Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

2 documenten

De tocht der halve waarheid

CDA CDA Zaanstad 17-09-2018 05:28

Op 13 oktober wordt een wandeltocht tegen de aanleg van de verbinding A8-A9 georganiseerd. Als je alleen kijkt naar het landschap ter plaatse en bedenkt dat daar een weg doorheen komt, dan kun je niet anders dan tegen zijn. Hier moeten appels en peren hangen en geen auto’s rijden. Die gedachtegang kan ik volgen, maar het is de halve waarheid. Organiseer namelijk tijdens spitsuren een wandeltocht langs de N203 bij Krommenie- Assendelft en ga een uurtje staan op een van de 7 schoolpleinen langs dit traject, dan besef je hoe ongezond, onveilig en ongemakkelijk het leefmilieu daar ter plaatse is. Hier hangen geen appels en peren, ze kijken wel uit. Bedenk dat tienduizenden mensen, waaronder veel (school)kinderen, hier dagelijks hinder van ondervinden en gezondheidsrisico’s lopen. Dat is de hele waarheid. En dan nog een waarheid over het milieu. Wat is beter voor het Zaanse milieu? Een weg met twee haakse bochten en acht stoplichten, of één zonder dat alles, die ook nog eens korter is?! De verbinding A8-A9 wordt zo aantrekkelijk dat deze dagelijks veel extra auto’s zal aantrekken. Dat zijn de auto’s die dan niet meer omrijden naar Amsterdam over de A9, of sluipen over de Communicatieweg. En ja, er moet ook passende aandacht zijn voor de wijk Broekpolder en het gebied rond de A8-Coenbrugtracé-Oostzaan. Kortom, ik wens alle deelnemers op 13 oktober een fijne wandeling en vraag hen alleen om af en toe naar het Noorden te kijken en dan te bedenken dat we het één moeten doen (A8-A9) en het ander niet moeten laten (goede landschappelijke inpassing). Velen zullen u dankbaar zijn. Marc Wit CDA Zaanstad

Situatie op Duin en Rooiseweg moet snel veiliger, aldus CDA-fractie

CDA CDA Meierijstad 10-06-2017 09:40

CDA Meierijstad ontving signalen van burgers over de onveilige verkeerssituatie, met name op drukke koopdagen, in de omgeving van campingzaak De Wit en warenhuis Van Cranenbroek in Schijndel. Daarmee ging zij naar het college en stelde kritische vragen. En voegde daarbij het dringende verzoek om een snelle aanpak. Begin juni '17 antwoordde het college van Meierijstad in de persoon van wethouder Van Rooijen het volgende: CDA Meierijstad: bent u bekend met de problematiek? Van Rooijen: ja, we zijn bekend met de problematiek. CDA Meierijstad: wanneer komt er een onderzoek om de situaties/oplossingen in kaart te brengen? Van Rooijen: er is onderzoek geweest. De situaties: Van Cranenbroek heeft een parkeerterrein waarop eenrichtingsverkeer geldt. Het terrein is met een inrit en een aparte uitrit ontsloten aan de Duinweg. De inrit ligt relatief dicht bij de rotonde. De uitrit ligt iets verder van de rotonde af. Meteen op het terrein moet het verkeer een richting kiezen. Die keuze leidt tot twijfel bij de automobilist, waardoor de doorstroming van het verkeer kan stagneren. Deze situatie kan uitstraling hebben op de afwikkeling van het verkeer op de Structuurweg, met name als het druk is, bijvoorbeeld op zaterdagen, en dan vooral in het voorjaar. We hebben legio oplossingen die we met Van Cranenbroek in het eerstvolgend bestuurlijk overleg willen bespreken. U kunt dan denken aan de inzet van een verkeersregelaar bij de ingang van het parkeerterrein, het wegnemen van de keuzemogelijkheid, ontsluiting van het terrein via de Huygensweg, etc. In de Duinweg zijn over de periode 2014/2016 4 ongevallen geregistreerd. De beschikbare gegevens bieden nog niet de mogelijkheid de ongevallen te analyseren. De daarvoor noodzakelijke aanvullende gegevens komen later. De Wit De Rooiseweg ter hoogte van De Wit is in beheer bij de provincie. Naar aanleiding van diverse verzoeken heeft de provincie, enkele jaren terug, de noodzaak van een zogenaamde linksafstrook nader onderzocht. Dat onderzoek wees uit dat een linksafstrook niet noodzakelijk was. Destijds is wel een voorziening aangelegd voor doorgaand verkeer richting Sint-Oedenrode, en is de routering van het verkeer op het parkeerterrein bij De Wit gewijzigd. In de periode 2014/2016 zijn in het wegvak ter hoogte van De Wit 4 geregistreerde ongevallen gebeurd. Ook hier geldt dat de beschikbare gegevens nog niet de mogelijkheid bieden om de ongevallen te analyseren. Als de analyse daar te zijner tijd aanleiding toe geeft, zullen we opnieuw met de provincie in gesprek gaan. Zaaknummer 194827763 Pagina 3 van 3 datum 29 mei 2017 CDA: wat gaat u op korte termijn doen om de overlast aan te pakken en de verkeersveiligheid te verbeteren? Van Rooijen: zoals hierboven omschreven zullen we met beide partijen legio oplossingsmogelijkheden bespreken om te komen tot een door alle partijen gedragen oplossing. CONCLUSIE: CDA Meierijstad heeft hiermee geen antwoord op de vraag wat de aanpak voor de overlast (en dus de onveiligheid!) op korte termijn is. Fractielid Jankees Schwiebbe overweegt nieuwe stappen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.