Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

2 documenten

Provincie overweegt rotonde N346

CDA CDA Lochem 26-02-2020 10:01

Omdat het begin deze maand weer raak was op de kruising N346-Almenseweg hebben we hiervan melding gemaakt bij CDA statenlid Hans van Ark. In 2014 heeft de provincie een veiliger oversteek gemaakt voor de fietsers. Maar daarmee was het probleem voor de automobilisten niet opgelost. Er hebben sindsdien meerdere ongevallen plaatsgevonden. Soms alleen blikschade, maar vaak ook met ernstige letselschade. De statenleden van het CDA hebben op ons verzoek met regelmaat een oproep aan de gedeputeerde gedaan om van deze kruising toch een rotonde te maken. Dit geeft meteen aan hoe belangrijk het is dat je als lokale CDA een directe lijn met de Statenleden van het CDA hebt. Ook andere politieke partijen en gemeenten begonnen zich te roeren en Omroep Gelderland deed vorig jaar een oproep aan inwoners om aan te geven wat zij het gevaarlijkste verkeerspunt van Gelderland vonden. De bewuste kruising kwam als gevaarlijkste punt naar voren. Mede dankzij dit gegeven vindt de provincie nu ook dat een rotonde de beste oplossing is. De fietsersovergangen blijven overigens gewoon bestaan. “De gemeentes en de provincie moeten nog wel met elkaar om tafel over de financiering, maar de inzet is dat de rotonde binnen niet alle te lange tijd gerealiseerd wordt”, laat CDA-er Hans van Ark weten. In een artikel op de site van Omroep Gelderland laat de woordvoerder van de provincie weten dat de rotonde er hoe dan ook komt. Dat is goed nieuws. De rotonde is er nog niet, maar het komt steeds dichterbij. Af en toe de boel warm houden en geduld, blijkt te werken. Coby Wiltink-Roeterdink, Fractievoorzitter CDA Lochem.

Ruimte voor landbouwverkeer

CDA CDA Lochem 13-08-2019 06:53

Een tijdje terug nodigde Peter Bruggeman van loonbedrijf H. Boschloo & Zn uit Gorssel raadsleden uit om zelf te ervaren dat er veel laaghangende takken zijn, jonge loten tot bijna op de weg groeien en onoverzichtelijke punten zijn. Vanavond stapte ik bij hem in de tractor met zodenbemester. De tractor is voorzien van GPS, sensoren en camera’s, alles voor de veiligheid. Het valt meteen op hoe smal de wegen zijn. We hebben op meerdere wegen de volle breedte nodig. “Als er een tegenligger aankomt, kun je geen kant op. En dan is deze weg (Domineesteeg, Eefdese Enkweg) ook nog in beeld als snelfietsroute”. Dat kan toch niet?” aldus Peter. Dan moet er inderdaad heel wat aangepast worden. In de auto merk je niet dat takken zo laag hangen, maar we raken er veel onderweg. Ook bomen of struiken van particulieren groeien weelderig en komen op sommige plekken over de weg. “Wij hebben hier hinder van, maar ook voor hulpdiensten zoals de brandweer en eventueel hoogwerker wordt op veel plekken de doorgang bemoeilijkt door wildgroei”, vertelt Peter die ook bij de vrijwillige brandweer Gorssel zit. Het gaat te ver om hier alle punten te benoemen waar hinder wordt ondervonden of waar de situatie zo onoverzichtelijk is dat je moet hopen dat er geen andere weggebruiker aankomt. Maar dat de loonwerkers een punt hebben, is wel duidelijk. Een paar fietsers kijken nors als we ze tegemoet rijden. Dat is Peter wel gewend. Maar er wordt ook gezwaaid, gelukkig. Respect voor de loonwerkers. Ze werken met enorme machines en passen zich aan aan de tijd. Daarvoor is ruimte nodig. Dat kan alleen maar door extra te snoeien, vooral op punten waar het uitzicht ernstig belemmerd wordt of daar waar de machines door de takken gaan. “Als de gemeente daar iets aan kan doen? Het is in het belang van de veiligheid voor alle weggebruikers van deze wegen en voor het behoud van de machines”, aldus Peter. Het is zeker goed om hier aandacht voor te vragen. Na het zomerreces staat het bij ons op de agenda. Peter, dank je wel voor de rondrit! Coby Wiltink-Roeterdink.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.