Vrijdag 2 maart komt het team van NPO radio Spraakmakers opnames maken in Westervoort. Wij zullen ze meenemen naar Jeroen Zingg die, in het kader van de verkiezingen, chocoladeflikken maakt en levert voor regionale maar ook landelijke VVD afdelingen. Het idee voor de chocoladeflikken is vorig jaar ontstaan in Westervoort en natuurlijk hebben wij onze lokale ondernemer landelijk onder de aandacht gebracht bij andere afdelingen. Een mooie kans om Westervoort en haar lokale ondernemers te promoten op de nationale radio lijkt ons. Wij hebben het radioteam eerder deze week al gastvrij ontvangen en een tour met ze gemaakt door Westervoort. Doel van de reportage-serie: Het verhogen van het opkomstpercentage bij de gemeenteraadsverkiezingen 2018. In plaats van op pad te gaan met de vraag: Waarom gaan mensen niet stemmen en waarom is het opkomstpercentage zo laag? Niet: waarom komt u niet naar de stembus? Maar wel: Hoe krijgen we u naar de stembus? Waarom de keuze voor Brielle/ Westervoort? Ze zijn op zoek gegaan naar twee redelijk vergelijkbare plekken. Het aantal stemgerechtigden tussen de 10 en 15 duizend maakt het behapbaar voor de crew om zich in de gemeente te bewegen en de hoofdrolspelers te leren kennen. Hoeveel uitzendingen? Elke werkdag vanaf 5 maart een reportage van een minuut of vier/vijf op Radio 1. De ene keer uit Westervoort, de andere keer uit Brielle. Soms vanuit beide. Tot en met de dag na de verkiezingen, tot en met donderdag de 22e maart dus. Mark vindt de chocolade ook erg lekker zie foto