Nieuws van Partij Voor Oud en Jong-GroenLinks inzichtelijk

4 documenten

Ouders eisen meer veiligheid: betere ...

Partij Voor Oud en Jong-GroenLinks Partij Voor Oud en Jong-GroenLinks Heeze-Leende 12-06-2019 09:17

Ouders eisen meer veiligheid: betere fietsverbinding tussen Maarheeze en Leende. In plaats van te reageren met weer een los plan voor 1 fietspad zou Heeze-Leende met een integraal fietsbeleids- én uitvoeringsplan moeten komen. Aangezien sommige paden gemeentegrenzen overschrijden, zoals in bovenstaand geval, zou beleid maken samen met de A2 gemeenten wellicht slimmer zijn. Wij gaan als reactie op de komende kadernota wijzen op het belang van meer aandacht voor de fietser.

Vandaag ventileerde Heezenaar en ...

Partij Voor Oud en Jong-GroenLinks Partij Voor Oud en Jong-GroenLinks Heeze-Leende 08-12-2018 12:48

Vandaag ventileerde Heezenaar en bedrijfsadviseur Martin Koenen zijn ongenoegen over de motie van 'die linkse rakkers' in het ED. Grappig: 'Autonomie over onze brievenbus behouden' is juist precies wat de motie ook beoogt. In het huidige systeem zijn 't bij 84% van de bussen namelijk bedrijven die bepalen wat erin komt omdat daar geen sticker op zit. Niet jij. Ze mogen er alles ingooien wat ze willen, tenzij je zelf actie onderneemt en er een sticker op plakt. Keer dat om en dat probleem (en nog vele andere van milieutechnische aard) is verholpen.

Verkeersveiligheid zou de eerste ...

Partij Voor Oud en Jong-GroenLinks Partij Voor Oud en Jong-GroenLinks Heeze-Leende 03-12-2018 09:29

Verkeersveiligheid zou de eerste prioriteit moeten hebben. Dit opschrijven in een beleidsstuk is niet voldoende: dat moet gepaard gaan met meer handhaving, PR campagnes, stickers op vuil-containers etc. Het aantal ongelukken is niet maatgevend voor veiligheid: vele ongelukken worden niet geregistreerd omdat er geen politie en/of EHBO aan te pas komt. Elke fietser ervaart de Kapelstraat als onveilig. Toch zijn er relatief weinig geregistreerde ongelukken. Voor een deel komt dit doordat fietsers op de stoep fietsen en de Kapelstraat zo mogelijk mijden. Maar dat betekent niet dat de Kapelstraat veilig is!

In het FD: Staatssecretaris Van ...

Partij Voor Oud en Jong-GroenLinks Partij Voor Oud en Jong-GroenLinks Heeze-Leende 23-09-2018 09:53

In het FD: Staatssecretaris Van Veldhoven eist dat gemeenten meebetalen voor investeringen in stallingen en regionale fietspaden. Vandaag is ze niet met de fiets naar het ministerie gekomen. 'Ik heb een afspraak buiten de deur', zegt Stientje van Veldhoven, D66-staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat. 'Maar ik ga zo vaak als ik kan. Zelfs als ik eerst mijn zoontje naar school breng, ben ik vaak sneller hier dan met de auto. Het is lekker om 's ochtends even te bewegen en frisse lucht te hebben voordat je voor de hele dag het kantoor ingaat.' Van Veldhoven en de fiets. Die twee hebben iets met elkaar. Ook toen ze Kamerlid was, kwam zij gewoonlijk met de fiets. Wat veel collega's eveneens deden, maar zij kreeg wel drie keer de titel 'groenste politicus van het jaar'. Ook in het voor fietsers niet altijd erg vriendelijke Brussel, waar ze jarenlang diplomaat was, pakte ze vaak de tweewieler. Als staatssecretaris is Van Veldhoven (1973) onder meer verantwoordelijk voor het fietsbeleid. Dat is haar dus op het lijf geschreven. In juni presenteerde ze een lijvige Kamerbrief over haar plan om 200.000 forenzen van de auto op de fiets te krijgen. Van Veldhoven is trots op wat Nederland al bereikt heeft. 'Ik merk dat andere landen jaloers zijn op hoe wij de infrastructuur hier in Nederland voor elkaar hebben.' Ze was bij haar ambtgenoot in Parijs, minister Élisabeth Borne van transport, die haar zei graag naar Nederland te komen om onze infrastructuur te bekijken. De Duits-Franse televisieomroep Arte interviewde haar eind juni en ook Deutschlandfunk, de Duitse nationale radio, had een vraaggesprek met de staatssecretaris over de Nederlandse fietsaanpak. Maar Van Veldhoven zegt dat andere landen ook goede ideeën hebben. 'De OV-fiets is een mooi voorbeeld. Daar zit nog veel groei in, maar we weten nog niet hoe we die moeten opvangen. Een van de dingen die ik in het buitenland hoor, is dat er op allerlei plekken deelfietsen staan. Dat kan een verrommeling van je openbare ruimte geven. Goed om daar van tevoren over na te denken.' Voor haar plan om forensen uit de file te halen en op de fiets te krijgen, heeft de staatssecretaris €100 mln extra van het kabinet gekregen. Daarvan is drie kwart gereserveerd voor nieuwe stallingen bij stations. Het resterende kwart is voor de fietssnelwegen in Nederland, de routes om door te rijden over langere afstanden. De ambities zijn hoog voor dat bedrag. Daarom eist de staatssecretaris dat de lagere overheden meebetalen. Die moeten €150 mln bijdragen, zodat er in totaal €250 mln beschikbaar is. 'Ik wil zoveel mogelijk fiets voor mijn euro. Vandaar de cofinanciering.' Een aanvullende voorwaarde is dat de gemeenten en provincies met een 'breder fietsplan voor de regio' komen. Zij moeten bijvoorbeeld bedrijven zover zien te krijgen dat die hun werknemers stimuleren om met de fiets naar het werk te gaan. Op Prinsjesdag bleek dat de staatssecretaris en haar collega bij financiën de 'fiets van de zaak' fiscaal willen aanmoedigen. Maar werkgevers mogen de werknemer ook 19 cent per kilometer vergoeden als hij op de fiets naar het werk komt. Een regeling die al jaren bestaat, maar waarvan veel bedrijven niet op de hoogte zijn. 'De fiets heeft maatschappelijke voordelen en je blijft fit en gezond, maar is ook gewoon goed voor de portemonnee', zegt Van Veldhoven. 'Het scheelt een tweede auto. Ik weet zelf dat je als gezin prima met één auto kunt volstaat en dat is toch weer geld dat je aan andere leuke dingen kunt besteden.' https://fd.nl/economie-politiek/1270084/ik-wil-zoveel-mogelijk-fiets-voor-mijn-geld

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.