Nieuws van Beter voor Den Helder inzichtelijk

2 documenten

Wij feliciteren Forum voor ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder Den Helder 21-03-2019 08:59

Wij feliciteren Forum voor Democratie -FVD met de geweldige zege! In #DenHelder stemde 24,5 % FVD en daarmee werden ze veruit de grootste! https://www.trouw.nl/home/bekijk-hier-de-uitslagen-van-de-provinciale-statenverkiezingen-2019~a1ac6c0b/

#DenHelder #hotelschip #offshore ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder Den Helder 25-02-2019 10:37

#DenHelder #hotelschip #offshore #haven Arie Booy DEN HELDER Ruim drie jaar in bedrijf en nu voor het eerst in thuishaven Den Helder, dat is de Acta Orion. Het 108 meter lange hotelschip van Acta Marine is een blikvanger aan de Offshorekade. ,,Het schip is sinds de oplevering vrijwel continu in gebruik geweest”, legt managing director Govert Jan van Oord uit. ,,Veelal in Duitse wateren.” Wereldwijd werkend met een vloot van zo’n veertig vaartuigen, levert Acta Marine diensten aan maritieme bedrijven. De Acta Orion is een hotelschip met accommodatie voor 88 personen. Het schip dient als woon- en slaapplek voor offshore-werknemers die windparken bouwen bijvoorbeeld. ,,We brengen de gasten naar hun werkplek en halen ze ook weer op”, legt kapitein Rob van Buul uit. ,,Onze bemanning bestaat uit zo’n 25 personen. De rest van de hutten is voor gasten.” Drie keer warm Er zijn enkele hutten met dubbele bedden, maar de meeste bestaan uit één bed en natte unit met douche/wc. Gegeten wordt in een moderne eetzaal waar drie keer per dag een warme maaltijd bereid wordt door koks in een fraaie roestvrijstalen keuken. ,,In de offshore worden diensten gedraaid van twaalf uur op, twaalf uur af”, vertelt kapitein Van Buul. ,,Na het ontbijt stappen de eerste ploegen van boord via de Ampelmann.” De Ampelmann loopbrug staat centraal op het achterschip. ,,Het platform werkt met computergestuurde hydrauliek die de beweging van golven compenseert”, vertelt Bob van Eendenburg, hoofdwerktuigkundige op de Acta Orion. ,,We kunnen er veilig mee werken als de golven niet hoger dan drie tot vier meter zijn.” Het hotelschip vaart een route langs een aan te leggen windpark op zee en zet verschillende ploegen af. Aan het eind van hun shift worden de werknemers weer opgepikt en na twaalf uur herhaalt het programma zich. Van Eendenburg gaat voor naar het hart van het schip waar de machinekamer zit. Als de deur naar de machinekamer openzwaait, blijken de uitgereikte oordopjes geen overbodige luxe. Omdat het schip aan de kade ligt, draait slechts een van de vijf dieselmotoren om energie te verschaffen aan de installaties en apparatuur aan boord. ,,Monteurs van de leverancier zijn bezig met onderhoud”, licht Van Eendenburg toe. ,,Het is daarom wat bedrijviger nu. Normaal kun je hier van de vloer eten bij wijze van spreken.” Riant Vijf dekken hoger is de langwerpige brug van waar het schip bestuurd wordt. Kapitein Van Buul en zijn stuurmannen hebben door de glazen wanden nu riant zicht op het Helderse havengebied. Aan de boegzijde staat de stuurinrichting. ,,Als ik het schip aan de wal ga leggen, gebruik ik dit kastje met joystick”, zegt de kapitein terwijl hij naar buiten loopt. ,,Zo kan ik het schip besturen terwijl ik tegelijkertijd over de reling de zijkant en de kade zien.” Managing director Govert Jan van Oord was een jaar niet op de Acta Orion geweest, maar kwam er deze maand eten, overnachten en bijpraten met de leidinggevenden: ,,Het viel me op dat het schip er nog zo tiptop uitziet ondanks dat het al ruim drie jaar in gebruik is. Die feedback krijgen we ook van klanten. De accommodatie is schoon, het serviceniveau hoog. Ondanks de crisis in de olie&gas-industrie van de afgelopen jaren is de Acta Orion volop in bedrijf geweest. Tussen de tien en elf maanden per jaar was het verhuurd. Dat is een hele goede bezettingsgraad.” Gevraagd naar het sterke punt van het vaartuig zegt Van Oord: ,,Ik denk dat het om een combinatie van de werkbaarheid en de Ampelmann loopbrug gaat. We kunnen met vrij hoge zeegang nog mensen naar hun werkplek brengen en daar weer ophalen. Die bedrijfszekerheid is belangrijk.” Gewoon Bemanningsleden als Rob van Buul en Bob van Eendenburg zijn vier weken lang op het schip zonder een dag vrij. Na die vier weken worden ze afgelost door een tweede team. ,,Dat is gewoon in de offshore”, geeft Van Eendenburg aan. Begin maart vertrekt de Acta Orion voor een nieuwe klus bij een windpark dat op zee wordt aangelegd in het Verenigd Koninkrijk. ,,Dit voorjaar komt ons derde hotelschip in de vaart”, kondigt Govert Jan van Oord aan. ,,Sinds vorig jaar hebben we ook de Acta Auriga in gebruik. Dat schip heeft accommodatie voor 120 personen en is langdurig verhuurd aan een klant. Nu wordt de laatste hand gelegd aan de Acta Centaurus die een helikopterdek heeft. Het zou mooi zijn als de tarieven weer wat beter worden nu de olieprijs aantrekt.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.