Nieuws van politieke partijen in Beverwijk inzichtelijk

2 documenten

Ontwerp Actieplan geluid 2018-2023. Bijdrage PvdA in Commissievergadering 12 september 2019 van Klaas Vos + Besluit gemeenteraad d.d. 26 september 2019.

PvdA PvdA Beverwijk 17-09-2019 15:44

De gemeenteraad van Beverwijk heeft op 26 september 2019 unaniem een motie aangenomen over het actieplan geluid 2018-2023.

De naam is gewijzigd in:

Actieplan Geluidshinder Wegverkeer 2019-2023.

Aanvankelijk zou het gewoon Actieplan Geluid gaan heten 2018-2023 . Door de nogal ruim interpreteerbare titel werden inwoners op het verkeerde been gezet. Het actieplan was inhoudelijk alleen op geluid van verkeer gericht en niet op andere geluidshinder, die in Beverwijk is.

De gemeente houdt binnenkort een expertmeeting (op 15 oktober a.s.) met betrekking tot het onderwerp geluid. Daar kunnen de raadsleden precies te weten komen, welk geluid een gemeente wel kan aanpakken en welk geluid niet. Stil asfalt gebruiken tegen bandengeluid van auto’s en vrachtwagen kan een gemeente. Maar er zijn ook geluidsbronnen waar vanuit de gemeente niks te doen is, denk aan luchtvaart, Tata en de mogelijke nieuwe brom van Tennet.

 

https://beverwijk.pvda.nl/nieuws/bijdrage-2/

Bijdrage Klaas Vos d.d. 12 september 2019:

 

Geluidshinder is anno 2019 een grote bron van ergernis.

Overlast tegengaan  door geluidsoverlast te beperken van wegverkeer juicht de fractie van de PvdA dan ook alleen maar toe. Wij zijn dan ook blij met dit college voorstel. Daarnaast onze complimenten met betrekking tot  de opdracht naar en de rapportage van de omgevingsdienst IJmond Ontwerp-Actieplan Geluid, spoor- en wegverkeer. De Omgevingsdienst IJmond vermeldt in hoofdstuk 6 van haar rapportage : Luchtvaartlawaai Schiphol en benoemt de inzet van de gemeente, onze gemeente.

Jammer vinden wij dat het huidige voorstel alleen het beperken van verkeerslawaai behelst en niet breder is getrokken. Wellicht komt dit nog op korte termijn en is een aanleiding het te realiseren trafo station op de Zeestraat van Tennet ?

Ook zijn wij als PvdA fractie verbaasd , dat in het voorstel wordt vermeld dat het treffen van maatregelen voor deze vorm van overlast niet wettelijk verplicht is. Verderop in het voorstel bij eerdere besluiten : vaststelling geluidskaarten in 2017, wordt namelijk als motivering van het besluit aangegeven : voldoen aan de wettelijke verplichtingen volgens artikel 11.12 Wet milieubeheer en het beperken van hoge geluidsbelasting. Wij vragen ons af betrof dit alleen het maken van geluidskaarten of ……..,graag een antwoord hierop

Ook nog 2 opmerkingen van PvdA -zijde:

-het raadsvoorstel is gedateerd, 2018-2019,wellicht is het beter 2018 te wijzigen in 2019?

-geluid op zich is (hedendaags) een grote bron van overlast! Naast verkeerslawaai valt ook d te denken aan industrie,-waaronder lawaai van trafostations, vliegtuiglawaai. Is het niet beter alle deze vormen van lawaai tegen het licht te houden cq verder in kaart te brengen en de gewenste of nodige maatregelen op een rij te zetten?

Het totale Raadsvoorstel wordt in de Raadsvergadering van 26 september 2019 besproken en mogelijk vastgesteld.

Het bericht Ontwerp Actieplan geluid 2018-2023. Bijdrage PvdA in Commissievergadering 12 september 2019 van Klaas Vos + Besluit gemeenteraad d.d. 26 september 2019. verscheen eerst op PvdA Beverwijk.

Vrij! stelt vragen over geluidsoverlast schroot stort

VRIJ ! VRIJ ! Beverwijk 10-09-2019 07:16

1) Is het college op de hoogte van de berichten over de geluidsoverlast die de afgelopen periode is ervaren in Wijk aan Zee door het storten van schroot? Zo neen, waarom niet?

2) Is het college op de hoogte van metingen gedaan door de ODNZKG tijdens deze lawaaiige nachten in Wijk aan Zee?

3) Zijn de uitkomsten van deze metingen openbaar? Zo ja, kunnen deze gedeeld worden met de gemeenteraad?

4) Is het college in overleg met het ODNZKG/TATA Steel over deze recente overlast?

Vervolgens wil ik verwijzen naar: https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20190830_52673127/wijk-aan-zee-beducht-voor-nieuwe-lawaaibron-gigantisch-schrootveld-afkomstig-uit-velserkom In de vergunning is aangegeven dat de toenamen in geluidsbelasting voornamelijk plaatsvinden op meetpunt IP2 (dorpsweide Wijk aan Zee). Wijk aan Zee wordt qua geluid al zwaar belast en zal nog verder belast worden met de komst van het Tennet transformatorstation. De stapeling van geluid gaat maar door voor dit gebied.

5) Is het college op de hoogte van de afgegeven vergunning door de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied met betrekking tot het verplaatsen van een schrootveld van de Velserkom naar een locatie nabij het Tennet Transformatorstation?

6) In deze vergunning is aangegeven dat er tijdens de aanvraagperiode een verzoek tot advies is ingediend bij het college van Burgemeester en Wethouders van Beverwijk. In de vergunning staat ook dat er geen advies is ontvangen. Waarom is er (met het oog op bovenstaande) geen advies afgegeven?

7) In de vergunning staat dat geluidpieken geen deel uitmaken van de geluidzoneringssystematiek. Wat wordt er verstaan onder een geluidpiek?

8) Deelt het college met Vrij! de zorgen dat de leefbaarheid van Wijk aan Zee wordt aangetast als de stapeling van geluid in de directe omgeving door blijft gaan?

Gezien de langdurige en vervelende overlast wil onze fractie actief door het college op de hoogte worden gehouden.

Onderstaand artikel verscheen recent in de krant over de uitstoot van TATA Steel.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.