Dinsdag 18 februari 2020. Om 18.40u staat op de website van Dagblad De Limburger het volgende te lezen: “Omstreden recyclebedrijf TpD dat volgens Brunssumse buurt overlast veroorzaakte is failliet.” Probleem van de vliegenoverlast opgelost! Mooi! Of toch niet?

Het zoveelste afvalverwerkingsbedrijf dat failliet gaat op het moment dat de regels aangescherpt worden of handhaving voor de deur staat. Had ik er maar geld op ingezet! Het was dit of een krantenkop als: “Omstreden recyclebedrijf tpD dat volgens Brunssumse buurt overlast veroorzaakt gaat in vlammen op.” Zo gauw het even lastig wordt en er niet alleen geld verdiend kan worden, vallen ze om of gaat de fik erin. Er gaat geen week voorbij of het valt wel ergens in het nieuws te lezen of te horen.

Ik heb alleen sterke twijfels of Brunssum-Oost hiermee een overlastvrije zomer tegemoet gaat. De vergunning is verleend. De hoeveelheid plastic, die verwerkt of opgeslagen mag worden, is verzevenvoudigd. Om nog maar te zwijgen over het feit dat de buitenterreinen op de Oostflank van Brunssum nog vol met plastic liggen. Laten we het eens afpellen:

De vergunning aan Vossenberg Beheer B.V. (de ‘binnenlocatie’)

Op 26 oktober 2018 ontvangt de Provincie Limburg een aanvraag voor een omgevingsvergunning van Vossenberg Beheer B.V. voor het pand aan de Boschstraat in Brunssum. De aanvraag betreft het vergroten van de reeds vergunde opslag van onbewerkte en bewerkte kunststoffen van 272.000 naar 2.000.000 miljoen kilo. Het bedrijf wil het toelaatbare brandcompartiment van 3.000 m² vergroten middels een gelijkwaardige oplossing. Hiervoor moeten een aantal maatregelen genomen worden, omdat het anders niet binnen het bouwbesluit past. Tot die maatregelen hoort bijvoorbeeld het aanleggen van een bluswaterbassin.

Provincie Limburg heeft het over een “dynamische vergunning.” Ik vraag me oprecht af wat er precies dynamisch aan is. Het woord dynamisch komt in de vergunning precies 0x voor. Dat zorgt dus al voor onduidelijkheid over het begrip. Ik vermoed dat de provincie bedoelt dat aan de vergunning een ‘Beheersplan vliegen’ gekoppeld is. Hier kunnen eventueel extra maatregelen in komen te staan om de overlast van vliegen tegen te gaan. Maar hoe dat plan eruit ziet en of daar eventueel extra maatregelen uit voort vloeien is nog niet met de gemeenteraad gedeeld.

Opmerkelijk vind ik verder dat de gemeente Brunssum een zienswijze en beroep indient tegen een door de provincie verstrekte vergunning. Zitten we als gemeente nou aan de voorkant met de provincie aan tafel, of niet? Wordt er constructief overleg gevoerd, of niet? Werken overheden samen om de overlast te beperken, of werken we elkaar tegen? Volgens mij zou je als overheden in een zaak als deze op 1 lijn moeten zitten, zodat je nooit tegen elkaar uitgespeeld kunt worden. Liefst maak je daar zo concreet mogelijke afspraken. Zodat ‘dynamisch’ uiteindelijk niet uitmondt in ‘flexibel’.

Handhaving

Na het doorlezen van de nieuwe vergunning van Vossenberg Beheer B.V. voor de locatie aan de Boschstraat, lijken er op dit moment heel weinig mogelijkheden te zijn om strakker te handhaven dan tot nu toe al het geval was. De belangrijkste is wat mij betreft dat er geen druppel proceswater (meer) geloosd mag worden op het riool. Zelfs niet na zuivering. Het proceswater moet gefilterd worden en op eigen terrein opgeslagen of afgevoerd. Net als het slib dat na zuivering achterblijft. Deze regel is tenminste meetbaar. En dus handhaafbaar.

Maar zou deze – in mijn ogen zeer kostbare – oplossing er voor gezorgd hebben dat de huurder (tpD Recycling B.V.) het hoofd niet boven water heeft weten te houden? En hoe zit het trouwens met aanvullende maatregelen voor geuroverlast of poorten die langer dan strikt noodzakelijk open staan? Dit is al lastiger meetbaar. Hoe gaan we dat handhaven? En wie gaat dat handhaven doen?

Daar waar tot op heden de provincie Limburg het bevoegd gezag was, blijkt dat met het in werking treden van de nieuwe vergunning verschoven te zijn naar de gemeente Brunssum. Met andere woorden wordt de gemeente bevoegd om de verleende vergunning te handhaven én waar noodzakelijk op vergunningsaspecten aan te passen. Klinkt goed! Want daarmee krijgen wij als gemeente de touwtjes zelf wat strakker in handen.

En toch ben ik er ab-so-luut geen voorstander van! Lopende dit zeer moeizame, al jaren slepende proces om de overlast te verminderen, hebben wij als gemeente ineens ‘het aapje op onze schouder gekregen.’ Wíj zijn nu verantwoordelijk voor handhaving. En dus worden wíj er nu ook op aangesproken. En nou is ook dat op zich niet erg. Maar ik had er absoluut op gestaan dat deze verantwoordelijkheid pas later bij de gemeente terecht zou komen. Nadat de provincie alle regels, waar het bedrijf zich aan dient te houden, glashelder op papier had staan. En nadat het bedrijf zich aantoonbaar ook aan deze regels zou houden. Iets wat ze in het verleden op meerdere momenten niet gedaan hebben.

Maatregelen en acties

Binnenkort komt Tweede Kamerlid Gijs van Dijk (Partij van de Arbeid) naar Brunssum. Hij heeft al eerder samen met Lilianne Ploumen Kamervragen gesteld over de overlast in Brunssum. Via Provinciale Staten van Limburg heeft ons Statenlid Aleida Berghorst al meermaals vragen gesteld. Ook zij zit op het vinkentouw. Ik zal hen informeren over de laatste stand van zaken. En ik weet zeker dat zij het net als ik kritisch blijven volgen.

In de tussentijd veel grote woorden en straffe acties. Er worden lasten onder bestuursdwang opgelegd, die door de rechter van tafel geveegd worden vanwege matige onderbouwing. Gedeputeerden laten persoonlijk hekwerken op slot doen, maar vergeten daarbij wel dat het opgeslagen afval daardoor voorlopig ook blijft liggen waar het ligt. En diezelfde gedeputeerden doen uitspraken als “Het is je reinste milieumaffia…”, waardoor een bestaand conflict nooit kleiner, maar eerder groter wordt.

En wat dragen grote woorden en straffe acties uiteindelijk bij aan de oplossing van het probleem? Het plastic afval op de buitenlocaties ligt er nog steeds. De afdekzeilen wapperden, zelfs al voordat Ciara en Dennis op visite kwamen, lustig erop los. En de ratten vergezellen inmiddels de vliegen, die bij het stijgen van de temperaturen de komende weken waarschijnlijk weer hun vleugels zullen uitslaan.

En nu?

…blijft het…  Juist ja… Stil! De gemeenteraad wordt geïnformeerd als we vragen stellen. De Provincie Limburg belooft eind 2019 om de gemeenteraad uit te nodigen om op locatie te gaan kijken, maar ik heb nog geen uitnodiging gezien. Er schijnen gesprekken geweest te zijn tussen eigenaren van de locaties en de gemeente Brunssum over verplaatsing van de activiteiten. Maar het college van B&W in Brunssum ziet de verwerking van het plastic liever helemaal niet meer in Brunssum.

Ondertussen heeft Vossenberg Beheer B.V. de huurovereenkomst met tpD Recycling B.V. opgezegd. Heeft datzelfde tpD Recycling zelf haar faillissement aangevraagd en staan er 13 werknemers op straat. Worden over de nieuwe invulling van het pand van Vossenberg Beheer B.V. aan de Boschstraat begin maart pas gesprekken gevoerd. Staat de ‘buitenopslag’ van Bontrup aan de Kranenpool nog vol plastic en weten zij niet waar ze er mee heen moeten, terwijl het eind maart leeg moet zijn. Spannende tijden breken aan. In de hoop dat Brunssum-Oost eindelijk een zomer tegemoet kan zonder vliegen- en stankoverlast van ‘ons’ plastic.

Artikel in LD is HIER te lezen ( alleen met abonnement)

Het bericht Blog Haico: Vliegenoverlast verscheen eerst op PvdA Brunssum.