Afgelopen woensdag (4 april jl.) kwamen  ambtenaren van de provincie de plannen voor de Campusroute presenteren aan de Wageningse gemeenschap.

De bestuurders van de provincie vonden het niet de moeite waard om er bij te zijn  en veel kritische vragen werden dan ook afgedaan met argumenten als: ‘’daar gaan wij niet over’’, ‘’dat is een politieke afweging, geen ambtelijke’’, ‘’hier kunnen wij geen uitspraak over doen’’. Er werd zelfs opgemerkt dat ze ´korte lijntjes´ hebben met de WUR.  En de Wageningers maar denken dat het een objectief proces is dat niet met ‘korte lijntjes’ werkt. (Zijn er ook nog andere korte lijntjes die wij niet kennen?)

Op dit moment geld er nog een ruimhartig onderzoeksgebied voor de exacte locatie van de weg ten oosten van Noordwest, maar hoe reëel is deze? Het huidige onderzoeksgebied doorkruist twee grote onderzoeksgebouwen, waarvan het ons niet  reëel lijkt dat deze gesloopt gaan worden voor de bouw van de weg. Maar er was nog een optie, er kon om het dassenbos heen gebouwd worden om zo zowel de bomen  te sparen en extra ruimte tussen de weg en Noordwest te creeëren. Het enige wat hiervoor moet is het ‘’Starthub’’ gebouw tegen de vlakte te helpen, wat de WUR toch al wilde doen.... om er een nieuw onderwijsgebouw neer te zetten.

Hiermee is het onderzoeksgebied eigenlijk  gereduceerd tot een kleine strip van zo’n 50 meter grenzend aan de oostkant van de wijk Noordwest. Leuk bedacht van de provincie om zo mensen het gevoel te geven dat er nog speelruimte is, maar als ze de Wageningse samenleving een weg door de strot willen duwen, laten ze dit dan wel open doen. En als de provincie zo snel een inpassingsplan kan doorvoeren om - voor ca. 15 miljoen euro - een ongewilde rondweg te laten bouwen, dan kan het toch zeker ook wel razendsnel even de bouw van dit nieuwe gebouw tegengaan om zo echt eer te doen aan haar belofte om serieus te gaan kijken binnen het onderzoeksgebied.

De SP Wageningen is nog steeds van mening dat het Rondje Campus opgedrongen is door de provincie op slechte gronden. Ook denkt de SP dat kleine verbeteringen van de huidige infrastructuur – denk aan een fietstunnel bij Dijkgraaf, een westelijke inprikker met parkeerplaatsen – een betere, goedkopere en minder ingrijpende manier zijn om de Wageningse infrastructuur te verbeteren. De WUR zelf lijkt zich hier ook wel in te kunnen vinden, althans zo vertelde de woordvoerder van de CvB van de WUR op Twitter.

- Luuk Croijmans