Nieuws van politieke partijen in Den Haag inzichtelijk

2 documenten

Op deze straten willen jullie een lagere maximumsnelheid | Den Haag

GroenLinks GroenLinks Den Haag 23-04-2020 00:00

Den Haag wil het aantal verkeersslachtoffers terugbrengen naar nul en wij gaan daarbij helpen. Tientallen GroenLinksers, bewoners en wijkberaden lieten weten in welke straten de maximumsnelheid omlaag moet van 50 km/u naar 30 km/u om fietsers en voetgangers beter te beschermen.

In de nieuwe collegeplannen voor verkeersveiligheid vervangt 30 km/u de 50 km/u als standaardmaximumsnelheid in woonwijken. Daar zijn wij blij mee, maar wat ons betreft mag het tempo nog wat hoger!

Bekijk hieronder het overzicht, dat raadslid Maarten De Vuyst digitaal aan wethouder Robert van Asten zullen overhandigen. Let op: bij sommige straten hiervan gaat de maximumsnelheid al omlaag naar  30 km/u of is dat nu het geval, maar zijn er volgens jullie extra maatregelen nodig om veiligheid te verhogen en overlast te verlagen.

Bezuidenhout Theresiastraat (bewoners ervaren geluidsoverlast) Bouwlust en Rustenburg Escamplaan (tussen Dedemvaartsweg en Lozerlaan) Duinoord Groot Hertoginnelaan (geen snelheidsverlaging, wel verkeerslichten bij splitsing Valeriusstraat) Houtwijk Escamplaan (tussen Albert van Schweitzenlaan en Dedemvaartsweg) Houtwijklaan Kom Loosduinen Componistenbuurt (heerst al 30 km/u regime maar wordt vaak overschreden) Lisztstraat Willem III straat Loosduinse Hoofdstraat (tussen Monsterseweg en Loosduinse Uitleg) Kortenbos Torenstraat + Jan Hendrikstraat Laak Oudemansstraat (tussen Laakkade en Lorentzplein) Mariahoeve Kleine Loo Hofzichtlaan Diamanthorst Nieuw Waldeck Hier heerst al 30 km/u regime, maar dit wordt standaard overschreden en behoeft dus extra maatregelen: in bijzonder op de Maurice Ravelweg Oostbroek Rustenburg Apeldoornselaan Oud Centrum Stille Veerkade Amsterdamse Veerkade Prinsegracht Regentessekwartier Weimarstraat Regentesselaan Scheveningen Prins Willemstraat Julian de Kokstraat Badhuisstraat Nieuwe Duinweg Nieuwe Parklaan Houtrustweg Schilderswijk Hobbemastraat De Veenstraat Valkenboskwartier Mient (tussen Kamperfoeliestraat en rotonde Weimarstraat) Valkenboslaan (rondom Copernicusstraat) Zeeheldenkwartier Vondelstraat Zoutmanstraat

 

Missen er volgens jou nog straten op deze lijst? Laat het weten via groenlinks@denhaag.nl!

 

 

Vragen GroenLinks versterken inzet elektrische deelauto’s | Den Haag

GroenLinks GroenLinks Den Haag 14-02-2019 00:00

Gemeente Den Haag gaat steviger inzetten op het stimuleren van elektrische deelauto’s. Dat blijkt uit beantwoording van schriftelijke vragen van GroenLinks Raadslid Maarten De Vuyst.

Beter voor de buurt        Auto’s worden nu gemiddeld dagelijks maar 1 uur gebruikt, en staan daarom 23 uur ongebruikt in een nu al vol geparkeerde stad. De overvloed aan auto’s brengt veel problemen met zich mee, zoals ruimtetekort, slechtere luchtkwaliteit en relatief hoge kosten per auto.

De Vuyst: “De stad staat vol met auto’s, en dat gaat ten koste van de leefruimte en de gezondheid van inwoners. Autodelen biedt een mooi alternatief om die autodruk af te laten nemen.” Wanneer meerdere mensen één auto gebruiken, scheelt het per persoon geld en komt er meer ruimte vrij voor bijvoorbeeld groen en fietsparkeerplaatsen. Ook kunnen deelinitiatieven ook voor verbinding zorgen bij buurtbewoners.

Sneller en met bewoners Daarom stelde GroenLinks vragen over  de mogelijkheden om autodeel initiatieven verder aan te moedigen vanuit de gemeente. Naar aanleiding hiervan heeft wethouder van mobiliteit Robert van Asten in zijn beantwoording een aantal toezeggingen gedaan.

Zo gaat er verder gekeken worden naar de mogelijkheden om het gemeentelijk wagenpark te delen en wordt de procedure om een parkeerplek voor autodelen te krijgen, versneld en gestroomleind. Ook gaat de optie van autodelen in toenemende mate voorgesteld worden aan bewoners, in wijken waar maatregelen nodig zijn tegen de parkeerdruk.

“De praktijk wijst bovendien uit dat hier vraag naar is onder bewoners.", aldus De Vuyst. "In alle delen van de stad worden  aanbestedingen gedaan voor autodelen voor bewoners, van Duinoord tot Laakkwartier. Dankzij de toezeggingen werken we zo samen met bewoners aan een leefbare stad”  

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.