Nieuws van EVB (Echt voor Barendrecht) inzichtelijk

10 documenten

Schriftelijke vragen n.a.v. bezoek Carnisse Veste

EVB (Echt voor Barendrecht) EVB (Echt voor Barendrecht) Barendrecht 20-08-2019 18:08

Bron: http://www.carnisseveste.nl/

Betreft: Schriftelijke vragen naar aanleiding bezoek Carnisse Veste

Barendrecht, 8 augustus 2019

Geacht college,

Recent bezocht Echt voor Barendrecht winkelcentrum Carnisse Veste om met inwoners in gesprek te gaan over de leefbaarheid in hun woon- en leefomgeving. Een aantal inwoners stelde diverse onderwerpen aan de orde. Wij hebben over deze onderwerpen de navolgende specifieke vragen.

Verkeersoverlast rondom winkelcentrum Carnisse Veste

Veel bezoekers van winkelcentrum Carnisse Veste parkeren hun auto in de omliggende wijk, met als gevolg dat omwonenden hun auto ver van hun woning moeten, of zelfs op de trottoirs parkeren.

Is het college bekend met deze problematiek? Zo ja, welke mogelijkheden ziet u om de parkeerstroom rondom het winkelcentrum beter te managen?

Hoe kijkt het college aan tegen de invoering van een blauwe zone rondom het winkelcentrum? Graag toelichting waarom wel of niet een blauwe zone zou kunnen worden ingevoerd in het gebied rondom het winkelcentrum.

Is het college van mening dat de wegwijzerbordjes t.a.v. de parkeergarage van Carnisse Veste voldoen om de parkeerstroom zoveel mogelijk naar de parkeergarage te leiden? Zo nee, ziet het college dan mogelijkheden om de parkeergarage d.m.v. bijvoorbeeld wegwijzerbordjes beter aan te duiden?

De parkeerdruk in straten rondom Carnisse Veste is hoog door het vele autoverkeer veroorzaakt door bezoekers van de horecagelegenheden aan het Havenhoofd en het winkelcentrum. Deze parkeerdruk werkt asociaal gedrag in de hand, met als gevolg dat er vaak auto’s fout geparkeerd staan. Daarnaast rijden auto’s en bestelbusjes met veel te hoge snelheid door de straten.

Hoe kijkt het college aan tegen de bovengenoemde situatie en bent u bereid om maatregelen te nemen om asociaal en gevaarlijk verkeersgedrag rondom het winkelcentrum terug te dringen? Zo ja, hoe en wanneer? Zo nee, waarom niet?

Zwerfafval Havenhoofd veroorzaakt door (on)gedierte

Veel bewoners klagen over de hoeveelheid zwerfafval op en rondom de horeca aan het Havenhoofd. Opvallend is echter dat dit veelal niet door mensen, maar door (on)gedierte wordt veroorzaakt. Naar voedselresten graaiende meeuwen zorgen ervoor dat het afval buiten de prullenbak terecht komt, aldus een aantal omwonenden.

Hoe kijkt het college aan tegen de suggestie om de prullenbakken in de openbare ruimte te voorzien van een klep, zodat (on)gedierte niet meer in de prullenbakken kunnen wroeten?

Watertappunt

In het verleden stond er in Carnisse Veste een openbaar watertappunt. Winkelend publiek ziet dit tappunt graag teruggeplaatst.

Waarom is dit watertappunt verdwenen?

Ziet het college mogelijkheden om dit tappunt, al dan niet op een andere plek, terug te plaatsen in of rondom het winkelcentrum? Zo ja, wanneer, zo nee, waarom niet?

Hondenoverlast Van Ommerenhaven

De graszones rondom de singel (afb.1) aan de Van Ommerenhaven is een geliefde honden uitlaatplaats. Helaas merken omwonenden dat hondenuitwerpselen lang niet altijd worden opgeruimd, met als gevolg dat er veel overlast is van hondenpoep.

Zijn er volgens het college in de nabijheid van de Van Ommerensingel wel of niet voldoende voorzieningen, zoals hondenprullenbakken, om hondenpoep tegen te gaan?

Wordt de hondenpoepstofzuiger op deze locatie ingezet? Zo ja, met welke frequentie? Zo nee, waarom niet?

Maximum snelheid Noldijk

De maximum snelheid op de Noldijk is 60 km/u. De Noldijk is een minder overzichtelijke weg. Deze snelheid zorgt dan ook geregeld voor gevaarlijke situaties. In januari 2018 is het ‘besluit aanpassing bebouwde kom grenzen en beheergrenzen’ door de gemeenteraad aangenomen. Een doel hiervan was o.a. om te komen tot een verlaging van de maximum snelheid op onder andere de Noldijk. Hier wordt al lange tijd overleg over gevoerd met het waterschap.

Kunt u aangeven wat de status van die onderhandelingen is en op welke termijn het college verwacht dat de snelheidsbeperkende maatregelen op de Noldijk genomen kunnen worden?

Olievlekken Hobokenhaven

Meerdere bewoners aan de Hobokenhaven hebben bij de gemeente melding gemaakt over olievlekken op het trottoir, als gevolg van werkzaamheden aan auto’s. Ondanks meerdere meldingen, is hier (nog) geen actie op ondernomen.

Is het college bekend met deze melding? Zo ja, Is deze melding omgezet in actie? Zo welke actie, zo nee, waarom niet?

Uitritten Avenue Carré

Op de Avenue Carnisse zijn aan zowel de oost- als de westzijde een zestal inritten aanwezig (zie afb.2). Deze inritten leiden naar parkeerplaatsen voor bewoners die achter de woningen zijn gesitueerd. In de avond komt het veelvuldig voor dat bezoekers van de wijk parkeren op een van deze inritten, met als gevolg dat de bewoners geen toegang meer hebben tot hun eigen parkeerplaats. Dit heeft al tot meerdere conflicten geleid. Belangrijkste reden van het probleem is, dat het in de avond slecht zichtbaar is dat op deze plekken niet geparkeerd mag worden.

Bent u bereid om maatregelen te nemen zodat duidelijk te zien is dat er niet geparkeerd mag worden? Zo ja welke en wanneer? Zo nee, waarom niet?

Recreatiegebied Koedood / Oude Maas

Tussen de Koedood en de Oude Maas ligt een mooi recreatiegebied (afb.3). Recreanten klagen over het beperkt aantal bankjes t.o.v. de grootte van dit mooie wandelgebied.

Hoeveel bankjes bevinden zich binnen het rood omcirkelde gebied, en hoe kijkt het college aan tegen het aantal bankjes in verhouding tot de grootte van dit recreatiegebied?

Ziet het college mogelijkheden om extra bankjes in dit gebied bij te plaatsen? Zo ja wanneer. Zo nee, waarom niet?

Recreatiegebied Koedood / Oude Maas

Handhaving overlast Waterkant

Bewoners in de wijk Waterkant ervaren de laatste jaren een teruggang in de woon- en leef kwaliteit van de wijk. In toenemende mate – en dan vooral in de zomerperiode – worden er (tuin)feestjes gehouden, waarbij de feestgangers lak hebben aan de omgeving. Het bezorgen van een mededeling vooraf in de directe omgeving acht men veelal toereikend om onbeperkt herrie te kunnen produceren tot diep in de nachtelijke uren. Diverse bewoners hebben klachten ingediend, maar er wordt niet door politie en/of gemeente met inbegrip van boa’s geacteerd; sterker nog ‘de handhaving wordt als onzichtbaar ervaren’!

Zijn deze klachten van bewoners bij het college bekend?

Waarom wordt er überhaupt niet gehandhaafd in de Waterkant ten aanzien van deze vorm van buren en/of wijkoverlast?

Wij zien uw schriftelijke beantwoording met interesse tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Namens de fractie van Echt voor Barendrecht,

Dick Heijboer, fractiesecretaris

De beantwoording vanuit het college volgt z.s.m.

Echt voor Barendrecht stelt vragen over verdwijning ministrandje Oude Maas

EVB (Echt voor Barendrecht) EVB (Echt voor Barendrecht) Barendrecht 23-07-2019 07:57

Een idyllisch stukje recreatiegebied, een ministrandje langs de Oude Maas tussen het pannenkoekenhuis en het monument van de Barendrechtse brug, is zeer recent plotseling volgestort met een grote massa rotsblokken. Echt voor Barendrecht (EVB) heeft om opheldering gevraagd aan het college van B&W. De partij wil weten wat de reden is van deze ingrijpende aanpassing en hekelt het gebrek aan communicatie over deze ingreep in dit recreatiegebied.

Fractievoorzitter Lennart van der Linden: “Het is totaal onduidelijk waarom en door wie dit strandje langs de Oude Maas is volgestort met grote stenen. Ik heb hier tot op heden niets van het college over gelezen of gehoord. De ingreep -wat de reden ook is- heeft echter een mooi stukje recreatiegebied, een ministrandje, verpest. Ik vraag me af of deze ingreep ook minder rigoureus had gekund zodat het strandje nog min of meer zijn recreatiewaarde had kunnen houden.”

Voormalig strandje langs Oude Maas

Schriftelijke vragen afsluiting Middelweg

EVB (Echt voor Barendrecht) EVB (Echt voor Barendrecht) Barendrecht 16-07-2019 19:38

Betreft: Schriftelijke vragen afsluiting Middelweg

Barendrecht, 16 juli 2019

Geacht college,

Vanaf 22 juli wordt de Middelweg afgesloten voor het verkeer om een rotonde te realiseren.

Dit zal leiden tot grote verkeersstromen over de Middeldijk die hiervoor niet is ingericht.

Op 23 aug 2018 is de Kilweg afgesloten geweest vanwege asfalteringswerkzaamheden. Een flink deel van de automobilisten koos toen niet voor de officiële omleiding via de rondweg van Barendrecht (Sweelincklaan/Henry Dunantlaan/Barendrechtseweg). In plaats daarvan werd er veel gebruik gemaakt van de veel kortere route over de Middeldijk. Dit heeft gezorgd voor grote verkeersproblemen op de Middeldijk.

Onze fractie heeft over deze problemen de volgende vragen:

Op welke wijze heeft u gecommuniceerd over de afsluiting van de Middelweg?

Hoe zijn de bewoners van de diverse wijken / wegen die hier mee te maken krijgen over de afsluiting geïnformeerd?

Wat heeft het college geleerd van de afsluiting van de Kilweg vorig jaar en hoe wordt voorkomen dat dezelfde problemen, namelijk massaal verkeer over de daarop niet berekende Middeldijk, zich voor zal doen?

We zien uw schriftelijke beantwoording met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Namens de fractie van Echt voor Barendrecht,

Marcel Hazebroek

Tijdens de raadsvergadering van 2 ...

EVB (Echt voor Barendrecht) EVB (Echt voor Barendrecht) Barendrecht 06-07-2019 08:05

Tijdens de raadsvergadering van 2 juli j.l werd het Barendrechts Welzijnskader 2019 behandeld. Het kader is nog niet duidelijk en concreet genoeg beschreven tevens wordt er ten onrechte gevraagd de subsidie al vast te stellen aangezien de uitvoeringsplannen nog niet tot stand zijn gekomen. EVB acht dit kader dan ook niet besluitrijp conform het motto "Geen plan, geen geld".

Schriftelijke vragen openbare orde en veiligheid

EVB (Echt voor Barendrecht) EVB (Echt voor Barendrecht) Barendrecht 03-05-2019 19:20

Barendrecht, 3 mei 2019

Betreft: Schriftelijke vragen openbare orde en veiligheid

Geacht college,

Echt voor Barendrecht hecht veel waarde aan openbare orde en veiligheid in onze gemeente. Onze fractie hoort in de samenleving regelmatig signalen waar wij ons zorgen over maken. Voor diverse situaties hebben wij de volgende schriftelijke vragen aan het college:

Van diverse inwoners horen wij dat er regelmatig drugs wordt gedeald op de parkeerplaats achter de Botterlocatie. Is het college van deze onveilige situatie op de hoogte?

Zo ja, in hoeverre wordt hierop gehandhaafd? Zo nee, is het college bereid hier kennis van te nemen en hierop te handhaven?

In februari van dit jaar heeft er een geweldsincident plaatsgevonden in het tunneltje onder de A29 aan de Breslau. Door een gebrek aan beeldmateriaal zijn de vier verdachten moeilijk op te sporen.

Ziet het college, niet alleen door dit incident maar ook door het feit dat de onderdoorgang een belangrijke verbindingsroute is tussen oud-Barendrecht en Carnisselande, mogelijkheden om camera’s te plaatsen in het tunneltje? Zo nee, waarom niet?

Onlangs werden wij op de hoogte gebracht door een omwonende van park Nieuweland die zich ergerde aan de geluidsoverlast van de het vele scooterverkeer in het park, met name in de zomerse periode.

Welke maatregelen kan het college nemen om de geluidsoverlast tegen te gaan?

Wordt er gehandhaafd op het vele scooter rijden op het voetpad? Hoeveel boetes zijn hiervoor uitgedeeld op deze locatie de laatste jaren?

Naar aanleiding van ons wijkbezoek aan de wijk Riederhoek in november 2018 hebben wij vragen gesteld aan het college over door omwonenden ervaren jeugdoverlast; Uit de beantwoording blijkt het college hiervan niet op de hoogte te zijn, omdat zij hierover geen melding hebben ontvangen.

Is het college bereid om hier vanaf nu (extra) te gaan handhaven op overlast en gevaarlijke verkeerssituaties? Zo nee, waarom niet?

In dezelfde antwoordbrief wordt aangegeven dat het college vanwege ‘discomfort voor fietsers’ geen enkele aanpassingen aan het Riederpad wenst uit te voeren, ondanks dat er al een aantal ongelukken met hardrijdende scooters hebben plaatsgevonden.

Is het college met EVB van mening dat veiligheid, zeker gezien de voorgeschiedenis aan het Riederpad, boven fietscomfort staat?

Welke aanpassingen aan het Riederpad zijn mogelijk die de veiligheid bevorderen, maar het discomfort voor fietsers niet dusdanig beïnvloeden dat er een ontmoediging voor fietsers ontstaat?

We zien uw schriftelijke beantwoording met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Namens de fractie van Echt voor Barendrecht

Jonathan Vrijman

De beantwoording vanuit het college volgt z.s.m.

EVB bezoekt Vrijenburg Noord en Oost

EVB (Echt voor Barendrecht) EVB (Echt voor Barendrecht) Barendrecht 13-04-2019 05:13

Echt voor Barendrecht (EVB) vindt dat bij een goed werkende lokale democratie, inwoners zich gehoord en betrokken voelen bij besluitvorming. Een van de speerpunten is daarom direct contact met inwoners en weten wat er leeft in de woon- en leefomgeving.

Dit keer wordt het noordelijk en oostelijk deel van de wijk Vrijenburg bezocht. Een team van raadsleden, bestuursleden en overige leden – herkenbaar aan de gele jasjes – is op zaterdag 13 april onder het motto ‘DE WIJKEN IN’ tussen 10 en 12 uur present.

Vrijenburg is zo’n vijftien jaar oud. Er zijn veel dingen die goed zijn georganiseerd in deze wijk. Maar er is anderzijds altijd wel wat te verbeteren. Onderhoud buitenruimte, onveiligheidsgevoelens en verkeersveiligheid (o.a. te hard rijden in de wijk) waren nadrukkelijke thema’s bij ons bezoek in juni 2017. Over deze onderwerpen en meer wil EVB graag met de inwoners in gesprek en horen hoe zij over hun wijk en over Barendrecht denken; wat er goed gaat, maar zeker ook wat er beter kan. Onderwerpen zoals het nieuwe afvalbeleidsplan en de windturbines, gepland bij het Vaanplein, dus vlakbij de wijk, komen eveneens aan bod.

Er zal worden aangebeld, maar inwoners kunnen natuurlijk ook zelf op gesprek komen, in en om de bus, die geparkeerd wordt vlakbij CBS de Vrijenburg aan de Vrijenburglaan.

EVB stelt vragen n.a.v. wijkbezoek Nieuweland

EVB (Echt voor Barendrecht) EVB (Echt voor Barendrecht) Barendrecht 01-04-2019 19:32

Barendrecht, 1 april 2019

Betreft: vragen naar aanleiding van  EVB wijkbezoek Nieuweland

Geacht college,

EVB is evenals in mei, juni en augustus 2017 onlangs met een flinke delegatie op wijkbezoek geweest in de Nieuweland. Wij constateren dat over het algemeen de bewoners tevreden zijn over hun wijk. Desalniettemin hebben wij onderwerpen opgetekend waar inwoners zich in toenemende mate zorgen over maken. Naar aanleiding van dit wijkbezoek heeft EVB namens vele inwoners van de wijk Nieuweland 2 en 3 een aantal schriftelijke vragen:

In de border aan de Klavecimbelweg tussen de stoep en het fietspad staan doornstruiken. Bewoners vinden deze struiken vanwege hun doorns erg kind onvriendelijk.

Hoe kijkt het college aan tegen doornstruiken in de buitenruimte waar veel kinderen buiten spelen? Is het college bereid om te kijken of de doornstruiken kunnen worden vervangen voor planten zonden doornen? Zo ja, kunt u de oplossing aan de inwoners laten weten? Zo nee, waarom niet?

Ook bewoners in de Mahlerstraat geven aan dat er kind onvriendelijk groen is. Op het speeltuintje tussen Mahlerstraat nummer 24 en 26 staat een boom met vermoedelijk giftige bessen. (zie foto)

Wat voor boomsoort betreft dit, en klopt het dat deze boom giftige bessen / vruchten heeft? Zo ja, is het college dan ook van mening dat deze boom dienen te worden vervangen? Zo ja, op welke termijn gebeurt dit? Zo nee, waarom niet?

Bewoners klagen over het achterstallige onderhoud van dit speeltuintje, en vragen zich af wanneer hier weer onderhoud plaatsvindt.

Kan het college aangeven wanneer dit speeltuintje voor het laatst is onderhouden, en wanneer het volgende onderhoud gepland staat?

Foto 1: Speeltuintje Mahlerstraat

Aan de Bachlaan zijn onlangs een aantal kastanjebomen verwijderd. Bewoners is toegezegd dat hier nieuwe bomen voor in de plaats zouden komen. Tot op heden is dat niet gebeurd.

Klopt het dat hier nieuwe bomen voor in de plaats komen? Zo ja, kan het college aangeven wat de stand van zaken is rondom de plaatsing van de nieuwe bomen? Zo nee, wat zijn dan de plannen voor dit stukje openbaar groen?

In de wijk Nieuweland wonen veel hondenbezitters, en er zijn ook een aantal honden uitlaat plaatsen. Een populaire honden uitlaatplaats is de geluidswal naast de A29 / Sweelincklaan. Ook niet-hondenbezitters maken veel gebruik van dit stukje openbare ruimte. Veel bewoners hebben ideeën om dit stukje openbare ruimte te verbeteren. Zo zijn de looppaden over deze geluidswal niet voor iedereen even goed toegankelijk. Zeker voor mensen die moeilijk ter been zijn, zijn deze looppaden moeilijk begaanbaar (zie foto).

Wat vindt het college van de toegankelijkheid van de looppaden op de geluidswal naast de A29? Is het college bereid om te onderzoeken hoe de toegankelijkheid van de looppaden op de geluidswal te verbeteren?

foto 2: looppaden geluidswal A29 / Sweelincklaan

Nog niet zo lang geleden is er langs de Sweelincklaan een groene haag geplaatst. Een aantal bewoners zouden deze haag doorgetrokken willen zien richting de Bachlaan aan de verkeersingang van sporthal Akcent. (zie foto)

foto 3: Doortrekken groene haag Sweelincklaan / Bachlaan / Brahmstraat

Wat is de visie van het college ten aanzien van het door trekken van de groene haag richting de Bachlaan? Acht het college deze ingreep mogelijk? Zo ja, op welke termijn denkt het college deze ingreep te kunnen uitvoeren? Zo nee, waarom niet?

Verkeersonveilige situatie Bachlaan

Veel bewoners wijzen op de gevaarlijke verkeerssituatie rondom rotonde bij de Bachlaan. In 2017 heeft EVB hier al vragen over gesteld. Het toenmalig college gaf aan bekend te zijn met deze onveilige situatie, en gaf aan dat plannen om dit traject aan te merken en  in te richten als 30 km zone hieromtrent zouden worden uitgewerkt en begroot. Deze plannen zouden opgenomen in de begroting van 2019. (Antwoordbrief van 12-6-2017, kenmerk 1233748)

Klopt het dat er tot op heden nog geen plannen voor deze verkeersonveilige situatie zijn? Zo ja, waarom niet en wanneer kunnen we deze plannen verwachten? Zo nee, kan het college dan inzage geven in de stand van zaken rondom deze plannen?

Bewoners wijzen op de grote hoeveelheid zwerfafval er de wijk Nieuweland ligt, met name in het gebied rondom het winkelcentrum aan het Muziekplein. Er ligt inderdaad erg veel zwerfval. Nog meer dan de andere winkelcentra in de gemeente Barendrecht. Mogelijk zijn er in dit gebied te weinig afvalbakken of staan de afvalbakken niet op de juiste plek.

Is het college van mening dat er rondom het winkelcentrum Muziekplein voldoende afvalbakken staan?

Als het college van mening is dat er voldoende afvalbakken staan, hoe verklaart het college dan de grote hoeveelheid zwerfafval en welke mogelijkheden ziet het college om het zwerfafval structureel te verminderen?

Als het college niet van mening is dat er bovengemiddeld veel zwerfafval ligt, is het dan bereid om gemeentewerkers/BAO’s de situatie op korte termijn de situatie te schouwen en EVB over haar constateringen op de hoogte brengen?

Rondom de Klarinetweg zijn er een aantal plekken waar honden uitgelaten worden. Bij een is er een opruimverplichting. Bij de ander is dat niet, daar wordt dit gedaan middels de gemeentelijke ‘hondenpoepzuiger’. Opvallend is dat deze velden dicht bij elkaar liggen. Opvallend is ook het verschil in aantal hondenuitwerpselen tussen deze velden.

Wat is de reden dat slechts één van de twee dicht naast elkaar liggende velden door de hondenpoepzuiger wordt vrij gemaakt van hondenuitwerpselen? Kan er college ervoor zorg dragen dat planmatig wordt ingeregeld dat beide velden worden geschoond? Zo nee, waarom niet?

Een aantal buslijnen rijden via de wijk Nieuweland.  De bewoners merken op dat de huidige drempels geen snelheid remmende werking hebben op de bussen, waardoor de bussen met te hoge snelheid door de wijk rijden. Bewoners ervaren dit als gevaarlijk.

Wat is de visie van het college ten aanzien van de werking van de snelheid remmende verkeersdrempels in Nieuweland ten opzichte van het busverkeer aldaar?

Wat is de visie van het college ten aanzien van het aanbrengen van een ander type drempel, zoals bijvoorbeeld de drempels aan de Binnenlandse Baan / Gouwe (zie foto), een verkeersveiligere situatie te creëren in de wijk Nieuweland?

foto 4: Drempels Binnenlandse Baan / Gouwe

Diverse bewoners van de Brücknerstraat geven aan dat zij geluidsoverlast ervaren van de auto’s aan zowel de Sweelincklaan als van de A29. Specifiek geven een aantal van hen aan dat in de zomer de bocht van de Sweelincklaan naar de rotonde Middeldijk/Middelweg door motorrijders wordt gebruikt als racebaan, waar met hoge snelheid en veel geluidsoverlast, wordt gescheurd, tot diverse malen heen en weer. Een aantal bewoners heeft dit ook gemeld via de app / website van de gemeente maar daar nooit terugkoppeling op ontvangen.

Vragen aan het college:

Is het college ermee bekend dat de bocht Sweelincklaan naar rotonde Middelweg/Middeldijk regelmatig door motorrijders als racecircuit wordt gebruikt, tot meermalen toe? Zo ja, wat vindt het college hiervan? Is hier wat aan te doen?

Hoe kijkt het college aan tegen de suggestie van inwoners om op de Sweelincklaan een flitspaal te (laten) plaatsen? Wat is hier voor nodig? Hoe vaak is er het afgelopen jaar op deze weg aan snelheidscontroles gedaan?

Een aantal inwoners geeft aan dat de geluidsoverlast van gecombineerd de Sweelincklaan / A29 de afgelopen jaren erger is geworden. Eén bewoner sprak dat hij 70dB op zijn gevel heeft gemeten. Zij zitten daardoor niet graag in de tuin.

Kan het college de toename van geluidshinder uiteenzetten door de toename van verkeersintensiteit de afgelopen jaren en hoe dit zich verhoudt tot de geluidsnormen? Wat voor mogelijkheden ziet het college qua maatregelen om de geluidshinder op woningen aan de Brucknerstraat vanaf de zijde van de Sweelincklaan / A29 te beperken?

Vanuit de ambulancepost, die vlakbij de onderdoorgang A29 ligt, vertrekken regelmatig ook op rustige momenten ambulances met loeiende sirenes, die de hele buurt opschrikken.

Is het college bereid om met de ambulancepost via de verantwoordelijke gremia in gesprek te gaan om deze geluidsoverlast te beperken?

In sommige straten in de wijk Nieuweland is de parkeerdruk inmiddels zo hoog, dat er structureel auto’s op de stoep parkeren. Dit zorgt bij verschillende bewoners voor ergernis.

Ziet het college mogelijkheden om de parkeerdruk in deze wijk te verlichten? Graag een toelichting.

Het gangpad dat achter de Ravelplantsoen loopt is dusdanig verzakt (zie foto) dat bij hevige regenval, het pad langdurig onder water staat. Dit zorgt voor wateroverlast.

Is het college bereid om te onderzoeken of er mogelijkheden zijn om de waterafvoer op deze plek te verbeteren / de straat op te hogen?

Wij zien uw beantwoording met belangstelling tegemoet,

Namens de fractie van Echt voor Barendrecht,

Dick Heijboer,

Fractiesecretaris

De beantwoording vanuit het college volgt z.s.m.

EVB zaterdag naar Nieuweland

EVB (Echt voor Barendrecht) EVB (Echt voor Barendrecht) Barendrecht 21-03-2019 11:39

De verkiezingen voor Provinciale Staten en Waterschap Hollandse Delta zijn achter de rug, dus is het weer hoog tijd voor onze eigen gemeente. Na bezoeken aan Riederhoek, Paddewei en Vrijenburg bezoekt Echt voor Barendrecht (EVB) op zaterdag 23 maart een deel van de wijk Nieuweland.

Een team van raadsleden, bestuursleden en overige leden – herkenbaar aan de gele jasjes – is onder het motto ‘DE WIJKEN IN’ tussen 10 en 12 uur present in Nieuweland 2 en 3. EVB vindt namelijk dat bij een goed werkende lokale democratie, inwoners zich gehoord en betrokken voelen bij besluitvorming. Een van de speerpunten is daarom direct contact met inwoners en weten wat er leeft in de woon- en leefomgeving.

Nieuweland kwam tot stand in de periode 1990-1998. Een wijk met behoorlijk wat faciliteiten en voorzieningen. Veel dingen zijn goed georganiseerd. Maar er is altijd wat te verbeteren. Verkeersveiligheid (o.a. te hard rijden en onvoldoende handhaven op 30-km zones), onkruidoverlast, geluidsoverlast verkeer A29, en onderhoud buitenruimte waren bij het bezoek in 2017 nadrukkelijke thema’s.

Over deze en andere onderwerpen, zoals bijvoorbeeld het afval- en grondstoffenbeleid, wil EVB graag met de inwoners in gesprek en horen hoe zij over hun wijk en over Barendrecht denken; wat er goed gaat, maar zeker ook wat er beter kan.

Er zal worden aangebeld, maar inwoners kunnen natuurlijk ook zelf op gesprek komen, in en om de bus, die geparkeerd wordt aan de Klavecimbelweg, vlakbij het winkelcentrum.

EVB stelt aanvullende vraag n.a.v. wijkbezoek Paddewei

EVB (Echt voor Barendrecht) EVB (Echt voor Barendrecht) Barendrecht 05-02-2019 13:09

Barendrecht, 5 februari 2018

Betreft: Parkeergedrag automobilisten Kerkweg

Geacht college,

In aanvulling op onze ingezonden vragen op 1 februari jl. naar aanleiding van ons bezoek aan de wijk Paddewei en door inwoners geleverde opmerkingen hebben wij een aanvullende vraag welke per abuis niet in de eerder ingediende vragenlijst is opgenomen.

Wij hebben van bewoners aan de nieuwe woningen aan de Kerkweg begrepen dat zij overlast ervaren van achteruit inparkerende auto’s pal langs hun woningen. De uitlaatgassen zorgen voor stankoverlast en nopen hen ramen en deuren gesloten te houden. Op diverse andere plekken in Barendrecht is dit een onderkend probleem en zijn bordjes geplaatst waar wordt gevraagd om vooruit in te parkeren.

Hoe kijkt het college aan tegen het initiatief om ook aan de parkeerplaatsen langs de kerkweg borden te plaatsen die vooruit inparkeren stimuleren?

Kunt u deze vraag misschien bijvoegen bij de ingezonden vragenlijst en in de beantwoording van de vragen ook meenemen?

Alvast bedankt voor uw medewerking.

Namens de fractie van Echt voor Barendrecht,

Dick Heijboer, fractiesecretaris

De beantwoording vanuit het college volgt z.s.m.

EVB stelt 25 vragen n.a.v. wijkbezoek Paddewei

EVB (Echt voor Barendrecht) EVB (Echt voor Barendrecht) Barendrecht 04-02-2019 08:00

Barendrecht, 1 februari 2019

Vragen naar aanleiding van wijkbezoek EVB aan de wijk Paddewei

Geacht college,

EVB is evenals in februari 2017 onlangs met een flinke delegatie op wijkbezoek geweest in de Paddewei. Wij constateren dat over het algemeen de bewoners tevreden zijn over hun wijk.

Desalniettemin hebben wij onderwerpen opgetekend waar inwoners zich in toenemende mate zorgen over maken. Naar aanleiding van dit wijkbezoek heeft EVB namens vele inwoners van de wijk Paddewei een aantal schriftelijke vragen:

Verkeersonveiligheid in 30 km zones

Er wordt momenteel gewerkt aan plannen om de Schaatsbaan her in te richten. Bewoners wonend in de omliggende straten zoals Jaagpad, Vlietweg en de Hoefslag ondervinden echter ook grote overlast van te hard rijdend verkeer in deze 30km zones. Daarnaast geven bewoners aan ervoor bevreesd te zijn dat wanneer de Schaatsbaan wordt heringericht als 30 km weg het autoverkeer op het Jaagpad, Vlietweg en de Hoefslag zal toenemen en deze straten nog meer een autoracebaan zullen worden vanwege de huidige inrichting van deze wegen (asfalt, met nauwelijks remmende verkeersdrempels).

In het door het college in november 2018 aan de gemeenteraad opgeleverde rapport onderzoek snelheid beperkende maatregelen in 30 km zones genaamd ‘Hoe krijgen we Barendrecht veilig’ worden zowel jaagpad (4), Vlietweg (5) als Hoefslag (6) benoemd in de top-10 van straten waar met verhoogde prioriteit maatregelen moeten worden genomen.

Wat is naast de herinrichting van de Schaatsbaan de planning ten aanzien van herinrichting van het Jaagpad, Vlietweg en Hoefslag gelet op bovengenoemde klachten van inwoners en de in het rapport omschreven verhoogde prioriteit voor deze straten?

Kan het college los van grootschalige herinrichting versneld maatregelen nemen? Bijvoorbeeld door aan het Jaagpad, de Vlietweg en de Hoefslag ‘smiley’s’ (de bekende snelheidsmeters) te plaatsen om het hard rijden hier te meten / mensen te attenderen op hun snelheid?

In en rondom de Paddeweg is het doorgaans erg druk met af- en aanrijdend verkeer van maaltijdbezorgers op scooters.  Omwonenden met name wonende aan de Paddeweg, Zilverschoon, Korenbloem, Papaver en Valeriaan ondervinden veel overlast van maaltijdbezorgers die de verkeersregels aan hun laars lappen, bijvoorbeeld doordat ze over het trottoir scheuren. Eerder stelde EVB hier vragen over.

Wat is de stand van zaken rondom dit onderwerp? Is er enige voortgang in beleid en/of uitvoering om deze problematiek terug te dringen? Zo ja, waar blijkt dat uit?

Wat zijn de verdere plannen om dit probleem effectief aan te pakken?

Bewoners uit de Papaver vroegen zich af of er een zigzag hek geplaatst kan worden bij de toegang naar het voetgangersgebied Papaver, vanaf de Vlietweg. Daarnaast vroegen bewoners aan de Akkerwinde of het bestaande zigzag hek zodanig aangepast kan worden dat fietsers werkelijk geweerd worden. Hoe kijkt het college aan tegen deze opties?

De Meidoorn is een smalle straat, waar doorgaans veel auto’s geparkeerd staan. In de Meidoorn is veel autoverkeer. Het is niet mogelijk dat verkeer van twee kanten tegelijk door de straat rijdt. Dit zorgt vaak voor opstoppingen.

Ziet het college mogelijkheden om van de Meidoorn een eenrichtingsweg te maken? Zo nee, waarom niet?

Aan de Morgenster wordt zowel in de vakken, als richting de haag geparkeerd. (zie onderstaande foto). Er bestaat onder omwonenden onduidelijkheid of dit nu wel of niet is toegestaan. De plekken voorzien in een duidelijke behoefte van de straat/wijk.

Ziet het college, indien op deze wijze parkeren is toegestaan, mogelijkheden om op deze locatie additionele aanduiding van parkeervakken aan te brengen? Zo ja, hoe en wanneer?

De verkeersdruk aan de Paddeweg is hoog. Dit leidt geregeld tot foutparkeerders op de stoep ter hoogte van de horeca aan de Paddeweg. Het lijkt erop dat hier niet of nauwelijks op wordt gehandhaafd.

Hoe kijkt het college aan tegen de verkeersovertredingen die voortvloeien uit de verkeersdruk in dit gebied, en op welke manier gaat het college ervoor zorgen dat ook hier de verkeersregels consequent worden nageleefd?

Is het college het met ons eens dat hier sprake is van structurele verkeersoverlast? Zo ja, kan het college dan aangeven hoe zij aankijkt tegen de volgende maatregelen:

Plaatsing van zogenaamde ‘jumboblokken’ ter voorkoming van foutparkeerders;

Creëren van extra parkeerplaatsen;

Meer en betere handhaving.

Aan de 2

Barendrechtseweg vanaf de firma Onnink staan twee-laags 55+ woningen. Veel bewoners van deze woningen maken gebruik van rollators en/of een elektrische rolstoel. Om vanaf de Barendrechtseweg zijde het trottoir op de komen, gebruiken zij de schuine opgangen. (zie onderstaande foto). Echter komt het regelmatig voor dat auto’s geparkeerd staan pal voor deze opgangen, zodat het voor deze minder mobiele ouderen een hachelijke en zelfs riskante onderneming is om met hun rollator en/of rolstoel het trottoir op te komen.

Welke mogelijkheden ziet het college om de openbare ruimte zodanig in te richten, dat parkeren pal voor deze opgangen onmogelijk dan wel minder aantrekkelijk wordt gemaakt? Kan en wordt er op dit soort overtredingen eigenlijk gehandhaafd?

Op meerdere plaatsen in de Paddewei, ter hoogte van het horeca-gebied, is graffiti gespoten. Bewoners ergeren zich aan deze bekladding. Het geeft een verpauperde aanblik.

Is het college op de hoogte van deze graffiti-bekladding en wordt er actie ondernomen om deze vervuiling weg te (laten) halen?

Bewoners aan de Vlietweg vertelden ons dat eind 2018 onderzoek is gedaan naar het al dan niet weghalen van de perenbomen aan de Vlietweg. Er zou daarvoor in december 2018 een enquête zijn afgenomen onder de bewoners.

Wat is de uitslag van de enquête en leidt deze uitslag tot maatregelen? Zo ja welke en wanneer, zo nee waarom niet?

Op welke wijze gaat u de inwoners hierover informeren?

Op dit moment staat de sproei-installatie aan de singel ter hoogte van de Pinkersterbloem / Meidoorn uit. Bewoners hebben geconstateerd dat als deze wel in werking is,  de sproeier niet erg krachtig is.

Kan het college onderzoeken of de sproeier gerepareerd kan worden? Zo nee, waarom niet?

Aan de Morgenster is een tijd geleden als gevolg van een snoeiverzoek door omwonenden, een boom volledig afgezaagd. De bewoners hadden verwacht dat er of gesnoeid werd, of de boom verwijderd zou worden en vervolgens een nieuwe boom zou worden aangeplant. (zie onderstaande foto)

Kan het college aangeven wat in dit geval het beleid en de bedoeling is? Blijven afgezaagde stammen langdurig staan, of vindt op termijn nieuwe aanplant plaats?

Aan de Morgenster staan ook bomen die volgens omwonenden al jaren niet gesnoeid zijn. (zie onderstaande foto).

Wat is de snoeifrequentie met betrekking tot dergelijke bomen? En is het voor inwoners mogelijk om de planning van snoei / groen onderhoud op dit vlak ergens na te gaan?

Bewoners aan de Windhalm zien zelfs dode bomen staan.

Is het college bekend met dode bomen aan de Windhalm? Zo ja, worden deze vervangen? Zo ja, op welke termijn, zo nee waarom niet?

Is het college bekend met deze voor kinderen onveilige situatie? Zo ja, ziet het college dan mogelijkheden de brug zo aan te passen dat deze veilig wordt voor kinderen? Zo nee, waarom niet?

Veel bewoners zijn blij met de extra aandacht voor onderhoud aan de buitenruimte die is ingezet. Een doorn in het oog van veel inwoners zijn nog wel de ‘brandgangen’ die tussen hoofdwegen in en tussen huizen en appartementencomplexen lopen.

In hoeverre zijn dergelijke ‘brandgangen’ en tussenpaden onderwerp van verbetering van de buitenruimte, in de huidige (extra) onderhoudsplannen?

Aan de tweede Barendrechtseweg tussen de 55+ woningen en het jaagpad, staan enkele woningen met als bouwjaar voor 1940. Deze zijn niet onderheid. Bewoners ervaren als gevolg daarvan overlast van zwaar vrachtverkeer, maar bovendien de negatieve gevolgen van verzakking. Het trottoir en de weg zijn een stuk hoger dan de woningen. Bij recente hevige stortbuien hebben bewoners zeer veel wateroverlast ervaren.

In hoeverre ziet het college een rol voor zichzelf en mogelijkheden om dergelijke wateroverlast te beperken? Is additionele drainage rondom dit stuk 2

Barendrechtseweg bijvoorbeeld een optie? Welke andere maatregelen in het kader van klimaatadaptie zijn hier denkbaar?

Het basketbalveldje op de kruising van het Jaagpad / Hoefslag oogt achterstallig onderhouden.

Op meerdere plaatsen in de wijk Paddewei zijn de afvalcontainers geregeld vol. Hierdoor ontstaat ter plaatse een kleine vuilnisbelt.

Hoe beschouwt het college deze klachten en opmerkingen in relatie tot de vulgraadmeters die gepland zijn voor afvalcontainers? Gaat dit hiermee worden opgelost, of blijft dergelijke problematiek bestaan?

Er zijn een aantal speeltuintjes in de Paddewei. Bijvoorbeeld aan de Ratelaar. Echter, worden deze speeltuintjes onterecht ook gebruikt als honden uitlaatplaats.

Waarom wordt er tot op heden bij deze speeltuintjes niet gekozen voor een aanduiding zoals bijvoorbeeld bordjes met ‘verboden om honden uit te laten’?

Bewoners van de Windhalm hebben overlast van gebruikers van de garages achter de woningen.

Er zijn garages in gebruik als opslag. ‘s Morgens vroeg is er door laden en lossen regelmatig geluidsoverlast.

Is dergelijk gebruik van garageboxen als opslagruimte naar het inzicht van het college wel of niet in strijd met het bestemmingsplan? Zo ja, wordt er in dat geval gehandhaafd?

Aan de Talmaweg is sinds een aantal jaar sprake van een creatief huisvestingsconcept, waar statushouders en andere een woning hebben met gedeelde ruimte. Enkele omwonenden geven aan dat zij nu en dan overlast ondervinden, vergelijkbaar met eerder aangekaarte problemen in de Lekstraat.

Heeft het college met omwonenden dit vernieuwende woonproject het afgelopen jaar al eens geëvalueerd? Is het college van plan dat te doen, om hier met zijn allen van te leren? Zo ja, wanneer?

Wij zien uw schriftelijke beantwoording met veel belangstelling tegemoet,

Namens de fractie van Echt voor Barendrecht,

Dick Heijboer, fractiesecretaris

De beantwoording vanuit het college volgt z.s.m.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.