Prorail en NS hebben het plan gelanceerd voor een directe snelle verbinding tussen de Randstad en Groningen. Hierdoor zou Drenthe buiten de boot vallen met vergaande consequenties. Als GroenLinks willen wij dat Drenthe een goede aansluiting blijft behouden.

Een goede verbinding met de Randstad is cruciaal maar ook binnen de regio is de trein een belangrijk vervoermiddel. Juist nu duurzaamheid voorop staat moeten we investeren in goede openbaar vervoersverbindingen in heel Nederland. Het isoleren van een regio past daar niet in.

Niet alleen gaat het hier om duurzaamheid maar ook om bereikbaarheid van de regio. Burgers reizen veel regionaal met de trein en ook voor hun werk is de trein van groot belang. Daarmee is ook duidelijk dat voor het bedrijfsleven een goede verbindng noodzakelijk blijft. Alleen maar een flitsverbinding tussen Groningen en Randstad zou de bedrijvigheid en werkgelegenheid in Drenthe ernstig kunnen schaden.

Acht jaar geleden moest Drenthe al accepteren dat de directe Schipholverbinding weg viel. Verdere afbraak van de spoorverbinding is hoogst ongewenst. We steunen het plan om een snelle lijn tussen Groningen en de Randstad te realiseren maar dat mag niet ten koste gaan van de regionale ontsluiting.

GroenLinks roept alle betrokken organisaties, alle politieke partijen, betrokken gemeenten en provincies op om voor de IC regio te pleiten. 'Nederland is eigenlijk net een stad. Zaak is centrum en wijken beter met elkaar te verbinden.'

 

Lees ook:

http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/131197/Snelle-spitstrein-naar-Randstad-slaat-Drenthe-over-update

https://www.dekrantvanmiddendrenthe.nl/nieuws/regio/530432/groenlinks-staat-vierkant-achter-regio-intercity.html