Nieuws van politieke partijen in Rozendaal inzichtelijk

2 documenten

Vrachtverkeer Spankerenseweg blijft probleem

PvdA PvdA Rozendaal 25-10-2018 09:37

Het Vrachtverkeer op de Spankerenseweg in Dieren blijft een groot probleem. Enkele weken geleden heeft de PvdA fractie in de gemeenteraad hierover vragen gesteld. Ten gevolge van de werkzaamheden aan het spoorviaduct op de Kanaalweg rijden de zware vrachtauto’s nu over de Spankerenseweg. Er zijn wel omleidingsroutes aangegeven maar deze hebben onvoldoende effect. De bewoners van de Spankerenseweg ondervinden veel overlast en zijn ernstig bezorgd over de gevolgen voor de verkeersveiligheid.

De bewoners hebben zelf al overleg met gemeente en BAM over de situatie. Dit heeft echter nog niet tot resultaat geleid. De PvdA fractie heeft, mede op verzoek van buurtbewoners, vragen gesteld over de ontstane situatie. Ook zij heeft twijfel of de verkeersmaatregelen die zijn genomen wel leiden tot het gewenste resultaat. Nu komen zware vrachtautocombinaties elkaar tegen op de Spankerenseweg, waar ze elkaar soms niet eens kunnen passeren. Dit leidt tot gevaarlijke situaties met ander verkeer en het kapot rijden van o.a. verkeersdrempels.https://rheden.pvda.nl/verkeer/vrachtverkeer-spankerenseweg-blijft-probleem/

Het bericht Vrachtverkeer Spankerenseweg blijft probleem verscheen eerst op PvdA Rheden/Rozendaal.

Een antwoord op al uw vragen over de nieuwe Dorpsschool en de woningbouw op de Del.

Rosendael '74 Rosendael '74 Rozendaal 27-05-2015 10:05

Fietsers uit Velp en de andere kant van Rozendaal kunnen via de rotonde bij Garage Jelsma (wordt door provincie veiliger gemaakt) rijden. Daarnaast hopen wij ter hoogte van de bushalte op de Schelmseweg een grotere oversteek te realiseren. Hierover is de gemeente in gesprek met de provincie. Fietsers vanuit de Kapellenbergwijk zullen veelal het doorsteekje nemen bij de Bremlaan. Uitgezocht wordt of de Bremlaan in de “schoolroute” (dus geen verkeersbesluit) alleen voor fietsers kan worden gemaakt. Na opmerkingen uit de buurt is, door middel van een motie, het plan voor de verkeersafwikkeling iets gewijzigd: in overleg met de direct aanwonenden zal worden bepaald of de gemeente vanaf het begin aanpassingen aan huidige wegenstructuur zal doen. Het lijkt er nu op dat in eerste instantie weinig tot niets wordt aangepast en dat na een bepaalde periode zal worden geëvalueerd welke aanpassingen wenselijk zijn.

Onderzoeksbureau DHV heeft onderzocht dat ongeveer 100 kinderen met de auto worden gebracht.

Omdat broertjes en zusjes in dezelfde auto’s vervoerd worden, komt dit neer op 70 auto’s op de piekmomenten (in de ochtend en in de middag).

De auto’s zullen niet in de wijk parkeren maar op het terrein van de school zelf, waardoor de grootste verkeersoverlast beperkt blijft.

De overige kinderen gaan lopend of met de fiets naar school.

De fietsers zullen voor het grootste gedeelte gescheiden van het gemotoriseerd verkeer het perceel aan de Bremlaan kunnen bereiken. Momenteel overlegt de gemeente met de provincie over de aanleg van een dubbelzijdig fietspad aan de Schelmseweg. Fietsers zouden dan vanaf de vernieuwde en verbeterde rotonde ter hoogte van Garage Jelsma via de Schelmseweg en ingang Bremlaan de school kunnen bereiken. Daarnaast kunnen ze ook via de Kapellenberglaan de school bereiken.

Het gebruik van het stuk Kapellenberglaan tussen de rotonde bij Garage Jelsma en de Akkerlaan door gemotoriseerd verkeer wordt ontmoedigd.

De auto’s kunnen via de Mr Van Hasseltlaan en de Akkerlaan de schoollocatie bereiken. De ideeën, die de Klankbordgroep heeft voorgesteld om het straatbeeld aan te passen voor een snellere doorstroming naar de Bremlaan zijn door een motie van de coalitie tijdens de laatste raadsvergadering voorlopig stopgezet. Tijdens de inloopavond op 20 april j.l. is namelijk gebleken dat de direct omwonenden van de Van Hasseltlaan geen voorstander waren van deze aanpassing (snellere doorstroming van verkeer betekent ook dat er harder wordt gereden). Op dit gegeven was de motie gebaseerd. Direct omwonenden worden nu geraadpleegd op het moment dat het aan de orde is. Vooralsnog blijft het stratenplan dus ongewijzigd.

We hopen dat in 2017/2018 (als de nieuwe dorpsschool is gerealiseerd) de school over is gegaan op een continurooster - zodat de piekmomenten beperkt blijven tot twee keer 15 minuten per dag. Het is een landelijke trend dat steeds meer scholen over gaan op een continurooster. Wij hebben hier als gemeente echter geen zeggenschap over.

En last but not least; Rosendael ’74 is een groot voorstander om leerlingen met de fiets naar school te laten komen zodat gemotoriseerd verkeer in de wijk tot een minimum beperkt blijft.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.