Nieuws van politieke partijen over SP inzichtelijk

5 documenten

Jan Vesters waarnemend fractievoorzitter SP Oude IJsselstreek

SP SP Oude IJsselstreek 04-02-2020 08:03

Ondergetekende, raadslid en fractievoorzitter Heini Peters is sinds november ziek. Eind december bleek dat ik een burn-out heb en dus geruime tijd uitgeschakeld zal zijn.

Ik heb bij de raadsvoorzitter Otwin van Dijk aangegeven dat ik daarom gebruik wil maken van de wettelijke mogelijkheid tot tijdelijk ontslag met vervanging. De wettelijke termijn hiervoor is zestien weken. 

Jan Vesters zal de taken van mij gedurende deze periode waarnemen. Jan was in de raadsperiode 2014-‘18 ook raadslid en vice-fractievoorzitter en had destijds de portefeuilles onderwijs en Fysieke Leefomgeving. Sinds 2018 is Jan fractie-assistent. 

Langs deze weg wil ik Jan en uiteraard de rest van de fractie allereerst heel hartelijk danken voor alle steun, gedurende de afgelopen maanden en wil ik Jan heel veel succes wensen in zijn nieuwe functie.

Ik ga nu in alle rust aan mijn herstel werken. 

Met vriendelijke groet,

Heini Peters.

Schriftelijke vragen mbt beperking uitgifte voedselpakketten door Voedselbank

SP SP Oude IJsselstreek 25-01-2019 22:02

25 januari 2019

College van Burgemeester en Wethouders der gemeente Oude IJsselstreek

Postbus 42

7080 AA Gendringen

 

Geacht College,

Vandaag ontvingen wij een e-mail van Voedselbank Oost Achterhoek, waarin staat te lezen dat zij overweegt om per 15 februari een leveringsbeperking voor de voedselpakketten in de gemeente Oude IJsselstreek in te voeren, omdat minder subsidie wordt  toegekend dan gevraagd. De wethouder heeft in de commissievergadering van 17 januari jl. toegezegd dat de cliënten van de Voedselbank niet de dupe mogen worden van deze discussie. 

De fractie van de SP heeft hierbij een aantal vragen:

Is het college op de hoogte van dit bericht? Is het college het met de SP eens dat gratis voedselverstrekking voor de absolute minima in onze gemeente een noodzakelijke voorzienig is? Welke actie heeft het college ondernomen om aan de toezegging van de wethouder op 17 januari jl. te voldoen? Welke actie(s) gaat het college ondernemen om de verstrekking van voedselpakketten van de Voedselbank ook na 15 februari 2019 te blijven continueren? 

De SP-fractie is zich ervan bewust dat voor de beantwoording van schriftelijke vragen een wettelijke termijn van 30 dagen staat. Toch willen wij het college dringend verzoeken deze brief ruim voor 15 februari te beantwoorden. 

Vertrouwend dat u aan dit dringende verzoek zult voldoen en de vragen op adequate wijze zult beantwoorden,

Met vriendelijke groet,

H.J.M. Peters, fractievoorzitter

"Personeelswissel" fractie

SP SP Oude IJsselstreek 18-09-2018 10:58

Fractievoorzitter Suzan Tuit heeft in ons fractieoverleg van dinsdag 11 september aangegeven dat zij door o.a. haar werkzaamheden niet de tijd, die ze zou willen, kan steken in haar functie als fractievoorzitter.

Dit vinden we jammer, maar we respecteren dit uiteraard. Unaniem heeft de fractie aan Heini Peters gevraagd of hij Suzans functie wil overnemen. Met ingang van heden is Heini fractievoorzitter. Suzan zal zich als raadslid gaan inzetten in het Sociaal Domein.

SP Oude IJsselstreek: grote twijfels bij Achterhoekraad en Board

SP SP Oude IJsselstreek 05-09-2018 20:39

Maandagavond werden met veel tamtam de Achterhoekraad en de Achterhoek Board in de theaterzaal van de DRU in Ulft geïnstalleerd. SP Oude IJsselstreek heeft haar bedenkingen bij dit nieuwe samenwerkingsverband.

 

Aan deze installatie ging een lang proces vooraf. Daar hebben wij regelmatig onze bedenkingen geuit tegen het gebrek aan democratie. De Achterhoekraad bestaat weliswaar uit gekozen raadsleden, maar heeft geen enkele bevoegdheid. SP Oude IJsselstreek heeft daarom bij monde van Heini Peters meermaals gepleit om van de Regio Achterhoek een gemengde Gemeenschappelijke Regeling te maken, met gekozen raadsleden in het Algemeen Bestuur en één wethouder per gemeente in het Dagelijks Bestuur, zodat de Achterhoekraad formeel de kaderstellende en controlerende taak heeft, die gemeenteraden ook hebben. 

 

De huidige vorm is een vreemde. Of het juridisch überhaupt mag, is nog maar de vraag. De raad heeft, zoals gezegd, geen enkele bevoegdheid en de Achterhoek Board bestaat uit drie wethouders, zodat vier gemeenten helemaal geen bestuurlijke vertegenwoordiging hebben, een gedeputeerde van de provincie Gelderland en een aantal bobo’s uit het bedrijfsleven en de zorg en onderwijs, die al helemaal geen democratische legitimatie hebben. De Board kan bovendien besluiten voorbereiden. Wie kan dit Dagelijks Bestuur tot de orde roepen? Niet de Achterhoekraad, want die heeft geen enkele bevoegdheid.

 

Dan de installatie van de Achterhoek Board. In onze parlementaire democratie is het gebruikelijk dat de parlementen, gemeenteraad, Provinciale Staten en Tweede Kamer hun dagelijkse bestuur kiezen door schriftelijke, anonieme stemming. In de gemeenteraad betekent dat, dat voor iedere wethouder een stemronde is, waar de raadsleden op een stembriefje schrijven, of men voor of tegen benoeming van deze kandidaat is. Niemand zal ooit weten of je voor of tegen de kandidaat was. En zo hoort het ook als het op verkiezen van personen gaat. Maar niet als het om de Achterhoek Board gaat. Daar vraagt de voorzitter gewoon of iedereen het ermee eens is, kijkt een keer rond en met een klap van de hamer is de Board geïnstalleerd. Ook is er geen enkel reglement van orde, waarin beschreven staat, hoe vergaderingen behoren te verlopen enz. 

 

Ja, samenwerken in de Achterhoek is hard nodig. Dat er nog steeds geen dubbelspoor ligt, is bijvoorbeeld te wijten aan het gebrek aan samenwerking tussen Achterhoekse gemeenten. Maar deze manier? SP Oude IJsselstreek heeft er vooralsnog voor gekozen wel zitting te nemen in de ondemocratische Achterhoekraad. Met het argument dat wanneer je kritiek wilt uitoefenen op dit gedrocht, je dat in dit gedrocht zélf moet doen. Bij de totstandkoming van dit gedrocht is er in ieder geval bij uitgehouden dat na twee jaar geëvalueerd zal worden. Wat ons betreft, had dat al na een jaar gemoeten. 

 

Al met al: SP Oude IJsselstreek heeft grote twijfels, maar neemt haar verantwoordelijkheid. De Achterhoekraad en de Achterhoek Board zijn tot stand gekomen door democratisch genomen besluiten, maar zijn zelf verre van democratisch. Dat dat laatste volgens ons niet kan en mag, hebben we altijd betoogd en zullen we blijven betogen. Ook in de Achterhoekraad.

Wethouder Van de Wardt spreekt onwaarheden uit

SP SP Oude IJsselstreek 13-07-2018 17:47

Donderdag 12 juli kwamen, in het zomerreces, de raadscommissies Financiën en Fysieke Leefomgeving van Oude IJsselstreek bij elkaar, om te vergaderen over het raadsvoorstel omtrent de verhoging van het budget voor de nieuwbouw van het Almende College, afdeling vmbo. 

 

Het voorstel van wethouder Peter van de Wardt, om in de eerste week van het zomerreces zowel de commissievergadering als de raadsvergadering over dit onderwerp te agenderen werd in de gezamenlijke vergadering van presidium en agendacommissie afgewezen. De raad wil voldoende tijd om zich te kunnen inlezen in de stukken. En daar zat donderdagavond meteen het heikele punt: de onderliggende stukken bij het raadsvoorstel. Deze werden niet aan de raad ter beschikking gesteld, maar als geheime en vertrouwelijke stukken ter inzage gelegd op de griffie in het gemeentehuis. En geheim en/of vertrouwelijk betekent dat raads- en commissieleden de stukken wel mogen inzien, maar er niets uit mogen kopiëren om het thuis nog eens verder te kunnen bestuderen.

 

Bij de geheime documenten zat ook een brief van het bestuur van Achterhoek VO, de overkoepelende organisatie van alle middelbare scholen in de Achterhoek, gericht aan de gemeenteraad. Op de vraag van meerdere fracties uit de oppositie, wie dat op dat document geheimhouding had gelegd, kwam de wethouder met een warrig antwoord, hoe de poststromen op het gemeentehuis verlopen; via de postkamer naar de betreffende afdeling en als het de raad betreft, naar de griffie. Maar naar zijn zeggen, niet door het college. 

 

Echter, in het raadsvoorstel, dat ondertekend is door het College van Burgemeester en Wethouders, stond de volgende zinsnede: “Bijlage 1 is de brief van Achterhoek VO gericht aan de gemeenteraad, ter onderbouwing van de stijging van de bouwkosten. Deze is bewust betrokken bij dit college- en raadsvoorstel, en niet apart verzonden aan de raad.” Heini Peters, raadslid van de SP, confronteerde in het openbare deel van de vergadering de wethouder met deze zin en vroeg de wethouder of de constatering dat de wethouder na meerdere keren vragen, onwaarheden had verteld. Het antwoord van de wethouder was bevestigend: hij had onwaarheden verteld. Maar, zo vertelde hij, Achterhoek VO had in de brief gevraagd om prudent met de inhoud van de brief om te gaan. Peters reageerde hierop met de mededeling dat nergens in de brief gevraagd werd om prudentie. Onwaarheid nummer twee van de wethouder. 

 

Om tot een goed oordeel en uiteindelijk besluitvorming te komen, moeten raadsleden zoveel mogelijk informatie ter beschikking krijgen. Informatie, die tot nu toe alleen ter inzage heeft gelegen bij de griffie. De oppositie is hier zeer ontevreden over. Zeker toen ook nog eens bleek dat wethouder Van de Wardt meerdere keren niet de waarheid had gesproken. 

 

Op donderdag 23 augustus is de ingelaste raadsvergadering over dit onderwerp.

 

Geluidsfragment: https://raad.oude-ijsselstreek.nl/Vergaderingen/Raadscommissie-Algemene-zaken-Financien-en-Economie-AFE-1/2018/12-juli/20:00/Audio-commissie-12-7-2018-2e-OPENBARE-deel-1.MP3

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.