Eind 2017 stond er een artikel in de Woudenberger waarin ouders anoniem klaagden over de toegankelijkheid van het sociaal team. Voor de SGP was dat reden om schriftelijke vragen te stellen. Intussen hebben we de beantwoording van het college gekregen. Naar aanleiding hiervan ziet ons raadslid Jan van den Dool drie verbeteracties voor de zorg in Woudenberg:

1. Bij elke zorgvraag moet er een zorgvuldig en snel onderscheid gemaakt worden of de zorg lokaal geleverd kan worden of dat een doorverwijzing noodzakelijk is. Niet eerst zelf aan de slag gaan, om dan vervolgens alsnog door te verwijzen.

2. Om dit soort situaties te voorkomen is het nodig dat cliënten goed begeleid worden bij een complexe zorgaanvraag. Hiervoor is onafhankelijke cliëntondersteuning noodzakelijk waarbij cliënten keuzevrijheid moeten hebben in het ondersteuningsaanbod.
 
3. Het blijkt dat dit soort casussen niet gemeld worden bij het loket. De betrokkene heeft het vertrouwen in het Sociaal Team en de gemeente verloren.  Uit de beantwoording blijkt dat er niets gedaan wordt met het afgegeven signaal en de cliënt zelf zich moet melden bij het loket of college. Maar daarvoor is, gezien het ontbreken van het vertrouwen, de drempel te hoog. En dan is het noodzakelijk dat dit onafhankelijk gemeld kan worden. Wij pleiten in deze en andere gevallen daarom voor een onafhankelijk meldpunt zorg om dit soort incidenten te monitoren en te zorgen dat deze zorgvragers in beeld blijven.
 
Dit zijn wat de SGP betreft 3 belangrijke verbeterpunten die snel opgepakt kunnen worden. Dit zal dan onder andere ook onze inzet zijn voor de komende raadsperiode!
 
Lees hier de beantwoording van de schriftelijke vragen terug.