Nieuws van politieke partijen in Haaksbergen inzichtelijk

4 documenten

Mededeling : Tijdelijke wijziging binnen fractie GroenLinks Enschede | Enschede-Haaksbergen

GroenLinks GroenLinks Haaksbergen 25-09-2019 00:00

Onze fractievoorzitter Hetty Wolf doet vanwege privéomstandigheden voor de duur van 4 maanden een stapje terug. Robin Wessels zal voor deze periode een aantal van haar taken, die gepaard gaan met het fractievoorzitterschap, op zich nemen. Wij hebben Anita Sempel (zeer ervaren in het raadswerk – raadslid periode 2014 – 2018) bereid gebonden om de portefeuille van Hetty voor deze maanden over te nemen. Zij zal 30 september a.s. geïnstalleerd worden in de raad.

De verdeling vanaf 30 september a.s. is dan als volgt:Robin Wessels: Fractievoorzitter, een aantal extra taken die daar onder vallen zijn: Veiligheid, Presidium, Rekeningen.cie. Jelle Kort neemt tijdelijk de portefeuille Leefomgeving, Onderhoud openbare ruimte, Afval over van Robin. En Anita Sempel gaat de komende 4 maanden zich inzetten voor: Financiën, Economie, Werk en Inkomen en Stadsdeelcommissie Centrum. Wij wensen haar veel succes!

Voor meer informatie kunt u terecht bij Ank Niesthoven: a.niesthoven@enschede.nl

 

Art.35 vragen van GroenLinks betreffende Enschede fietsstad | Enschede-Haaksbergen

GroenLinks GroenLinks Haaksbergen 15-03-2019 00:00

Schriftelijke vragen van GroenLinks aan het College: Art.35 vragen vragen van GroenLinks betreffende Fietsstad Enschede d.d.25 februari 2019.

De Fietsersbond Enschede heeft op haar website een korte notitie gepubliceerd waarin ze verschillende punten noemt waar fietsvoorzieningen er in Enschede op achteruit gaan [1] In de inleiding schrijft de bond: “Sinds 2012 zet Enschede zich actief in om de fietsinfrastructuur te verbeteren. De gemeente voert actief een campagne Fietsstad 2020, hierdoor verwachten fietsers dat het goed geregeld is in Enschede. Omdat dit soms tegenvalt, klagen fietsers en leden van de Fietsersbond dat de fietsinfrastructuur achteruit gaat. Omdat dit volgens ons nooit de bedoeling kan zijn hebben we deze notitie opgesteld.

Ook GroenLinks heeft diverse punten die de Fietsersbond beschrijft, al eens in commissievergaderingen en andere bijeenkomsten aan de orde gesteld.

GroenLinks is vanzelfsprekend erg blij is met de vele investeringen in (nieuwe) fietsroutes en verbeteringen sinds 2012, maar we vinden het ook erg jammer dat tegelijkertijd op andere plekken in de stad de fietsinfrastructuur verslechterd. Dit doet naar mening van GroenLinks afbreuk aan de campagne “Enschede Fietsstad 2020.”

GroenLinks zou graag zien dat het College onomwonden voor de fiets kiest, ook als dit tot gevolg heeft dat automobilisten wat langer onderweg zijn. Want fietsen is gezonder, beter voor milieu en leefomgeving, en investeren in de fiets is één van de meest effectieve methodes om verkeersproblemen aan te pakken.

GroenLinks heeft naar aanleiding van de campagne “Enschede Fietsstad 2020”, de notitie van de Fietsersbond en eigen ervaringen de volgende vragen aan het College:

Heeft het College kennis genomen van de notitie van de Fietsersbond? Wat is de reactie van het College op deze notitie en de daarin benoemde voorbeelden? Aanvullend op de voorbeelden in de notitie van de Fietsersbond, zijn GroenLinks nog een aantal andere plaatsen opgevallen waar de voorzieningen voor de fietser er op achteruit zijn gegaan. In het bijzonder: a. De beperking in bemanning van, en daarmee service in, de ondergrondse fietsenstallingen; b. Het opheffen van de groene golf voor fietsers tussen Stadsveld en Twekkelerveld (de onderlinge afstelling tussen de vri’s op de kruisingen Westerval/Parkweg en Hendrik ter Kuilestraat/Parkweg); Wat is de reactie op en onderbouwing van het College bij deze veranderingen? In hoeverre is er bij de genoemde voorbeelden onder 1 en 2 ook onderzocht of er andere oplossingen mogelijk zijn die beter/comfortabeler zijn voor de fietser? Indien er alternatieven zijn bekeken, waarom zijn die dan afgevallen? Op basis van welke criteria en overwegingen maakt het College de afweging of op een bepaalde plek (kruispunt, wegvak) in de stad prioriteit wordt gelegd bij de fietser of juist bij de automobilist? Is het College het met GroenLinks eens dat: 1. fietsen veel duurzamer en gezonder is dan automobiliteit, en ook beter is voor de leefomgeving; dat 2. fietsinfrastructuur in de regel veel goedkoper is om aan te leggen en onderhouden dan infrastructuur voor auto’s en dat 3. investeren in de fiets één van de meest effectieve methoden is om verkeersproblemen aan te pakken? Zo nee, waarom niet? Is het College het met GroenLinks eens dat het enerzijds volop investeren in fietsroutes en tegelijkertijd op andere plekken de fietsinfrastructuur te verslechteren, een dubbel signaal naar buiten geeft en de indruk kan wekken dat Enschede toch niet volop op de fiets durft in te zetten? Zo nee, waarom niet Naast verdere investeringen fysieke infrastructuur zoals de F35 en fietsstraten: Welke acties onderneemt het College verder, of is het College van plan deze raadsperiode in te zetten, om bewoners en bezoekers van onze gemeente te overtuigen de auto te laten staan en in plaats daarvan de fiets te pakken Hoeveel waarde hecht het College er aan dat Enschede in 2020 daadwerkelijk wordt verkozen tot fietsstad van Nederland?

[1] https://enschede.fietsersbond.nl/2018/11/15/sluipenderwijs-verslechterende-fietsinfrastructuur/

Robin Wessels, GroenLinks  

---------

 

Art.35 vragen van GroenLinks betreffende Fietsstad Enschede | Enschede-Haaksbergen

GroenLinks GroenLinks Haaksbergen 15-03-2019 00:00

Schriftelijke vragen van GroenLinks aan het College: Art.35 vragen vragen van GroenLinks betreffende Fietsstad Enschede d.d.25 februari 2019.

De Fietsersbond Enschede heeft op haar website een korte notitie gepubliceerd waarin ze verschillende punten noemt waar fietsvoorzieningen er in Enschede op achteruit gaan [1] In de inleiding schrijft de bond: “Sinds 2012 zet Enschede zich actief in om de fietsinfrastructuur te verbeteren. De gemeente voert actief een campagne Fietsstad 2020, hierdoor verwachten fietsers dat het goed geregeld is in Enschede. Omdat dit soms tegenvalt, klagen fietsers en leden van de Fietsersbond dat de fietsinfrastructuur achteruit gaat. Omdat dit volgens ons nooit de bedoeling kan zijn hebben we deze notitie opgesteld.

Ook GroenLinks heeft diverse punten die de Fietsersbond beschrijft, al eens in commissievergaderingen en andere bijeenkomsten aan de orde gesteld.

GroenLinks is vanzelfsprekend erg blij is met de vele investeringen in (nieuwe) fietsroutes en verbeteringen sinds 2012, maar we vinden het ook erg jammer dat tegelijkertijd op andere plekken in de stad de fietsinfrastructuur verslechterd. Dit doet naar mening van GroenLinks afbreuk aan de campagne “Enschede Fietsstad 2020.”

GroenLinks zou graag zien dat het College onomwonden voor de fiets kiest, ook als dit tot gevolg heeft dat automobilisten wat langer onderweg zijn. Want fietsen is gezonder, beter voor milieu en leefomgeving, en investeren in de fiets is één van de meest effectieve methodes om verkeersproblemen aan te pakken.

GroenLinks heeft naar aanleiding van de campagne “Enschede Fietsstad 2020”, de notitie van de Fietsersbond en eigen ervaringen de volgende vragen aan het College:

Heeft het College kennis genomen van de notitie van de Fietsersbond? Wat is de reactie van het College op deze notitie en de daarin benoemde voorbeelden? Aanvullend op de voorbeelden in de notitie van de Fietsersbond, zijn GroenLinks nog een aantal andere plaatsen opgevallen waar de voorzieningen voor de fietser er op achteruit zijn gegaan. In het bijzonder: a. De beperking in bemanning van, en daarmee service in, de ondergrondse fietsenstallingen; b. Het opheffen van de groene golf voor fietsers tussen Stadsveld en Twekkelerveld (de onderlinge afstelling tussen de vri’s op de kruisingen Westerval/Parkweg en Hendrik ter Kuilestraat/Parkweg); Wat is de reactie op en onderbouwing van het College bij deze veranderingen? In hoeverre is er bij de genoemde voorbeelden onder 1 en 2 ook onderzocht of er andere oplossingen mogelijk zijn die beter/comfortabeler zijn voor de fietser? Indien er alternatieven zijn bekeken, waarom zijn die dan afgevallen? Op basis van welke criteria en overwegingen maakt het College de afweging of op een bepaalde plek (kruispunt, wegvak) in de stad prioriteit wordt gelegd bij de fietser of juist bij de automobilist? Is het College het met GroenLinks eens dat: 1. fietsen veel duurzamer en gezonder is dan automobiliteit, en ook beter is voor de leefomgeving; dat 2. fietsinfrastructuur in de regel veel goedkoper is om aan te leggen en onderhouden dan infrastructuur voor auto’s en dat 3. investeren in de fiets één van de meest effectieve methoden is om verkeersproblemen aan te pakken? Zo nee, waarom niet? Is het College het met GroenLinks eens dat het enerzijds volop investeren in fietsroutes en tegelijkertijd op andere plekken de fietsinfrastructuur te verslechteren, een dubbel signaal naar buiten geeft en de indruk kan wekken dat Enschede toch niet volop op de fiets durft in te zetten? Zo nee, waarom niet Naast verdere investeringen fysieke infrastructuur zoals de F35 en fietsstraten: Welke acties onderneemt het College verder, of is het College van plan deze raadsperiode in te zetten, om bewoners en bezoekers van onze gemeente te overtuigen de auto te laten staan en in plaats daarvan de fiets te pakken Hoeveel waarde hecht het College er aan dat Enschede in 2020 daadwerkelijk wordt verkozen tot fietsstad van Nederland?

[1] https://enschede.fietsersbond.nl/2018/11/15/sluipenderwijs-verslechterende-fietsinfrastructuur/

Robin Wessels, GroenLinks  

---------

 

GroenLinks aan de coalitie-onderhandelingstafel | Enschede-Haaksbergen

GroenLinks GroenLinks Haaksbergen 19-04-2018 00:00

Op 16 april ging in de raadskamer in Enschede de kogel door de kerk. De informateurs Jon Hermans Vloedbelt en Trudy Vos brachten hun advies uit en kwamen met een advies voor de te vormen coalitie. Ademloos werd er geluisterd. Ze kwamen met een goed doortimmerd advies en lieten zo zien dat ze goed hebben geluisterd naar de inbreng van alle 12 partijen. Wij zijn zeer verheugd dat GroenLinks als beoogd coalitiepartner uit de bus is gekomen.

Gelukkig gaf Niels van de Berg van Burgerbelangen Enschede aan dat BBE het advies overneemt. Maar, niet alleen BBE, ook de andere partijen die volgens de informateurs met elkaar om tafel moeten hebben met het advies ingestemd. Ik heb laten weten dat wij ons goed kunnen herkennen in het advies en ook dat wij ons erkend voelen. De 3 hoofdthema's die genoemd zijn als prioriteit voor de komende periode waren ook onze prioriteiten: het sociaal domein, financiën en duurzaamheid. Wij zullen ons graag inspannen om de brede coalitie, die representatief is voor de Enschedese stemuitslag, tot stand te brengen. In de onderhandelings- delegatie van GroenLinks zitten Robin Wessels, Jelle Kort en ikzelf als fractievoorzitter.

Nu breekt er een spannende tijd voor ons aan. De gesprekken met 5 partijen beginnen zeer binnenkort. We hebben afgesproken eerst een bijeenkomst te houden 'met de benen op tafel' om zo elkaar beter te leren kennen, want vertrouwen krijgen in elkaar is een belangrijke voorwaarde om open te kunnen praten met elkaar. Ook hebben we afgesproken dat elke partij met niet meer dan 3 onderhandelaars deelneemt en dat we gaan praten op basis van thema's. Die diepen we dan in een middag of avond uit met eventueel externe sprekers of bedrijven of specialisten erbij. We laten ons daarbij ondersteunen door de concernstaf. Als GroenLinks laten we ons inspireren door een klankbordgroep. Zij zullen ons scherp houden en met ons meedenken. Hierin zitten: Erik Mulder, Henk Zomer, Lotte ten Vaarwerk en Dirk Stemerding.

Zo zetten we er samen de schouders onder en gaan we voor een GroenLinks resultaat voor Enschede.

----------------

Als bijlage het advies en persbericht van de informateurs.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.