Nieuws van politieke partijen in Bladel inzichtelijk

2 documenten

Make-over Egyptische poort (column Davy Jansen)

Bladel Transparant (BT) Bladel Transparant (BT) Bladel 29-05-2019 19:04

De Egyptische Poort, ik heb er goede herinneringen aan.

Als klein mannetje liep ik al rond op het sportpark, ik ken het gebied op mijn duim en bij het voormalige buitenbad heb ik zelfs jaren gewerkt. Bovendien is mijn politieke carrière’ hier begonnen.

Het gebied kan echter wel een opknapbeurt gebruiken: het zwembad is al jaren geleden gesloopt en het terrein ligt braak. De Bossingel naar het sportpark is al tijden niet onderhouden omdat het gebied ontwikkeld zou gaan worden. Het gevolg is dat je over die weg met je auto niet harder kunt rijden dan 50, want dan valt de uitlaat eronder uit. Misschien goed voor de verkeersveiligheid, maar niet ideaal.

Daarom ben ik blij dat we de Egyptische Poort een nieuwe impuls gaan geven! De afgelopen jaren hebben we hier met belanghebbenden over nagedacht, en begin mei heeft gemeenteraad haar akkoord gegeven voor de nieuwe visie. Nu is het tijd om aan de slag te gaan! Voor mij is dat niet alleen een politieke opdracht, maar het heeft dus ook een persoonlijk tintje.

Het idee is dat het gebied een recreatie- en sportgebied wordt voor alle inwoners, dat recht doet aan onze mooie gemeente. Zo komt er water ten behoeve van recreatie. Dit biedt kansen voor outdooractiviteiten en watersport, en het zorgt natuurlijk voor verkoeling tijdens de warme, zonnige zomers. Het is een mooie aanvulling voor de gemeente, om we nu eigenlijk alleen recreatiewater op rijafstand hebben. Natuurlijk krijgen ook de sportverenigingen een mooie plaats in het geheel, voor zover ze dat niet nu al hebben. We zorgen ervoor dat ze mooi omzoomd worden en passen in het vernieuwde gebied.

Ook gaan we de wegen in het gebied aanpakken. Dat betekent dat de sport- en recreatieparken beter bereikbaar worden en een veilige fietsaansluiting krijgen. Die groene corridor loopt rechtstreeks naar het centrum van het dorp, waarmee het groene gebied letterlijk om de hoek komt te liggen. Op die manier heeft iedereen baat bij de opknapbeurt.

Want wist je dat de Egyptische Poort maar op 7 minuten lopen van het centrum van Bladel ligt? Het probleem is nu dat de provinciale weg N284 het gebied doorkruist en daarmee letterlijk een drempel vormt. Van de provincie hebben we geld gekregen om iets aan de totale weg te gaan doen. Dat is fijn, want u heeft er vast onlangs nog in de file gestaan. We gaan nu inzetten om de weg bij de Egyptische Poort (half)verdiept aan te leggen en een ongelijkvloerse overgang te bouwen. Zo kunnen we een rechtstreekse, groene verbinding bouwen, met een veiliger verkeerssituatie en minder geluidsoverlast. Je stapt dan vanuit het centrum direct door het groen in het buitengebied.

Het gaat dus om ingrijpende maatregelen en dat kost natuurlijk geld, maar de Bladelse belastingbetaler hoeft hier niet(s) aan bij te dragen. We hebben namelijk afgesproken dat het project onderaan de streep kostenneutraal wordt. Om de financiering toch rond te krijgen, komt er in het gebied beperkte woningbouw. Dat zorgt ervoor dat er voldoende geld binnenkomt om alle plannen te kunnen betalen.

Ik ben erg enthousiast over de plannen en weet zeker dat onze gemeente hiervan echt een impuls krijgt. De Egyptische Poort is een prachtig gebied, dat een prominentere plaats in Bladel verdient.

Daarom ben ik blij dat ik het gebied dat ik een warm hart toedraag ook die plaats kan gaan geven. Zo zorg ik er hopelijk voor dat ook volgende generaties straks mooie herinneringen krijgen aan het gebied!

Samen werken aan bereikbaarheid

CDA CDA Bladel 12-03-2018 07:44

Het CDA wil dat de gemeente Bladel het economisch hart van de Kempen blijft. Wil je een hart goed laten functioneren dan moet je ervoor zorgen dat de aders open zijn. Dichtgeslibde aders zorgen voor veel ongewenste complicaties. In onze mooie gemeente zijn er een aantal verkeersituaties die volgens het CDA goed aangepakt mogen worden. Doorstroming In Bladel zijn we blij met de aansluiting bij Hapert op de A67 als kransslagader; we moeten er natuurlijk wel voor zorgen dat het verkeer verder over de gemeentewegen goed doorstroomt. De belangrijkste hiervan is de provinciale weg (N284). Veel van onze inwoners, maar ook van buurgemeentes, moeten hier twee maal daags over om bij hun werk te komen. Het super positief dat de economie aantrekt, maar het gevolg hiervan is dat deze weg steeds drukker wordt en het verkeer regelmatig vast staat. Zo komt de kruising bij Van Mossel in Hapert wel erg dicht bij een echt verkeersinfarct. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Er wordt momenteel dan ook gekeken naar mogelijke oplossingen om de doorstroming te verbeteren, zoals het verbreden van deze weg. Als CDA Bladel zien wij graag een afrit van de A67 bij Reusel. Dit zorgt er niet alleen voor dat bedrijventerreinen de Sleutel en de Hoeve beter bereikbaar zijn, maar hierdoor wordt ook het verkeer op de provinciale weg verminderd. Dus een beter leef- en verkeersklimaat voor onze kernen Hapert en Bladel! Openbaar vervoer en sluipverkeer Voor een betere bereikbaarheid naar Tilburg moet er veel gebeuren. De aansluiting met openbaar vervoer naar Tilburg is slecht en niet op elkaar afgestemd. Vele studenten ervaren dagelijks dit ongemak. Upgrading van de N269, de weg van Tilburg en nu tot Reusel maar hopelijk straks naar de A67, hoort volgens het CDA meegenomen te worden in de studie voor een betere verkeersafwikkeling van en naar onze dorpen. Bijkomend voordeel van een goed netwerk van ontsluitingswegen is dat het verkeer geen sluiproutes meer opzoekt door kernen en landbouwweggetjes, wat velen gevaarlijk vinden en waar de nodige irritaties bij komen kijken. En dan hebben we nog de kruising in Hoogeloon bij de Fluiter op het Broekenseind, en gelijkwaardig de kruising op Hoogcasteren. Ondanks de vele maatregelen die al genomen zijn, blijven deze kruisingen gevaarlijk. Zo wil het CDA graag mogelijkheden voor rotondes op deze kruisingen onderzoeken. Fietspaden Zowel bij het toeristische als het woon-werkverkeer zien wij steeds meer fietsers. Daarbij zijn er ook nog de vele (hard)lopende en fietsende sporters die, al of niet in clubverband, onze fietspaden en mooie landbouwweggetjes opzoeken. Dit is een ontwikkeling die op alle fronten is toe te juichen. Met elektrische fietsen en wielrenners wordt het verschil in snelheden tussen de verschillende (fiets)gebruikers steeds groter. Dit wekt onderlinge irritatie en het zorgt voor gevaarlijke situaties. Voldoende brede fietspaden en goed vloeiende overgangen naar de openbare weg en bij verkeersremmers vragen de nodige aandacht. Verbreden van de fietsroute de Pals (Cartierheide) heeft onze eerste prioriteit. Een nieuw aan te leggen fietspad in Hoogeloon van Broekenseind naar Knegsel en aanleg van snelfietsroutes kan er toe bijdragen dat forensen de fiets pakken en de auto thuis laten staan. Veiligheid Veilig en vriendelijk gedrag door de verschillende weggebruikers naar elkaar toe is natuurlijk een basiswaarde die de mobiliteitsvreugde verhoogd en ook dat draagt bij aan een gezond hart en bloedvatenstelsel. Kortom: er valt nog genoeg te doen aan onze bereikbaarheid en verkeersveiligheid, en daar gaan wij als CDA graag mee aan de slag! CDA Bladel: Voor ’t dorp dat we door willen geven!” #CDABladel

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.