Nieuws van politieke partijen over Het Enkhuizer Alternatief inzichtelijk

19 documenten

We gaan van het gas af. Nederland ...

Het Enkhuizer Alternatief Het Enkhuizer Alternatief Enkhuizen 22-02-2019 16:09

We gaan van het gas af. Nederland gaat te maken krijgen met een energietransitie. Onze regering wil om politieke redenen van het gas af. Men wil namelijk niet afhankelijk worden van Rusland, Noorwegen en de Verenigde Staten. De rest van Europa zit daar niet mee en gaat juist wél overal tot gebruik van aardgas over. Vanaf ongeveer 65 jaar geleden heeft de Nederlandse regering onder druk van de NAVO ons Nederlandse gas voor zeer weinig geld naar Italië getransporteerd. De Italianen hebben al die jaren heel goedkoop gas van ons gekregen, tegen gratis aan kun je eigenlijk haast wel zeggen. De NAVO wilde dat om Italië bij het Westen te houden. Ze waren bang dat de Italiaanse regering naar Rusland zou neigen, omdat in Italië destijds de communisten mee regeerden. De winst op het gas die de Nederlandse regering daardoor misliep, heeft de regering evengoed binnengehaald door ons Nederlanders al die jaren lang heel veel extra accijnzen te laten betalen voor gas en elektriciteit. Wij burgers hebben dus het NAVO-beleid betaald. Wat dit betreft heeft de Nederlandse burger van alle burgers in NAVO-landen veruit het meest betaald aan NAVO-politiek. Nu gaan we daardoor dus meer dan een eeuw eerder dan eigenlijk nodig geweest zou zijn, van het gas af. Dat moeten wij burgers allemaal zelf gaan betalen, ondanks dat we ook al 65 jaar lang heel veel extra betaald hebben voor energie omdat wij Italië ons gas leverden. HEA heeft vragen gesteld over het gasloos worden van Nederland, en dus Enkhuizen, naar aanleiding van een verbouwing van oude huizen in Eindhoven. Dat waren huizen uit de jaren '50 die nu gasloos gemaakt zijn. Dat kostte tussen de 100.000 en 130.000 euro per huis. Dat is veel geld, reden voor HEA om hier het college over aan te schrijven. Tenslotte hebben veel Enkhuizers oude huizen in bezit, vooral in de binnenstad. Daar zullen de kosten om gasloos te worden nóg hoger kunnen uitvallen. Eindhoven is een prima praktijkvoorbeeld tenslotte. Hier staan de gestelde vragen van HEA: https://enkhuizen.raadsinformatie.nl/document/7257367/1/20190122%20-%20Schriftelijke%20vragen%20LANGBROEK%20inzake%20ENERGIETRANSITIE%20-%20Schriftelijke%20VRAGEN Hier staan de antwoorden van het college op deze vragen. Ze zijn niet heel bevredigend, er moet nog over nagedacht worden. Er zijn nog veel onzekerheden: https://enkhuizen.raadsinformatie.nl/document/7351626/1/20190219%20-%20Schriftelijke%20vragen%20LANGBROEK%20inzake%20ENERGIETRANSITIE%20-%20Schriftelijke%20VRAGEN%20-%20BEANTWOORDING Veel leeswerk, maar wél interessant allemaal. Ook boosmakend, als je meerekent hoe dit ontstaan is.

Onderstaand een verzoek van ...

Het Enkhuizer Alternatief Het Enkhuizer Alternatief Enkhuizen 11-02-2019 17:44

Onderstaand een verzoek van Milieudefensie Afdeling Medemblik naar de Nederlandse overheid over Airport Lelystad: Zienswijze over het gewijzigde luchthavenbesluit Lelystad Airport Van de Lokale afdeling Milieudefensie Medemblik Gemachtigden: Siem Zeilemaker. Maria Weeber Aan de directie participatie Ovv Lelystad Airport Postbus 20901 2500 EX Den Haag 28-1-2019 Geachte mevrouw Van Nieuwenhuizen, Excellentie, Hierbij ontvangt u mijn reactie op het gewijzigde luchthavenbesluit Lelystad Airport en de geactualiseerde milieueffectrapportage. De plannen voor Lelystad Airport komen erop neer dat vanaf 2020 boven grote delen van Nederland laag wordt gevlogen. Dit is onacceptabel. Voor onze regio West-Friesland betekent dit geluids- en milieuoverlast bij Andijk en Twisk. Naast deze geplande laagvliegroutes is er een aanmerkelijke toename van het Schiphol luchtverkeer in West-Friesland. Zonder dat hier ook maar is overlegd met besturen en inwoners alhier. Een gewijzigd luchthavenbesluit voorleggen aan ons, kan alleen als er een totaal schema bij zit van vluchtverkeersbewegingen alhier. Dit is selectieve en onrechtmatige besleidsvoering. Mijn verbetervoorstel is: opschorting van de opening van Lelystad Airport, versnelde herindeling van het Nederlandse luchtruim en dan onderzoeken of Lelystad nog nodig is. Mijn bezwaren tegen het gewijzigde luchthavenbesluit Lelystad Airport en de geactualiseerde milieueffectrapportage zijn de volgende: 1. Laagvliegen mag niet de nieuwe norm worden in Nederland. Nergens in de wereld wordt er over een dergelijk lange afstand laag gevlogen. Dat is niet voor niets; het is op alle fronten onverantwoord. 2. Laagvliegen gaat ten koste van waardevolle natuur-, stilte- en Natura 2000-gebieden. Dit is in strijd met het beleid in onze provincies; 3. Laagvliegen tast het woon- en leefklimaat in ernstige mate aan; 4. Laagvliegen zorgt voor geluidsoverlast voor honderdduizenden mensen; 5. Laagvliegen tast de toeristische sector aan. De toeristische economie van vele gebieden in het oosten is gebaseerd op natuur, rust en recreatie. Laagvliegen betekent een ernstige aantasting van deze kernwaarden. In het MER is deze economische gevolgschade niet in beeld gebracht. 6. Nut en noodzaak van een opening van Lelystad Airport op 1 april 2020 zijn onvoldoende aangetoond; 7. De milieubelasting, veiligheids- en gezondheidsrisico’s die het gevolg zullen zijn van laagvliegen zijn niet of onvoldoende onderzocht; 8. Laagvliegen en uitbreiding van de luchtvaart in zijn algemeenheid dragen negatief bij aan klimaatverandering terwijl onze regering juist maatregelen daartegen zou moeten nemen. 9. Ik ben het er niet mee eens dat ik nu alleen een zienswijze kan indienen tegen de actualisatie van het MER. Als ik in 2014 had geweten van de laagvliegroutes, had ik zeker toen al een zienswijze ingediend over het MER 2014. Ik verzoek u nu de zienswijzeprocedure op te rekken inclusief het MER 2014. 10. Ik ben het er niet mee eens dat ik nu al een zienswijze in moet dienen terwijl er nog geen akkoord is van de Europese Commissie. Men wil in Brussel pas in Mei 2019 antwoord geven op de uitspraak over de vakantievluchten. Hoe kan er nu een MER liggen, terwijl daar geen overeenstemming is? 11. Ik ben het er niet mee eens dat de informatiebijeenkomsten pas in februari zijn. Deze verkort de termijn van 6 weken voor het indienen van een zienswijze. Ik verzoek u de zienswijzeprocedure te verlengen tot eind maart. 12. Ik verzoek u dat u in het luchthavenbesluit zelf vastlegt dat vrachtverkeer op Lelystad Airport niet is toegestaan. 13. Ik verzoek u om in het MER alle milieueffecten van alle vliegroutes en varianten in beeld te brengen. Niet alleen van de B+ route. 14. Ik verzoek u de milieueffecten van boven de 3000 voet op te nemen in het MER. 15. Ik ben het er niet mee eens dat er wordt geëxperimenteerd met vliegroutes. Het verschuiven van de vliegroutes is nooit een verbetering omdat de overlast van (piek)geluid verplaatst wordt naar andere woonkernen zoals in NH bij Twisk, op de Noord-Veluwe: Elburg, Oldebroek, ‘t Harde, Epe, Heerde, Oene. Het experimenteren en verplaatsen van de vliegroutes na de formele inspraakprocedures kan echt niet. Mijn verbetervoorstel is: opschorting van Lelystad Airport, versnelde herindeling van het Nederlandse luchtruim en besluitvorming over openstelling nadat is gebleken dat laagvliegen boven Nederland nooit hoeft plaats te vinden. 16. Ik verzoek u om het ministerie opdracht te geven een 0-meting van het geluid onder laagvliegroutes te doen en het geluid van de eerste 2000 vliegbewegingen te meten en openbaar te maken, indien u toch besluit het vliegveld te openen. Wij, lokale afdeling Milieudefensie en inwoners van Andijk, Wervershoof en Twisk in de Provincie NH van de gem Medemblik zijn diep verontrust over deze gewijzigde luchthavenbesluiten. Er zijn geen laagvliegroutes over dit gebied en dat willen we zo houden. Uw laagvliegroute planning gaat net over het waterspaarbekken van Andijk en dit is stiltegebied. Ook geeft dit wateroppervlakte verontreiniging. Dit water is bestemd voor heel Noord-Holland Uw elektronische metingen geven aan dat het niet boven de norm van verontreiniging is, maar u hebt niet meegerekend dat hier windstromingen zijn. Uw norm vertrouwen wij niet meer, gezien uw fouten in de MER hierover Er was afgesproken dat er geen slots en vliegbewegingen zouden zijn na 23 uur. Nu is dit opgerekt tot 24.00. De inwoners hier zijn landbouwers en harde werkers op bouwvakgebied. Zij slapen om 22.30 om op 5.30 weer op pad te gaan om uw zo nodige nieuwbouwhuizen in heel NH mee te helpen bouwen. Zij kunnen niet gestoord worden door vliegtuigoverlast na 22.30 Duidelijke brief van Milieudefensie uit Medemblik. Ook HEA heeft in Enkhuizen afgelopen juli een motie ingediend over Airport Lelystad. De raad van Enkhuizen stemde die weg, ze vonden de motie niet nodig omdat het over landelijke politiek ging. Omdat men liet merken te gaan tegenstemmen, heb ik die motie toen ingetrokken. Maar zoals HEA doet: hij komt wél weer in de raad op een gegeven moment! Nu begint bij een aantal partijen toch de ongerustheid op te komen en worden ze onrustig. Zoals altijd in Enkhuizen een wat laat politiek inzicht, dat gaat hier niet zo vlot. De motie is hier te lezen: https://enkhuizen.raadsinformatie.nl/document/6682326/1/Kadernota_2018-2022_-_INGETROKKEN_MOTIE_-_LANGBROEK_inzake_airport_Lelystad

Het Enkhuizer Alternatief heeft de ...

Het Enkhuizer Alternatief Het Enkhuizer Alternatief Enkhuizen 10-02-2019 17:17

Het Enkhuizer Alternatief heeft de onderstaande vragen aan het college van B&W gesteld aangaande de energietransitie in Nederland, vertaald naar ons eigen kleine stadje Enkhuizen. Er spelen heel veel onzekerheden, zéker in een gemeente als Enkhuizen. De binnenstad sowieso, de meeste huizen zijn daar koophuizen die niet zomaar te verbouwen zijn naar wat de regering van ons wil. Onderstaande link leidt naar de vragen, met eerst een inleiding naar het hoe en waarom van die vragen: https://enkhuizen.raadsinformatie.nl/document/7257367/1/20190122%20-%20Schriftelijke%20vragen%20LANGBROEK%20inzake%20ENERGIETRANSITIE%20-%20Schriftelijke%20VRAGEN

Laaggeletterdheid, alcohol en drugs ...

Het Enkhuizer Alternatief Het Enkhuizer Alternatief Enkhuizen 27-12-2018 13:39

Laaggeletterdheid, alcohol en drugs in Enkhuizen Een paar jaar geleden kregen de Enkhuizer politieke partijen tijdens een avond in de raadszaal informatie over alles wat met het Sociaal Domein te maken had. Daar kregen we te horen dat Enkhuizen hoog scoorde wat betreft laaggeletterdheid. Op mijn vraag of dat te herleiden was naar bijvoorbeeld leeftijdscategoriën of etniciteiten, was het antwoord dat laaggeletterdheid in Enkhuizen door alle leeftijdsklassen, seksen en etniciteiten heen hoog is. Een verrassend antwoord… Ook een paar jaar geleden kregen de West-Friese raadsleden in theater Het Postkantoor te Stede Broec een lezing van een Duitse professor te horen. Zij had als speciaal onderzoeksterrein West-Friesland en drank/drugsgebruik onder jongeren en jonge mensen hier. Dat gebruik ligt namelijk in deze regio zeer hoog, het behoort tot de top van Europa. Op een vraag aan haar van mezelf over het onderwerp bevestigde zij dat er zeer zeker een relatie ligt tussen dit hoge drank- en drugsgebruik onder jongeren en de hoge laaggeletterdheid onder de mensen. Tenslotte: al 150 jaar geleden waren overheden bezorgd over het absurd hoge drankgebruik onder kinderen en jongeren in Enkhuizen en deze hoek van West-Friesland. Hoog drank- en drugsgebruik is van invloed op de kwaliteit van het denken en richt onherstelbare schade aan jonge hersenen aan die van grote invloed is op zaken als bijvoorbeeld het IQ. Pas terug in een raadsvergadering in Enkhuizen, waar jeugdzorg ter sprake kwam, wees ik op het hoge percentage jongeren dat onder jeugdzorg valt in Enkhuizen. In Noord-Holland staat Enkhuizen daarmee na Den Helder en Hoorn met stip op de derde plaats. In relatie tot dit wees ik op de indicatoren die de overheid gebruikt als aanwijzing dat er veel gebruik gemaakt gaat worden van jeugdzorg in een gemeente of regio. Deze overheidsindicatoren zijn: het percentage kinderen in bijstandsgezinnen, het percentage deelnemers 3e klas vmbo (als percentage van leerlingen in vmbo/havo/vwo), aantal geregistreerde verdachte jongeren tot 25 jaar (per 10 000 inwoners van die leeftijd), en alcohol- en drugsconsumptie onder jongeren. Voilá zou ik zeggen, dat is duidelijk dus een beeld dat past bij Enkhuizen. Maar dit beeld past niet alleen bij Enkhuizen. Ook voor bijvoorbeeld Stede Broec en Drechterland geldt: wie de schoen past trekke hem aan. Stede Broec is wat jeugdzorg betreft pas geleden nogal stevig in het nieuws geweest zelfs. Heel feitelijk gaat het hier om Oostelijk West-Friesland. In onze regio en stad gaat er duidelijk iets fout. Maar zéér zeker specifiek in Enkhuizen, tenslotte zijn wij het die met stip op nummer 3 in Noord-Holland staan wat betreft noodzaak tot gebruik van jeugdzorg en niet onze buurgemeenten. Wij als Enkhuizen passen in wat die indicatoren beschrijven. Laaggeletterdheid door alle etniciteiten, seksen en leeftijdscategoriën heen. Hoog drank- en drugsgebruik onder jongeren en jongvolwassenen. Een Duitse professor die ons als speciaal onderzoeksgebied heeft aangenomen door de exhorbitantie van wat hier bij ons gebeurt wat betreft drank, drugs en jongeren. De officiële overheidsindicatoren die allemaal stuk voor stuk wijzen op dat er iets in Enkhuizen structureel fout zit. Het toont de noodzaak aan om eens een héél stevig wetenschappelijk onderzoek los te laten op waarom dit hier gebeurt en aan de hand is, en niet elders. Maar onze gemeenteraad wil dat in meerderheid niet. Ik heb hier reeds tweemaal een motie over ingediend. Maar de één vindt het te duur, de ander ziet de noodzaak van zoiets niet. Er wordt dan gewezen op maatregelen die met informatie en repressie het drank- en drugsgebruik tegen moeten gaan. Maar het drugsgebruik blijft stijgen… Er was zelfs een wethouder in een vorig college die ontkende dat drugsgebruik en zelfmoorden onder jongeren in deze subregio verband met elkaar hielden, ondanks dat er een film als “Het verdriet van West-Friesland” over is gemaakt…! Het probleem wordt vaak weggelachen. Men zegt dan: “Welnee, niets aan de hand. Wij dronken vroeger ook een biertje!” Maar de cijfers liegen niet en de monden duidelijk wel. Er is wél iets aan de hand, daar de ogen voor sluiten is kortzichtig en grenst aan kindermishandeling. Het kost ook veel geld op de lange termijn. Niet alleen sociaal gezien, maar ook economisch. Bedrijven die hoogwaardige arbeid vragen zullen zich minder snel in deze regio komen vestigen als ze zien wat de potentie aan arbeidskwaliteit hier is. Met als gevolg dat de jongeren die hier wél goed opgeleid zijn, ook vertrekken naar elders. Die vertrekken niet door gebrek aan huisvesting, maar door gebrek aan goedbetalende banen van niveau. Het haalt de regio omlaag: minder hoogwaardige arbeid betekent minder uitgaven in de lokale economie doordat de inkomens gemiddeld laag zijn. Dat klopt dus ook: in Enkhuizen ligt het gemiddelde inkomen onder het Nederlandse niveau. Enjkhuizers, we moeten écht een keer wakker worden en gaan nadenken over wat we hier eigenlijk voor een soort stad willen gaan neerzetten. Het lijkt alsof we stijgen, maar we dalen. Langzaam, heel langzaam, maar gestadig. We hebben enorm geluk dat de zaadbedrijven hier zitten, anders zouden we gewoon weer het armoedige, verpauperde Zuiderzeestadje van weleer zijn geweest.

Vragen inzake schikking met de ...

Het Enkhuizer Alternatief Het Enkhuizer Alternatief Enkhuizen 09-05-2018 15:58

Vragen inzake schikking met de architect inzake De Drom Het Enkhuizer Alternatief (HEA) heeft afgelopen zondag 6 mei schriftelijke vragen ingediend bij het college van B&W inzake de schikking van gemeente en architect. De vragen gaan erover dat die schikking geheim dient te blijven. HEA vindt dat een bevreemdende zaak. De leus van De Drom is "De Drom is van ons allemaal". Dat betekent dat wij allemaal mogen weten wat zo'n schikking inhoudt, tenslotte betalen wij die Drom ook allemaal. De vragen over deze raadsbrief https://enkhuizen.raadsinformatie.nl/document/6434754/1/20180417%20-%20Schikking%20met%20architect%20Drommedaris%20-%20raadsBRIEF staan hier onder: Geacht college, In uw raadsbrief d.d. 17 april 2018 over de getroffen schikking inzake het geschil van de gemeente met de bij de Drom betrokken architect, meldt u dat deze schikking geheim dient te blijven. Dat is niet erg vertrouwenswekkend in een zaak waarin eerder al veel controverse is ontstaan over veel uitgaven waarvan al geen documentatie bestond die door de raad gecontroleerd kon worden. Omdat het hier specifiek genoemde geschil met de architect over 80.000 euro ging, voor een kleine gemeente als Enkhuizen een behoorlijk groot bedrag, de volgende vragen: 1. Waarom is de getroffen schikking niet openbaar? Het gaat om gemeenschapsgeld dat uit naam van de gemeenschap wordt uitgegeven, maar waar de gemeenschap niet over geïnformeerd wordt. Dit is in de visie van HEA bevreemdend. 2. Krijgt de raad zelf wel informatie over het hoe, waarom en hoeveel van de schikking? Zo ja, wanneer? Zo nee, waarom niet? De raad heeft budgetrecht, dat is een basisrecht van de raad. Met vriendelijke groet, Hans Langbroek, fractievoorzitter Het Enkhuizer Alternatief

Tattoo van Enkhuizer grond, pesten ...

Het Enkhuizer Alternatief Het Enkhuizer Alternatief Enkhuizen 28-04-2018 17:12

Tattoo van Enkhuizer grond, pesten op school en bikers. Af en toe op punten in mijn levenslijn laat ik een nieuwe tattoo bijzetten op mijn lichaam. Ooit, in een heel ver verleden, ben ik daarmee begonnen. Zoals mensen met tattoo’s weten: als je er één hebt, kriebelt het op zekere dag om er nog één bij te zetten. Sommigen weerstaan dat gevoel, ik soms dus niet. In de weken voor de lokale verkiezingen had ik me voorgenomen na de verkiezingen een nieuwe tattoo te laten zetten. Dat is dus een paar weken geleden gebeurd. De meeste van mijn tattoo’s zijn in Amsterdam gezet. Behalve de allereerste, die is ooit in Wervershoof gezet. Amsterdam heeft wat betreft tattooshops een naam, er zitten daar verschillende bekende shops. Maar begin dit jaar ben ik langs onze eigen lokale tattooshop in de Vijzelstraat gelopen en in het voorbijgaan werd mijn nieuwsgierigheid gewekt over wat hier mogelijk zou zijn. Wat je wilt weten, zul je moeten onderzoeken. Dus ik ben op internet gaan kijken wat de prestaties van de tattooshop in Enkhuizen waren. Eerder was ik al eens binnen wezen kijken om een indruk te krijgen van degene die de tattoo’s zet. Dat bleek Saskia te zijn. Haar kende ik uit de tijd dat zij in haar vaders winkel aan het einde van de straat waar ik woon Aziatische spullen verkocht. Zelf kocht ik daar destijds met enige regelmaat artikelen. Binnen vroeg ik Saskia naar de mogelijkheden wat betreft het neerzetten van een tattoo die ik ooit nog eens wil laten zetten. Zo maakte ik contact en kreeg een indruk van hoe ze tegen haar vak aankeek. Een aantal weken geleden besloot ik na enig nadenken haar een kans te geven en maakte een afspraak. Dus op zeker moment ben ik op de afgesproken tijd op de stoel gaan ligzitten en ging ze aan de gang. Terwijl ik daar lagzat kwamen er allerlei mensen langs om een praatje te maken. Een aantal daarvan kende ik van vroeger door werk, buren, uitgaan of wat dan ook. Dat was leuk, het was dorps gezellig. Saskia vertelde me een verhaal over de bikersclub waar ze bij zit, die strijdt als stichting tegen pesten op scholen. Deze bikersclub gaat op aanvraag langs bij scholen om voor klassen waarin een pestprobleem heerst, over pesten te gaan praten. Voor klassen met kinderen of jongeren maakt zo’n groep stoer uitziende getatoeëerde dames en heren die op grote motoren bij zo’n school komen, grote indruk. Als uiteindelijk blijkt dat ook een aantal van de stoere kerels en dames die voor de klas staan in het verleden slachtoffer van pesten op school is geweest, komen ook pesters en gepesten in die schoolklassen vaak nader tot elkaar. De manier waarop Saskia me dit verhaal vertelde over de wijze van aanpak, de resultaten, emoties die vrijkomen bij kinderen en leraren, emoties die evengoed ook vrijkomen bij de bikers met zo’n sessie voor een schoolklas, maakte best wel indruk op me. Ik ging met een heel positief gevoel over zo’n club die dit soort dingen doet de deur uit toen de tattoo gezet was. Ik raad scholen die klassen hebben met een pestersprobleem, aan om contact op te nemen met de bikersclub. Hun website is: www.bikers4all.nl en via hun emailadres info@bikers4all.nl zijn ze te benaderen. Ook via 06 121 639 13 zijn ze te benaderen, alsook via hun postadres Haaksbergse Weg 72, 7161 BM Neede. En de tattoo? Die is bij www.tattoostudio-enkhuizen.nl exact zo geworden als ik hem hebben wilde! Hans Langbroek

De Grote Stilte over Enkhuizer ...

Het Enkhuizer Alternatief Het Enkhuizer Alternatief Enkhuizen 18-04-2018 18:03

De Grote Stilte over Enkhuizer coalities en opposities Na één gesprek met informateur Raymond Keur dat HEA dinsdagavond 10 april gehad heeft, heerst er vanuit de partij die een coalitie of raadsbreed akkoord moet gaan creëren een oorverdovende stilte. In ieder geval richting Het Enkhuizer Alternatief. De ervaring van de afgelopen 20 jaar heeft geleerd dat oorverdovende stiltes doorgaans inhouden dat je als partij niet meer gezien wordt als mogelijke partner om eventueel een coalitie of samenwerkingsverband aan te gaan. Dit is altijd wél zo gegaan en nooit niét zo gegaan. HEA zal zich vanuit deze ervaringen die we in het verleden hebben opgedaan, nu dan ook beginnen op te maken om een rol in de oppositie te gaan bezetten. Dit zullen wij op een andere manier gaan doen dan de afgelopen jaren. De afgelopen jaren was de insteek van HEA om constructief, meewerkend en meedenkend oppositie te voeren. Het resultaat daarvan was uiteindelijk dat we bijvoorbeeld twee jaar lang door SP-wethouder Olierook besodemieterd zijn inzake het lokaal Enkhuizer loket voor Enkhuizer cliënten van WerkSaam. Ook wat betreft de Drom hebben zich zaken afgespeeld die absoluut niet door HEA’s beugel kunnen, met dezelfde wethouder. Onze oppositie zal dan ook harder worden. We zullen niet meer “afgaan op de blauwe ogen” van een vriendelijk glimlachende wethouder bij beweringen die gedaan worden en harder op die wethouders ingaan. Jezelf als raadsfractie mogelijk laten belazeren is niet de afspraak met de kiezers die op je partij gestemd hebben. HEA zal zoals altijd blijven komen met ideeën die in moties en amendementen verwoord worden, maar we zullen nu ook uitgebreid op onze website en facebookpagina’s verwoorden wie tegen gestemd hebben en met welke argumenten dat gebeurde. We zullen daarbij ook vertellen welke partijen daarmee kiezersbedrog plegen, zoals afgelopen jaren bleek dat partijen deden. Het Enkhuizer Alternatief zal de constructieve partij blijven die we altijd al waren. Maar we zullen niet meer zo zachtaardig en meelevend zijn voor bestuurders die de boel gewoonweg niet goed aanpakken of de raad trachten aan de kant te zetten. Kortom, we worden politiek volwassen en gaan steviger op die politiek in dan dat we afgelopen jaren gedaan hebben. Onze visies, idealen en verkiezingsprogramma zullen daarbij ons uitgangspunt zijn, zoals we dit altijd gedaan hebben en zoals we dit zullen blijven doen. Dit hebben we altijd als één van de duidelijksten gedaan van de raadsfracties, dat durf ik hier gewoon te beweren. Hans Langbroek

Raadsbreed akkoord vs systeem ...

Het Enkhuizer Alternatief Het Enkhuizer Alternatief Enkhuizen 25-03-2018 15:17

Raadsbreed akkoord vs systeem coalitie-oppositie Enkhuizen Het Enkhuizer Alternatief (HEA) apprecieert voor Enkhuizen meer een raadsbreed akkoord dan een coalitie. Het systeem van coalitie-oppositie is ons in de afgelopen raadsperiode voor het eerst niet goed bevallen. Het heeft door de aard van een aantal politieke partijen en hun omgang met de zetelverdeling in de raad, geleid tot een grote afbreuk aan het democratisch debat in de raad. Er waren op een gegeven moment zelfs partijen in de oppositie die openlijk meldden geen initiatieven tot voorstellen meer te zullen nemen. Deze werden door de coalitie zoals die bestond, toch structureel afgewezen. Met dat laatste ben ik het eens, HEA heeft dit verschijnsel zelf ook geconstateerd. Niet eerder hebben wij het soort politiek dat puur op de macht van het getal is gericht is en niet op het democratische debat, meegemaakt. Dat terwijl ik persoonlijk al vanaf 2002 in de raad zit en zelfs ook nog van 1998 tot en met 2002 in de raadscommissies. In die 20 jaar politieke ervaring heb ik dit niet eerder in deze mate zien gebeuren. Maar het is dus wel gebeurd. HEA wil de democratie levend houden en het dualistische systeem eer aan blijven doen. Daarom zijn wij van mening dat in de raad van Enkhuizen zoals die nu is, beter een raadsbreed akkoord afgesloten kan worden dan dat een systeem van coalitie vs oppositie gehanteerd gaat worden. Met een raadsbreed akkoord reikt de raad het college een aantal opdrachten en visies aan, waarmee het de komende jaren aan de slag moet gaan. Voor elk raadsvoorstel dat het college maakt vanuit dat raadsbrede akkoord, zal het een raadsmeerderheid dienen te vinden. Dat betekent dat het uiteindelijke resultaat van meerderheidsbesluiten in de raad beter gedragen zal zijn doordat onderwerpen in de breedte uitgediscussieerd zijn in plaats van opgelegd door een coalitie die met één stem meerderheid structureel alle andere visies van tafel veegt. Het systeem van coalitie-oppositie zoals dat in de afgelopen raadsperiode drie jaar van de vier jaar is uitgevoerd, heeft in de raad tot slechte verhoudingen geleid. Dit kwam o.a. door een vanuit oppositiepartijen ervaren vorm van “niet-gun” factor, die meespeelde vanuit een getalsmatige manier van opleggen in plaats van democratische debatvoering. Slechte onderlinge verhoudingen zijn niet in het belang van het maken van goed gedragen beleid voor de stad Enkhuizen. HEA is van mening dat dit door beleidsvoering vanuit een raadsbreed akkoord voorkomen zal worden. Buiten natuurlijk de pijn die sommige mensen zullen blijven voelen doordat ze ontzettend lange tenen hebben. Dat is nu eenmaal niet te voorkomen, ook raadsleden zijn mensen. Wat voor HEA ook prioriteit heeft, is politieke integriteit van bestuurders. Daarmee bedoel ik dat wethouders de raad eerlijk dienen te informeren over wat ze wel én wat ze niet gedaan en uitgevoerd hebben. Op basis van die gegevens neemt de raad namelijk besluiten die over het belang van de burgers van Enkhuizen gaan. Voor HEA zijn wethouders die deze vorm van integriteit verzaken of ooit verzaakt hebben, niet (meer) acceptabel. Wij gaan slechts akkoord met het tot wethouder installeren van personen die naast een goede kundigheid, óók van onbesproken politiek integriteitsgedrag zijn. Dit is het eerlijkst naar de burgers van Enkhuizen toe. De mensen hebben recht op eerlijke informatie. Door HEA worden de zittende twee wethouders zeer kundig bevonden. Ook aan hun politieke integriteit mankeert wat ons betreft tot dusverre niets. Mocht er een derde wethouder benoemd moeten gaan worden, dan zal die door HEA volledig beoordeeld worden naar de norm van kundigheid en politieke integriteit zoals wij die hanteren. Als zo’n persoon daaraan niet voldoet, dan volgt op duidelijke wijze onverbiddelijke afwijzing. Eerlijkheidshalve dient gezegd te worden dat het team van twee huidige wethouders wat HEA betreft niet aangevuld zou behoeven te worden tot drie wethouders. De twee huidige wethouders produceren gezamenlijk een uitstekend beleid op basis van wat tot op heden een neergezet beleidsarm document van de oude coalitie was. Een derde wethouder zou waarschijnlijk puur en alleen maar aangesteld gaan worden omdat anders een partij niet zou willen meewerken aan een raadsbreed akkoord of nieuwe coalitie. Die egotripperij van zo’n partij zou dan bekostigd moeten gaan worden van belastinggeld dat de burgers van Enkhuizen hebben opgebracht. Dat heet, om het even in mijn eigen plebse taal weer te geven, “diefstal en jokkebrokkerij”! Zeker ook omdat dit neergezet zou gaan worden als “noodzakelijk om het steeds uitgebreidere takenpakket van de gemeente te kunnen uitvoeren” of iets soortgelijks. Hans Langbroek, fractievoorzitter Het Enkhuizer Alternatief (HEA)

Vragen inzake ...

Het Enkhuizer Alternatief Het Enkhuizer Alternatief Enkhuizen 18-03-2018 18:48

Vragen inzake privacywetgeving Onderstaande vragen inzake privacy heeft Het Enkhuizer Alternatief aan het college van B&W gesteld. Het gaat over zeer vergaande wetgeving die privacy voor burgers moet garanderen. Het is wetgeving die ook voor bedrijven geldt, maar de vraag gaat erover of het ambtenarenapparaat van de SED-gemeenten de zaak reeds op orde heeft. Geacht college, Per 25 mei 2018 wordt de AVG ingevoerd, de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Dat houdt bijvoorbeeld in dat de persoonsgegevens die u verwerkt niet onnodig lang bewaard mogen worden, maar ook: • Het recht op dataportabiliteit. Het recht om persoonsgegevens over te dragen (NIEUW). • Het recht op vergetelheid. Het recht om ‘vergeten’ te worden (NIEUW). • Recht op inzage. Dat is het recht van mensen om de persoonsgegevens die u van hen verwerkt in te zien. • Recht op rectificatie en aanvulling. Het recht om de persoonsgegevens die u verwerkt te wijzigen. • Het recht op beperking van de verwerking: Het recht om minder gegevens te laten verwerken. • Het recht met betrekking tot geautomatiseerde besluitvorming en profilering. Oftewel: het recht op een menselijke blik bij besluiten. • Het recht om bezwaar te maken tegen de gegevensverwerking. Ten slotte hebben mensen recht op duidelijke informatie over wat u met hun persoonsgegevens doet. Onder de AVG moet u aan een aantal specifieke eisen voldoen. Het is zelfs zo dat partijen waarvan u als college gegevens verwerkt, inzage mogen hebben in de documenten waarmee u kunt laten zien dat hun gegevens rechtmatig verwerkt en gebruikt worden. Oftewel: u kunt door iedereen van wie u gegevens bezit verwerft of verwerkt, geaudit worden. Dat recht hebben die partijen, waaronder dus ook burgers vallen. Voor burgers die weten hoe een audit werkt, is het aan te bevelen een audit aan te vragen. Gemeentelijke organisaties hebben de afgelopen jaren met regelmaat laten zien niet altijd in staat te zijn zorgvuldig genoeg om te gaan met persoonsgegevens. Soms werd er zelfs zeer onzorgvuldig met genoemde gegevens omgegaan. Organisaties kunnen bij niet naleven van de AVG vanaf 25 mei 2018 boetes opgelegd worden van 20 miljoen euro of 4% van de jaaromzet. De minister heeft reeds laten weten dat de AVG strikt gehandhaafd zal worden. Bedrijven, overheden en andere organisaties hebben 2 jaar de tijd gehad zich voor te bereiden op de wetgeving. De vraag is: 1 – Zal het SED-ambtenarenapparaat de AVG per 25-5-2018 volledig in werking hebben? Zo ja, bent u dan bereid dit door partijen (ook burgers van de SED-gemeentes) te laten auditten? Zo nee, waarom is de AVG nog niet in orde? Deze vraag wordt gesteld vanuit de gedachte dat de integratie van 3 ambtenarenapparaten tot 1 apparaat voor 3 gemeentes niet geheel is gegaan volgens wat de bedoeling was. Er wordt nu 13,5 miljoen extra geïnvesteerd om de zaak goed op de rails te gaan zetten. HEA kan zich voorstellen dat het effectief ontwikkelen van de AVG er tussendoor is geglipt. Maar gezien de uitspraken van de minister over handhaving en de mogelijke gevolgen van de zaak nog niet in orde hebben, kan dit dus grote gevolgen hebben voor de SED. Hans Langbroek, fractievoorzitter Het Enkhuizer Alternatief

Parkeren en leefbaarheid in ...

Het Enkhuizer Alternatief Het Enkhuizer Alternatief Enkhuizen 18-03-2018 16:56

Parkeren en leefbaarheid in Enkhuizen Het Enkhuizer Alternatief (HEA) is van mening dat Enkhuizen mee dient te gaan met de eisen van de tijd. Dat geldt niet alleen wat betreft het creëren van werkgelegenheid en het noodzakelijke omzetten van onze stad in het gebruiken van nieuwe energievormen, maar ook voor parkeren. In een regio als West-Friesland, waar nauwelijks effectief openbaar vervoer aanwezig is en waar bijvoorbeeld een huisartsenpost voor velen alleen per auto te bereiken is op afstanden van 20 km of meer, hebben veel mensen noodgedwongen een auto. Auto’s dienen geparkeerd te kunnen worden. Daarom is HEA van mening dat waar woningen of woonvormen gebouwd worden, de gemeente moet zorgen voor voldoende parkeergelegenheid voor de auto’s van bewoners. Op dit moment gebeurt dat niet. Daarom heeft HEA bijvoorbeeld deze vragen gesteld: https://enkhuizen.raadsinformatie.nl/document/6105816/1/20180115%20-%20Schriftelijke%20vragen%20LANGBROEK%20inzake%20PARKEREN%20BINNENSTAD%20-%20Schriftelijke%20VRAGEN Ze gaan over parkeren in een dichtbebouwd deel van de binnenstad waar veel appartementen bijgebouwd gaan worden, maar waar de gemeente 0 parkeerplaatsen realiseert. Dat kan en mag in onze ogen niet. Ook in Plan Noord gaan dit soort dingen gebeuren. In die wijk is reeds een parkeerprobleem. Hulpdiensten hebben al eens aangekaart dat ze mogelijk tegen bereikbaarheidsproblemen aan zouden kunnen gaan lopen door de parkeerproblematiek in deze wijk. Nu gaat Welwonen eerdaags huizen slopen in Plan Noord. Per 30 huizen wil men 30-5=25 parkeerplaatsen gaan realiseren. Dat is een parkeernorm van 0,84. Dat kan dus niet. In deze tijd kan zoiets niet meer. Zoals men in de binnenstad tegenwoordig bij bouwplannen een veel te kleine parkeernorm hanteert van 1,0 parkeerplaats per wooneenheid en nu zelfs in de buurt van Noorderhavendijk, Breedstraat, Peperstraat, Verlaat etc. helemáál geen extra parkeerplaatsen realiseert bij wel bouwen van wooneenheden, gaat men dus in Plan Noord al over tot een parkeernorm van 0,84. Wat men feitelijk doet is in Enkhuizen stukje bij beetje vormen van overbevolking creëeren. Wel woningen bouwen, zonder daar de benodigde voorzieningen bij te realiseren, is overbevolking creëren. Het is makkelijk geld bijeenharken door OZB-aanslagen voor wooneenheden in de toekomst over de ruggen van bewoners. Wij zullen hiertegen blijven ageren. Als het voor ons mogelijk is, zullen we hier zelfs iets aan gaan doen. Leefbaarheid in een stad is prioriteit nummer 1. Voor Het Enkhuizer Alternatief is Enkhuizen primair een woonstad! Alles daar omheen als infrastructuur, scholen, werkgelegenheid, mooie gebouwen, zorg, onderwijs, groen, economie etc, is bedoeld om die woonfunctie van Enkhuizen zo compleet en comfortabel mogelijk te maken. Dat uitgangspunt moeten we niet loslaten! Enkhuizen moet leefbaar blijven! Hans Langbroek

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.