Onderstaand treft u de reactie van de PvdA Lokaal Sociaal op het verzoek van de kerngroep Heumenseweg en Ringbaan ten aanzien van de problematiek aldaar. De kerngroep heeft een voortgangsrapportage geschreven waarin onderstaand standpunt van de PvdA naar onze mening te kort wordt weergegeven. Onderstaand

 

Kerngroep van de actiegroep Heumensebaan-Ringbaan.

Bij deze formuleren we een antwoord op de door u gestelde vragen in uw schrijven van 5 januari 2020 (er stond 2019)

Allereerst danken we u voor de regelmatige toezending van de voortgangsrapportages verkeerhinder HEUMENSEBAAN EN RINGBAAN.

De positieve betrokkenheid van onze partij ten aanzien van de verkeersproblematiek is nog onverminderd aanwezig.

Terecht wijst u op ons verkiezingsprogramma. In het daaropvolgend coalitieprogramma wordt aangegeven Verkeersveiligheid op de Heumensebaan en Ringbaan in Molenhoek en de Groesbeekseweg in Mook wordt structureel verbeterd inclusief de aansluiting op het (nieuwe) spoorbruggetje bij de Heumensebaan.

In het collegeprogramma 2018-2022 staat het lokale Mobiliteitsplan en het daaraan verbonden Maatregelenprogramma verkeersprojecten.

Zoals u terecht opmerkt zal dit vertraging oplopen.

Onze gemeente is daar niet alleen debet aan. Bij dit soort infrastructurele maatregelen zijn externe partijen (en financiers) betrokken. Zo heeft de elektrificatie van het spoor fikse vertraging opgelopen en hiermee ook de realisatie van de nieuwe spoorbrug.

Onze partij informeert regelmatig naar de voortgang van de plannen. Dat is voor u een schrale troost. Gezien de financiële situatie van de gemeente zien we ook geen mogelijkheid om een groot bedrag van het ene programma naar het andere over te hevelen. Dan creëren we wellicht grotere problemen.  We kunnen nu niet anders dan scherp op dit dossier blijven zitten en iedereen, ook externe partijen aansporen tot spoed.

Dit laatste doen we bijvoorbeeld via onze partijgenoten in de Provinciale Staten.

Aanpak van verkeersveiligheid in onze hele gemeente heeft steeds onze aandacht en staat in vele overleggen op de agenda. Een aantal malen hadden we overleg met Veilig Verkeer Nederland en de ambtenaar met verkeer in zijn portefeuille.

Een bijeenkomst tussen alle partijen in de raad samen met de verantwoordelijk wethouder wordt voorbereid. Tijdens deze bijeenkomst kan er over verkeersveiligheid van gedachten gewisseld worden en kan duidelijkheid verkregen worden over wat wel en niet realiseerbaar is. Wij zullen dan opheldering vragen over de nu genomen maatregelen in relatie tot het oorspronkelijke plan.

De eerder aangehaalde elektrificatie van het spoor vertraagt ook ernstig een aantal andere plannen zoals de aanpak van het bruggetje, apart fiets-voetpad, fietspad naar Groesbeek, de aanpak van de herinrichting van het bijbehorende kruispunt en de aanpak van de weginrichting bij het bruggetje.

Bij de herinrichting van ‘uw banen’ met obstakels, moeten we er voor waken dat de agressie van de weggebruikers niet wordt verhoogd. Hiervoor is gewaarschuwd op de verkeersbijeenkomst in de Wieken. Uiteindelijk is gedragsverandering van verkeersdeelnemers de mooiste en duurzaamste oplossing. Maar dat is een zeer langdurig traject. Dat lost op korte termijn niets op.

Jammer vinden wij wel dat een aantal genomen maatregelen in het verleden zoals de “ biggenruggen “ en de “ bloembakken “ op de Ringbaan zijn opgeheven. Gelukkig is de versmalling op de Heumensebaan gebleven nm. de aangelegde parkeervakken, de bomen, de zebrapaden, het plaatsen van borden “ rechts heeft voorrang “ en het voorrang van rechts in de hoek van de Heumensebaan/ Ringbaan. Dit alles remt de verkeerssnelheid.

Om tot realisatie van genoemde en genomen maatregelen te komen hebben we als partij de nodige druk uitgeoefend. Veilig Verkeer Nederland heeft toegezegd om in maart metingen te houden, met de laser-gun, op o.a. de Ringbaan/Heumensebaan.

Wij blijven er voorstander van om op een goede manier en in samenspraak het brede gedeelte van Ringbaan opnieuw vorm te geven. Dit betreft de weginrichting alsook een optisch effect dat tot gewenst gedrag prikkelt. Als de financiën het zouden toelaten is een vrij liggend fietspad aan de kant van het weiland een (deel van de) oplossing.

Een bomenrij aan de weiland kant en een middenberm bestrating, zoals aan de Broekkant in Malden kunnen wellicht ook de situatie veiliger maken. We dromen dan van een laan/singel uitstraling, aansluitend op de Heumensebaan. We zijn u zeker niet vergeten. Maar we hebben door de hele gemeente heen te maken met een veelheid van (verkeers)wensen van inwoners, waarmee we aan de slag zijn. (stoepparkeren, kruispunt bij ’t Zwaantje, snelheidsbeperking N 271, Witteweg Plasmolen, Cuijksesteeg, knelpunten snelfietspad, Pastoorsdijk, enz.

Zoals u weet geeft verkeersbeperking op de ene plaats weer meer drukte op een ander locatie. Daarom wachten we met ongeduld op het Maatregelenprogramma verkeersprojecten. Dan kunnen we een integrale afweging maken en ervoor waken alleen maar bezig te zijn met verdringing van de problemen.

Veel werk gebeurt achter de schermen en in stilte en speelt zich niet af in de Raadszaal. Ook als politieke partij willen wij wel meer tempo. Helaas de werkelijkheid is weerbarstiger.

Een definitieve, alles omvattende oplossing zal heel moeilijk zijn. Kernprobleem is het ontbreken van een goede ontsluiting van Berg en Dal (Groesbeek) naar de A73.

Bijgesloten treft u aan Wegenbeheerplan 2020-2024 en de daarbij horende Wegenlijst.

Wij zijn en blijven altijd bereid tot overleg en tot het elkaar informeren over nieuwe ontwikkelingen. De materie is te weerbarstig om te kunnen zeggen ‘dat lossen we wel even op’.

Met vriendelijke groet,

Namens het fractieberaad van de PvdA Lokaal-Sociaal

Het bericht Verkeersproblematiek Heumenseweg en Ringbaan en reactie PvdA aan Kerngroep verscheen eerst op Mook en Middelaar.