Herinrichting verkeersveiligheid Bobeldijk.

Jarenlang hebben wij als gemeente de intentie om deze belangrijke weg veiliger te maken. Zeker daar deze route intensief gebruikt als bestemmingsverkeer, schoolroute, sluiproute en landbouwverkeer. Met deze 4 gebruikers is het een must om de juiste middelen in te zetten voor de veilgheid.

Het beheren van wegen door HHNK, behoort volgens het schap niet tot hun kerntaak, waarmee je direct een gevoel van afstandelijkheid ervaar.

Van de wegen die het schap beheert, mogen wij (inwoners, overheden, provincie enz) verwachten dat die aan landelijke richtlijnen voldoen.

Het maatschappelijk effect dat het schap met HUN wegenbeleid wil bereiken is: Veilige wegen conform het landelijke programma Duurzaam Veilig.

Als men alleen het eigen wegenbeleidsplan uitvoert met de kennis van het keuren van eigen vlees, kan men daar vraagtekens bij zetten. Daarom adviseren wij voor dergelijke maatschappelijke verantwoordelijke onderwerpen, een vier ogen principe toe te passen middels een extra advies van een  Stichting als het SWOV, welke hiervoor speciaal voor in het leven is geroepen.

Niet om eigen werk te bekritiseren, maar om meer draagvlak te krijgen.

Het college spreekt van het treffen van goede verkeersmaatregelen voor de veiligheid, maar zijn dat ook de juiste?

Uit metingen is gebleken dat de snelheden fors worden overschreden en zelfs in de 30 km zones meer als ergens anders. Dat 85%  gemiddeld 59 km per uur rijdt en zelfs 15% nog harder, is onacceptabel. Dit zal niet veel anders zijn in de aanvliegroutes vanuit het oostelijke en westelijke deel.

Tevens blijven de meldingen over onveilige situaties bij zowel het HHNK en de gemeente met regelmaat binnen komen. En dat is waarschijnlijk niet alleen voor dit gebied maar ook aan de oost-

en westzijde ervan. Dit is niets nieuws. Met andere woorden: je maak deze weg niet veiliger door alleen het gedeelte van de 30km zone grondig aan te pakken.

Ondanks dat de werkzaamheden al zijn begonnen, worden er nog wijzigingen toegepast na de inspraak van de inloopavond. Dat het uitgangspunt is om hieruit te komen, is voor GBK een voorwaarde.

Ondanks de vraag, dat wij als Koggenland geen financiële verantwoordelijkheid hebben, is dit een unieke mogelijkheid om onze maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen mbt die veiligheid. De kosten voor Koggenland bedragen 340.000.-

, echter met de mogelijke toekenning van een subsidie in het kader van Kleine Infrastructuur van 188.000.-

: een zeer acceptabele investering. Echter een voorwaarde die GBK hierbij wil plaatsen is, dat er door het SWOV om advies gevraagd wordt: zodat  dat wij voor dit bedrag ook de veiligheid krijgen die maximaal mogelijk is. Al zou het dan om het draagvlak gaan bij onze inwoners.

GBK wil de portefeuillehouder attenderen dat gezien de weg nu de schop wordt genomen, werk met werk te maken en ook de voorzieningen aan te leggen die in de nabije toekomst aan de orde komen, denkende hierbij aan glasvezel.

Nu deze 30 km zone wordt opgepakt, vraagt GBK zich tevens af of het westelijke deel vanuit Spierdijk, als aanvliegroute ook op de planning staat?

Al met al:  met voorzichtigheid, is dit een unieke mogelijkheid om de veiligheid op deze intensieve weg te verbeteren, maar wel met de aandachtspunten voor de aanvliegroutes aan beide zijden en  een monitoring van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid.