In BNdeStem van 27 november 2018 maken een aantal belanghebbenden rondom de Molenstraat zich druk over het verkeer. Een beperking van het aantal auto's is een voorwaarde om tot een voor voetgangers goed toegankelijke, veilige en uitnodigende inrichting van onze oude binnenstad te komen. Dat begint natuurlijk met het weren van auto’s die daar niet per se hoeven te zijn en een waterdicht toelatingssysteem dat bij de tijd is. GroenLinks zet zich hier al jaren voor in. GroenLinks stelde daarom raadsvragen waar de resultaten van een toegezegd onderzoek naar kentekentoegang blijven.

Op 9 november 2017 nam de gemeenteraad van Breda een motie aan die het college verzoekt te onderzoeken of het regelen van toegang tot onze binnenstad d.m.v. kentekentoegang voor Breda een optie is, en de gemeenteraad vóór maart 2018 te informeren over de resultaten van dit onderzoek.

Deze resultaten hebben we nog steeds niet ontvangen en de mensen in de binnenstad ervaren nog steeds problemen. GroenLinks stelde daarom de volgende raadsvragen:

1) Waar blijven de resultaten van het onderzoek naar de mogelijkheden voor de toepassing van kentekentoegang tot de Bredase binnenstad?

2) Hoe ontwikkelde zich in de afgelopen tien jaar het aantal verkeersbewegingen van personenauto’s, bestelauto’s en vrachtauto’s in de straten van de oude binnenstad die zich laten typeren als voetgangersgebied, respectievelijk verkeersluw ingerichte straten, zoals de Molenstraat?

3) Worden voetgangers en fietsers daar inderdaad stilaan steeds meer verdrongen door het autoverkeer?

4) Wat zijn nog de beletselen om de Molenstraat en andere straten zodanig in te richten dat de voetganger zich hier ongehinderd kan verplaatsen en op zijn gemak voelt, en de automobilist zich slechts te gast, in plaats van andersom?

5) Wat is er slim aan het telkens maar weer met alles wachten tot één integrale Smartcity-visie die steeds verder achter de horizon verdwijnt, in plaats van het stapje voor stapje pakken van de kansen die zich dagelijks al voordoen?