Nieuws van politieke partijen in Beverwijk - Wijk aan Zee inzichtelijk

3 documenten

IJmondiale doorfietsroute in Beverwijk | Beverwijk - Wijk aan Zee

GroenLinks GroenLinks Beverwijk - Wijk aan Zee 14-05-2019 00:00

Op dinsdag 7 mei 2019 vond de uitgestelde raadscommissievergadering plaats over de westelijke doorfietsroute in Beverwijk.

Er is een weer een stap gezet in de komst van deze route (definitief in : 2022).

GL steunt van harte de realisering ervan omdat de doorfietsroute niet alleen mensen verleidt uit hun auto te komen voor het snel afleggen van grotere afstanden tussen huis en werk, maar ook omdat die route comfort en meer veiligheid creëert voor hen die korte stukjes fietsen.

In de gemeentebegroting 2019 e.v. is er reeds geld gereserveerd. Het gehele project van Haarlem tot en met Uitgeest kan alleen maar gerealiseerd worden met financiële steun van de Provincie die subsidies (voor veiligheid en fietscomfort) ter beschikking stelt.

Een van de maatregelen is het aanleggen van een rotonde op het kruispunt Warande/Zeestraat. Die heet in de gemeentelijke documenten “Westerhoutplein-rotonde”. Dat is feitelijk onjuist. Er kwam echter een hoop commotie op gang: “aantasting van cultureel erfgoed” van het Westerhoutplein. De beoogde rotonde vervangt niet alleen verkeerslichten die aan hun levenseinde toe zijn, het doet ook fietsers en automobilisten vlotter en zonder nadrukkelijke stoppen (minder luchtvervuiling) dit verkeerspunt passeren.  GL heeft bij monde van Ron Hopman als steunfractielid en voormalig actief lid van de Fietsersbond  ook inhoudelijke input aan de verantwoordelijk wethouder, mw. B.  van den Berg, gegeven om mee te nemen in het te ontwikkelen Voorlopig Ontwerp (VO). GL vindt aan het plan sterk dat er goed aan inspraak voor de plannen wordt gedacht (bv. rond die rotonde en ook mbt het kruispunt Zonnebloemlaan/Warande) en aan communicatie.

Debatteren over verbinding A8A9 : Oplossing voor Nu of voor de toekomst | Beverwijk - Wijk aan Zee

GroenLinks GroenLinks Beverwijk - Wijk aan Zee 11-12-2018 00:00

 

Op 10 december kwamen ruim vijftig belangstellenden naar het politieke café in La Citadel (Broekpolder) voor een bijeenkomst over de verbinding A8A9. Dit politieke café was voor Groen Links Heemskerk, Velsen en Beverwijk de start van de campagne voor de provinciale statenverkiezingen van 20 maart.

Onder leiding van Kristina van der Geest, nummer 17 op de kandidatenlijst voor Groen Links en lid van het Groen Linksbestuur van Heemskerk, werd de bijeenkomst geopend. Aan het woord kwamen Alwin Hietbrink, statenlid van de provincie Noord-Holland en fractievoorzitter Groen Links en deskundig op dit thema; Simone Bosland namens de actiegroep Houd Broekpolder Leefbaar en Jan de Vries (D’66) raadslid van Zaanstad en bewoner van Krommenie. Zij zaten aan de ronde tafel en hebben in een goede sfeer standpunten uitgewisseld en was er ruimte voor discussie, vragen en opmerkingen vanuit het publiek.

 

De hamvraag: waarom deze verbinding? Uit het publiek kwam de roep om te investeren in snelle lange afstandsfietsroutes. Moeten wij met elkaar wel zoveel meer asfalt willen? En ook: het is onze manier van leven en de keuzes daarin dat wij voor bereikbaarheid- en leefbaarheidsdilemma’s staan. Bij leefbaarheid gaat het om geluidsoverlast en luchtkwaliteit in een regio, die om tal van andere bedrijvigheid toch al zwaarbelast is. Van de andere kant laat de realiteit zien van veel verkeer in de regio Zaanstad zodat er oplossingen moeten komen met betrekking tot leefbaarheid vooral in de plaatsen Wormerveer, Krommenie en Assendelft. De aanwezige bewoners uit dat gebied willen hun problematiek niet stallen bij de buren. Maar een oplossing moet er wel komen.

Hietbrink gaat nog steeds voor de nul-plus variant: bekijk huidige knelpunten en zoek lokale oplossingen. Vanuit de zaal klonk het serieus bekijken van variant 7, een omleiding van de N8 om Assendelft heen met aansluiting op de A8. Als deze weg verdiept aangelegd gaat worden met een aansluiting onder het spoor door en als 80 km weg, zal de overlast voor de bewoners in Assendelft veel minder zijn, dan de aanleg van een snelweg tussen de A8 en de A9.

Houd Broekpolder leefbaar signaleert dat per saldo de tijdswinst met die verbinding minimaal is als een van de argumenten om de verbinding tot stand te brengen. Ook gaf Bosland aan dat door die verbinding toename van verkeer alleen maar het nare gevolg zal zijn: tussen de 50.000 en 80.000 autobewegingen per etmaal aan toe.

De Vries is voor de bewoners van de Broekpolder niet blij met de voorkeursvariant van de provincie namelijk van de Golfbaanvariant. Die wordt nu doorgerekend en dat voelt voor hem goed: dan is er tenslotte eens een keer ten diepste wat uitgerekend. Als het te duur wordt kan opnieuw gekeken worden naar andere varianten. Hij wijst overigens nul plus varianten af en gaat dan voor de Heemskerkvariant. Bosland wijst ook de Heemskerkvariant als belastend voor de inwoners van de Broekpolder af. Van de kant van Hietbrink waren er ook kritische kanttekeningen over rekenmodellen. Vanuit de zaal kwam het geluid van megalomane projecten die grote financiële overschrijdingen kennen: Zeesluis; Westfrisiabrug.

Alom was er de roep om nog een keer naar de tekentafel terug te keren en b.v. ook de alternatieve verbinding tussen Zaanstad en IJmuiden/Beverwijk langs een versmald Noord Zeekanaal serieus te nemen (plan David Sluis).

Allen vragen zich gen slotte af wat de komende verkiezingen voor dit thema gaat opleveren in stemgedrag en in onderhandelingen voor een nieuw provinciaal college.

(Kristina van der Geest/Ron Hopman).

Afdelings excursie 28 oktober: Het Oerij en de verbinding A8-A9 en een stukje geschiedenis van de Aagtenbelt | Beverwijk - Wijk aan Zee

GroenLinks GroenLinks Beverwijk - Wijk aan Zee 02-11-2018 00:00

Op 28 oktober zijn leden van GL Beverwijk met de fiets op pad gegaan om het zuidelijk buitengebied van Heemskerk en Beverwijk te verkennen. Gidsen van Stichting het Oerij gaven informatie over de geschiedenis van het gebied rond thema’s als waterlopen, waterbeheersing, kastelen als fortificaties en andere militaire objecten van latere tijd zoals die van de Stelling van Amsterdam.

Het was fris weer maar door de zon en dus afwezigheid van regen was het toch aangenaam vertoeven in een uniek stukje poldergebied. Door deze excursie werden de deelnemers weer extra geconfronteerd met het gedoe over de aansluiting A8-A9. Wie op het hoogste punt van het fietspad over de A9 staat ter hoogte en ten zuiden van de Citadel realiseert zich dat zowel variant Golfbaan als variant Heemskerk desastreus zijn voor het groene gebied. Wat zou er niet opgeofferd gaan worden ten faveure van die verbinding die nagenoeg geen tijdwinst oplevert en als neveneffect meer autobewegingen oplevert (meer asfalt hoger autogebruik). Des te meer werd ook pijnlijk duidelijk dat provinciale beleidsmakers niet hebben gekozen voor de zogeheten nul-variant : het upgraden van de huidige weg langs het spoor van Uitgeest naar Krommenie. Die weg ligt er al en er is weinig directe bebouwing aanwezig.

Na ons bezoek aan de polder bezochten wij de Aagtenbelt. Daar kwamen wij tot de constatering dat deze nooit een echt verblijfspark is geworden, hooguit voor honden-uitlaters en de fietsers van BRC. De belt oogt kaal door lage struiken en dat zal door de ondergrond niet veranderen. Spontaan werd geopperd er een zonepanelenplek van te maken als compensatie van wat er in de berg aan vuil schuil gaat.

We hebben de fietstocht afgesloten in Slot Velthuis. In dat samenzijn van 13 leden passeerden tal van politieke vraagstukken en werd het onderlinge contact verstevigd. De doelstellig van het bestuur dat deze excursie organiseerde is in kwalitatief opzicht bereikt.

Ron Hopman (voorzitter bestuur)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.