Nieuws van politieke partijen in Breda inzichtelijk

9 documenten

Vragen aan het college over cameratoezicht afvalplekken

VVD VVD Breda 15-04-2019 23:35

Iedere Bredanaar heeft het recht op een schone en fatsoenlijke straat. Helaas zien we in veel straten met afval containers nog te vaak dumpingen. Soms is zelf te zien dat een totale huisraad naast de afvalcontainers is gedumpt. Dit is een doorn in het oog voor veel bewoners en de Bredase VVD fractie.

https://breda.vvd.nl/nieuws/34988/vragen-aan-het-college-over-cameratoezicht-afvalplekken

De Bredase VVD fractie is helemaal klaar met deze vervuilers en wil daarom een grotere pakkans creëren om daders te betrappen en te bekeuren. Onlangs is in Rotterdam een project gestart om door middel van cameratoezicht zowel de pakkans als de bewustwording bij mensen te vergroten.

De Bredase VVD fractie is van mening dat bij dump hotspots in wijken en straten mobiel cameratoezicht mogelijk kan bijdragen aan de pakkans van de daders. Door middel van cameratoezicht laten we zien aan de buurt dat we de afvaldump problematiek serieus genomen wordt. Het heeft een preventieve werking op mogelijke daders, overtreders kunnen worden betrapt en BOA’s kunnen direct gestuurd worden met een bonnenboekje. 

Naast cameratoezicht is de Bredase VVD ook benieuwd of er andere maatregelen genomen kunnen worden om het gedrag van overtreders te veranderen en om te zorgen voor meer bewustwording. Uiteindelijk moeten we met zijn alle aan een schone en leefbare straat, wijk en stad werken. Daarom heeft de Bredase VVD de volgende vragen aan het college:

Vraag 1

Is het college het met de Bredase VVD eens dat cameratoezicht op hotspots van afvaldumpingen kan bijdragen aan de pakkans van daders?

Vraag 2

Is het college bereid om op deze hotspots mobiel cameratoezicht te overwegen als instrument?

Vraag 3

Ziet het college nog andere maatregelen om repressief of preventief op te treden tegen overtreders?

Met vriendelijke groeten,

Rick Zagers

Bestuurlijk aanpakken van krakers

VVD VVD Breda 26-03-2019 07:11

Sinds 2010 is het kraken van panden bij Wet verboden. De Bredase VVD is altijd een groot voorstander geweest van het handhaven van het kraakverbod. Zo is de VVD van mening dat er geen precedent geschapen moet worden voor krakers in Breda en krakers daarom vanaf het eerste moment moeten worden aangepakt en direct verwijderd moeten worden. Toch valt het onze fractie op dat er steeds meer wordt gekraakt in onze stad, een kwalijke zaak vindt onze fractie.

https://breda.vvd.nl/nieuws/34713/bestuurlijk-aanpakken-van-krakers

Ook pandeigenaren hebben de Bredase VVD met handen in het haar benaderd. Op het moment van aangifte vervolgt de koninklijke weg zich via het strafrecht. Helaas gaat dit vaak zeer traag en op het moment dat er een uitspraak is zitten de krakers alweer in een ander pand en hebben ze veel schade achtergelaten. 

 

De Bredase VVD is van mening dat klaar moet zijn met kraken in onze stad. Wij hopen dan ook dat wij als gemeente bij kunnen dragen aan het aanpakken van krakers. De gemeente heeft via het bestuursrecht veel instrumenten en mogelijkheden tot haar beschikking en daarom moet er volgens onze fractie gekeken worden of deze instrumenten kunnen worden ingezet tegen krakers.

Burgemeester Depla heeft al eerder aangegeven criminelen niet alleen strafrechtelijk aan te pakken, maar juist ook bestuursrecht te gebruiken om criminelen dubbel zo hard te kunnen raken.  Het zou daarom een goeie kans voor onze stad zijn om te onderzoeken of dit ook voor krakers kan gelden. Daarom heeft de Bredase VVD de volgende vragen aan het college.

 

1.    Is het college het met de Bredase VVD eens dat om de leefbaarheid van de stad te vergroten het goed is dat er wordt gehandhaafd op het kraakverbod?

2.    Is het college bereid om net als bij andere criminelen het bestuursrecht te gebruiken om krakers hard aan te pakken?

3.    Welke mogelijkheden ziet het college om het bestuursrecht in te zetten tegen krakers?

 

Met vriendelijke groeten,

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Cambria",serif; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"MS Mincho"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} p.MsoListParagraph, li.MsoListParagraph, div.MsoListParagraph {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:12.0pt; mso-line-height-rule:exactly; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:"Arial",sans-serif; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} p.MsoListParagraphCxSpFirst, li.MsoListParagraphCxSpFirst, div.MsoListParagraphCxSpFirst {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:12.0pt; mso-line-height-rule:exactly; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:"Arial",sans-serif; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} p.MsoListParagraphCxSpMiddle, li.MsoListParagraphCxSpMiddle, div.MsoListParagraphCxSpMiddle {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:12.0pt; mso-line-height-rule:exactly; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:"Arial",sans-serif; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} p.MsoListParagraphCxSpLast, li.MsoListParagraphCxSpLast, div.MsoListParagraphCxSpLast {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:12.0pt; mso-line-height-rule:exactly; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:"Arial",sans-serif; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Cambria",serif; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"MS Mincho"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} @page WordSection1 {size:595.0pt 842.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:495265639; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:-1765660860 67698703 67698713 67698715 67698703 67698713 67698715 67698703 67698713 67698715;} @list l0:level1 {mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level2 {mso-level-number-format:alpha-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level3 {mso-level-number-format:roman-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:right; text-indent:-9.0pt;} @list l0:level4 {mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level5 {mso-level-number-format:alpha-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level6 {mso-level-number-format:roman-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:right; text-indent:-9.0pt;} @list l0:level7 {mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level8 {mso-level-number-format:alpha-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level9 {mso-level-number-format:roman-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:right; text-indent:-9.0pt;} -->

Rick Zagers

Vragen aan college over bestuurlijk aanpakken van krakers

VVD VVD Breda 26-03-2019 07:11

Sinds 2010 is het kraken van panden bij Wet verboden. De Bredase VVD is altijd een groot voorstander geweest van het handhaven van het kraakverbod. Zo is de VVD van mening dat er geen precedent geschapen moet worden voor krakers in Breda en krakers daarom vanaf het eerste moment moeten worden aangepakt en direct verwijderd moeten worden. Toch valt het onze fractie op dat er steeds meer wordt gekraakt in onze stad, een kwalijke zaak vindt onze fractie.

https://breda.vvd.nl/nieuws/34713/vragen-aan-college-over-bestuurlijk-aanpakken-van-krakers

Ook pandeigenaren hebben de Bredase VVD met handen in het haar benaderd. Op het moment van aangifte vervolgt de koninklijke weg zich via het strafrecht. Helaas gaat dit vaak zeer traag en op het moment dat er een uitspraak is zitten de krakers alweer in een ander pand en hebben ze veel schade achtergelaten. 

 

De Bredase VVD is van mening dat klaar moet zijn met kraken in onze stad. Wij hopen dan ook dat wij als gemeente bij kunnen dragen aan het aanpakken van krakers. De gemeente heeft via het bestuursrecht veel instrumenten en mogelijkheden tot haar beschikking en daarom moet er volgens onze fractie gekeken worden of deze instrumenten kunnen worden ingezet tegen krakers.

Burgemeester Depla heeft al eerder aangegeven criminelen niet alleen strafrechtelijk aan te pakken, maar juist ook bestuursrecht te gebruiken om criminelen dubbel zo hard te kunnen raken.  Het zou daarom een goeie kans voor onze stad zijn om te onderzoeken of dit ook voor krakers kan gelden. Daarom heeft de Bredase VVD de volgende vragen aan het college.

 

1.    Is het college het met de Bredase VVD eens dat om de leefbaarheid van de stad te vergroten het goed is dat er wordt gehandhaafd op het kraakverbod?

2.    Is het college bereid om net als bij andere criminelen het bestuursrecht te gebruiken om krakers hard aan te pakken?

3.    Welke mogelijkheden ziet het college om het bestuursrecht in te zetten tegen krakers?

 

Met vriendelijke groeten,

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Cambria",serif; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"MS Mincho"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} p.MsoListParagraph, li.MsoListParagraph, div.MsoListParagraph {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:12.0pt; mso-line-height-rule:exactly; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:"Arial",sans-serif; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} p.MsoListParagraphCxSpFirst, li.MsoListParagraphCxSpFirst, div.MsoListParagraphCxSpFirst {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:12.0pt; mso-line-height-rule:exactly; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:"Arial",sans-serif; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} p.MsoListParagraphCxSpMiddle, li.MsoListParagraphCxSpMiddle, div.MsoListParagraphCxSpMiddle {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:12.0pt; mso-line-height-rule:exactly; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:"Arial",sans-serif; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} p.MsoListParagraphCxSpLast, li.MsoListParagraphCxSpLast, div.MsoListParagraphCxSpLast {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:12.0pt; mso-line-height-rule:exactly; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:"Arial",sans-serif; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Cambria",serif; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"MS Mincho"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} @page WordSection1 {size:595.0pt 842.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:495265639; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:-1765660860 67698703 67698713 67698715 67698703 67698713 67698715 67698703 67698713 67698715;} @list l0:level1 {mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level2 {mso-level-number-format:alpha-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level3 {mso-level-number-format:roman-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:right; text-indent:-9.0pt;} @list l0:level4 {mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level5 {mso-level-number-format:alpha-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level6 {mso-level-number-format:roman-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:right; text-indent:-9.0pt;} @list l0:level7 {mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level8 {mso-level-number-format:alpha-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level9 {mso-level-number-format:roman-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:right; text-indent:-9.0pt;} -->

Rick Zagers

Wonen boven winkels

VVD VVD Breda 09-01-2019 02:35

In de binnenstad van Breda zijn verschillende drukke winkelstraten te vinden met honderden winkels. Deze straten worden overdag druk bezocht door mensen die aan het shoppen zijn, een drankje willen drinken of personen die willen genieten van al het moois wat onze stad te bieden heeft.

https://breda.vvd.nl/nieuws/33436/wonen-boven-winkels

Bij het lopen door deze winkelstraten viel het ons op dat veel ruimtes boven de winkels leeg staan of worden gebruikt als opslag voor winkels. De Bredase VVD is een groot voorstander van het promoten om deze ruimtes om te bouwen tot woonruimtes. Deze ruimtes kunnen bijdragen aan het woningtekort in onze stad, en houdt het gebied ook op latere tijdstippen leefbaarder.

Naast de vaak prachtige locatie is er ook behoefte aan bepaalde doelgroepen om op deze levendige plek te wonen. Veel studenten maar ook alleenstaanden zouden graag in het centrum van onze stad willen wonen.

Veel van deze panden kunnen voor beleggers ook meer opbrengen op het moment dat de boven ruimtes te verhuren zijn. Dat is op dit moment nog vaak niet mogelijk omdat er bijvoorbeeld geen eigen buitendeur is.

De Bredase VVD roept het college dan ook op om met beleggers en winkeliers te gaan praten over hoe we ruimtes boven winkels in het centrum kunnen ombouwen tot woonruimtes. Het college kan een grote bijdrage leveren door deze boodschap actief bij pandeigenaren te promoten en te helpen bij vergunningen en andere vraagstukken. Daarom heeft de VVD de volgende vragen aan het college:

Vraag 1

Is het college het met de Bredase VVD eens dat het ombouwen van opslag- of leegstaande ruimtes voor woonruimte boven winkels zoveel mogelijk gepromoot moet worden?

Vraag 2

Is het college het met ons eens dat extra woningen in het centrum voor bepaalde doelgroepen kan helpen bij het huidige woningtekort in de stad en dorpen?

Vraag 3

Is het college bereidt met ondernemers mee te denken over mogelijke innovatieve ideeën over winkelopslagruimtes?

Vraag 4

Is het college het met de Bredase VVD eens dat het de leefbaarheid van de stad ten goede zou komen als meer studenten of andere eenpersoonshuishoudens intrek nemen in panden boven winkels in het centrum?

Vraag 5

Welke andere mogelijkheden heeft het college nog meer om dit idee zoveel mogelijk te promoten en hier een actieve rol in te hebben?

Met vriendelijke groeten,

Rick Zagers

In onderstaande bijlage ziet u de antwoorden van het College van B&W

Vragen aan het college over het gebruik van de wet aanpak woonoverlast

VVD VVD Breda 21-09-2018 00:08

Op 1 juli 2017 is de Wet aanpak woonoverlast (artikel 151d van de Gemeentewet) in werking getreden. Deze wet maakt het mogelijk dat de gemeenteraad de burgemeester de bevoegdheid toekent om bij ernstige en herhaaldelijke woonoverlast gedragsaanwijzingen op te leggen aan de overlastgevers. Op 15 maart 2018 heeft de gemeenteraad dan ook besloten over deze toevoeging in de APV.

https://breda.vvd.nl/nieuws/31758/vragen-aan-het-college-over-het-gebruik-van-de-wet-aanpak-woonoverlast

Voordat de burgemeester gebruik kan maken van dit instrument zijn er veel voorgaande stappen die gezet worden. Zo kent woonoverlast vele vormen. Een hond die dag en nacht blaft, buren die laat in de nacht luidruchtige gasten over de vloer hebben of ernstige vervuiling in en rondom de woning. Bij woonoverlast zijn ook vaak meerdere organisaties betrokken, zoals de gemeente en de politie. 

Voor een efficiënte aanpak van woonoverlast is daarom een sterke regisseur nodig die het initiatief neemt en de partijen samenbrengt. De gemeente vertegenwoordigt het algemeen belang van bewoners en is verantwoordelijk voor een leefbare, veilige en gezonde leefomgeving. Daarmee is de gemeente de aangewezen partij om klachten en signalen van overlast te inventariseren, het probleem op de agenda te zetten en de aanpak te regisseren, zegt ook het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid.

Om die reden is de VVD Breda een groot voorstander van een regisseur bij woonoverlast, in combinatie met goede regels voor de wet woonoverlast. Een regisseur woonoverlast kan partijen samenbrengen en hopelijk ook rust in de omgeving terugbrengen, zodat de mogelijkheden van de wet woonoverlast misschien niet eens gebruikt hoeven worden. Daarom heeft de VVD Breda de volgende vragen aan het college:  

Vraag 1

Is het college het nog steeds met de VVD Breda eens dat dit instrument goed helpen kan bij het oplossen van ernstige en herhaaldelijke woonoverlast?

Vraag 2

Heeft het college inmiddels beleidsregels omtrent deze wet opgesteld. Zo ja, hoe luiden deze, zo nee, wanneer verwacht het college dit te doen?

Vraag 3

Is het college het met de VVD Breda eens dat een regisseur op woonoverlast de efficiëntie van de aanpak kan verbeteren?

Vraag 4

Is het college het met de VVD Breda eens dat een regisseur op woonoverlast een goede toevoeging zal zijn voor Breda?

Met vriendelijke groeten,

Rick Zagers 

In onderstaande bijlage ziet u de antwoorden van het College van B&W

Vragen aan het college over minder politie in de horeca

VVD VVD Breda 22-06-2018 00:42

De politie zet zich, samen met ondernemers, wekelijks met man en macht in om ervoor te zorgen dat uitgaan in Breda voor iedereen gezellig en veilig is. Ook de horeca en haar portiers hebben goed contact met de politie en inmiddels in de ‘Bredase methode’ van samenwerking in de horeca landelijk bekend. Maar niet alleen de politie werkt met man en macht aan een veiliger uitgaansgebied. Ondernemers en portiers dragen hier uiteraard ook hun steentje aan bij.

https://breda.vvd.nl/nieuws/30922/vragen-aan-het-college-over-minder-politie-in-de-horeca

De Bredase VVD-fractie heeft de afgelopen tijd meerdere signalen uit de stad en de horeca ontvangen over de verminderde capaciteit van de politie in het horecagebied van Breda. Zo zou dit besluit niet aangekondigd zijn bij ondernemers en is er ook geen informatie bekend over de inzet van portiers. Ook de reden voor dit besluit is ons niet bekend, zo zou het kunnen zijn dat het afnemende aantal incidenten oorzaak is of misschien wel een bezuiniging bij de politie. De Bredase VVD is van mening dat een bezuiniging bij de politie nooit de veiligheid van onze bezoekers in het geding mag brengen. Mocht het zo zijn dat het afnemende aantal incidenten de reden is voor de verminderde politiecapaciteit, dan zouden ondernemers hier ook van mee kunnen profiteren. 

Daarom heeft de VVD-fractie de volgende vragen aan het college: 

1. Klopt het dat de politiecapaciteit is afgenomen of zal afnemen? Zo ja, met hoeveel?

2. Waarom en door welke partijen is dit besluit genomen?

3. Zijn er voorafgaand aan dit besluit gesprekken gevoerd met de horeca? Zo ja, wat was de uitkomst van deze gesprekken. Zo nee, waarom niet?

4. Is het college van mening dat, na het terug schalen van de politiecapaciteit, de veiligheid van zowel bezoekers als de politie zelf in het uitgaansleven in het geding kan raken?

5. Er van uitgaande dat er minder politiecapaciteit wordt ingezet in het horecagebied , dat de horeca, in navolging van de politie, ook minder portiers mag gaan inzetten?

6. Er van uitgaande dat er minder politiecapaciteit wordt ingezet in het horecagebied, kunnen wij in navolging ervan er ook vanuit gaan dat de horeca minder portiers mag gaan inzetten in de toekomst?

Met vriendelijke groeten,

Rick Zagers 

In onderstaande bijlage ziet u de antwoorden van het College van B&W

Vragen aan het college over de veiligheid van de BOA's

VVD VVD Breda 16-05-2018 04:30

Geacht college, Afgelopen 30 april 2018 berichtte het actualiteitenprogramma EenVandaag dat BOA’s in Nederlandse gemeentes steeds vaker worden blootgesteld aan fysieke agressie en dreigende situaties*. Nederland telt momenteel 23.500 BOA’s die de leefbaarheid in Nederlandse wijken vergroten, onder andere door de politie te versterken bij het handhaven van de openbare orde en veiligheid. Ze zijn vaak het ‘eerstelijns’ contact; wat betekent dat zij vaak als eerste met onveilige situaties worden geconfronteerd. Dit levert volgens het EenVandaag-item veel gevaarlijke situaties op. De BOA’s die aan het woord komen, willen zich graag effectiever bewapenen om zich in fysiek bedreigende situaties beter te kunnen verdedigen dan nu. Volgens EenVandaag zijn BOA’s in toenemende mate het slachtoffer van agressie en geweld. Het aantal geweldsincidenten tegen BOA’s wordt volgens vakbond BOA ACP echter ‘niet adequaat bijgehouden’ (dixit Richard Gerrits, BOA ACP in het item). Pieter van Vollenhoven, oud-voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid en voorzitter Fonds Slachtofferhulp, geeft in een interview in het Algemeen Dagblad van 18 april 2018** de overweging mee om BOA’s bij de Nationale Politie onder te brengen als politiesurveillant. Dit behelst dat BOA’s in staat worden gesteld om zich te bewapenen teneinde zich te verdedigen en om gevaarlijke situaties beter te beheersen. De vakbond BOA ACP geeft aan dat een wapenstok en pepperspray een aanvulling zouden kunnen zijn voor BOA’s om hun werk goed en veilig te kunnen doen.

https://breda.vvd.nl/nieuws/30333/vragen-aan-het-college-over-de-veiligheid-van-de-boa-s

De VVD Breda heeft zich in de afgelopen raadsperiode sterk gemaakt voor de veiligheid van de Bredase BOA’s. Zij waken over ieders veiligheid en dienen daarom hun werk goed en veilig te kunnen doen. De proef met bodycams vergroot het veiligheidsgevoel bij BOA’s blijkt uit de huidige pilot***. Een belangrijk signaal, maar de VVD Breda is ook benieuwd welke wensen er nog meer leven onder de Bredase BOA’s teneinde hun veiligheid op straat zo goed mogelijk te garanderen. Daarom heeft de VVD Breda de volgende vragen aan het college:

1. Herkent het college het beeld van het gevaarlijke werk van BOA’s dat wordt geschetst in de EenVandaag-uitzending?

2. Heeft het college inzicht in het aantal geweldsincidenten tegen BOA’s binnen de eigen gemeentegrenzen? Zo nee, waarom niet en bent u bereid deze alsnog inzichtelijk te maken? Zo ja, kunt u hier inzicht in geven?

3. Hoe verloopt de proef met bodycams bij de Bredase BOA’s? Acht het college de kans groot dat alle 32 BOA’s in Breda uitgerust worden met bodycams?

4. Hoe oordeelt het college over de suggestie om boa’s aanvullend te bewapenen met een wapenstok, pepperspray of een stroomstootwapen? Kan het college daarbij aangeven wie er gaat over de bewapeningskeuze van BOA’s?

5. Heeft het college inzicht in de wensen van de Bredase BOA’s aangaande hun veiligheid tijdens het uitoefenen van hun taken? Zo nee, waarom niet en bent u bereid dit alsnog te onderzoeken? Zo ja, kunt u inzicht geven in hun wensen of veiligheidsbeleving?

6. Is het college bereid om te onderzoeken hoe het werk van de Bredase BOA’s – naast de bodycams – veiliger kan worden gemaakt?

Met vriendelijke groeten,

Rick Zagers en Daan de Neef

* https://eenvandaag.avrotros.nl/item/boas-standaard-uitrusten-met-wapenstok-en-pepperspray/?

** https://www.ad.nl/binnenland/pieter-van-vollenhoven-we-hebben-de-neiging-pas-iets-te-doen-enaacute-ls-het-mis-is~a60ba2ea/ 

*** https://www.bndestem.nl/breda/bredase-boa-s-blij-met-bodycam-geeft-een-veilig-gevoel~adad6d22/

In onderstaande bijlage ziet u de antwoorden van het College van B&W

Dreiging salafisme.

VVD VVD Breda 21-09-2017 07:30

Geacht College,

Regelmatig komen er berichten naar buiten over het gevaar en de dreiging van het salafisme. Het salafisme is een conservatieve stroming binnen de Islam die, vooral onder jongeren, steeds meer terrein schijnt te winnen in Nederland. Een deel van deze jongeren proberen steeds vaker voet aan de grond te krijgen binnen meer gematigde islamitische instellingen en gebruiken hier soms zelf geweld voor, zo waarschuwde de AIVD in haar jaarrapport.

Ook zou een deel van deze salafistische jongeren zich actief bezighouden met het ronselen van meer gematigde moslims en bijvoorbeeld vluchtelingen. De Bredase VVD is van mening dat dit soort gedrag onwenselijk is in Breda en ook al worden er niet altijd strafbare feiten gepleegd kan dit wel een gevaar vormen voor de samenleving. 

De Bredase VVD vind het belangrijk dat de gemeente, samen met de Bredase islamitische organisaties, in gesprek gaat om te kijken hoe hier in Breda mee kan worden omgegaan. Zo mag het nooit zo zijn dat bepaalde salafisten geweld of intimidaties gebruiken om mensen over te halen, te overtuigen en te bekeren. Daarom heeft de Bredase VVD de volgende vragen aan het college:

1. Heeft het college cijfers of schattingen beschikbaar over het aantal salafisten in Breda?

2. Zijn er op dit moment situaties bekend bij het college waarbij salafisten zich hebben gemengd in islamitische instellingen of actief gematigde moslims ronselden?

3. Is het college het met de Bredase VVD eens dat het belangrijk is dat de gemeente samen met islamitische scholen, moskeeën en andere instellingen moet kijken hoe voorkomen kan worden dat bepaalde personen met geweld en intimidaties zich in deze meer gematigde instellingen naar binnen weten te werken? 

4. Wat is volgens het college de rol van de gemeente om deze extreme situaties aan te pakken?

5. Welke instrumenten heeft het college ter beschikking om zowel preventief al repressief op te treden?

Met vriendelijke groeten,

Rick Zagers 

In onderstaande bijlage leest u de antwoorden van het College van B&W

Drugsoverlast Haagdijk

VVD VVD Breda 28-06-2017 03:36

De Haagdijk heeft in toenemende mate last van overlast door drugsgebruik. Reden voor de VVD om daar vragen over te stellen. Onderstaand de vragen.

https://breda.vvd.nl/nieuws/22971/drugsoverlast-haagdijk

Geacht College,

De Haagdijk staat bekend als een unieke en echte Bredase straat. Deze eeuwenoude straat is daarom ook erg in trek bij winkelende mensen en voorbijgangers.

Helaas staat de Haagdijk niet alleen bekend om de rijke geschiedenis, er is ook regelmatig overlast. Zo kregen wij vorige week signalen over toenemende overlast. Nadat wij een bezoek brachten aan deze straat en ondernemers, bleken deze signalen helaas te kloppen.

Vanuit bewoners en ondernemers kregen wij te horen dat er steeds meer drugsgebruikers en dealers actief zijn ter hoogte van de Albert Heijn. Zo viel het op dat een deel van deze mensen eerder actief was in het Valkenbergpark. De VVD begrijpt dat een waterbedeffect moeilijk is te voorkomen. Toch is het niet wenselijk dat de overlast zich blijft verplaatsen en dat daardoor steeds meer mensen in aanraking komen met deze vorm van overlast.

De Bredase VVD hoopt dat de overlast in Haagdijk voor alle bewoners, ondernemers, voorbijgangers en bezoekers snel verdwijnt. Daarnaast zijn we eveneens benieuwd of het College een lange termijn oplossing ziet voor deze zich steeds verplaatsende problematiek. 

Daarom hebben wij de volgende vragen aan het College:

1. Is het college op de hoogte van de overlast op en rondom de Haagdijk?

2. Zo ja, zijn er van ondernemers en bewoners klachten bij de gemeente/politie binnengekomen?

3. Wat gaat het college er aan doen om de overlast op en rondom de Haagdijk op te lossen?

4. Heeft het college al zicht op een lange termijn oplossing?

5. Zo ja, wat is deze oplossing en wanneer kunnen we die verwachten. Zo nee, wat gaat het college er dan aan doen om ervoor te zorgen dat niet nog meer Bredase wijken te maken krijgen met deze overlast?

6. Heeft u een beeld of elders in de wijken de drugsproblematiek is toegenomen?

Met vriendelijke groeten,

Rick Zagers Sven Planken

VVD Breda VVD Breda

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.