Nieuws van Groep de Mos / Hart voor Den Haag inzichtelijk

17 documenten

Hart voor Den Haag pleit voor nadeelcompensatie bij uitloop werkzaamheden

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 08-11-2019 15:18

Ralf Sluijs: “Hardwerkende familie in de kou, puur omdat de gemeente haar afspraken niet nakomt”

Twee maanden stond er voor de herinrichting van het Parijsplein in Den Haag, maar het zijn er negen geworden. Begin december is het plein dan eindelijk klaar, maar ondernemer Linda Weber van Slijterij Weber kan hier niet meer van profiteren. “Het gaat niet meer. We zijn ruim 60.000 euro aan omzet misgelopen. De zaak gaat dicht”, zegt Weber geëmotioneerd. Hart voor Den Haag ziet hierin het zoveelste voorbeeld van gemeentelijke werkzaamheden die ondernemers de kop kosten en stelt vragen.

Slijterij Weber was voor de renovatie van het plein een bloeiende zaak met een goede omzet. “Maar het is binnen een paar maanden naar de klote geholpen”, zegt Weber, die de cijfers laat zien. De omzetten zijn dramatisch gedaald sinds maart. Een omzetdaling van twee of drie maanden had ze wel kunnen hebben. Maar negen maanden lang is niet meer op te vangen. “Het houdt een keer op.”

De werkzaamheden hebben zes maanden stilgelegen omdat er onder meer problemen waren met de drainage en er verkeerde tegels waren besteld. “Het plein stond vanaf april zes maanden vol hekken die de doorgang versperden.” Alle ondernemers, waaronder de Lidl, Albert Heijn, hebben geklaagd, maar tevergeefs.

Raadslid Ralf Sluijs van Hart voor Den Haag/Groep de Mos is boos. “Dit is ontzettend triest. Een hardwerkende familie in de kou laten staan doordat de gemeente zich keer op keer niet aan de afspraken houdt. Je ziet het niet alleen hier, maar ook op het Noordeinde en de Keizerstraat. Dit voorbeeld is dus exemplarisch: de buurtwinkel verdwijnt door hierdoor uit de winkelstraten.”

Sluijs pleit via schriftelijke vragen aan het college voor een stadsbrede nadeelcompensatie voor ondernemers. “Desnoods moeten aannemers een boete betalen als werkzaamheden uitlopen.”

Weber trok al maanden geleden aan de bel bij het Haags Ondernemershuis, een initiatief van de gemeente Den Haag, die ondernemers ondersteunen met raad en daad. “Hun advies was om onze B.V. failliet te laten verklaren”, vertelt de Haagse. En ook van de verhuurder was er nul sympathie voor de situatie. Sluijs: “De gemeente leert je lopen als ondernemer, maar als je een keer struikelt, geven ze niet thuis. De menselijke maat is zoek”.

7 november 2019 Raad afscheid vertrekkend raadslid Damien Zeller

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 07-11-2019 17:15

Voorzitter, mijn collega’s hier in de gemeenteraad, onze supporters op de publieke tribune en de duizenden mensen die nu voor hun tv gekluisterd zitten en aan het wachten op de beëdiging van Richard; wees niet bang, ik ben zo klaar.

Vlak voor het zomerreces had ik tijdens mijn maidenspeech niet verwacht dat ik een paar maanden later alweer mijn afscheidsspeech zou geven. Het enige voordeel is dan toch wel de weinige interrupties die ik steeds tijdens mijn speeches krijg…. Maar alle gekheid op een stokkie; het was na 1 oktober een makkelijke keuze om mijn zetel op te geven. Partijbelang en het algemeen belang hebben bij mij altijd voorop gestaan; het is belangrijk dat Richard weer de fractie kan en gaat leiden.

Ookal ben ik niet de volle vier jaar raadslid geweest, het was een mooie tijd en een voorrecht om raadslid te mogen zijn in deze geweldige stad. Ook dankbaar dat ik deze kans heb gekregen. Deze tijd was nooit zo mooi geweest zonder mijn collega’s in de fractie. Waarvan ik met 100% zekerheid kan zeggen dat dit buiten de grootste ook de gezelligste fractie is hier in het stadhuis.; Janice, Nino, Ralf, René, Jelle, William, Mohammed en Monique eigenlijk al vanaf het kandidatenklasje waren we een hechte groep en zijn we door de gebeurtenissen van de afgelopen maand alleen maar hechter geworden.

En nee, ik ben niet iemand vergeten want ik wil Arjen Dubbelaar, jou, nog even apart noemen: Dat we hechter zijn geworden en bij elkaar zijn gebleven hebben we met elkaar gedaan onder jouw bezielende leiding. Blijf vooral de komende jaren de nuchterheid zelf. Ik kijk er naar uit met jullie allemaal over 2,5 jaar weer in de raadsbanken te zitten.

Maar ook het fractieteam, waar ik zelf eerst bijna drie jaar deel van uitmaakte voordat ik raadslid werd en waar ik vanaf morgen ook weer bij hoor: Elias, Anna, Lorraine en Lex. Jullie zijn stuk voor stuk bijzondere mensen die het werk voor ons zo veel makkelijker hebben gemaakt. Bedankt en tot morgen op de fractiekamer. Ik verwacht natuurlijk wel een feestelijk onthaal.

Een persoonlijk dieptepunt voor mij buiten de afgelopen maand was voor toch wel de #tipvanmieke. Na een wat jolige foto met een heerlijke fles wijn uit Israël, stroomde mijn inbox vol racisme en jodenhaat. Dit gaf weerzingwekkend bloot waar vele joden dagelijks mee te maken hebben; jodenhaat

De afgelopen anderhalf jaar was de aanpak van antisemitisme en de bewustwording daarover dan ook één van mijn speerpunten. Zo is deze week de Week van Respect. Jarenlang was de opening van de week van respect al in Den Haag, maar de Den Haag was nooit officieel partnergemeente. Ik ben blij dat wij dit afgelopen jaar voor elkaar hebben gekregen. Want zoals de oprichter van de Respect Education Foundation afgelopen maandag bij de officiële opening zei; Alles begint in het klaslokaal.

En in het kader van 75 jaar vrijheid heeft ex-wethouder Rachid Guernaoui na een oproep van ondergetekende geld beschikbaar gesteld voor schoolexcursies naar Auschwitz of Westerbork om de verhalen tastbaar te maken. Laten we hopen dat met deze initiatieven een Den Haag zonder jodenhaat een stap dichterbij is.

In mijn ontslagbrief schreef ik ; de politiek is nog lang niet van mij af en tot snel. Goed nieuws; over drie weken wordt ik naast medewerker op de fractie ook weer beëdigd als fractievertegenwoordiger. Ik kijk ernaar uit om met veel enthousiasme weer in de commissies te zitten, dus maak uw borst maar nat.

En laat ik afsluiten om te zeggen dat ik van deze stad en haar inwoners hou. Maar vergeet niet, afscheid nemen bestaat niet – tot in 2022 en zet ons op 23.

7 november 2019 Schriftelijke vragen falende aanpak verwarde personen

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 07-11-2019 09:22

Overeenkomstig artikel 30 van het Reglement van orde stellen de raadsleden Nino Davituliani en Janice Roopram (Hart voor Den Haag/Groep de Mos) vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad.

1.Is het college bekend met het artikel: “Aantal meldingen verwarde personen stijgt schrikbarend: Wachten doet verwarde de das om”* Zo ja, klopt dit bericht en wat is de status in onze gemeente?

2.Kan het college inzichtelijk maken wat de status is van de aangenomen motie Top-600 aanpak verwarde personen van Hart voor Den Haag/Groep de Mos?

3.Wat zijn de uitkomsten van de pilot “Intensieve aanpak personen met verward en risicovol gedrag”?

4.Kan het college aangeven of alle getraumatiseerde statushouders in beeld zijn? Zo ja, wat is het precieze aantal en op welke manier worden deze mensen behandeld?

5.Heeft uw college subsidie aangevraagd bij de Nederlandse organisatie voor gezondheidsonderzoek en zorginnovatie om de toegankelijkheid en bereikbaarheid van meldpunten te verbeteren? ** Zo nee, waarom niet?

6.In Den Haag zijn er verschillende mogelijkheden om een melding te doen over niet acute situaties rond personen met verward gedrag. Meldingen kunnen bij de Wmo-wijkteams binnenkomen, maar ook bij het Meld- en Steunpunt Woonoverlast. Waar kunnen de woningcorporaties een melding maken van woonoverlast?

7.Heeft het college het concrete resultaat van de landelijke bezuinigingen in beeld? Zo ja, wat is het effect geweest van de jarenlange kaalslag op bijvoorbeeld de GGZ? Zo nee, waarom niet?

8.Welke maatregelen is het college bereid te nemen om de noodzakelijke zorg in onze stad op dit punt te borgen?

Hart voor Den Haag: Nadeelcompensatie voor ondernemers Scheveningen

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 30-10-2019 11:18

Raadsleden Meinesz en Sluijs: “Niemand kan van de lucht leven”

Ondernemers op Scheveningen maken zich grote zorgen over nieuwe wegafsluitingen, waardoor zij onbereikbaar dreigen te worden. Vooral in de Keizerstraat, waar winkels en horeca elkaar afwisselen, zijn de zorgen groot: “We liggen aan één kant aan zee en dat heeft één nadeel: je kunt het verkeer niet omleiden”, zegt Steven Rozenboom, eigenaar van eetcafé De Maatschappij in De Telegraaf. Hart voor Den Haag/Groep de Mos springt in de bres voor de middenstanders. ‘Er is al zo weinig vet op de botten.’

De gemeente wil vanaf september 2020 in de Jurriaan Kokstraat/Badhuiskade het riool en de tramrails vervangen. Ook wordt bij de Scheveningseweg en Duinstraat een rotonde aangelegd. De werkzaamheden gaan volgens de BIZ Keizerstraat naar verwachting zes maanden duren en de vrees is dat dit wel eens fataal kan worden voor de ondernemers die al moeite genoeg hebben het hoofd boven water te houden. Hart voor Den Haag noemt die angst terecht. “Werkzaamheden zijn natuurlijk nodig maar bij vergelijkbare projecten hebben we gezien dat het eerder langer dan korter duurt. Afgezien van de ellende voor bewoners zijn vooral de ondernemers dubbel de dupe. De fysieke winkel staat al onder druk en er is daardoor ook weinig vet op de botten. Een maandenlange bouwput voor de deur kost ondernemers dan gewoon de kop en leegstand is het resultaat”, zeggen raadsleden Ralf Sluijs en Jelle Meinesz.

De grootste partij in de raad wil dan ook dat de gemeente eindelijk werk maakt van een heldere en stadsbrede nadeelcompensatieregeling en stelt raadsvragen. Hart voor Den Haag verwijst daarbij naar de langdurige renovatie van het Noordeinde waardoor diverse winkeliers failliet gingen. “Niemand kan van de lucht leven of een paar tientjes omzet. Ondernemers die last hebben van werkzaamheden in de openbare ruimte hebben recht hebben op nadeelcompensatie. Hoog tijd dat de gemeente eens met een voorstel komt. Duidelijkheid en een goede compensatieregeling kunnen de Scheveningse ondernemers de broodnodige lucht geven”, zeggen de raadsleden. Daarnaast vraagt de partij om tijdens de werkzaamheden bezoekers te stimuleren om te blijven komen: “Bijvoorbeeld door middel van 3 uur gratis parkeren in de omgeving van het winkelgebied”, aldus Meinesz.

30 oktober 2019 Schriftelijke vragen Laat Scheveningse ondernemers niet zakken

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 30-10-2019 10:40

Overeenkomstig art. 30 van het Reglement van orde stellen raadsleden Meinesz en Sluijs de volgende vragen:

Bent u bekend met het artikel ’Scheveningen zo onbereikbaar’ van De Telegraaf van 30 oktober jl.? (1)

De werkzaamheden gaan volgens de BIZ Keizerstraat naar verwachting zes maanden duren. Is dit juist en wanneer is dit besloten? Zo nee, hoe lang dan?

Begrijpt u de vrees dat dit wel eens fataal kan zijn voor de ondernemers die al moeite hebben het hoofd boven water te houden? Zo nee, waarom niet?

De ondernemers hebben een brandbrief aan de gemeente gestuurd. Daarin stellen zij dat “de gemeente slechts investeert in het Noorderstrand en Havengebied en Oud-Scheveningen links laat liggen. Ook denken we dat het gehele herinrichtingsplan fout is.” Zijn de ondernemers op Oud-Scheveningen betrokken in de herinrichtingsplannen? Zo ja, op welke wijze en hoe verklaart u dan de mening dat het plan ‘fout’ is? Zo nee, waarom niet?

Krijgen de ondernemers ook een officiële reactie op hun brandbrief? Zo ja, op welke termijn? Zo nee, waarom niet?

In het coalitieakkoord “Den Haag, Stad van Kansen en Ambities” staat: “Als ondernemers in het geval van werkzaamheden in de openbare ruimte schade hebben door deze werkzaamheden en dus recht hebben op nadeelcompensatie, moeten zij deze ook krijgen. Het aanvragen van zo’n nadeelcompensatie moet minder ingewikkeld worden. De gemeente zal (met name) kleinere ondernemers helpen bij zo’n aanvraag.” Staat u hier nog steeds achter en is dit ook in gang gezet? Zo ja, wanneer komt er een uitwerking? Zo nee, waarom niet?

Werkzaamheden en onderhoud van de stad zijn natuurlijk nodig maar we hebben bij vergelijkbare projecten ook gezien dat het eerder langer dan korter duurt. Daarnaast staat de fysieke winkel al zwaar onder druk en er is weinig vet op de botten bij de ondernemers. Bent u het met Hart voor Den Haag eens dat een bouwput van minimaal een half jaar veel ondernemers de kop kan kosten? Zo nee, waarom niet?

Bij de langdurige werkzaamheden aan het Noordeinde hebben we gezien dat ondernemers op sommige dagen maar een paar tientjes omzet hadden en verschillende winkeliers failliet zijn gegaan. Wat heeft het college van die werkzaamheden en de gevolgen daarvan geleerd?

Bent u bereid om gedurende de werkzaamheden de ondernemers tegemoet te komen en het parkeren voor maximaal 3 uur kosteloos te maken zodat bezoekers gestimuleerd blijven om te komen? Zo nee, waarom niet?

Gaan er door de werkzaamheden parkeerplekken verdwijnen? Zo ja, hoeveel?

Bent u bereid om aan de geplande werkzaamheden op Scheveningen een heldere nadeelcompensatieregeling te koppelen zodat de ondernemers direct duidelijkheid- en een toekomstperspectief hebben? Zo nee, waarom niet en welke andere verwachtende compensatiemaatregelen gaat uw college toepassen om deze ondernemers te helpen?

Zorgen om terugkerende overlast bedelaars Loosduinse Hoofdplein

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 04-09-2019 11:11

Raadslid Nino Davituliani: Waar blijft de handhaving?

In het winkelcentrum Loosduinse Hoofdstraat is ondanks het recent ingevoerde bedelverbod overlast van bedelaars weergekeerd. Dit melden verschillende bewoners en het winkelend publiek bij de grootste partij in de Haagse gemeenteraad Hart voor Den Haag/Groep de Mos.

Het zou vaak gaan om patiënten van Parnassia. Volgens de partij laat de zorg en begeleiding van verwarde mensen binnen Parnassia te wensen over want deze mensen horen niet op straat te zijn zonder begeleiding. Het winkelend publiek en de omwonenden geven aan dat het bedelen gergeld gepaard gaat met de bedreigingen en agressie. Als het aan Hart voor Den Haag ligt moeten hiertegen direct maatregelen worden genomen.

Raadslid Nino Davituliani: “Helaas lijken we weer terug bij af. Bewoners en ondernemers ervaren nog steeds veel last van bedelaars. Het zorgt voor gevoelens van onveiligheid bij mensen. Deze overlast moet stoppen zonder dat het weer de kop op steekt. Dus moeten er direct maatregelen worden genomen. Daarvoor is de goede zorg en begeleiding binnen Parnassia en de strikte handhaving door de politie en handhavers essentieel.”

Hart voor Den Haag ontstemd om milieuzone propaganda

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 06-08-2019 08:38

Raadslid Oudshoorn: ‘De afdeling-autobezitter pesten op het Haagse stadhuis moet beter communiceren. Er is nu onnodig veel onduidelijkheid bij autobezitters!’

Door ondernemers en bewoners uit de Haagse binnenstad werd de lokale politieke partij Hart voor Den Haag/Groep de Mos gewezen op het artikel ‘Straks geen diesel meer in centrum’ in het Algemeen Dagblad op 19 juli jongstleden (1). In het artikel is te lezen dat in 2025 het centrum van Den Haag alleen nog door elektrische voertuigen mag worden bevoorraad.

Raadslid René Oudshoorn; “Ik begrijp wel dat er door zo’n bericht in de krant onrust ontstaat bij bewoners en ondernemers. Dit is nog geen beleid en er is ook nog geen concrete financiële onderbouwing. Die groene droom dat mensen wel even de auto inwisselen voor een veel duurdere elektrische koets is gewoon niet realistisch. Wie gaat dat dan betalen?”

De zorgen van raadslid Oudshoorn worden gedeeld door Dowie Walta, eigenaar van de Broodje van Dootje. ‘Zijn ze nou helemaal gek geworden. Jullie maken ons KAPOT!!!’, was zijn reactie op Twitter toen hij het bericht las om auto’s te weren in het centrum. Hij heeft net een nieuwe auto gekocht voor zijn legendarische broodjeszaak. “Als ondernemer doe je investeringen, je moet wel de kans krijgen van de overheid om dat terug te verdienen”, aldus Dowie Walta.

In het Haagse coalitieakkoord staat ‘Samen met het Rijk en de andere grote steden werken we aan één uniforme milieuzone waarmee meest vervuilende bestel- en personenwagens uit het centrum worden geweerd’. Dat landelijk beleid is er nog niet.

Uniforme regels

Het kabinet is bezig met landelijke regels en wil graag dat in het hele land dezelfde regels gelden (2). Gemeenten kunnen met deze regels een milieuzone invoeren en auto’s met een dieselmotor weren die ouder zijn dan vijftien jaar of twintig jaar. Benzineauto’s mogen die milieuzones nog wel in, evenals oldtimers (auto’s van veertig jaar en ouder) en campers waarvan de eigenaar in de milieuzone woont.

“Als je de luchtkwaliteit wil verbeteren in het Haagse centrum, die overigens voldoet aan alle normen en nog nooit zo schoon geweest is, zorg dan dat het verkeer doorstroomt. Stilstaan zorgt ook voor meer luchtvervuiling. De afspraak is dat Den Haag samen met het Rijk gaat werken aan uniforme regels, hierbij vinden wij het belangrijk dat we wel rekening houden met de belangen van bewoners en ondernemers”, aldus Hart voor Den Haag-raadslid Oudshoorn.

Hart voor Den Haag/Groep de Mos: bezorgd over spoedeisende hulp regio Haaglanden na berichtgeving Nieuwsuur

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 19-06-2019 12:02

Patiënten op de spoedeisende hulp van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) krijgen door grote drukte vaak niet de zorg die ze nodig hebben. Daardoor ontstaan complicaties en kan zelfs gezondheidsschade bij patiënten optreden. Dat vertellen artsen en verpleegkundigen anoniem aan Nieuwsuur. Ze spreken van een onhoudbare situatie, omdat met de sluiting van het Bronovo-ziekenhuis op 1 juli extra patiënten in het LUMC worden verwacht. Hart voor Den Haag/Groep de Mos is zeer bezorgd over de berichtgeving: “De toegankelijkheid, kwaliteit en veiligheid van de spoedeisende hulp in Den Haag en omgeving is in het geding!

De onhoudbare situatie bij SEH LUMC is kennelijk al enige tijd bekend. Was het bestuur van HMC niet op de hoogte van deze crisis bij LUMC toen zij de herstructureringsplannen aan het voorbereiden waren? Wat zijn de gevolgen voor onze inwoners?” zo vraagt raadslid Janice Roopram zich af.

HMC Westeinde zal als ziekenhuis met een van de grootste spoedeisendehulpafdelingen van Nederland, het centrum voor acute en hoogcomplexe zorg worden. De bewoners omgeving Bronovo, Scheveningen en Wassenaar zullen uitwijken naar SEH LUMC aangezien dit de snellere route is naar spoedeisende hulp. De problemen op de spoedeisende hulp van het LUMC spelen al langere tijd, blijkt uit interne correspondentie tussen personeel, de Ondernemingsraad en de Raad van Bestuur. Vorig jaar maart stuurde het voltallige verpleegkundig personeel een brief aan de OR van het ziekenhuis. Daarin schrijven medewerkers: “De patiëntenzorg, patiëntveiligheid en het welzijn van het verpleegkundig team staat met regelmaat onder grote druk. Via deze brief willen wij onze zorgen uiten met betrekking tot de huidige situatie op de SEH.”

Roopram stelt schriftelijke vragen aan het stadsbestuur over de gevolgen van de gebrekkige SEH van LUMC in combinatie met de naderende sluiting van (de SEH) Bronovo. Ze vraagt onder meer of het college erkent dat de onvoldoende patiëntveiligheid zeer zorgwekkend is en wat voor actie er ondernomen zal worden door het stadsbestuur om de situatie te verbeteren.

19 juni 2019 Schriftelijke vragen patiëntenzorg in gevaar SEH LUMC

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 19-06-2019 07:44

Overeenkomstig artikel 30 van het Reglement van orde stelt het raadslid Janice Roopram (Hart voor Den Haag / Groep de Mos) vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad.

Patiënten op de spoedeisende hulp van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) krijgen door grote drukte vaak niet de zorg die ze nodig hebben. Daardoor ontstaan complicaties en kan zelfs gezondheidsschade bij patiënten optreden. Dat vertellen artsen en verpleegkundigen anoniem aan Nieuwsuur. Ze spreken van een onhoudbare situatie, omdat met de sluiting van het Bronovo-ziekenhuis op 1 juli extra patiënten in het LUMC worden verwacht.

1. Kan het college reageren op het *artikel en de *uitzending van NOS Nieuwsuur met als titel “Personeel spoedeisende hulp LUMC patiëntenzorg in gevaar”? Klopt dit bericht?

Op 1 juli sluit het Bronovo-ziekenhuis in Den Haag de afdeling spoedeisende hulp. Jaarlijks worden daar duizenden patiënten behandeld. De verwachting is dat een deel daarvan naar het LUMC zal komen. Het LUMC heeft geen extra personeel aangenomen en geen extra patiëntenkamers ingericht om deze groep patiënten op te vangen.

Volgens hoogleraar patiëntveiligheid Klein kan het LUMC deze patiënten er “op geen enkele manier” meer bij hebben. “Dit is absoluut een risico voor de inwoners in de regio”, dus ook voor de Haagse regio.

2.  Deelt het college de mening van Hart voor Den Haag / Groep de Mos dat de onvoldoende patiëntveiligheid zeer zorgwekkend is en kan het college aangeven wat voor actie er ondernomen zal worden?

Het HMC Westeinde zal als ziekenhuis met een van de grootste spoedeisendehulpafdelingen van Nederland, het centrum voor acute en hoogcomplexe zorg worden. Per 1 juli zullen de bewoners omgeving Bronovo en Scheveningen uitwijken naar LUMC aangezien dit de snellere route is naar spoedeisende hulp.

3. Kan het college aangeven wat de meest recente stand van zaken is voor wat betreft de ontwikkelingen van HMC?

De heer Doop stapt op als bestuursvoorzitter van HMC. Onder zijn leiding werd de ziekenhuisgroep met Westeinde, Antoniushove en Bronovogereorganiseerd.

4 De heer Doop heeft in een *interview met Omroep West aangegeven het proces omtrent de tweede fase van de herstructurering niet te willen leiden.Wat vindt het college ervan dat een bestuursvoorzitter opstapt tijdens een zeer beduidend herstructureringsplan voor de ziekenhuiszorg in Den Haag?

5. Op welke termijn verwacht u de benoeming van de nieuwe bestuursvoorzitter van HMC?

6. Is het College op de hoogte van plan *‘Innovatief Zorg en Wooncentrum Park Bronovo’? Zo ja, graag een uitgebreide reactie van het college.

7. Hoe is de grondhouding ten opzichte. van het plan Park Bronovo en bent u bereid met de initiatiefnemers in gesprek te gaan? Zo nee, waarom niet?

8. Wat vindt het college van de eventuele overname van Bronovo door de heer Oomen en is het college bereid om in gesprek te gaan met de heer Oomenom de mogelijkheden te verkennen voor het behoud van Bronovo? Zo neen, hoe gaat u op z’n minst een zorgfunctie op deze locatie behouden?

Janice Roopram

Hart voor Den Haag/Groep de Mos: keihard optreden tegen discriminatie!

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 17-06-2019 13:29

Arjen Dubbelaar: “Als een taxichauffeur er middeleeuwse praktijken op wil nahouden, is deze per definitie ongeschikt en hoort ontslag te volgen!”

Hart voor Den Haag/Groep de Mos is woedend over de discriminatie van twee dragqueens, die eerst door jongens werden besmeurd met pindasaus en mayonaise en vervolgens door zes verschillende taxichauffeurs werden geweigerd.

Arjen Dubbelaar: “Een taxichauffeur heeft een vervoerplicht en mag niet zomaar passagiers weigeren. Ik ga er dan ook vanuit dat deze chauffeurs in kwestie keihard worden aangepakt en desnoods geschorst. Dit soort discriminatie is niet te tolereren en als een taxichauffeur er middeleeuwse praktijken op wil nahouden, is deze per definitie ongeschikt en hoort ontslag te volgen! Hier moeten we een keiharde lijn trekken, want in Den Haag moet iedereen zichzelf kunnen zijn en je blijft gewoon met je poten van iemand af. Dat moet helder zijn!”

De grootste partij in de Haagse raad wil dat tot op de bodem wordt uitgezocht wie de dragqueens hebben besmeurd en welke taxichauffeurs hun vervoerplicht hebben geweigerd.  Arjen Dubbelaar stelt raadsvragen aan het college.

(foto Richard Mulder)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.