Nieuws van politieke partijen in Pekela inzichtelijk

2 documenten

Extra geld onderwijs goed begin, maar crisis is nog lang niet bezworen

PvdA PvdA Pekela 03-11-2019 18:56

Extra geld onderwijs goed begin, maar crisis is nog lang niet bezworen Marjolein Wessels

Kinderen die noodgedwongen een dag vrij hebben, steeds een andere leerkracht voor de klas of een klas die les krijgt van iemand die daar niet voor is opgeleid. De effecten van het lerarentekort zijn steeds duidelijker zichtbaar. Met de dreiging van opnieuw een lerarenstaking in zicht, komt minister Arie Slob eindelijk over de brug met extra geld. Het kabinet maakt € 460 miljoen extra vrij voor de aanpak van het lerarentekort. Ondertussen wordt ook lokaal volop gewerkt aan oplossingen.

De € 460 miljoen is hard nodig volgens Tweede Kamerlid Kirsten van den Hul. ‘We zien dat het water de scholen nu al tot de lippen staat; ze sturen klassen naar huis of voeren een 4-daagse schoolweek in. Het geld is er, het begrotingsoverschot is historisch hoog. We zijn de beste economie van Europa, maar als we dat willen blijven moeten we wel investeren in de komende generaties.’

Van den Hul: ‘Het ergste is dat de crisis de meest kwetsbare kinderen treft’

Er is sprake van een crisis, zegt Van den Hul. ‘Het ergste is dat de crisis de meest kwetsbare kinderen treft. Want we zien ondertussen het schaduwonderwijs toenemen. Ouders met geld kunnen zich permitteren om bijles te betalen voor hun kinderen. Particuliere scholen adverteren dat er bij hen geen lesuitval is, maar daar betaal je fors voor. Onderwijs is de gelijke-kansen-motor van de samenleving. Gelukkig is het dat nog, door de energie van veel goede docenten in het land. Maar als we niet uitkijken, vallen straks kinderen buiten de boot. We mogen niet accepteren dat de portemonnee of postcode van de ouders bepaalt welke kansen je krijgt in ons land.’

Van den Hul is blij met het extra geld, maar heeft er een hard hoofd in of het voldoende is. ‘Het lijkt erop dat het te weinig is om de problemen in het onderwijs structureel op te lossen. Dit is niet genoeg om ervoor te zorgen dat alle kinderen les krijgen van leerkrachten die daarvoor opgeleid en bevoegd zijn. Het is goed dat het kabinet inziet dat er wat moet gebeuren, maar we zijn er nog lang niet.’

Incidenteel, niet structureel

Ook de Amsterdamse wethouder Marjolein Moorman ziet het extra geld van Slob als een mooie eerste stap: ‘Fijn dat er extra geld komt. Echt. Maar het is incidenteel geld. En het probleem is niet incidenteel maar structureel. Leraren werken niet incidenteel. Salaris is niet incidenteel. De loonkloof is niet incidenteel. Het tekort is niet incidenteel.’

Ondertussen loopt het lerarentekort in de hoofdstad schrikbarend snel op, zegt Moorman. ‘We hebben nu een tekort van 310 leerkrachten. Dan is er echt sprake van een crisis. En die crisis raakt ons allemaal. Maar het meest wrange is dat vooral de meest kwetsbare kinderen de hardste klappen krijgen.’

Moorman: ‘De loonkloof is niet incidenteel’

Amsterdam heeft € 23 miljoen uitgetrokken om meer onderwijzers naar de hoofdstad te halen. ‘Dat investeren we in allerlei maatregelen om leerkrachten te ondersteunen. Bijvoorbeeld om zij-instromers (mensen die vanuit een ander beroep de overstap maken naar het onderwijs, red.) beter te begeleiden en om scholen te ondersteunen op administratieve taken. Maar we zetten het ook in voor ongebruikelijke zaken zoals het aanbieden van een griepprik, of het vergoeden van kosten voor openbaar vervoer of een elektrische fiets. We doen ons best, maar het is niet genoeg. Ik kan dit probleem niet oplossen.’

Om het probleem structureel op te lossen, moeten volgens Moorman de lonen omhoog. ‘We moeten het onderwijs belonen naar wat het waard is. Als leerkracht verdien je na een paar jaar al minder dan generatiegenoten met een vergelijkbaar opleidingsniveau. En dat zit hem niet alleen in het geld. Een fatsoenlijk salaris heeft effect op de status van het vak. Dit zijn de mensen bij  wie we onze kinderen, ons meest dierbare bezit, achterlaten. De mensen die nieuwe generaties opleiden om in de zorg te werken, om de economie draaiend te houden. De status van het vak moet laten zien welke waarde dit voor ons allemaal heeft.’

Urgentie door college onvoldoende gevoeld

Raadslid Hester Assen is een van die zij-instromers die vanuit een andere achtergrond de overstap heeft gemaakt naar het onderwijs. ‘Omdat ik als raadslid onderwijs in mijn portefeuille heb, kwam ik veel op scholen. Ik merkte dat ik daar gelukkig van werd; van de betrokken mensen, de kinderen. Nu werk ik op een school als onderwijsassistent, naast mijn opleiding aan de pabo. Toen er leraren uitvielen door ziekte, heb ik ook voor de klas gestaan. Het is niet het beste onderwijs dat je de kinderen kunt bieden, maar het alternatief is dat je de klas naar huis stuurt.’

Assen ziet in de praktijk hoe lastig het is om als zij-instromer in het onderwijs te komen. ‘Studiegenoten vallen uit. Vooral voor mensen die zelf jonge kinderen hebben, is de combinatie van opleiding en praktijk zwaar. Bovendien is het voor scholen lastig om zij-instromers goed te begeleiden, omdat ze al veel andere zaken op hun bord hebben.’

Assen: Te veel zij-instromers vallen uit

Als raadslid in Utrecht probeert ze scholen op dit punt te ondersteunen. ‘Het Rijk heeft de vier grote steden ieder een miljoen euro toegezegd voor een Actieplan Lerarentekort. In Utrecht hebben we hiervoor samen met de schoolbesturen een plan opgesteld. We zetten vooral in op het begeleiden en opleiden van zij-instromers op scholen.’

Hoewel het lerarentekort in Utrecht niet zo acuut is als in Amsterdam, is er volgens Assen wel degelijk sprake van een crisis. ‘Er wordt veel opgevangen door betrokken leraren die zich uit de naad werken, maar dat draagt niet bij aan kwalitatief goed onderwijs. We hebben hier een forse korting gehad op de middelen voor het onderwijsachterstandenbeleid, er is een lerarentekort, er zijn problemen met de huisvesting van de scholen. En dat in een van de weinige steden waar het aantal schoolgaande kinderen toeneemt.’

Het probleem wordt alleen maar groter, constateert Assen. ‘Maar ik voel bij ons college nog onvoldoende urgentie. Ik zet er op in dat we budget vrij maken om dit aan te pakken. Een maatwerkfonds waarbij de scholen zelf kunnen kijken of ze het inzetten voor een parkeervergunning voor een leerkracht, of om het onderwijsachterstandsbeleid op te plussen. Dan maak je het werk voor de leraren aantrekkelijker en voorkom je dat ze op zoek gaan naar een andere baan.’

4-daagse schoolweek als laatste redmiddel

Zaanstad is een van de gemeenten waar tijdelijk een 4-daagse schoolweek is ingevoerd. Als het aan raadslid Eylem Koseoglu had gelegen, had dat voorkomen kunnen worden. ‘Ouders benaderden ons al eerder, en naar aanleiding daarvan hebben we mondelinge vragen gesteld. De wethouder wist van niets, andere fracties vonden het niet hun probleem. Tot in het nieuws kwam dat er door het lerarentekort een 4-daage schoolweek werd ingevoerd. Wij hebben toen een motie ingediend waarin het college is opgeroepen om met het schoolbestuur een plan te maken om meer zij-instromers te werven en op te leiden.

Daarmee zijn uiteindelijk de vacatures ingevuld, vertelt Koseoglu. ‘De 4-daagse schoolweek is nu gelukkig verleden tijd. Ook hebben we brugfunctionarissen aangesteld voor een aantal wijken met multi-problematiek. Deze mensen vormen een verbinding tussen ouders en de school en leraar. Ze helpen leerkrachten met het organiseren van ouderbetrokkenheid, zodat de leerkracht tijd over houdt voor andere zaken. Dat werkt goed. In december komt het college met een plan met lange termijn maatregelen naar de raad.’

Koseoglu: ‘Het vak moet meer status krijgen’

Koseoglu is verbaasd over de houding van andere fracties toen ze de problemen aankaartte. ‘Het was niet makkelijk om hier steun voor te krijgen in de raad. Raadsleden vonden het niet een taak van de gemeente. Maar we gaan over onderwijsachterstandenbeleid, over leerlingenvervoer en over leerplicht. En het is niet verboden om je met andere onderwijszaken te bemoeien. Het gaat om onze kinderen, om de toekomst van onze stad. Je kunt daar niet voor wegkijken.’

Actieve inzet van gemeenten heeft wel een keerzijde, merkte ze. ‘Ik stond op het station in Zaandam en zag een advertentie “Word leraar in Amsterdam”. Maar wij hebben die leraren ook nodig! We moeten niet met elkaar gaan concurreren om de leerkrachten. We moeten regionaal samen werken, zodat we er allemaal beter van worden.’

Uiteindelijk is landelijke inzet op extra salaris nodig, zegt het raadslid. ‘De salarissen moeten omhoog, maar dat is niet alles. Er moet een deltaplan komen om het onderwijs nieuw elan geven. We moeten kijken naar de opleiding, de toelatingseisen. Het vak moet meer status krijgen. We willen goede, kundige leerkrachten voor onze kinderen. In ons rijke Nederland is dat niet meer vanzelfsprekend. We moeten goed nadenken hoe we dat gaan aanpakken.’

Bij griepgolf meteen groot probleem

Ook buiten de Randstad wordt het lerarentekort gevoeld, al is het minder acuut. ‘De scholen kunnen zich redelijk redden als alles goed gaat,’ vertelt wethouder Henk Busemann uit het Groningse Pekela. ‘Maar de schoolleiding is wel opgelucht als om acht uur niemand zich heeft ziek gemeld, want de invallerspool is leeg. Als er een griepgolf komt, hebben we hier een groot probleem. Bovendien werken er veel jonge vrouwen in het onderwijs, dat betekent dat er best vaak iemand met zwangerschapsverlof gaat. Vrouwen gaan met lood in de schoenen naar de leiding om een zwangerschap te melden, want vervanging is een probleem. Terwijl het juist mooi zou moeten zijn om dat blije nieuws op je werk te vertellen.’

Busemann: Geen geld door tekorten in het sociaal domein

Het lerarentekort sijpelt ook door naar de peuterspeelzalen en kinderdagverblijven. ‘Je ziet dat mbo-4-medewerkers vanuit de peuteropvang doorstromen naar het basisonderwijs. Die zien hun kansen nu, en dat is mooi. Maar het gevolg is dat het probleem verschuift naar de peuteropvang, waar alleen nog mbo-3-medewerkers overblijven.’

Busemann ziet weinig mogelijkheden om de scholen vanuit de gemeente te ondersteunen. ‘In Oost-Groningen gaan bijna alle gemeenten financieel koppie onder door de tekorten in jeugdzorg en Wmo. Dat kost ons miljoenen. We hebben simpelweg geen geld om te investeren in het onderwijs. We zetten ons vanuit de partij en met de fractie in om de leraren te ondersteunen, maar de echte oplossing moet toch van Den Haag komen.’

 

Met dank aan: http://www.lokaalbestuur.nl/lokaal_bestuur/artikel/t/extra_geld_onderwijs_goed_begin_maar_crisis_is_nog_lang_niet_bezworen/bron/nieuwsbrief

Het bericht Extra geld onderwijs goed begin, maar crisis is nog lang niet bezworen verscheen eerst op PvdA Pekela.

Noodpakket Leraar voor de Klas

PvdA PvdA Pekela 30-10-2018 19:26

Onze fractievoorzitter in de Tweede Kamer Lodewijk Asscher heeft onderstaande tekst gestuurd naar Arie Slob de minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media met de volgende oproep:

 

 

Excellentie, hooggeachte heer Slob,

Het lerarentekort in ons onderwijs loopt steeds verder op. Terwijl de leraren al ruim een jaar actievoeren voor een eerlijker salaris en minder werkdruk, geven de eerste scholen aan zich genoodzaakt te voelen om over te gaan op een vierdaagse schoolweek. Enkel en alleen omdat er te weinig leraren zijn. Dat is ontoelaatbaar. Als je je kind ‘s ochtends naar school brengt, wil je zeker zijn van een goede leraar voor de klas. Elke dag.

Daarom bieden wij, tientallen leraren, schoolbestuurders, volksvertegenwoordigers, wethouders en andere Nederlanders, het Noodpakket Leraar voor de Klas aan. In onderstaand pakket doen wij voorstellen voor zowel de korte als middellange termijn. Het is nu alle hens aan dek. We hebben iedereen nodig en verzoeken u als verantwoordelijk minister om met deze breed gedragen voorstellen in de hand actie te ondernemen.

Inzet “reservisten”: Zeker zijn van een goede leraar zonder concessies aan kwaliteit. Lessen door onbevoegden lossen het probleem niet op. Maar veel bevoegden zitten thuis of doen ander werk, terwijl we nú iedereen nodig hebben. In noodsituaties zou deze nationale stille reserve proactief uitgenodigd en gefaciliteerd moeten worden om bij te springen. Dat kan, na de nodige bijscholing, voor één dag maar ook voor een aantal weken. Daarvoor doen wij een beroep op zowel de overheid als private werkgevers om bevoegde leraren onder hun personeel vrij te spelen. Blijfbonus: De tekorten in het basisonderwijs lopen de komende tien jaar extra snel op. Dit komt onder andere omdat veel babyboomers met hun welverdiende pensioen gaan. Voor de mensen die graag nog een jaartje langer voor de klas zouden willen blijven staan mits zij bijvoorbeeld een klassenassistent of hoger salaris krijgen, willen wij de blijfbonus kunnen aanbieden. Snel meer conciërges en klassenassistenten: Elke school verdient extra handen die leraren werk uit handen kunnen nemen, zoals kopiëren, tafels en stoelen sjouwen of surveillance tijdens pauzes. Daarom willen wij extra basisbanen om de werkdruk van de leraar per direct te verminderen.

Maar noodmaatregelen mogen nooit langer duren dan strikt noodzakelijk. Wij blijven daarom strijden voor een betere positie voor leraren. Zodat zij weer kunnen doen waar zij voor hebben gekozen: met passie, tijd en kennis onze kinderen klaarstomen voor een mooie toekomst.

Beter salaris. Wij willen de loonkloof tussen het primair en voortgezet onderwijs dichten. Met een hoger salaris voor het basisonderwijs. Minder werkdruk. Nergens zijn de burn-out klachten zo hoog als in het onderwijs. De administratieve lasten en het aantal lesuren moeten omlaag. Meer carrièreperspectief. Leraren moeten in salaris kunnen doorgroeien. En ruimte krijgen voor opleiding en coaching. Betaalbare woningen. Woningen zijn in steeds meer steden onbetaalbaar voor leraren. Wij willen dat gemeenten waar dit speelt, meer ruimte krijgen om leraren een betaalbaar huis in de buurt van school aan te bieden.

Met deze voorstellen kunnen we ervoor zorgen dat we allemaal zeker zijn van een goede leraar voor de klas. Want het belang daarvan kan niet onderschat worden. Leraren spelen een onmisbare rol in het leven van onze kinderen. Wij verzoeken u om een reactie voorafgaand aan de behandeling van de begroting Onderwijs, Cultuur & Wetenschap.

Hoogachtend,

Chantal van Antwerpen, leraar basisonderwijs Lodewijk Asscher, fractievoorzitter Tweede KamerHester Assen, raadslid Utrecht Nancy Beens, leraar basisonderwijs Bea van Beers, wethouder DongenGreetje van Binsbergen, leraar basisonderwijs Kim le Blanc, leraar basisonderwijsCarine Bloemhoff, fractievoorzitter Groningen Peter Bollen, wethouder DoesburgHenk Busemann, wethouder Pekela Femke van Drooge, raadslid Hilversum Co Engberts, fractievoorzitter RotterdamPatty Enzerink, leraar basisonderwijs Jelmer Evers, leraar voortgezet onderwijsRob de Geest, fractievoorzitter Deventer Stella van Gent, wethouder Súdwest-FryslânAns Grimbergen, wethouder Veendam Miriam Haagh,  wethouder Breda Karin Hamersma, leraar basisonderwijsRoel Haverkort, wethouder Smallingerland Ronald Heidanus, leraar basis onderwijs/intern begeleider Wendy Hofmans, leraar basisonderwijs Kirsten van den Hul, Tweede KamerlidAnnelies de Jonge, wethouder Zutphen-Warnsveld Pim van Kampen, schoolbestuurder ZeelandBarbara Kathmann, wethouder Rotterdam Yvonne Kerstens, toekomstig leraar basisonderwijs Bert-Jan Kolmer, schoolbestuurder GorinchemSven Lankreijer, wethouder Eemnes Gitta Luiten, wethouder Hardenberg Theo Maas, wethouder SomerenPaul Maasbommel, wethouder Kollumerland Marjolein Moorman, wethouder AmsterdamMarinka Mulder, wethouder Renkum Roosmarijn Oomen, leraar basisonderwijs Martijn Otten, raadslid LeidenNico Persoon, schoolbestuurder Zaanstad Jocko Rensen, wethouder MontfoortLiesbeth Revet, leraar basisonderwijs Miriam Spijkers, schooldirecteur basisonderwijsPieter-Paul Slikker, fractievoorzitter Den Bosch Ben Plandsoen, wethouder LeekMarianne Steijn, wethouder Velsen Sjaak Struijf, wethouder Heemstede Wouter Struijk, wethouder NissewaardAnnelies Swarts, leraar basisonderwijs Veerle Teunissen, leraar basisonderwijsMieke Theus, wethouder Valkenswaard Arja ten Thije, wethouder Haaksbergen Mikal Tseggai, raadslid Den HaagReinoud van Uffelen, onderwijsprofessional Simone Vereijken, leraar basisonderwijsKees Vernooy, lector emeritus effectief taal- en leesonderwijs Marielle Vogels, leraar basisonderwijsLibbe de Vries, wethouder Opsterland Marcia van der Wens, leraar basisonderwijs/coördinator passend onderwijsInge Westerduin, leraar basisonderwijs Wilma van de Wiel, leraar basisonderwijs Alex Wekema, wethouder NoordenveldHanneke Zandwijk, leraar basisonderwijs/intern begeleider Jelle Zoetendal, wethouder Heerenveen

Het bericht Noodpakket Leraar voor de Klas verscheen eerst op PvdA Pekela.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.