Nieuws van politieke partijen in Overijssel over D66 inzichtelijk

2 documenten

Bereikbaarheid Blokzijl moet snel verbeteren

D66 D66 Overijssel 25-01-2019 15:27

Plaatselijk Belang luidt de noodklok

 

In Overijssel zijn veel mooie steden en dorpen. Sommige zijn echte ‘pareltjes’. Neem nu Blokzijl. Een prachtig historisch stadje (dat vroeger echte stadsrechten had), liggend aan de ‘Zuiderzee’. Een toeristische trekpleister bij uitstek. Altijd al geweest. Vroeger waren de straten en bruggen breed genoeg voor karren met paarden. Inmiddels ziet het transportverkeer er heel anders uit, terwijl de infrastructuur nog gebaseerd is op vervlogen tijden. En dat levert gevaarlijke situaties op. Door de vele opstoppingen in de kern kunnen brandweer en ambulance niet op tijd aanwezig zijn bij calamiteiten. Ook neemt de luchtkwaliteit af en door trillingen worden gebouwen van historische waarde beschadigd. In de zomer zijn er veel buitenactiviteiten. Ook dan is een goede bereikbaarheid essentieel. Dat is nu niet het geval. Blokzijl is in trek, er komen steeds meer mensen naartoe. De druk wordt dus steeds groter en al vele decennia zoekt men naar een oplossing. Tot op heden helaas zonder resultaat.

Blokzijl verdient dus een goede toegang en veilige doorstroming voor haar gasten en inwoners. Ik wilde dan ook graag in de praktijk de situatie zien.

Donderdag 24 januari jl. ontmoette ik dan ook de mensen van het Plaatselijk belang Blokzijl. Samen met Emmy Elgersma (fractievoorzitter) en Thom de Vries (burgerlid en kandidaat statenlid) namens fractie D66 Steenwijkerland sprak ik met actieve inwoners met een zeer brede achterban.

Autoluw

Het gaat vooral om de Brouwersstraat. Deze is te smal, nl. 3.60 meter breed met een hele krappe entree, zonder goed zicht vanuit beide zijden. Lokaal verkeer, landbouwvoertuigen en auto’s met caravans moeten daar doorheen. De gemeenteraad heeft ingestemd met een vervolgonderzoek en actualisatie van de mogelijke kosten voor een tweetal oplossingsvarianten. Plaatselijk belang wil de goedkopere oplossing: een deel van de weg verbeteren, een brug plaatsen en zo mogelijk in het seizoen de kern autoluw maken. Uiteraard wel met ruimte voor inwoners om te parkeren bij de eigen voordeur.

Structurele oplossing

Ook LTO wil graag de goedkoopste variant zo spoedig mogelijk in uitvoering en steunt Plaatselijk Belang. Plaatselijk Belang Blokzijl vroeg ook onze steun. Die steun kregen ze van D66 in het gesprek. Nu is het zaak dit ook met zoveel mogelijk draagvlak tot een goed resultaat te brengen. Als partijen de handen ineenslaan is dat nu eindelijk haalbaar. Mede door inzet van bevlogen D66’ers in de raad van Steenwijkerland en vanuit de fractie van D66 Overijssel: samen gaan we voor een structurele oplossing. Niet meer uitstel: boter bij de vis. Aan de slag.

 

Samen voor veiligheid

D66 gaat dan ook – in overleg met de fractie en Plaatselijk Belang – schriftelijke vragen stellen aan B&W en Gedeputeerde Staten om samen tot een passende oplossing te komen. Daarbij horen partijen ook financieel bij te dragen. D66 Overijssel vindt dat ook Blokzijl ingevoegd moet worden in de regiodeal Giethoorn (om de leefbaarheid, veiligheid en aantrekkelijkheid van Giethoorn te waarborgen participeert de Provincie Overijssel met een bijdrage van 6,4 miljoen euro in het meerjarenprogramma ‘Leefbaar Giethoorn 2019-2021’). De Provincie Overijssel deed hiermee – op voorspraak van de gemeente – een toezegging naar de inwoners van Giethoorn dat de infrastructuur wordt aangepast.

Dat dient ook voor Blokzijl geregeld worden. Want inwoners moeten er zeker van zijn dat hun veiligheid is gegarandeerd en de infrastructuur de groeiende belangstelling voor deze ‘parel’ van Overijssel aankan. B&W Steenwijkerland bestuderen op hun beurt – in aanloop naar de begroting van 2020 – of budget vrijgemaakt kan worden voor een dergelijke passende oplossing. Wat D66 Overijssel betreft doet ook de provincie voluit mee.

 

 

Wybren Bakker,

Fractievoorzitter Statenfractie D66 Overijssel

Overijssel 500 jaar: D66 wil geschiedenis Overijssel toegankelijk

D66 D66 Overijssel 20-06-2018 12:18

 

In 2028 bestaat de provincie Overijssel 500 jaar. Echter, de besluiten van het provinciaal bestuur in de periode 1528-1813 zijn niet openbaar. D66 wil dit archief ontsluiten en digitaliseren met behulp van vrijwilligers.

D66 dient daartoe tijdens de Statenvergadering van 20 juni a.s. een motie in. Een woordvoerder van de partij: “De provincie kwam in 1528 onder het bewind van de bisschop van Utrecht vandaan en werd een gewest van de Nederlanden. Vanaf dat moment gingen de Staten van Overijssel hun besluiten vastleggen. Het is interessant deze informatie voor het publiek toegankelijk maken. Want we weten nu niet waar de Staten zich druk over maakten en wat ze besloten.”

Bommen Berend

Heel veel verzoeken van inwoners kwamen terecht bij de Staten: “Zo vroegen twee vissers uit Giethoorn of ze in het Giethoornse Meer naar de kerkklok mochten dreggen. Die zou nl. in een winter door troepen van Bommen Berend zijn gestolen, maar tijdens het vervoer over het meer door het ijs zijn gezakt.” Tientallen verhalen als deze liggen verborgen in honderden boekdelen die in het archief van Deventer, Kampen in het Historisch Centrum Overijssel in Zwolle worden bewaard. “Lukraak doornemen van al die boekdelen is onbegonnen werk”, aldus de D66-fractie.

Vrijwilligers

Maar er is een oplossing, in het Amsterdamse stadsarchief speelt een soortgelijke project: ‘Alle Amsterdamse Akten’. Tientallen vrijwilligers schrijven een korte samenvatting van de akten en maken er een inhoudsopgave bij. Ze doen daarbij verrassende ontdekkingen die via de media naar buiten worden gebracht. De Amsterdammers krijgen zo tijdens de uitvoering allerlei wetenswaardigheden over de geschiedenis van hun stad te horen.

Deze werkwijze (via crowdsourcing) stelt D66 ook voor voor de besluiten van het provinciaal bestuur van 1528-1813. In het jubileumjaar (2028) moet het klaar zijn: “Met ontsluiting van deze bron kan een nieuwe geschiedenis van Overijssel worden geschreven.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.