Nieuws van politieke partijen over B.A.S. inzichtelijk

25 documenten

BAS: Kanaaloevers bebouwen: top of flop?

B.A.S. B.A.S. Alkmaar 23-10-2019 12:26

Kortgeleden presenteerde het Alkmaarse college trots de plannen voor een massale bebouwing van de oevers van het Noordhollands Kanaal.

BAS (Belangen Alkmaarse Samenleving) heeft tegen de plannen gestemd. In dit artikel willen wij graag uitleggen waarom wij tegen zijn.

In de jaren zeventig en tachtig kreeg Alkmaar van het Rijk de opdracht om te fungeren als overloopgemeente voor Amsterdam. Die stad barstte uit zijn voegen en de Amsterdammers moesten een huis met een tuintje krijgen in steden als Alkmaar, Almere, Purmerend, enz. In Alkmaar verrees Alkmaar Noord: een mooie, ruime opgezette en aantrekkelijke uitbreiding van de stad Alkmaar naar het noorden toe.

Nu ontbreekt die opdracht van de rijksoverheid. Alkmaar hoeft niet te bouwen voor een overschot in andere steden. We mogen het wel maar er is geen noodzaak. Toch komt het huidige college met gigantische woningbouwplannen. BAS denkt dat die plannen eerder getuigen van een enorme ambitie van het college dan van een noodzakelijk iets. Tot voor kort waren de prognoses van de provincie heel realistisch: 23.000 woningen erbij voor de hele Kop van Noord-Holland. Nu wil Alkmaar twee derde van dat aantal woningen gaan bouwen in de eigen gemeente en wij vinden dat veel te veel van het goede.

Want het grootste deel van dat aantal woningen moet langs het kanaal komen in de vorm van hoogbouw; dus flats met 10 tot 15 etages. Als je de plannen bekijkt dan zie je dat grote delen van het kanaal worden volgebouwd, van de top van Oud-Overdie tot de Koedijker vlotbrug.

Alkmaar is nu een prachtige open stad met veel lucht, licht en ruimte en het kanaal biedt ook nog eens mooi openwater. Als de plannen doorgaan, zal die open ruimte en al dat licht en lucht verdwijnen en zullen de oevers redelijk worden dichtgemetseld. Nu al zie je daarvan de eerste contouren. Langzaam maar zeker ontstaat er tussen het historische centrum en Overstad een muur: van de creatie van Bonnema, het stadskantoor, naar de Noorder Arcade, Docklands en de Friese Poort. Er zijn vanuit het centrum weinig tot geen zichtlijnen meer naar Overstad en dat ervaren wij als een verlies. Als nu een groot deel van de Kanaaloevers wordt volgebouwd, dan loop je het risico dat het kanaal als scheiding gaat functioneren in plaats van verbinding en dat vindt BAS een onwenselijke ontwikkeling in Alkmaar.

Bovendien krijg je een enorme verstening van de kanaaloevers en dat ook dat zien we liever anders.

Het huidige college zet in op 15.000 woningen erbij deels omdat men als overloop van Amsterdam wil functioneren. Wij zien daarvan de noodzaak niet. Waarom moet Alkmaar verder verstenen met flats van 10 tot 15 hoog aan de Kanaaloevers terwijl Amsterdam heeft aangegeven zelf in zijn woningbehoefte te kunnen voorzien. Natuurlijk moeten wij hier in Alkmaar gaan bouwen maar we hoeven dat niet te doen voor de Metropool Regio Amsterdam.

BAS heeft andere prioriteiten. Wij zien veel meer waarde in het creëren van werk, dus van arbeidsplaatsen voor de Alkmaarse bevolking. Als er meer werkgevers onze kant opkomen dan sla je twee vliegen in 1 klap. De file richting de Randstad en terug wordt minder en de milieuvervuiling zal sterk afnemen. Dus wat ons betreft moet er veel meer worden ingezet op werk. BAS zegt dus niet bouwen, bouwen, bouwen maar wel werk, werk en nog eens werk.

Voor BAS is bereikbaarheid sowieso een belangrijk punt. Twee zaken zijn hierbij belangrijk. Kun je in de stad nog een beetje uit de voeten met je auto en kan je nog op een fatsoenlijke manier richting de Randstand. Binnenstedelijk zijn de problemen bekend: Geestersingel, Kenemersingel, Vondelstraat en Bierkade zijn beruchte plekken geworden en staan vaak op slot. Als de plannen van het huidige college worden uitgevoerd dan zal de druk op de binnenstedelijke infrastructuur navenant toenemen en ook dat is een ongewenste ontwikkeling. Want er zijn bijna geen maatregelen meer te bedenken om de doorstroming in Alkmaar te verbeteren zonder dat daar veel Alkmaarders last van gaan krijgen. Dus als de plannen doorgaan en er 10 tot 15.000 woningen bijkomen (praktisch betekent dat minstens 20.000 auto’s erbij) dan zal de Alkmaarse binnenstad voor het autoverkeer een wanhoop worden en dat wil BAS absoluut voorkomen. Doorstroming is cruciaal voor de automobilist en het milieu.

Maar de bereikbaarheid van Alkmaar komt ook verder onder druk te staan omdat de oostelijke en westelijke ring zullen dichtslibben. Want ook de andere gemeenten in de Kop van Noord-Holland hebben ambitieuze bouwplannen. Ook daar worden steeds meer woningen gebouwd en een groot deel van dat toekomstige verkeer komt samen op de oostelijke en westelijke ringweg van Alkmaar. En nu komt de aap uit de mouw want in de plannen van het college wordt wel gesproken over de bereikbaarheid, maar die woorden gaan niet gepaard met harde euro’s. Consequentie: er niet genoeg geld voor de verkeersinfrastructuur waardoor Alkmaar voor de automobilist een puinhoop wordt.

Sterker er was de laatste jaren 60 miljoen voor de westelijke randweg bestemd maar die is voor een groot deel opgegaan aan andere projecten.

En dan toch nog maar even de A9 noemen want dat is natuurlijk helemaal de achilleshiel van het geheel. Hier komt

namelijk al het verkeer samen en ook voor de deze weg is geen euro gepland. Er zijn geen concrete ideeën om de capaciteit van deze snelweg te vergroten en er is al helemaal geen geld voor. Met andere woorden neem in de komende winters maar een dekentje mee in de auto want dat wordt weer gezellig aanschuiven in de bijna dagelijkse file. En er is geen enkel vooruitzicht op een snelle verbetering.

Het openbaar vervoer dan? Kortgeleden heeft de NS besloten om het spoorboekloos rijden weer verder naar achteren te verschuiven. De problemen blijken groter dan gedacht. De Kennemerlijn is al uitgekleed en de Zaanlijn kent nog heel veel problemen dus of het OV nu een alternatief biedt? BAS heeft daar een hard hoofd in.

En dan komt er nog een heel belangrijk punt met betrekking tot de nieuwbouwplannen en dat is de huidige samenstelling van het Alkmaarse college. Zoals veel mensen weten bestaat het college uit zeer uiteenlopende partijen, van behoorlijk links tot fors rechts. Allemaal fatsoenlijke partijen, daar niet van, maar ze hebben zeer uitlopende belangen en dat zie je 1 op 1 terug in hun wensen bij de huidige nieuwbouwplannen.

De ene partij zegt, er moet parkeerruimte komen voor minstens 20.000 auto’s, terwijl de andere partij zegt, de binnenstad moet autoluw worden en de Alkmaarders moeten veel meer gaan fietsen. Dat is in tegenspraal met elkaar. Dan is er ook nog een partij die zegt, minstens 30% van de nieuwbouw moet worden uitgevoerd in de categorie sociaal. Dat klinkt aardig maar is absoluut niet te realiseren. De prijzen van nieuwbouwwoningen rijzen de pan uit en liggen nu al 30% hoger dan in vorige jaren. Dan is de wens van 30% sociaal natuurlijk nooit te realiseren want eenvoudigweg onbetaalbaar.

Met deze voorbeelden willen wij aangeven dat de wensen van de verschillende politieke partijen extreem ver uit elkaar liggen.

Alleen daarom al zullen de plannen plannen blijven en nooit op die manier gerealiseerd kunnen worden.

En dan is er nog die vermaledijde hoogbouw. Heel veel mensen geven aan dat een huis met een tuintje hun grote voorkeur heeft. Dat is niet nieuw dat is al heel lang zo en iedereen weet dat. Toch wordt in de nieuwe plannen om wat voor reden dan ook bijna alleen maar uitgegaan van hoogbouw. BAS vindt dat te beperkt. Wij willen dat er ook stevig wordt ingezet op laagbouw.

Wie kritiek levert, moet ook met alternatieven komen. BAS doet dat dan ook.

Schrap eerst en meteen die 7.500 woningen die als overloop voor Amsterdam moeten dienen. De noodzaak daarvan is niet bewezen. Amsterdam kan voor zichzelf zorgen en heeft ons niet nodig.

Ga vervolgens eens goed inventariseren wat nu de daadwerkelijke behoefte is van Alkmaar en de regio. In aantallen nieuwe woningen en in voorkeuren (hoog- of laagbouw, seniorenwoningen, jongerenwoningen, enz.). BAS denkt dat een mix tussen hoog- en laagbouw gewenst en realistisch is. Ook denken wij dat met ongeveer 5.000 nieuwbouwwoningen de komende jaren een groot deel van de bestaande regionale woningnood geledigd kan worden.

Bouw de kanaaloevers niet vol. Wij vinden dat ten koste gaan van de openheid en schoonheid van Alkmaar.

Zorg eerst voor een betere bereikbaarheid. Investeer eerst in wegen en OV en ga dan bouwen. Met andere woorden: span het paard niet opnieuw achter de wagen.

Kijk goed wat je wil met de bereikbaarheid van het centrum. Er gaan bijvoorbeeld steeds meer stemmen op om ook de Laat grotendeels autovrij te maken.

En concentreer je op de doorstroming van de binnen- en buitenstedelijke ringen.

Met vriendelijke groet, Willem Peters, fractievoorzitter BAS.

Art. 42-vragen BAS inzake overlast Johan Cruijff Court in de Daalmeer

B.A.S. B.A.S. Alkmaar 06-08-2019 08:37

Geachte college,

BAS heeft naar aanleiding van de overlast die voortkomt uit het gebruik van het Johan Cruijff Court in de Daalmeer in de zomermaanden enkele artikel 42-vragen voor het college.

1. Bent u op de hoogte van de problemen die er zijn bij dit speelterrein (afvalproblematiek, overlast, vernielingen, e.d.)?

2. Zijn er vanuit de buurt meldingen gedaan bij de wijkagent en of de gemeente over overlast? Zo ja, hoeveel meldingen zijn dat en wat is de inhoud van de klachten?

3. Is het mogelijk om de overlast aan te pakken door het vaker laten surveilleren van de wijkagent/politie?

4. Kan de wijkregisseur een rol spelen in de aanpak van deze problematiek in de Daalmeer? En welke rol zou dat dan moeten zijn?

5. Is het zinvol om meer vuilnisbakken te plaatsen bij intensief gebruik van het speelplein? Of acht u dat niet nodig? Op het Bolwerk werkt dat namelijk fantastisch.

6. Heeft u eventueel andere ideeën om de situatie op het Johan Cruijff Court te verbeteren zodat de overlast voor de buurt tot het minimum wordt beperkt en het speelplein schoon en veilig blijft?

Vriendelijk groet, Willem Peters, fractievoorzitter BAS (Belangen Alkmaarse Samenleving).

De Langestraat, het ‘gebroken’ visitekaartje van Alkmaar

B.A.S. B.A.S. Alkmaar 19-06-2019 10:03

Enkele jaren geleden is de Langestraat prachtig opgeknapt. Over de hele lengte van de straat werden mooie, donkere  tegels gelegd en er kwamen her en der doorzichtige tegels met daaronder informatieve Alkmaarse afbeeldingen. En uiteindelijk werden de afvalbakken bekleed met schitterende, historische afbeeldingen van de stad. Iedereen was dik tevreden met de zeer geslaagde make-over van de Langestraat.

Willem Peters (BAS): “Helaas, het heeft niet lang mogen duren. De dagelijkse bevoorrading van de vele winkels door zwaar vrachtverkeer eist zijn tol. De nieuwe straattegels zijn niet bestand tegen het gewicht en blijken gemakkelijk te breken en af te schilferen.”

In de commissie Ruimte heeft BAS de aftakeling van de Langestraat onder de aandacht gebracht. Want deze straat is toch het visitekaartje van Alkmaar. Wij wilden van de wethouder weten of hij op de  hoogte was van de situatie en wat voor oplossingen er zijn.

Het college blijkt op de hoogte van de problemen en wil de gebroken tegels gaan vervangen.

Peters: “Dat is natuurlijk hartstikke mooi maar BAS denkt dat dat bij lange na niet voldoende zal zijn. Wij denken dat er voor een verkeerde soort stenen is gekozen en dat alleen vervanging van de gebroken exemplaren onvoldoende zal zijn.”

Daarom heeft BAS schriftelijke vragen aan de wethouder gesteld. Daarin geeft BAS ook de suggestie mee aan de wethouder dat een groen accent, in welke vorm dan ook, niet zou misstaan. In ieder geval hopen we op een snelle oplossing, zodat we straks met z’n allen weer optimaal kunnen genieten van deze prachtige Alkmaarse winkelstraat.

Zonder straf wapens inleveren

B.A.S. B.A.S. Alkmaar 19-06-2019 09:58

De gemeente Alkmaar gaat een actie organiseren waarbij zonder straf illegale wapens ingeleverd kunnen worden. Willem Peters, raadslid BAS, heeft een motie ingediend waarin dit gevraagd wordt. En de hele gemeenteraad steunde de motie. De gemeente gaat nu in overleg met de politie over hoe zo een actie georganiseerd moet worden. Slag-, stoot- en steekwapens kunnen anoniem worden ingeleverd op het bureau. Vuurwapens worden opgehaald maar worden natuurlijk wel gecontroleerd of er geen criminele activiteiten mee zijn begaan. BAS wil met deze actie bijdragen aan een veiliger Alkmaar.

Parkeren blijft superbelangrijk

B.A.S. B.A.S. Alkmaar 19-06-2019 09:57

De afgelopen tijd is er veel te doen geweest over parkeren. Veel Alkmaarders zijn ontevreden over het bestaande parkeerbeleid. Kijk alleen maar naar de situatie bij de Trefpuntkerk. Mijn partij BAS wil ook in dit dossier zo goed mogelijk de belangen van de Alkmaarders vertegenwoordigen. Daarom zijn we druk in overleg met allerlei belanghebbenden om te kijken of er ter plekke zo veel mogelijk parkeerruimte gecreëerd kan worden.

Maar ook bij de verbouw van het ziekenhuis zijn problemen te verwachten. Er zal veel parkeerdruk op de omliggende wijken komen. Ook hier houdt BAS een stevige vinger aan de pols.

Oh ja, en laat ik door alle drukte nou niet vergeten om mijn seizoenkaart bij AZ te verlengen, want ook dat is belangrijk.

De Vroonermeer

B.A.S. B.A.S. Alkmaar 19-06-2019 09:54

In het hart van de Vroonermeer ligt een driehoek en die is onbebouwd. Binnenkort komt op de driehoek een aantal staanplaatsen voor woonwagens maar een gedeelte blijft nog steeds leeg. BAS vindt dat de politiek voor de invulling van de gebied over twee jaar een peiling moet houden onder de bevolking van de hele Vroonermeer (dus ook Noord, vandaar nog twee jaar) om te kijken want de inwoners van dit tiende stadsdeel van Alkmaar daar willen. Dus schuif de beslissing nog iets naar achteren en doe in de tussentijd iets tijdelijks in de Vroonermeer.

De faalbrug

B.A.S. B.A.S. Alkmaar 19-06-2019 09:52

BAS is de laatste weken druk bezig geweest met de brug die niet meer dicht kan. Ja, u leest het echt, de Victoriebrug die Overstad moet verbinden met het stationsgebied van Alkmaar, kan letterlijk niet meer dicht. Terwijl hij net gebouwd is. BAS heeft geëist dat de onderste steen boven komt bij de verklaring voor dit debacle want er is gefaald en niet zo zuinig ook. En we moeten maar zien hoeveel geld dit nu weer gaat kosten. Er wordt nu al gesproken over een miljoen euro en dan zijn eventuele tegenvallers nog niet meegeteld. Ik mocht voor BAS opdraven in het programma Kanniewaarzijn. Heel erg leuk om mee te maken maar de aanleiding blijft zuur: een brug die niet meer sluit.

Een nieuwe tegenvaller voor Alkmaar???

B.A.S. B.A.S. Alkmaar 19-06-2019 09:47

De Langestraat in Alkmaar biedt een trieste aanblik. Veel tegels zijn gebroken of beschadigd terwijl de straat nog geen 3 jaar geleden voor 750.000 euro is gerenoveerd. Ook de prachtige serie doorzichtige tegels met historische afbeeldingen van Alkmaar is zwaar beschadigd.

BAS heeft hierover vragen gesteld aan het college. Wij vinden dat de Belangen van de Alkmaarse Samenleving hier niet goed worden gediend. Hoe kan het dat zoveel tegels nu al zijn beschadigd? Wat is hier fout gegaan? Zijn de tegels wel goed getest? BAS wil graag een duidelijke en afdoende verklaring.

De Alkmaarse ambtenaren verdienen een goede werkplek

B.A.S. B.A.S. Alkmaar 19-06-2019 09:35

Het stadskantoor is net voor veel geld gerenoveerd en heeft nu flexibele werkplekken. Daar zit een groot nadeel aan want regelmatig blijken er tekort werkplekken te zijn. Men is dan veel tijd kwijt voordat men aan de slag kan. Maar ook is er sprake van een zekere vervreemding want de oude, gezellige afdeling is opgeheven en iedereen zit nu kris kras door elkaar heen. BAS roept de Alkmaarse directie op om deze problemen het hoofd te bieden want onze ambtenaren hebben recht op een goede en leuke werkplek.

Moet de Langestraat in Alkmaar op de schop?

B.A.S. B.A.S. Alkmaar 31-05-2019 12:40

Het zal menig Alkmaarder en bezoeker aan onze stad al zijn opgevallen. De bestrating van ons visitekaartje ligt er beroerd bij. Zeker als als je bedenkt dat de Langestraat nog maar drie jaar geleden volledig is gerenoveerd. Alle oude bestrating is er toen uitgegaan en vervangen door een nieuwe tegel.

En daar zit nou juist het probleem. Het lijkt erop dat men die tegel niet goed heeft uitgeprobeerd. Want tweeënhalf jaar na ingebruikname biedt de straat een aanblik alsof er een peloton tanks overheen is gereden. Heel veel tegels zijn beschadigd en zelfs gebroken. En ook de doorzichtige tegels met mooie Alkmaarse taferelen zien er niet meer uit.

Dat is wel opmerkelijk want de renovatie van de Langestraat heeft 750.000 euro gekost. Dat bedrag moet over 20 jaar worden afgeschreven maar BAS is bang dat men dat niet gaat redden. De huidige tegel voldoet niet en waarschijnlijk zal de hele straat vervangen moeten worden. Een geweldige zeperd voor de Alkmaarse stadsregering. Die kan, na de ellende met verschillende bruggen en het bijpassen van miljoenen bij het poppodium, opnieuw de portemonnaie trekken. BAS heeft hierover vragen gesteld aan de wethouder. Wij hopen dat hij snel met een oplossing komt zowel wat betreft de bestrating als de financiering van de vervanging.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.