De VVD werkt er hard aan om de regio Achterhoek te laten door-ontwikkelen, zodat we interessant blijven voor wie hier al woont of werkt en we nog interessanter worden voor mensen die dat overwegen. Voldoende werkgelegenheid, een goede bereikbaarheid, een veilige leefomgeving, volop zorg waar nodig, de juiste woning voor iedereen, solide financiën en duurzaamheid gerelateerd aan economische ontwikkelingen, zijn voor de VVD de thema’s van vandaag. Deze thema’s bekijken we vanuit een liberaal perspectief: zelfstandigheid, eigen kracht en creatief ondernemerschap.

De vertrekkende bestuurder van het Graafschapscollege, René van Gils, richt zich in zijn opiniestuk over de toekomst van de regionale samenwerking in de Gelderlander van 7 november tot de gemeenteraadsleden van de Achterhoekse gemeenten. Later  ontvingen alle Achterhoekse gemeenteraadsleden een memo van het Algemeen Bestuur van de Regio Achterhoek. Een reactie is op zijn plaats.

Het bedenken van een nieuwe structuur is één ding, maar waarhet echt om gaat is hoe wij in deze regio de komende decennia ons inkomen gaanverdienen, een prettige woon- en leefomgeving voor jong en oud blijven biedenen gebruik gaan maken van de voordelen die onze ruimte en natuur en de liggingtussen de Randstad en het Ruhrgebied ons bieden.

De belangrijkste vraag is hoe we voldoende werkgelegenheiden inkomen voor onze inwoners kunnen handhaven en liefst ook nog anderen kunnenaantrekken die voor zichzelf een goede toekomst in de Achterhoek zien.

Die banen komen niet alleen uit de “Smart Industry”, maar moeten ook komen uit het MKB, toerisme en recreatie, de logistiek, een moderne en vitale agrarische sector en uit duurzaamheidsprojecten die passen in onze groene omgeving. Ook die sectoren verdienen een stem en inbreng in de regio. We moeten onderkennen dat de Achterhoek delen kent met een groter plattelandskarakter en de positieve aspecten daarvan ook benutten.

De onderwerpen waarvan het beleid beter regionaal kanworden geregeld liggen, al met al, voor de hand: economische ontwikkeling,leefbaarheid en regionale voorzieningen, regionaal arbeidsmarktbeleid,grensoverschrijdende samenwerking, (digitale) bereikbaarheid, duurzaamheid encirculaire economie, regionale omgevingsvisie en natuurlijk het uitdragen enuitbouwen van “De Achterhoek” als sterk merk. Geef  Regio Achterhoek op deze gebieden dan ookecht de doorslaggevende stem, waarbij dan natuurlijk ook de bijbehorendebudgetten en ambtelijke ondersteuning horen.

Als je geen herindeling wilt, zal er een andere vorm van robuuste samenwerking moeten komen. Het is dus verstandig om samen op te trekken. Het plan om een Achterhoekboard op te richten, die de samenwerking daadkrachtig kan aanpakken, is daarom een stap in de goede richting, maar roept met het huidige plan democratische bedenkingen op en zou ambitieuzer mogen zijn. De doorzettingsmacht komt in het plan namelijk uitsluitend te liggen bij de bestuurders van de conglomeraties binnen het onderwijs en de zorg en de grotere bedrijven uit de maakindustrie, aangevuld met niet-gekozen bestuurders. Dat alles zonder enige democratische controle en zonder zeggenschap van wel gekozen volksvertegenwoordigers.

Het “AchterhoeksRadenforum” dat is bedacht, is een wassen neus, kan niets echt beslissen, enkrijgt hooguit dezelfde rol als een Noord-Koreaans klapparlement. Het dagelijksbestuur van de Regio Achterhoek heeft het mis. Het door hun bedachte“Achterhoeks Radenforum” draagt niets bij aan de legitimiteit. Als je het voorstelvan het Algemeen Bestuur goed leest, zal je dat ook vinden.

Er is sprake van democratische uitholling en “verlegd lokaal bestuur”.

Het huidige plan kan beter, door een stap verder te gaan,maar de invloed van inwoners, mkb-bedrijven en democratisch gekozengemeenteraadsleden te vergroten. Dat alternatief zou er als volgt uit kunnenzien:

Achterhoekraad

Elke fractie uit de Achterhoekse gemeenteraden wijst eenvertegenwoordiger aan in de nieuw op te richten Achterhoekraad. Als het in dieraad tot stemming komt, wordt die stem gewogen naargelang het aantal zetels inde gemeenteraad. De Achterhoekraad heeft tot taak om ten aanzien van regionaleaangelegenheden de kaderstellende, volksvertegenwoordigende en controlerenderol uit te oefenen.

De beleidsvoorbereidende en uitvoerende rol wordt ingenomendoor de Achterhoekboard, die door de Achterhoekraad wordt benoemd en aan wie deleden van de Achterhoekboard verantwoording afleggen.

Zo is de democratische legitimatie, ondanks delegatie vanechte bevoegdheden door de gemeenteraden, volop aanwezig. Er is geen sprake vaneen vierde bestuurslaag, maar van “verlengdlokaal bestuur”.

Achterhoekboard

de Achterhoekboard zou moeten worden geleid door een echt onafhankelijke voorzitter, tevens voorzitter van de Achterhoekraad, die ook als inspirator en boegbeeld van de regio naar buiten treedt. Dat de burgemeester van Doetinchem automatisch de voorzitter van de Regio Achterhoek wordt is daarom geen goed idee. Een echt onafhankelijke voorzitter zal in delen van de Achterhoek zeker tot een breder draagvlak leiden.

Daarnaast worden twee algemeen bestuursleden benoemd uithet veld van ondernemers, onderwijs en andere maatschappelijke organisaties, (de andere twee van de drie O’s”) terwijl de laatste twee algemeen bestuursledenuit de Achterhoekraad worden benoemd.

Zo blijft de “triplehelix” van “de drie O’s” behouden.Wat ons betreft zoeken we geen beroepsbestuurders, maar liefst bevlogendeeltijders, die dicht bij de burgers, de maatschappelijke organisaties en hetbedrijfsleven staan.

Thematafels

Beleidsvoorbereiding en met name de ontwikkeling van inspiratie en ideeën kan dan goed aan de met de Achterhoekboard verbonden thematafels plaatsvinden die, al naargelang het onderwerp, een wisselende samenstelling kunnen hebben.  Het gaat om “regionaal polderen“. Daarbij moet plaats zijn voor, bijvoorbeeld, maatschappelijke organisaties,burgerinitiatieven, vakbonden, ondernemersverenigingen, lokale raadsleden en bestuurders.

De angst van de college’s dat de rol van de “PoHo’s” minder wordt is ongegrond. Dit is juist een goed moment om het functioneren van de“PoHo’s” eens te evalueren.

tot slot

De gekozen gemeenteraadsleden hebben de kaderstellende, volksvertegenwoordigende en controlerende rol

Niets doen is geen keuze. Er zal echt iets moeten veranderen. Laten we in dialoog de beste weg daarvoor zoeken

r.delange@oude-ijsselstreek.nl

0647098582