Nieuws van Valkenburgse Senioren Partij (VSP) inzichtelijk

3 documenten

Valkenburg a/d Geul, ...

Valkenburgse Senioren Partij (VSP) Valkenburgse Senioren Partij (VSP) Valkenburg aan de Geul 07-08-2019 11:17

Valkenburg a/d Geul, 07-08-2019. Raadsfractie VSP, p/a Hekerbeekweg 66, 6301 EN Valkenburg a/d Geul. Tel: 0611567995 mail: jef.kleijnen@gmail.com Aan: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Valkenburg a/d Geul. Betreft: schriftelijke vragen ex. art. 32 RvO van de gemeente Valkenburg a/d Geul. Geacht college, De laatste tijd krijgen wij nogal wat klachten m.b.t. verkeersonveilige toestanden in de Hekerbeek. Een tijd geleden heeft u als gemeente het stopbord hoek Herkenbroekerweg/Hekerbeekweg verwijderd. Hierdoor is een hele hoop onduidelijkheid en commotie ontstaan. Ook is de verkeersonveiligheid drastisch toegenomen, aangezien het verkeer van rechts nu voorrang heeft op het verkeer dat afkomstig is uit de Hekerbeekstraat onder het spoorgangtunneltje. Het is zeer onoverzichtelijk en wij vrezen het ergste. Tevens deugt er niets van de wegmarkering, want er staat wel een stopstreep maar geen blokmarkering. Bij navraag bij de gemeente kregen wij een nietszeggend antwoord dat de bebording voldoet aan de richtlijnen, dus geen maatregel nodig. Dat betekent dat u de verkeersveiligheid in deze volledig aan u laat voorbij gaan. Tevens is de wijk Hekerbeek als 30 km gebied ingericht, maar daar schijnen een hele hoop automobilisten geen boodschap aan te hebben. Vooral op de Hekerbeekweg wordt nogal hard gereden (zoals op heel veel plaatsen in onze gemeente). Snelheden van zo’n 80 km per uur zijn hier geen uitzondering. Tevens leidt dit tot levensgevaarlijke situaties omdat hier sprake is van een hellingsgebied i.v.m. spelende kinderen. Op snelheid wordt in feite nooit gecontroleerd in de Hekerbeek. N.a.v. het bovenstaande willen wij de volgende vragen ex. art. 32 RvO aan u stellen die wij graag schriftelijk beantwoord willen zien: - Kan het college ons aangeven waarom men na jaren het stopbord hoek Herkenbroekerweg/Hekerbeekweg heeft verwijdert? Welke rede(nen) hebben hieraan ten grondslag gelegen? En waarom heeft men bij het weghalen van het stopbord niet de juiste wegmarkering aangebracht? - Kan het college ons aangeven wanneer het verkeersbesluit tot het wijzigen van de voorrangssituatie is gepubliceerd? - Is het college zich ervan bewust dat dit grote verkeersonveilige situaties met zich meebrengt met alle nadelige gevolgen vandien? - Is het college bereid om alsnog het verwijdert stopbord terug te plaatsen? - Is het college bereid dat in de Hekerbeek (ook op andere plaatsen in onze gemeente) handhavend opgetreden gaat worden tegen automobilisten die de maximale snelheid met handen en voeten treden en elke verkeersregel aan hun laars lappen? Namens de raadsfractie van de VSP, Jef Kleijnen.

Nieuwsbulletin raadsfractie VSP 19 ...

Valkenburgse Senioren Partij (VSP) Valkenburgse Senioren Partij (VSP) Valkenburg aan de Geul 23-11-2018 12:19

Nieuwsbulletin raadsfractie VSP 19 22 november 2018 n.a.v. onze inbreng in de diverse raadsadviescommissies die recentelijk gehouden zijn in Valkenburg a/d Geul. Voorstel taakstelling en maatschappelijke raadpleging Polfermolen. Het voorstel start met: De resultaten van de marktconsultatie zijn op 2 juli 2018 in de raad besproken en de raad heeft besloten: 1. Het advies van de Brinkgroep te volgen en geen vervolg traject te starten. 2. Vanwege voorgaand punt de marktconsultatie te beëindigen. De fractie VSP wil er met klem op wijzen, dat zij tegen dit voorstel hebben gestemd. De redenen hiervoor zijn: 1. Er zijn nog geen resultaten bekend van de maatschappelijke raadpleging inzake Polfermolen. Dit had voor de marktconsultatie moeten gebeuren. 2. Wij blijven vasthouden aan het voortbestaan van de Polfermolen, met al zijn functies. Dit gebouw moet het gemeenschapshuis blijven voor de kern Valkenburg en alle andere gebruikers. Hier moeten de inwoners zich kunnen blijven treffen, voor kleinschalige sociale communicatie, sport, zwemmen, enz. Valkenburg aan de Geul is groot genoeg voor het behouden van sport-zwem en recreatievoorziening. Niet alleen voor onze eigen inwoners, maar ook voor toeristen en inwoners van onze omliggende gemeenten. Wij als raad moeten durven investeren in onze eigen inwoners. Daar hebben zij recht op. De coalitie heeft in haar akkoord onder speerpunten opgenomen: voorzieningen op niveau brengen en houden voor wat betreft sociale voorzieningen en ontmoeting en opstellen en uitvoeren afgewogen accommodatie beleid. Door dit voorstel, ziet de VSP hier niets van terug. Wij zijn ervan overtuigd dat door een betere commerciële bedrijfsvoering, aanpak duurzaamheid en energiebesparing. En een splitsing tussen Polfermolen en de gemeentegrot de Polfermolen moet kunnen blijven bestaan. De raad heeft zich uitgesproken een maatschappelijke raadpleging te willen uitvoeren zodat verantwoording wordt afgelegd aan de inwoners. Tevens uitleg wordt gegeven over de besluitvormingen het toekomstperspectief van het gebied Polfermolen. En er ook draagvlak wordt gecremeerd voor het vervolg. Er worden enkele methodes benoemt. Zoals: bijeenkomsten houden kernen, enquêtes houden, interviews houden met een geselecteerd groep inwoners die gebruik maken van de Polfermolen. Wethouder, wat moet de VSP zich voorstellen bij een geselecteerde groep mensen? Je zou zeggen allemaal mooie voorstellen. Echter de VSP verbaast zich over de opgenomen passage in dit voorstel ‘dit betreft een informatief gedeelte waarbij het niet de bedoeling is om over de besluiten heen een nieuwe discussie te voeren’. Wat is dan nog de toegevoegde waarde van deze maatschappelijke raadpleging! Worden onze inwoners wel serieus genomen. Ook het maken van een film zou volgens het college een optie zijn. Onze inbreng leidde tot een stevige discussie. De VSP heeft heel veel moeite met dit voorstel. Wij zijn ervan overtuigd dat de plannen over de toekomst van de Polfermolen al lang vaststaan, waar toch niet van afgeweken wordt. Wordt dus nog een pittige discussie in de raadsvergadering van 10 december as. Bewonersevaluatie digitaal parkeren. De VSP is blij met het evaluatie rapport. Ons standpunt blijft echter dat er geen kosten verbonden mogen worden aan parkeervergunningen voor inwoners. Dat er kaarten/kraskaarten moeten blijven bestaan naast het digitale systeem. En dit voor de mensen die problemen blijven houden, met het aanmelden digitaal en telefonisch. Tevens zou men de gebruikers een symbool moeten aanbieden om in de auto te leggen. Dit om misverstanden te voorkomen. Ook het handhaven laat nog zeer veel te wensen over. Ondanks uw toezegging dat de privacy van de bewoners en hun bezoekers gewaarborgd is, hebben wij onze grote twijfels. De VSP blijft bij haar zienswijze. Wat de VSP betreft is hier nog lang niet het laatste woord over gesproken. Agendapunt 8: Voorstel college betreffende verklaring van geen bedenkingen gasontvangststation Dorbeekweg Valkenburg. Voor ons ligt een voorstel waarover wij tijdens de raadsvergadering van 10 december een besluit moeten nemen. De aanvraag voor het verplaatsen van een gasontvangststation is in strijd met ons bestemmingsplan. Middels een projectafwijkingsbesluit kunnen wij medewerking verlenen. De ontwerp omgevingsvergunning en de ontwerp verklaring van geen bedenkingen liggen ter inzage van 25 oktober t/m 5 december 2018. Het is vandaag 20 november. De termijn van de ter inzage legging en de mogelijkheid om een zienswijze hiertegen in te dienen loopt nog 15 dagen. Blijkbaar beschikt onze wethouder over een profetische gave. In het voorstel geeft hij aan dat (en ik citeer:) 'Binnen de inzagetermijn geen zienswijzen zijn binnengekomen'. Heel erg knap. Ik wil de wethouder dan ook vragen hoe wij met dit voorstel moeten omgaan. 1. Wat is de noodzaak/tijdsdruk om dit voorstel vooruitlopend aan deze ter inzage termijn voor te leggen aan commissie en raad? 2. Wat doen wij als er toch nog één of meerdere zienswijzen worden ingebracht? 3. Zijn de direct omwonenden aan de Dorbeekweg/Napoleonstraat geïnformeerd? Zo ja dan zou ik graag weten op welke wijze. Zo nee waarom niet en gaat u dit nog doen. Het voorstel wijkt af van het advies van de 'Stichting Kwaliteitscommissie Limburg'. Deze adviseren namelijk negatief. In het raadsvoorstel wordt hier geen enkele melding van gemaakt. Het kan best zo zijn dat hier goed overwogen beweegredenen toe hebben geleid. De vraag aan de wethouder is waarom wijken wij van dit advies af. En ten tweede het verzoek om deze redenen als zodanig op te nemen in het raadsvoorstel zelf. Ten slotte staat in het 'Landschappelijk Inpassingsplan Gasstation' dat de verkeersstructuur wordt aangepast. Is het zo dat de verkeersaanpassing in de Dorbeekweg nu vergund wordt met deze omgevingsvergunning? Geen hamerstuk gelet op de termijn voor het indienen van een zienswijze. Wethouder Vankan geeft toe dat er geen directe communicatie met de omwonenden heeft plaatsgevonden en geeft aan dit 'mee te nemen'. Agendapunt 9: Voorstel college betreffende Leeuwterrein - Beatrixsingel en parkeervoorzieningen Par'Course. a) Wij vragen ons af wat de gevolgen zijn van de toename van het aantal verkeersbewegingen in Broekhem-zuid, en met name op de Prinses Beatrixsingel, indien er een aantal extra in/uitgangen komen voor de parkeerterreinen. 1. Komt de verkeersveiligheid hierdoor in de toekomst niet in het geding? 2. Hoe verhoudt de aanleg van deze parkeervoorzieningen zich t.o.v. het gemeentelijke mobiliteitsbeleid/ mobiliteitsvisie. b) aanpassingen Prinses Beatrixsingel. Vorige week hebben wij samen met enkele andere fracties op uitnodiging van een aantal bezorgde bewoners, wonende in de directe omgeving van de Prinses Beatrixsingel, overleg gehad over de aanpassingen aan de Prinses Beatrixsingel. Als fractie hebben wij reeds bij de behandeling van het bestemmingsplan alsook bij de begroting op 6 november 2018 aandacht gevraagd voor het gevaar dat dreigde bij het invoeren van een voorrangsweg. In onze ogen leidt dit tot een crossbaan. Tevens hebben wij de wethouder opgeroepen om samen met de buurt de verkeerssituatie op en rondom de Beatrixsingel te bespreken. Dat zou een mooie gelegenheid zijn voor het college om burgers direct te betrekken bij de ontwikkeling van hun eigen woon- en leefomgeving. Helaas hebben wij vorige week woensdag moeten horen dat uitsluitend de werkgroep, de Leeuw, betrokken is geweest bij het ontwerp. Ons inziens is dit niet de manier om bewoners te betrekken bij de invulling van hun eigen woon- en leefomgeving. Vraag aan de wethouder: Waarom is de hele buurt niet benaderd om hun inbreng/mening te geven bij het verkeersplan Prins Beatrixsingel. Ons advies is: Ga die uitdaging aan en betrek de buurt actief bij deze plannen. Tevens schotelt het college ons een minimum variant voor. Want Nordinfra adviseert zelf dat: 'het voorgestelde ontwerp als positief ter bevordering van de verkeersveiligheid en leefbaarheid omschreven, waarbij als minimum voor een acceptabele inrichting het aanbrengen van fietsstroken en aanpassing van de voorrangssituatie wordt aangegeven'. 1. Als VSP fractie zijn wij van mening dat het aanpakken van de Prinses Beatrixsingel eigenlijk integraal moet worden opgepakt met de hele ontwikkeling van het gebied. Als we deze weg aanpakken doe het dan meteen goed. Waarom kiezen we niet direct om een veilige route voor fietsers middels een apart fietspad naast de rijbaan. Heeft u onderzocht of dit mogelijk is en wat dit eventueel kost. 2. Tevens zijn wij benieuwd naar de uitleg van de wethouder waarom het inrichten van de Beatrixsingel een verbetering is voor de verkeersveiligheid. Door in te stemmen met de huidige verkeersmaatregelen voorzien wij juist een verslechtering van de verkeersveiligheid. Mede gelet op de toename van de verkeersbewegingen en bedrijfsactiviteiten op en rondom Par'Course. Na een lange en moeizame discussie met de wethouder is afgesproken dat het voorstel gesplitst wordt. De parkeervoorzieningen voor Par'Course zal in de raad van 10 december behandeld worden. De aanpassingen in de Prins Beatrixsingel wordt van de agenda gehaald. Wethouder Vankan heeft de opdracht gekregen om terug de buurt in te gaan om bewoners te 'horen'. Namens de raadsfractie van de VSP. Jef Kleijnen, Lloyd Wagemans en Gertie Silverentand.

Aan: het College van Burgemeester en ...

Valkenburgse Senioren Partij (VSP) Valkenburgse Senioren Partij (VSP) Valkenburg aan de Geul 29-08-2018 11:29

Aan: het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Valkenburg a/d Geul. Betreft: schriftelijke vragen ex. art. 41 RvO van de gemeente Valkenburg a/d Geul. Geacht College, Wij maken ons grote zorgen over de steeds toenemende verkeersonveilige toestanden in Valkenburg a/d Geul. Er wordt o.a. veel te hard gereden. Zeker op de plaatsen binnen de bebouwde kom, waar een maximale snelheid van 50 km toegestaan is en in de buurten waar de maximale snelheid 30 km per uur bedraagt. De toegestane snelheden worden door veel automobilisten te vaak overschreden. Maar ook motorrijders, grote landbouwvoertuigen en scootergebruikers houden zich niet aan de toegestane snelheid. Wij zouden de mensen die de snelheid van hun scooter opgevoerd hebben niet de kost willen geven. Ook krijgen wij veel klachten binnen als het gaat om roekeloos rijgedrag op de provinciale weg (N-595) Oud Valkenburg/Schin op Geul en de provinciale weg (N-590) Vilt/Berg en Terblijt. Mensen smeken of hier een aantal zebra’s aan gebracht kunnen worden, zodat men de overkant van de weg op een enigszins veilige manier kan bereiken. Valkenburg a/d Geul lijkt soms wel op een groot racecircuit!!! Ook het gedrag van fietsers, waaronder ook schoolgaande jeugd laat veel te wensen over. Ook willen wij de toenemende roekeloosheid/onoplettendheid van automobilisten expliciet onder uw aandacht brengen. Het gebruik (niet hands-free) van de GSM in de auto neemt ongekende vormen aan. Bellen en appen zijn aan de orde van de dag. Deze mensen veroorzaken hierdoor zeer onveilige situaties. Was het niet onze “vallekebergse jong” Camiel Eurlings die, toen hij Minister van Verkeer en Waterstaat was, vanwege het veiligheidsaspect het hands-free telefoneren heeft ingevoerd!!! Bovendien zijn er helaas de nodige verkeershufters die blijkbaar geen respect hebben voor mensen die willen oversteken op een zebrapad en gewoon doorracen. Het feit dat zoveel mensen de verkeersregels grootschalig aan hun laars lappen heeft, in onze ogen, te maken met het feit dat er niet voldoende handhavend wordt opgetreden binnen onze gemeente. De veiligheid van de andere (langzame/kwetsbare) verkeersdeelnemers komt hierdoor steeds meer in het gedrang. Het kan bij ons als VSP gewoon niet dat: - Er mensen zijn die geen enkel respect bij voetgangersoversteekplaatsen hebben voor mensen die willen oversteken; - Er nog altijd automobilisten, scooters- en motorgebruikers die soms als gekken scheuren door vooral buurten waar een maximum snelheid van toepassing is van 30 km of 50 km per uur en zelfs in voetgangersgebieden; - Dat er steeds meer roekeloos gedrag voorkomt in het verkeer, omdat men bezig is met het niet handsfree gebruik van mobiele telefoons en dergelijke apparatuur. Het lijken soms wel mobiele kantoren die je op de weg tegenkomt. Ook fietsers maken zich hier steeds meer schuldig aan. Vooral de schoolgaande jeugd. Dit zorgt gewoon voor verkeersonveilige situaties; - Maar ook schoolgaande jeugd die al fietsend naar school gaan elke verkeersregel gewoon aan hun laars lappen en denken dat zij de gehele breedte van een weg in beslag kunnen nemen leiden tot verkeersonveilige situaties. Hier ligt een primaire taak weggelegd voor ouders en scholen. Het wordt de allerhoogste tijd dat er m.b.t. verkeersonveilig gedrag binnen deze gemeente eindelijk eens meer werk gemaakt wordt van handhaving. Verkeershufterig gedrag dient tot in de kiem gesmoord te worden. Wij worden overstelpt met klachten vanuit alle kernen van Valkenburg a/d Geul. Mensen klagen steen en been. De leefbaarheid en de veiligheid is volgens hen in het geding. Een van de meest gehoorde klachten is dat de politie, als het op verkeersveiligheidaspecten aankomt, in geen velden of wegen te bespeuren is. N.a.v. het bovenstaande willen wij de volgende vragen ex. art. 41 RvO aan u stellen die wij graag schriftelijk beantwoord willen zien: 1. Is het College bereid om er zorg voor te dragen dat er structureel handhavend opgetreden gaat worden tegen automobilisten, landbouwvoertuigen, motorrijders, gebruikers van scooters en fietsers die de verkeersegels aan hun laars lappen? 2. Is het College bereid, op zeer korte termijn hierover in overleg te treden met de politie (Verkeershandhavingsteam Zuid Limburg)? 3. Is het College bereid in contact te treden met alle scholen in Valkenburg a/d Geul met als doel dat er meer aandacht besteed gaat worden aan het onveilige gedrag van scholieren in het verkeer? Tevens kunnen zij de scholieren dan voorlichten m.b.t. het gevaar wat gemotoriseerd (roekeloos) verkeer met zich mee kan brengen. 4. Is het College bereid er zorg voor te dragen dat op alle voetgangersoversteekplaatsen middengeleiders worden aangebracht in onze gemeente? 5. Is het College bereid met de provincie in contact te treden om te komen tot meer veiligheid op de provinciale wegen die door onze gemeente lopen o.a. door snelheidscontroles, terugbrengen maximumsnelheid (Oud Valkenburg), aanpassingen infrastructuur en voorzien van veilige oversteekplaatsen (zebra’s) met middengeleiders? Namens de VSP fractie, Jef Kleijnen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.