Nieuws van BREDA'97 inzichtelijk

3 documenten

100 km op de snelwegen rond Breda goed voor mens en milieu

BREDA'97 BREDA'97 Breda 01-11-2019 09:56

Het kabinet zoekt stikstofruimte om bouwplannen uit te voeren en gaat volgens BNdeStem de maximum snel omlaag brengen.

De stikstof en fijnstofconcentraties in en rond de gemeente Breda zijn te hoog. Het Natura 2000 gebied Ulvenhoutse Bos dient beschermt te worden. Maatregelen zijn nodig om de uitstoot van stikstof en fijnstof omlaag te brengen. Daarnaast willen we in Breda 6000 woningen bouwen en hebben daarvoor vermindering van de stikstofuitstoot nodig om dit te realiseren.

De wijken en dorpen die liggen aan de snelwegen rond Breda hebben daarnaast ook geluidsoverlast van deze snelwegen. Enkele wijkraden hebben aangegeven dat ze voorstander zijn van verlaging van de maximum snelheid op de snelwegen naar 100 km.

Nu is het rijk verantwoordelijk voor het beleid op de snelwegen, maar dat wil niet zeggen dat de gemeenten geen inspraak hebben.

Breda'97 roept het college door middel van onderstaande vragen op hiervan gebruik te maken:

Is het college het met Breda’97 eens dat de uitstoot van stikstof en fijnstof omlaag moet?

Is het college het met Breda ’97 eens dat het omlaag brengen van de maximum snelheid naar 100 km voor alle snelwegen rond Breda hiertoe een bijdrage kan leveren?

Is het college het met Breda ’97 eens dat een snelweg door een Natura 2000 gebied met een maximum snelheid van 130 km in strijd is met het beschermen van dit Natura 2000 gebied?

Is het college bereid om op korte termijn aan de regering voor te stellen om de snelheid van de snelwegen rond Breda te verlagen naar 100 km?

Verbreding A58

BREDA'97 BREDA'97 Breda 18-01-2019 19:20

Vandaag hebben Peter Vissers en Jos van Etten met Wethouder Boaz Adank gesproken over de verbreding van de A58 tussen knooppunt Galder en knooppunt Annabos.

Breda ‘97 wilde van de wethouder weten wat de prioriteiten van de gemeente zijn voor deze verbreding richting Rijkswaterstaat. Dit omdat het tijdens de presentaties van de Dorpsraden van Bavel en Ulvenhout met de vereniging Markdal in november onduidelijk was of de gemeente dezelfde prioriteiten heeft als de genoemde verenigingen.Uiteraard zitten er ook verschillen tussen de prioriteiten tussen deze clubs maar allen willen op zijn minst geen verslechtering van de huidige situatie en liefst een verbetering.

Wethouder Adank gaf aan dat de volgorde van prioriteiten van de gemeente is 1. Verbreding van de A58 en beter doorstroming bij de knooppunten 2. De mens of te wel geen verhoging van de geluidsoverlast en de uitstoot van schadelijke stoffen en 3. Milieu dieren en planten.

Een prioriteitsstelling die wij kunnen onderschrijven.

De uitgangspunten van Rijkswaterstaat sluiten hier tot nu toe niet bij aan, omdat zij de verbreding van de A58 binnen het bestaande budget uit moeten/willen voeren.

De gemeenten Breda en Alphen Chaam trekken samen met de provincie op om Rijkswaterstaat tot betere keuzes te laten komen.

Dit zal niet gemakkelijk zijn maar de druk op Rijkswaterstaat is al opgevoerd om tot de gewenste resultaten te komen.

Wij wachten af en zullen de voortgang blijven volgen

Dorpsraden Ulvenhout en Bavel bezorgd over verbreding A58. Breda'97 stelt vragen.

BREDA'97 BREDA'97 Breda 18-01-2018 11:11

De dorpsraden van Bavel en Ulvenhout hebben in een brief aan de gemeenteraad laten weten dat zij bezorgd zijn over de invulling van Rijkswaterstaat als het gaat om de verbreding van de Zuidelijke rondweg A58/A27.

Zij stellen: "Breda verdient een A58 die past bij de stad en haar dorpen. Een A58 die zorgt voor een goede doorstroming en waar de verbreding aanleiding is om het natuurnetwerk te herstellen alsook een verbetering realiseert, ten opzichte van de huidige situatie, voor het geluidsoverlast, zicht, CO2 en fijnstof met andere woorden een verbetering realiseert voor mens en dier.".

Ondanks onze inbreng is het resultaat dus tot nu toe onvoldoende. Dat is niet alleen jammer maar vooral een gemiste kans omdat de uitbreiding weer minstens 30 jaar mee moet gaan. Het niet optimaal inzetten op geluidswerende maatregelen, beperking van milieuoverlast en verbeteringen voor mens en dier is dus een gemiste kans.

De inzet van dit college lijkt er teveel op dat ze zich neerleggen bij wat Rijkswaterstaat vindt en dat zij de initiateven van de dorpsraden en bijvoorbeeld het Markdal onvoldoende steunt.

De vragen luiden:

1 Welke acties heeft het college genomen richting Rijkswaterstaat om meer ruimte te krijgen voor betere uitgangspunten dan welke Rijkswaterstaat nu voorstelt?

2 Welke voorstellen van andere stakeholders, zoals de dorpsraden van Ulvenhout en Bavel en de vereniging Markdal heeft u omarmt en deze ingebracht c.q. ondersteunt in de  gesprekken met Rijkswaterstaat?

3 Heeft u contact met het ministerie om meer ruimte te krijgen voor de extra plannen van dorpsraden en het Markdal?

In ons verkiezingsprogramma hebben wij hetvolgende hierover opgenomen:

Ook de bereikbaarheid van de gemeente Breda als schakel tussen België en de Randstad met de snelweg A27 en A58 laat zien dat de capaciteit hier niet langer toereikend is. Voor de A27 is het dan ook gewenst deze verbinding tussen Breda en Utrecht te verbeteren. Dit door de snelweg te verbreden en daarnaast het ontwikkelen van een duurzaam openbaar vervoer als alternatief.

De A58 wordt de komende jaren verbreed. Rijkswaterstaat wil de geluidsnormen houden op de vastgestelde overheidsnormen waardoor de geluidsoverlast in de omgeving zal toenemen. Wij ondersteunen de initiatieven van de dorpsraden Bavel en Ulvenhout alsmede de vereniging Markdal om de verbreding van de A58 zo aan te leggen dat burgers en natuur er zo min mogelijk last van hebben. De gemeente zal dit uitgangspunt in haar rol in de onderhandelingen met Rijkswaterstaat zo stellig mogelijk uit moeten onderhandelen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.