uitleg aan geven? Antwoord vraag 4 en 5:We hechten veel waarde aan de zichtbaarheid van de wijkagent in de wijk. Hij of zij is de spil in de wijk en werkt samen met inwoners, instanties en bijvoorbeeld boa’s om veiligheids- en leefbaarheidsproblemen in de wijk aan te pakken. In de afgelopen periode is de beschikbaarheid van de wijkagent voor de wijk een voortdurend punt van aandacht geweest. Uitgangspunt van de beschikbaarheid was de landelijke norm: 80% van hun tijd is de wijkagent in of voor hun wijk actief. De wijkagenten zijn door de beperkte (politie)capaciteit echter minder zichtbaar en aanspreekbaar geweest voor inwoners en partners dan beoogd en gewenst. Inmiddels zijn door de politie op Eenheidsniveau diverse (organisatorische) maatregelen genomen, met als gewenst effect de wijkagenten weer meer ruimte te geven om zichtbaar aanwezig te zijn in hun wijk. Daarnaast is in het basisteam Westelijke Mijnstreek een doorontwikkeling van de wijkagenten ingezet. Inmiddels zijn drie nieuwe wijkagenten benoemd en op korte termijn volgt een verdere aanvulling zodat het totaal aan wijkagenten weer op sterkte komt. Intentie is een verdere impuls te geven aan de zichtbaarheid van de wijkagent en de samenwerking tussen politie, gemeente, inwoners en (andere) partners in de wijk. ·ØVraag 6:Heeft de handhaving op het ingezetenen criterium, dat is gestart op 1 juni 2016, nu nog impact op de capaciteit van handhavende diensten. Zijn hier cijfers van voorhanden? Antwoord vraag 6:Nee. Sinds begin 2017 is er geen exclusieve politie-inzet meer gepland voor de handhaving van het I-criterium. Sinds eind 2016 geldt reeds hetzelfde voor de boa’s. Dit betekent dat de controles op drugsoverlast zijn opgegaan in het reguliere politie- en boa-werk. De politie en de boa’s blijven overigens structureel aandacht houden voor dit thema. Verhoogde waakzaamheid blijft daarbij geboden, waarbij adequaat gereageerd moet kunnen worden op ontwikkelingen in het straatbeeld. ·ØVraag 7:In Sittard-Geleen is ten opzichte van Beek en Stein een enorme verhoging van vervaardiging van softdrugs. Dit is een verhoging maar liefst 80 % in onze Gemeente. Kunt u dit verklaren ? Welke stappen ondernemen we hierin? Antwoord vraag 7:De politieregistraties ten aanzien van de categorie ‘vervaardigen Softdrugs’ zijn sterk afhankelijk van de beschikbare politie-inzet om deze prioriteit op te pakken. In 2018 is er meer ruimte ontstaan om deze prioriteit op te pakken en in de eerste maanden van 2018 is een inhaalslag verricht. Dit is terug te zien in de cijfers ‘vervaardigen softdrugs’ (bijlage van de kadernota) en de cijfers over het aantal hennepruimingen 2015-2018 (pagina 9 van de kadernota). Om het vervaardigen van softdrugs te ontmoedigen en te bestrijden wordt ingezet op communicatie (campagne‘wat staat er op het spel’), consequent ruimen van hennepkwekerijen (meest voorkomende categorie) en het strikt toepassen van het Damoclesbeleid Sittard-Geleen, dat eind 2018 is aangescherpt. Sittard-Geleen, 21 februari 2019 Betreft:Bijdrage ronde Kadernota Integrale veiligheid21 februari 2019 Geachte voorzitter, Namens de CDA fractie, hartelijke dank voor de beantwoording voor de eerder deze week gestelde technische vragen. Ook een woord van dank voor het team van beleid en veiligheid voor de manier hoe op een betrokken manier wordt omgegaan met de veiligheid van onze burgers. Vraag1.In antwoordt op effecten van stijgend mijnwater op woningen in Geleen geeft u aan dat gevolgschade beperkt is en dat er geen acute veiligheidsrisico’s zijn. De voornaamste risico’s liggen specifiek tussen de “Heerlerheidebreuk” en specifiek Napoleonbaan Noord te Lindenheuvel. Er is een signaalfunctie zo beantwoordt u vraag 3 van mijn collega Mastenbroek. Deze signaalfunctie wordt opgenomen in een nieuw te volgen Vergunning Toezicht en Handhavingsbeleid (VTH).Hierop hebben we wel nog een vraag en aanvulling:Bent u nog voornemens om voor bewoners die in deze zone wonen een info avond te verzorgen en eventuele onrust weg te nemen?Antwoordt: Ja, we zullen daar waar nodig informatie geven. In Heerlen heeft de Provincie een ondersteuning en presentatie verzorgt in deze. Antwoordt: Ja, in het verleden is hier al contact geweest en dit wordt nagetrokken. Vraag 2.In antwoordt op de vraag personen met verward gedrag geeft u aan geen cijfers te hebben over een eventuele stijging in de voorvallen. Omdat in 2016 een plan van aanpak is vastgesteld zou je toch cijfers mogen verwachten, zeker gekoppeld aan hulpverlening. U geeft aan dat er pilots lopen, dit is prima! Vraag:Wanneer in 2019 denkt u dit wel in beeld te hebben?Antwoordt: We zijn samen met hulporganisaties hier constant mee aan de slag en dit is een brede zaak van meerdere verantwoordelijken. Vanuit de aanwezige andere partijen worden de zorgen in deze ook gedeeld en door de portefeuillehouder beaamd. Men werkt in ieder geval aan het ophalen en inzichtelijk krijgen van cijfers. Men komt er op terug en het heeft de volle aandacht. Vraag 3. In uw antwoordt op mijn vraag van inzet team openbare orde en veiligheid, Fortuna en Politie geeft u aan dat dit effect heeft op uitwerking Politie inzet.Vraag:Komen hierdoor mogelijk andere zaken in het gedrang en hebben we capaciteitsproblemen. Ik denk hierbij aan de planning en verlof van agenten maar ook het nodig laten vervallen van wijkdiensten?Antwoordt door korpschef van de Politie, Paul de Rooy: Het blijft steeds een prioritering en het gaat steeds in goed overleg. Het is duidelijk dat er meer mankracht zou mogen zijn/komen. En het is een Landelijk probleem. Vraag 4. Zichtbaarheid wijkagenten is een punt waar we allen veel waarde aan hechten. Zo antwoordt u in vraag 4 en 5 van mijn eerder gestelde technische vragen. Ook heeft u organisatorische maatregelen genomen. Maar ik ontving geen antwoorden op de vraag waarom er in o.a. het grootste wijkdeel, Lindenheuvel, geen wekelijks spreekuur meer is!We nodigen mensen uit om o.a. preventief te melden en eventueel een kop koffie met de wijkagent te drinken. Helaas zijn er geen mogelijkheden. Ik kan dit niet uitleggen aan mensen die mij hierop veelvuldig vragen stellen.Misschien kunt u of de korpschef mij een uitleg geven.Wij snappen dit niet. Los van het feit, dat zoals gesteld, het aantal wijkagenten fors naar beneden is bijgesteld!Antwoordt: We delen de mening dat de zichtbaarheid van wijkagenten van groot essentieel belang is en doen hier ook alles aan. Alle aanwezigen hier delen deze mening terecht en binnenkort zullen 3 nieuwe wijkagenten in dienst treden. Naast de wijkagenten zijn op vele plaatsen in de Gemeente buurtpreventieteams op de been.Hernieuwde vraag aan de korpschef:Maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat de buurtpreventieteams of de BOA‘s de rol van de wijkagenten moeten overnemen. Daarbij gaat het nog altijd om het veiligheidsgevoel van de inwoners van onze mooie stad. Deelt u deze mening met Dhr Henssen?Antwoordt: Mee eensmaar we zitten nu eenmaal in een tekort en doen er alles aan zoals eerder gezegd. Vraag 5. Bij art. 43 brief van mijn collega Houtakkers d.d. 4 december 2018, aangaande overlast spooremplacement, gaf u aan dat er in het eerste kwartaal van 2019 concrete maatregelen en acties met mogelijk een convenant zou worden gepresenteerd.Kunt u aangeven wat de momentele stand van zaken in deze is.Antwoordt:Deze zaak wordt verder opgepakt door Wethouder Joosten. Vraag 6. Bij de bijeenkomst van het Burgermanifest ,aangaande het OVV rapport op 22 november 2018, heeft u aangegeven dat in Januari 2019 in de volle breedte met de Raad zou worden gesproken.We zijn inmiddels een maand verder dan afgesproken en wat mogen we hiervan verwachten?Antwoordt: Dit wordt opgepakt en we komen spoedig hierop terug. Peter HenssenRaadslid Namens fractie CDA Sittard-Geleen

Nieuw geplande spoorwegovergang Limbricht, hot item bij inwoners van Limbricht

CDA CDA Sittard-Geleen 15-02-2019 08:31

Op dinsdag 5 februari jl. organiseerde ProRail, op verzoek van de inwoners van Limbricht, een informatiebijeenkomst over het voornemen van ProRail om de onbewaakte spoorwegovergang ter hoogte van kasteel Limbricht 200 meter in westelijke richting (richting Born) te verplaatsen. Tot grote verbazing van de aanwezige inwoners heeft ProRail inmiddels het definitieve besluit tot verplaatsing genomen en zijn de werkzaamheden ingepland voor het voorjaar van 2020. In februari 2017 heeft een eerste informatieavond voor de inwoners van Limbricht plaatsgevonden. Tijdens deze bijeenkomst hebben de aanwezigen meerdere vragen, gegronde argumenten en bezwaren over deze verplaatsing kenbaar gemaakt en ingediend. ProRail zou hier vervolgens op terugkomen. Inwoners gaven echter te kennen de afgelopen twee jaar geen enkele reactie in welke vorm dan ook van ProRail ontvangen te hebben. Voor ProRail staat vast dat de spoorwegovergang in het voorjaar van 2020 200 meter in westelijke richting wordt verplaatst. Dit afgezet tegen het feit dat er omwonenden zijn die gegronde argumenten hebben om niet tot verplaatsing over te gaan. Betreffende omwonenden hebben de geschetste situatie (al hun hele leven lang) op het netvlies staan, terwijl ProRail de situatie maar op een enkel moment bekeken heeft. Onze raadsleden Peter Henssen en Jos Schlössels alsmede Bas Hoedemakers van de Stadspartij hebben de inbreng van de Limbrichternaren meegenomen en het college gevraagd op basis van de massale inbreng de verplaatsing van de overgang terug te draaien.

CDA fractie vraagt om een 2e taxatie voormalig raadhuis aan Markt 1 Geleen!

CDA CDA Sittard-Geleen 14-12-2018 10:10

CDA fractie vraagt om een 2e taxatie voormalig Raadhuis aan Markt 1 Geleen!Het CDA, (Marcel Mastenbroek & Peter Henssen) heeft het college 14 technische vragen voorgelegd over vastgoedtransacties.Met name de verkoop van het voormalig Raadhuis aan Markt 1 van Geleen roept vele vragen op.In de ronde van 13 december werd steviggediscussieerdover de bevoegdheid van strategisch en niet strategisch vastgoed.Omdat de verkoopprijs van het historierijke Geleense Raadhuis aan de lage kant lijkt (€ 148.000) vraagt het CDA om een 2e taxatie.Ook dient er eenheroriëntatievan vastgoed te komen. Er kleeft nog een half miljoen aan kosten bij de verkoop van het raadhuis.

CDA Sittard-Geleen stemt in met krediet voor ondertunneling van spoorwegondergangen

CDA CDA Sittard-Geleen 23-11-2018 14:59

CDA Sittard-Geleen stemt in met krediet voor ondertunneling van spoorwegondergangen Raadslid Peter Henssen voerde namens de fractie het woord in de ronde en stelde tevens vragen over veiligheid en mobiliteitsgelden. Voorzitter, De CDA-fractie heeft kennisgenomen van de stukken aangaande de voorgenomen ondertunneling van de Raadskuilderweg en Lintjesweg in Sittard-Geleen. In het verleden heeft voormalig CDA-wethouder Geenen meer dan eens aandacht gevraagd voor veiligere spoorwegovergangen gemeente breed. We zijn dan ook verheugd dat na 5 jaar van voorbereiden en overleg eindelijk de goedkeuring wordt gevraagd, zoals vermeld in het voorstel aan de Raad. Reeds in 2015 heeft de Raad een krediet van 500.000 Euro ter beschikking gesteld. U zult begrijpen dat wij akkoord gaan met het aanvullend krediet van 295.000 Euro in verdere afwachting met een goedkeuring op de begrotingswijziging door de Provincie Limburg. Voorzitter, In het kader van veiligheid rondom spoor en spoorwegovergangen stond recent een artikel in de krant aangaande de situatie in de kern van Limbricht. Het CDA zou graag van de wethouder vernemen welk standpunt wij als Gemeente innemen m.b.t. Investeren in snelheid begrensde maatregelen zoals omschreven in het voornoemde artikel. Voorzitter, Verleden jaar 19 juni heeft het CDA in de commissie EMSV technische vragen gesteld. Vraag 13 destijds ging over de afspraak dat de Raad had afgesproken geen projecten op te pakken die niet financieel zijn afgedekt. We hebben toen de vraag gesteld hoe het college hier mee om ging. Als antwoord werd gesteld dat dekking aanwezig was maar dat dit wel consequenties had voor ruimte ten behoeve van mobiliteit. Voorts is aangegeven dat een evaluatie zou plaatsvinden van het mobiliteitsplan. Indien uit de evaluatie bleek dat extra investeringsruimte noodzakelijk was, zou de Raad in positie worden gebracht om een integrale afweging te maken. Vervolgens zijn in 2017, met de begroting van 2018, mobiliteitsgelden vastgesteld. Kunt u aangeven: - Welke gelden zijn nog gereserveerd. - Wat is het restbedrag en waarvoor is c.q. zijn deze bestemd. - Wanneer kunnen we het nieuwe mobiliteitsplan tegemoetzien. Indien u deze vragen hier niet kunt beantwoorden, dan zien wij de antwoorden graag schriftelijk tegemoet. Namens CDA-fractie Sittard-Geleen Raadslid Peter Henssen

CDA over parkeerplaatsen Leyenbroek

CDA CDA Sittard-Geleen 14-11-2018 12:13

De Raadsleden Peter Henssen en Patrick Brouwers stelden onlangs vragen aan het College van B&W over parkeerplaatsen rondom basisschool Leyenbroek in Sittard.Verontruste ouders trokken aan de bel bij het CDA omdat er onveilige verkeer-situaties ontstaan die ongelukken kunnen veroorzaken waarbij ook kinderen betrokken kunnen zijn. Lees hier de tekst en gestelde vragen: Geachte voorzitter, De CDA-fractie Sittard-Geleen is benaderd door verontruste ouders van basisschool Leyenbroek te Sittard. Het aantal parkeerplaatsen bij de snelgroeiende basisschool in Leyenbroek blijkt beperkt te zijn. Dit leidt ertoe dat ouders hun kinderen niet op een veilige manier met de auto of fiets naar school kunnen brengen. Ouders combineren het vervoer naar hun werk met het naar school brengen van hun kinderen. Het is een feit dat door sluiting en fusie van diverse basisscholen in Sittard, meer dan de helft van de leerlingen afkomstig is buiten de wijk Leyenbroek. Dit alles leidt tot onveilige verkeerssituaties. Hierop hebben ouders en schoolbestuur dit op hun agenda geplaatst en zijn er onderlinge afspraken gemaakt. Het o.a. dubbel en langs gele strepen parkeren is tot een minimum teruggebracht. Onlangs is er een besluit tot stopverbod van kracht dat vermeld staat in de Staatscourant onder nummer 59356. Hierop is door een bezwaarmaker een bezwaarschrift kenmerk verkeersbesluit reg.nr. 2018/2218473 ingediend d.d. 7 november 2018. Het aanbrengen van parkeer werende maatregelen is geen optie volgens vele ouders van basisschool Leyenbroek, omdat dit de oorzaak van het probleem niet oplost. Het te geringe aantal parkeerplaatsen in verhouding tot het aantal leerlingen dat niet uit de directe buurt komt is op dit moment niet juist. Ook directe omwonenden die als gevolg van het te kort aan parkeerplaatsen last hebben van de vele auto’s in de ochtenduren vinden dit niet prettig voor hun deur. Indien het aantal parkeerplaatsen niet wordt uitgebreid, valt niet uit te sluiten dat op termijn ongelukken kunnen gebeuren, waarbij ook kinderen betrokken kunnen zijn. Tot slot verwijst het CDA naar de 4 antwoorden ex. Artikel 37 vragen bij brief d.d. 28-09-2015, met kenmerk 1481960:Veiligheid in en rondom basisscholen in Sittard-Geleen. De CDA - fractie heeft de volgende ex. Artikel 43 vragen: - Gelet op het voornoemd verkeersbesluit 59356, mogen we aannemen dat u op de hoogte bent van de situatie. Ook hebben we vernomen dat de veiligheid en parkeeroverlast rond de school vaker op de agenda heeft gestaan -Is er, voor het genomen besluit, overleg geweest met ouders en schoolbestuur? Ook gelet op het antwoord van vraag 1 Art 37 CDA vragen d.d. 28-09-2015. Zo nee, waarom heeft dit overleg niet plaatsgevonden? - Zo ja, Is/zijn er een verslag(en) van het overleg opgemaakt. En is inzage van dit/deze verslag(en) mogelijk? Zo nee, waarom is/zijn er geen verslag(en) gemaakt? - Mogen we voorstellen, indien tot op heden (nog) geen verslagen werden gemaakt, dit voor de toekomst welin te voeren? - In het kader nieuwe bestuursstijl spreekt u over het ophalen van informatie en in gesprek gaan met de burgers. Heeft u in deze wijk, bij deze basisschool, ook informatie opgehaald en bent u hier in gesprek gegaan? Is dit aan de orde geweest? - Graag verneemt het CDA hoe de gemeente genoemd parkeerprobleem, de daaraan gekoppelde veiligheid en de onvrede met betrokkenen denkt te kunnen oplossen. Gaat u alsnog in gesprek met betrokkenen?Zo nee, waarom niet? Het CDA verzoekt de gestelde vragen te beantwoorden binnen de daarvoor gestelde termijn. Namens de CDA-fractie van de gemeente Sittard-Geleen, Peter HenssenRaadslid Patrick BrouwersRaadslid

CDA over arbeidsmigranten

CDA CDA Sittard-Geleen 27-09-2018 14:35

Het CDA stelde tweemaal collegevragen aangaande Arbeidsmigranten in onze Gemeente. In het vragenhalfuurtje van de raad op 13 september sprak Raadslid Peter Henssen duidelijke taal. Lees hier zijn bijdrage: Geachte voorzitter,De CDA fractie is door inwoners van Sittard-Geleen aangesproken op overlast, veroorzaakt door woningverhuur aan (buitenlandse) arbeidsmigranten. Zo wonen zes Poolse en Duitse arbeidsmigranten in een zwaar verwaarloosd pand in onze Gemeente. Vier van hen huren een kamer in het woonhuis, twee huurders bewonen de achtergelegen garage. Iedere zes weken / drie maanden komen er anderehuurders. De directe buurtbewoners vinden het niet alleen buitengewoon vervelend dat er een totaal onderkomen pand in hun buurt ligt, maar maken zich ook grote zorgen over de brandveiligheid. Ook de zwaar verwaarloosde tuin zal binnen afzienbare tijd ongedierte aantrekken. De huurders zelf veroorzaken geen overlast maar hun auto’s doen dat echter wel! Overdag zijn de huurders afwezig, maar ’s avonds en in het weekend staan hun auto’s in de bochten en op de stoep geparkeerd en in deze drukke straat betekent dat wachten op het eerste ongeluk. Bovendien kunnen de eigenaren van de omliggende woningen die niet over een eigen oprit beschikken, hun auto’s niet meer in de buurt van hun huis parkeren. Werkgevers kopen vaak goedkope huizen op om er hun Oost-Europese werknemers tehuisvesten. Niet elke huisbaas neemt het daarna even nauw met de regels waardoor de hygiëne en (brand)veiligheid te wensen overlaten. Vragen met antwoorden ex. Art. 43 Geachte heer Henssen,In uw schrijven van 4 april 2018 heeft u de volgende vragen ex artikel 43 RVO aan hetCollege voorgelegd naar aanleiding van gemelde overlast veroorzaakt door woning­verhuur aan (buitenlandse) arbeidsmigranten.Vooropgesteld kunnen we constateren dat de door u geschetste situatie, overlastveroorzaakt door woningverhuur aan arbeidsmigranten, een redelijk nieuw fenomeen isbinnen gemeente Sittard-Geleen. Tot voor kort leek dit geen veelvoorkomend probleemte zijn.Het vermoeden bestaat wel dat het aantal meldingen van overlast in de toekomst zaltoenemen. Dit blijkt ook uit signalen dat er meer behoefte is aan huisvesting van dezedoelgroep. Vanuit dit perspectief is gemeente Sittard-Geleen recent in overleg getredenmet partijen uit het veld die een relatie hebben tot de huisvesting van arbeidsmigranten(corporaties, particuliere beleggers, werkgevers en gemeenten). Op het thema ‘arbeids­migranten en huisvesting’ wordt vanuit verschillende blik-/ werkvelden nader ingezoomd, waarbij gekeken wordt naar kansen, mogelijkheden en ook problematiek (overlast ishierbij een thema). Insteek is om te komen tot, wanneer dat noodzakelijk blijkt, eenspecifiek beleid. Onderstaand zullen we specifiek ingaan op de door u gestelde vragen: Vraag 1Is u bekend dat deze situatie(s) zich binnen onze gemeente voordoen? Zo ja, welkeactie is hiervoor ondernomen? Zo nee, heeft u voornemens hiertegen actie teondernemen? Antwoord:Ja, dit is ons bekend. Recent is een zeer beperkt aantal meldingen van overlastbinnen gekomen, die duidelijk maken dat ook in onze gemeente aandacht nodig is voor deze problematiek.In geval van een overlastmelding wordt per melding bekeken welke actie nodig is. De reguliere praktijk is dat in eerste instantie de feitelijke situatie in kaart wordtgebracht (beeldvorming). Vervolgens is afhankelijk van de situatie een enkel­voudige benadering voldoende om het probleem op te lossen of is het nodig ommeer disciplines te betrekken, zodat de melding integraal wordt aangepakt. Vraag 2Is bekend dat er op adressen in onze gemeente meerdere arbeidsmigranten onderdakhebben en zo ja, zijn ze verplicht zich te laten inschrijven en zo ja, is dit ook gebeurd? Antwoord:Het is wel bekend dat er binnen onze gemeente woningen zijn waar arbeids­migranten wonen. Echter, er is geen volledig overzicht van alle adressen waararbeidsmigranten onderdak hebben. Verklaring hiervoor is onder meer datinschrijving in de BRP (Basisregistratie Personen) pas een verplichting is bij eenverblijf langer dan 4 maanden.De verplichting om zich in te schrijven in de BRP geldt voor iedereen. Voor allearbeidsmigranten (dus zowel van binnen de EU als daarbuiten) die korter dan 4maanden in Nederland verblijven, bestaat dus geen verplichting zich in de BRP te laten inschrijven. Vraag 3Hebben wij als gemeente ambtenaren in functie die soortgelijke gevallen bewaken,behandelen en mogelijk bijsturen. Antwoord:De boa’s en toezichthouders van team Handhaving zien toe op naleving van wet­en regelgeving in het algemeen. Overlastsituaties worden onderzocht naaraanleiding van meldingen. Voorzover nodig worden andere afdelingen van onzegemeente betrokken bij de verdere afhandeling van meldingen. Vraag 4Landelijk zijn er gemeenten die Poolse en Roemeense arbeidsmigranten weren met alsdoel om woonwijken leefbaar te houden, mede omdat buurtbewoners klagen overgeluidsoverlast en straten vol met auto’s met Oost Europese kentekens.Gemeentebesturen overwegen dat er maximaal vier arbeidsmigranten per huis mogenwonen. Overweegt het college hetzelfde te doen. Zo niet, waarom niet? Antwoord:De gemeente Sittard-Geleen heeft op dit moment nog geen specifiek beleid als het gaat om huisvesting van arbeidsmigranten. Wel is sprake van woonbeleid in meer algemene zin dat ook voor arbeidsmigranten geldt, bijvoorbeeld met betrekkingtot kamerverhuur.Het thema ‘arbeidsmigranten en huisvesting’ wordt momenteel, zoals in deinleiding benoemd, nader onderzocht. De uitkomsten van dit traject worden, waar nodig, vertaald in specifiek beleid. Of een percentage-regeling (bijv. maximaal 4arbeidsmigranten per woning) onderdeel uitmaakt van het te formuleren beleid, is nu nog niet duidelijk. We zullen uw suggestie daartoe meenemen. Hierop zijn vervolgvragen gesteld:Geachte voorzitter, Op 31 mei jl. heeft het CDA antwoorden ontvangen op gestelde vragen d.d. 4 april. Zie hiervoor kenmerk 2151427.Het CDA is blij dat u de mening deelt dat er overlast wordt veroorzaakt. Omdat u het vermoeden heeft dat het aantal meldingen in deze zal toenemen, bent u vanuit dit perspectief als Gemeente in overleg getreden met partijen uit het veld die een relatie hebben tot vernoemde huisvesting. We zijn nu 3 maanden verder en we gaan er van uit dat u inmiddels een beeldvorming heeft. In dit perspectief heb ik namens het CDA enkele vervolgvragen:Vervolgvragen ex. Art. 43: 1. Hoeveel meldingen dienaangaande zijn er inmiddels binnengekomen, al dan niet anoniem? 2. Door de binnengekomen meldingen is inmiddels bekend waar geschetste situaties zich voordoen. Klopt dit? Zo nee heeft u andere informatie die hierin bijdraagt? 3. Bij 1e brief, vraag 4, stelde het CDA dat er Landelijk Gemeenten zijn die arbeidsmigranten weren.Gelet op ontwikkelingen – ook Landelijk- is mijn vraag: ”Wat doen wij als Sittard-Geleen hier numee ?” 4. Vaak is een snelle aanpak bij de basis en duidelijkheid voor allen, een betere methode dangevolgbestrijding. Om op korte termijn een richting te hebben, vragen wij: “Op welke datum denkt u meer informatie en richting te kunnen geven?”Het CDA stelt het op prijs wanneer binnen de daarvoor geldende termijn passende antwoorden worden geretourneerd.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.