Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

3 documenten

Reactie college op vraag GL om berekening eigen milieupark | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 14-07-2019 00:00

Tijdens de raadsvergadering van 11 april 2019 vroeg GL om een nieuwe berekening voor een eigen milieustraat. Na een afwijzende reactie van de portefeuillehouder ging ons raadslid Thijs Wetemans zelf aan de slag. Het college reageert nu op de vraag: wel of geen eigen milieupark in Echt-Susteren.

 

GroenLinks kreeg signalen uit de samenleving dat een eigen milieustraat gewenst is. Uiteraard kost dit veel geld en vandaar dat GL om een herziene berekening van 2015 vroeg. Portefeuillehouder Meuwissen wilde aan dit verzoek niet voldoen en daagde ons raadslid uit om zelf met een rekenexercitie te komen. Een week later leverde GL een berekening af bij het college en de overige politieke partijen. Via een raadsinformatiebrief (RIB) komt het college nu met een reactie:

Het inzamelen van grof huishoudelijk afval is conform de Wet Milieubeheer verplicht. Dit kan via een eigen milieupark of via deelname aan een samenwerkingsverband. De wens voor een goed geoutilleerd milieupark past binnen het nieuwe beleid Van Afval Naar Grondstoffen (VANG). Uit een onderzoek in 2015 is gebleken dat de eenmalige uittreedkosten voor de Gemeenschappelijke Regeling RD Maasland op €650.000 zijn geraamd. Wij hebben uw raad in december 2015 middels een raadsinformatiebrief hierover geïnformeerd. Op dit moment zijn voor een eventuele uittreding geen financiële middelen gereserveerd.

In de startnotitie VANG is een onderscheid gemaakt tussen de ingezamelde hoeveelheden fijn en grof restafval. De hoeveelheid grof restafval (milieupark) bedraagt ongeveer 3% van het fijn restafval (minicontainer). Uw raad heeft er voor gekozen om de hoeveelheid fijn restafval in de komende jaren terug te dringen om een milieu- en financieel rendement te behalen. Een eigen milieupark draagt niet bij aan de doelstellingen.

De kostenstijging bij de milieuparken van RD Maasland en Reinigingsdienst Westelijke Mijnstreek (RWM) wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door stijgende kosten voor de verwerking van het grof restafval. Deze stijging was ook van toepassing geweest als Echt-Susteren een eigen milieupark had geëxploiteerd. In de huidige situatie worden de risico's en kostenstijging door alle deelnemende gemeenten van RD Maasland en RWM gedeeld. Verder loopt een onderzoek naar de schaalvergroting van de inzamelorganisaties RD Maasland en RWM. De resultaten van dit onderzoek zijn eind 2019 gereed.

Gezien de bovenstaande ontwikkelingen is het thans niet opportuun uw raad een voorstel te doen over een eigen milieupark.

 

Samengevat:

een eigen milieupark betekent uittreding uit de GR RD Maasland en de uittredingskosten worden geraamd op €650.000; volgens het college draagt een eigen milieustraat niet bij aan de doelstelling om het aandeel fijn restafval terug te dringen; in de huidige situatie worden de risico's en kostenstijging door alle deelnemende gemeenten van RD Maasland en RWM gedeeld; er loopt op dit moment een onderzoek naar de schaalvergroting van de inzamelorganisaties RD Maasland en RWM.

Ons raadsid Thijs Wetemans vindt dit valide redenen om op dit moment geen plannen te maken en geld te reserveren voor een eigen milieupark. Gezien de fusieperikelen van RD Maasland en RWM - én het feit dat Echt-Susteren tussen beide regio's is gesitueerd en derhalve mogelijk kan aansluiten - is het zinvol om het onderzoek naar samenwerking eerst af te wachten.

Inbreng GL voor Kadernota 2020 | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 12-07-2019 00:00

Op 9 en 11 juli werden drie financiële stukken behandeld: Jaarrekening 2018, de 1e Bestuursrapportage 2019 en de Kadernota 2020. Hier leest u de inbreng van ons raadslid Thijs Wetemans.

 

"Voorzitter, op de agenda staan drie financiële stukken, te weten de Jaarrekening 2018, de Eerste Bestuursrapportage 2019 en de Kadernota 2020.

Ten aanzien van de Jaarrekening 2018 zien we een overschot van 433 duizend euro. Het college doet een voorstel om dit geld over enkele posten te verdelen en GroenLinks kan daar mee instemmen.

In de Jaarrekening 2018 lezen we over een Werkgroep bermen en biodiversiteit. GroenLinks is zeer te spreken over de afvaardiging in deze werkgroep, namelijk het Groene Taillecomité, de Vogelwacht Limburg, Natuurvereniging Pepijnsland en natuurlijk de gemeente zelf. Deze werkgroep onderzoekt vijf locaties op de aspecten inrichting en het beheer van de berm en het eigendom (wat ik voorheen wel eens heb bestempeld als ‘landje pik’). Na dit onderzoek zal de werkgroep advies uitbrengen en naar wij hopen zal uitvoering van die adviezen ten goede komen aan de biodiversiteit. Dat die biodiversiteit enorm belangrijk is, bewijst de plaag van de eikenprocessierups wel. Onder andere sluipwespen en koolmezen zijn de natuurlijk vijanden dus als we goed voor hen zorgen, zorgen zij op hun beurt voor minder eikenprocessierupsen.

In de 1e Bestuursrapportage 2019 lezen we onder andere over het voorstel om 75 duizend euro beschikbaar te stellen voor een pilot om bij twee huisartsen een jeugdpraktijkondersteuner GGZ beschikbaar te stellen, om zo meer grip te krijgen op het verwijzen van jeugdigen die zorg nodig hebben. Verwijzingen gaan nu voor 80% via het CJG en 20% via huisartsen terwijl de kosten fiftyfifty zijn, met andere woorden, doorverwijzingen door huisartsen kunnen wel eens onnodig duur uitvallen. Door een jeugdpraktijkondersteuner GGZ te laten doorverwijzen, kunnen hier kosten in de Jeugdzorg bespaard worden zonder die zorg geweld aan te doen. GroenLinks vindt dit een goed voorbeeld om controle proberen te houden op de kosten in de Jeugdzorg wat veel andere gemeenten om ons heen maar zeer moeilijk lukt.

En dan de Kadernota 2020 waarin we lezen dat het onderhoudsbudget voor bomen incidenteel van 116 duizend euro naar 146 duizend euro wordt verhoogd. Bomen hebben nu eenmaal onderhoud nodig en zeker door droge zomers, ziekten en plagen is dit steeds belangrijker maar daarmee ook duurder. Dus prima dat hier 30 duizend euro extra voor beschikbaar is in 2020. Voor 2021 en verder wordt bekeken of dit geld structureel nodig is. Wat GroenLinks betreft komen er steeds meer bomen in onze gemeente en in dit kader vraag ik naar de stand van zaken omtrent de 500 extra bomen die worden genoemd in het Hoofdlijnenakkoord. Wat GroenLinks betreft moeten we eens nadenken over een visie op groen: vinden we het parkeren van auto’s belangrijk of vinden we bomen en struiken belangrijk? Maar misschien kunnen er ook combinaties worden gemaakt zoals een half open bestrating oftewel grasbetontegels. Het belang van bomen en struiken zien we ook steeds vaker terug komen in het nieuws in het kader van de klimaatverandering. Vandaar ook dat ik een motie indien om te onderzoeken wat er aan de buitenkant van het gemeentehuis en op de Nieuwe Markt aan vergroening mogelijk is. Wij zien dit plein met het gemeentehuis als een sterk versteende omgeving. Het dictum van de motie luidt als volgt:

De raad verzoekt het college:

onderzoek te doen naar mogelijkheden om het groen rondom het gemeentehuis te herinrichten; onderzoek te doen naar mogelijkheden om het plein aan de Nieuwe Markt te voorzien van semi-permanente of verplaatsbare groenelementen, eventueel in combinatie met straatmeubilair; de uitkomsten van beide onderzoeken, inclusief kosten en dekkingsvoorstel, aan de raad kenbaar te maken voor de eerste commissievergadering Omgeving in 2020.

Op het gebied van de energietransitie is dit college uit de startblokken gevlogen. Vorig jaar december passeerde in de raad de Energievisie waarmee we instemden met de ambitie om in 2040 energieneutraal te zijn. GroenLinks diende toen een amendement in om jaarlijks voor 50 duizend euro, meer formatie in te zetten op het gebied van duurzaamheid. In de Kadernota lezen we dat half maart 1 extra fte is ingevuld. Afsluitend over de energietransitie: we zijn benieuwd naar de beleidskaders omtrent windmolens en zonneparken: wanneer kunnen we een raadsvoorstel verwachten?

Dit jaar hebben we met drie aparte raadsbesluiten ook de afvaltransitie in zoverre voorbereid dat die per 1 januari 2020 kan ingaan. De communicatie naar onze inwoners begint op gang te komen. Van GroenLinks mag vooral meer uitleg worden gegeven over de redenen van deze wijzigingen. En naast de redenen mag ook het scenario worden verteld als we niet hadden ingegrepen. Dan was de huidige afvalstoffenheffing zeker niet meer kostendekkend en moesten de tarieven met 50 tot misschien wel 100 euro omhoog binnen enkele jaren. Ten aanzien van zwerfafval dien ik nog een motie in die vooral voor bewustwording en ontmoediging moet zorgen om heliumballonnen en wensballonnen op te laten evenals het gebruik van plastic confetti. Het dictum luidt als volgt:

De raad verzoekt het college:

bij gemeentelijke opleveringen, festiviteiten, openingen, herdenkingen, et cetera geen ballonnen meer op te laten en buiten geen plastic confetti meer te gebruiken; het oplaten van heliumballonnen en wensballonnen en het buitengebruik van plastic confetti actief te ontmoedigen door een dringend beroep te doen op inwoners, scholen, ondernemers, verenigingen en andere organisaties om genoemde producten niet langer op te laten respectievelijk buiten te verspreiden; dit dringende beroep gedurende de geldigheid van de Afvalstoffenverordening 2019 jaarlijks kenbaar te maken via de gebruikelijke communicatiekanalen.

Een ander belangrijk onderwerp voor GroenLinks is het Minimabeleid. Op dit moment wordt geschreven aan een modern en eigentijds beleid dat in december aan de raad zal worden voorgelegd. Wat ons betreft zal er nog meer aandacht komen voor preventie en vroegsignalering. In dit kader is het interessant om te wijzen op een aanstaande wetswijziging van de Wet gemeenten schuldhulpverlening, waardoor informatie-uitwisseling tussen instanties en de gemeente nog meer zal bijdragen aan onze doelstellingen ter voorkoming en bestrijding van schulden en armoede.

Ik sluit af met een aantal algemene vragen en wensen:

Zo vraag ik aandacht voor een robuuste landschappelijke inpassing van logistieke hallen en andere industriële gebouwen. In dit opzicht is de uitspraak van gedeputeerde Joost van den Akker in De Limburger van afgelopen zaterdag te prijzen. Ook hij vindt dat distributie centra met groen moeten worden aangekleed.

Ik ben benieuwd naar de stand van zaken omtrent de integratie van statushouders.

Dan de Huiskamer Extra voor beginnend dementerenden en hun partner. Hoe loopt dit? Is er behoefte aan meer dagdelen of aan een tweede Huiskamer Extra in een andere kern?

GroenLinks kijkt verder uit naar een voorstel voor de afvalinzameling van luiers en medisch afval. Ook wachten we nog steeds op een reactie op onze berekening van de kosten van een eigen milieustraat in onze gemeente.

Ik ben benieuwd naar het oplossen van het knelpunt in de snelfietsroute ter hoogte van de Pissummerweg en de N276. Wat kan daar over worden vermeld?

Dan een aantal items die specifiek de kern Nieuwstadt betreffen: ten aanzien van de uitbreidingsplannen van VDL Nedcar wil ik weten wanneer de raad nog om een mening wordt gevraagd. Ook ben ik benieuwd naar het onderzoek over de infrastructuur rondom Nieuwstadt en dan vooral of de vierpuntsaansluiting op de N297 nog steeds in beeld is. Na de zomervakantie gaat de Haverterstraat in Nieuwstadt op de schop. Veel inwoners zien het terrein van de voormalige basisschool als een ideale plek om in te richten als tijdelijke parkeerplaats. Ik vraag het college om deze optie serieus te onderzoeken. Als de Haverterstraat klaar is, zal die eenrichtingsverkeer worden. Dan is de Markt in Nieuwstadt belangrijk voor de verkeerscirculatie. In dit opzicht moet de kermis niet meer half op de straat staan waardoor die weg moet worden afgesloten. De kermisondernemers willen hun woonwagens best stallen bij de sporthal maar dan moet de gemeente daar voor een stroomvoorziening zorgen. Zo ontstaat er meer ruimte op de Markt en kan de weg open blijven en kan het verkeer de Markt ook tijdens de kermis als een soort grote rotonde gebruiken. Is het college bereid die benodigde stroomvoorziening bij De Sjirp te realiseren?

Ik vraag, net als andere partijen, voor de verdroging van de Middelsgraaf en de Doort. Wat is de stand van zaken?

Tot slot: in het Hoofdlijnenakkoord staat dat bezien zal worden hoe nog meer waardering geuit kan worden aan vrijwilligers. Nu las ik onlangs dat de gemeente Nederweert een vrijwilligersdag heeft georganiseerd. Ik wil het college vragen om minimaal in overleg te treden met Nederweert over hun organisatie, de kosten en hoe ze zo veel als mogelijk vrijwilligers hebben bereikt maar anderzijds ook een limiet aan het aantal deelnemers hebben geregeld.

 

Reacties van het college:

1. Stand van zaken 500 extra bomen: de teller staat op 57 deze raadsperiode. Daarnaast verwijst het college naar de zeer geslaagde fruitbomenactie waardoor inwoners ruim 1.500 bomen planten. En als de provincie start met hun 1 miljoen-bomen-plan, wil de gemeente meeliften op dit initiatief.

2. Motie vergroening aanzicht gemeentehuis en plein aan de Nieuwe Markt te Echt: unaniem aangenomen!

3. Beleidskaders windmolens en zonnepanelen: wordt in september 2019 verwacht. De portefeuillehouder geeft aan dat windmolens in eigen beheer houden, financieel lucratief is waardoor lusten in de gemeenschap blijven en hiermee de lasten kunnen worden gecompenseerd.

4. Motie ontmoediging ballonnen en confetti: aangenomen!

5. Landschappelijke inpassing distributiecentra: is volgens de portefeuillehouder al beleid sinds april 2018 dus bij nieuwe ontwikkelingen moet de gemeente hier rekening mee houden.

6. De integratie van statushouder verloopt voorspoedig. Ook positieve geluiden van ondernemers!

7. Huiskamer Extra bij beginnende dementie: de gemeente wil dit rustig uitbouwen en hier is ook ruimte voor in de toekomst. Op dit moment zijn er 7 inwoners die hier met hun partner gebuik van maken.

8. Luiers en medisch afval: voor luierinzameling zal het college met een voorstel komen. Voor medisch afval zal een tegemoetkoming komen zoals tot 6 jaar geleden ook was.

9. Reactie milieustraat in eigen beheer: het college komt zeer binnenkort met een Raadsinformatiebrief (RIB) maar geeft aan hier geen voorstander van te zullen zijn. Wel spelen er in onze regio ontwikkelingen die kansen bieden tot nauwere samenwerking of zelfs fusie met anderen als RD Maasland en RWM.

10. Knelpunt snelfietsroute Pissummerweg en N276: de provincie heeft dit knelpunt erkent en zal dit oppakkken.

11. Uitbreiding VDL Nedcar: zoals de procedure van het Provinciaal InpassingsPlan (PIP) voorschrijft wordt de Raad in 2020 nog om een zienswijze gevraagd. Het college schrijft op dit moment aan een zienswijze over de Notitie Reikwijdt en Detailniveau (NRD) 'Uitbreiding VDL Nedcar'.

12. Vierpuntsaansluiting N297: deze wens wordt niet meegenmen in de plannen van de uitbreiding VDL Nedcar maar is wel nog steeds in beeld bij andere onderzoeken in de regio.

13. Tijdelijke parkeerplaats voormalige basisschoolterrein Nieuwstadt tijdens werkzaamheden aan de Haverterstraat: wethouder Pustjens zegt toe dit serieus te onderzoeken.

14. Stroomvoorziening voor woonwagens kermisondernemers bij De Sjirp: het college zegt toe dit te willen realiseren mits er dan ook gebruik van wordt gemaakt.

15. Aandacht voor verdroging van de Middeslgraaf en de Doort: het college is continue in overleg met alle actoren te weten visvereniging St. Jan, Staatsbosbeheer en Waterschap Limburg.

16. Vrijwilligersdag à la Nederweert: het college geeft aan dat er nu al zeer veel aandacht is voor vrijwilligers in onze gemeente en dat ook de verenigingen e.d. zelf hiervoor aan de lat staan. Vaak ontvangen ze subsidie van de gemeente waardoor via die weg de gemeente ook bijdraagt aan de waardering voor vrijwilligers.

Algemene Beschouwingen van GroenLinks 2018 | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 08-11-2018 00:00

Zoals elk jaar wordt in de novembervergadering de Programmabegroting besproken, ook wel Algemene Beschouwingen genoemd omdat politieke partijen terug- en vooruitkijken. Hier leest u de inbreng van onze fractievoorzitter Thijs Wetemans. Tevens zijn de reacties van de portefeuillehouders toegevoegd, die een dag later werden gegeven.

Echt-Susteren heeft de financiën uitstekend op orde. De uitgaven van 76 miljoen euro in 2019 worden keurig gedekt door de inkomsten. Het relatieve weerstandsvermogen was vorig jaar 4,36 en stijgt nu zelfs naar 5,6 waar alles vanaf 2 en meer het predicaat ‘uitstekend’ krijgt.

In de afgelopen jaren droeg GroenLinks regelmatig goede ideeën aan om een klein deel van de reserves voor aan te wenden. Naast de landelijke verplichtingen in het sociale domein ging en gaat er veel geld naar riolering en wegen én naar de bouw of renovatie van gemeenschapshuizen wat overigens allemaal prima bestedingen zijn. De meeste kernen liggen er inmiddels keurig bij en zijn voorzien van een modern maar gezellig gemeenschapshuis. In Nieuwstadt wordt op dit moment uitvoering gegeven aan de gebiedsvisie en de kern Pey zal spoedig volgen.

In 2019 is er ook aandacht en geld voor nieuwe sociale thema’s en dat juichen wij zeer toe. Ik noem enkele voorbeelden.

Uitbreiding van het peuteraanbod voor peuters met een geïndiceerde taal- en/of ontwikkelingsachterstand. De scholing tot taalniveau 3F van pedagogisch medewerkers in de kinderopvang. De doorontwikkeling van Huiskamer Extra en de mogelijke komst van een GGZ-huiskamerproject. De verdere uitbouw van algemene voorzieningen als een uitleenservice voor hulpmiddelen en een boodschappen-plus-bus. En last but not least de pilot om statushouders te laten integreren en uit de bijstand te krijgen door persoonlijke begeleiding naar werk.

Dit jaar zijn ook drie raadswerkgroepen ingesteld die de afgelopen maanden veelvuldig overleg hebben gevoerd met de portefeuillehouders en dat ook de komende tijd zullen blijven doen. De raadswerkgroep DMVO heeft de gangbare naam Duurzaamheid gekregen en heeft gewerkt aan een visie om de energietransitie op gang te brengen. We verwachten volgende maand al een raadsvoorstel. De werkgroep Afval buigt zich over een andere manier van afvalinzameling en een raadsvoorstel wordt al in februari verwacht. De raadswerkgroep Armoede is bezig met een inventarisatie van alle regelingen en in welke mate er gebruik van wordt gemaakt. Vandaaruit zullen nieuwe ideeën worden besproken met de portefeuillehouder. U weet dat wij preventie en vroegsignalering zien als middelen om nieuwe gevallen van armoede en schulden te voorkomen. Maar ook Mobility Mentoring mag meer bekendheid krijgen. Die aanpak gaat ervan uit dat mensen in geldnood of langdurige werkeloosheid eerst hun problemen oplossen voor ze aan de slag kunnen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat langdurige armoede stress veroorzaakt, die het denk- en doevermogen aantast. Door een soort tunnelvisie kan iemand met chronische geldnood, gezondheidsproblemen, verslaving of woningnood, zich niet goed concentreren en zelfs blokkeren. Deze aanpak van Mobility Mentoring is nog redelijk onbekend maar zeker de moeite waard om mee te nemen in de raadswerkgroep Armoede. Bij deze ook een tip voor de portefeuillehouder. Kortom, er wordt heel hard gewerkt door de raadswerkgroepen aan thema’s die voor GroenLinks zeer belangrijk zijn!

 

Valt er dan niets meer te wensen voor GroenLinks? Natuurlijk wel.

Ten aanzien van de energietransitie hebben we een aantal vragen:

we blijven hameren op meer ambtelijke inzet vanuit de RUD voor het geven van energieadviezen aan bedrijven en ook de controle en handhaving. Bedrijven met een bepaald energieverbruik zijn wettelijk verplicht om energiebesparende maatregelen te nemen indien die zich binnen vijf jaar terugverdienen. Maar de RUD heeft te weinig slagkracht door een gebrek aan voldoende FTE’s voor deze taken. Hier moet volgens GroenLinks meer geld voor beschikbaar komen, samen met de andere deelnemende gemeenten. Wat kan het college op dit gebied betekenen? GroenLinks is van mening dat we de taakstelling van het Rijk van 16% hernieuwbare opwek in 2023 niet gaan halen zonder windenergie. We beseffen terdege dat windmolens weerstand kunnen opwekken onder de inwoners. Drie zaken zijn echter belangrijk: draagvlak, draagvlak en draagvlak. Onze mening is dat onze burgers zoveel als mogelijk eigenaar moeten kunnen worden van de windmolens die er vroeg of laat zullen komen. Zo blijven winsten in de gemeenschap. De energiecoöperaties Leudal Energie en Weert Energie zullen de komende jaren windmolens plaatsen die 100% coöperatief worden beheerd (zie pdf-file). Het kan dus! Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor de komst van grote zonneweides. Graag horen we van de portefeuillehouder hoe hij aankijkt tegen windenergie en zonneparken en hoe we daar draagvlak voor kunnen organiseren in onze gemeente. Verder lezen we in de begroting dat de gemeente gaat onderzoeken of er enkele elektrische dienstauto’s kunnen worden ingevoerd. Dat vinden we al heel hoopvol. Graag vernemen we van de portefeuillehouder of er ook wordt gedacht aan het wagenpark voor de buitendienst, de zogenaamde bedrijfsauto’s. Ook daar lijkt ons inziens een pilot best een kans van slagen te hebben. Tot slot ten aanzien van de energietransitie: u weet dat ik er geen geheim van maak om het eerste Limburgse waterstoftankstation in Echt-Susteren te zien verschijnen. Wat kan het college hier concreet in betekenen? Ik denk aan bestemmingsplannen geschikt maken en het soepel meewerken bij vergunningaanvragen.

 

Dan heb ik nog een aantal vragen over bomen en bermen:

Bij het huidige college is veel aandacht voor bermbeheer en het maaibeleid en daarmee de biodiversiteit. Dat vinden we natuurlijk prachtig. Wat volgens ons ontbreekt is aandacht voor de zogenaamde bermfraude door agrariërs. Ik weet dat dit gevoelig ligt maar gemeentegrond dient gemeentegrond te zijn én te blijven. Als boeren de omgeploegde bermen niet goedschiks teruggeven, dan moet het maar kwaadschiks. Met andere woorden: na overleg met de agrariër en een periode van afwachten is controle en handhaving de volgende stap, volgens GroenLinks. Is het college bereidt om uiteindelijk over te gaan op controles en handhaving ten aanzien van bermfraude? Dan wil ik de portefeuillehouder vragen naar de stand van zaken omtrent de 500 extra bomen in deze raadsperiode. GroenLinks ziet ze het liefst in de bebouwde kom verschijnen en niet ergens achteraf een bosje aanplanten. Vergroening van de kernen en daarmee zorgen voor meer schaduw en minder hittestress, heeft nadrukkelijk onze voorkeur. Eerlijk is eerlijk: we merken ook steeds meer weerstand tegen bomen in de straat dus is het zaak om de juiste typen bomen aan te planten die zo weinig mogelijk overlast veroorzaken. Wij gaan ervan uit dat iedereen in een groene omgeving wil wonen maar bij nieuwe aanplant moet de gemeente, in overleg met de aanwonenden, de juiste typen bomen kiezen. Misschien kan de gemeente gratis fruitbomen, bramen- en bessenstruiken verstrekken aan onze inwoners. In de gemeente Weert was dit vorig jaar maart een groot succes: 3500 mensen schreven in en het kostte de gemeente Weert slechts 43.000 euro. Er was een maximum van één fruitboom of vijf bessenstruiken per adres. Kan de portefeuillehouder toezeggen om te onderzoeken of zo’n zelfde actie in onze gemeente mogelijk is? Tot slot in het thema ‘groen’ wil ik met klem aandacht vragen voor de Doort. De afgelopen dagen bereiken ons alarmerende berichten over desastreuze verdroging van de Doort door allerlei oorzaken. Is portefeuillehouder Ruijten op de hoogte van deze penibele situatie voor de flora en fauna, denk aan de zeldzame boomkikker, en welke acties kan en wil hij op zeer korte termijn ondernemen om de knelpunten zo spoedig mogelijk op te lossen? Zoals ik heb begrepen is hier vooral een rol weggelegd voor het Waterschap. Deze instantie moet ook eens kijken naar een oplossing voor de afkalvende en verzakkende oever van de Geleenbeek ter hoogte van de Limbrichterstraat in Nieuwstadt. Ik vraag de portefeuillehouder om samen met het Waterschap in overleg te treden om zodoende samen naar een mogelijke oplossing te zoeken. Kan en wil portefeuillehouder Pustjens deze toezegging doen?

Problemen in de Doort:

de 'duikertjes' zijn verdwenen, dit waren ouderwetse maar functionele regelbare stuwen; voedingsbuizen staan nu ca. 1 meter boven gewenste peil (dus droog) van de Middelsgraaf: geen voeding maar juist leegloop van de visvijvers (tichelgaten) en hierdoor verlanding in rap tempo; beschadiging van de lemen bedding van de Middelsgraaf halverwege de observatiepost en de spoorlijn: water sijpelt weg door de nu blootliggende grindlaag; in de bovenloop van de Middelsgraaf, net over de grens bij het Duitse Schalbrug is d.m.v. een dam het waterpeil aan Duitse zijde verhoogd met als gevolg dat er minder water doorstroomt richting de Doort.

 

Ten aanzien van verkeer wil ik aandacht voor de volgende onderwerpen:

de snelfietsroute en dan met name het knelpunt bij de oversteek van de rijksweg N276, ter hoogte van de Pissumerweg. Volgens een recent persbericht van de provincie is er 567.000 euro beschikbaar om dit knelpunt op te lossen. Dus wat ons betreft gaat volgend jaar de schop in de grond. Maar we horen graag van de portefeuillehouder wat de werkelijke stand van zaken is. Graag vraag ik weer aandacht voor de vierpuntsaansluiting tussen Nieuwstadt en Sittard. Dit heeft niet alleen te maken met de verkeersstromen door Nieuwstadt maar ook met de problematiek van de algehele verkeerscirculatie rondom Nedcar. We horen ook graag wat de stand van zaken is rondom de yard en het yardspoor. In de raadsvergadering van 5 juli heb ik gevraagd om met name de Neerveldsweg tussen Nieuwstadt en Susteren te voorzien van een nieuwe laag  asfalt. Naar nu blijkt zijn er andere wegen in een nog slechtere staat. Toch vraag ik aandacht voor specifiek de Neerveldsweg aangezien die onderdeel is van de fietsknooppuntenroute en veel gebruikt wordt door schoolgaande jeugd. Het betreft een stuk weg van 400 meter dus de kosten kunnen meevallen, volgens GroenLinks.

 

In het algemeen wil ik nog vragen naar de stand van zaken rondom De Valk in Echt, wat kan daarover gemeld worden?

En ten aanzien van de plannen rondom een nieuw afvalinzamelingssysteem moeten we ook eens denken aan het voorkomen van bijplaatsingen bij de ondergrondse containers, dumpingen in het buitengebied en zwerfafval in het algemeen. Ik vraag de portefeuillehouder of hij deze randverschijnselen ook nog wil en kan meenemen in de nieuwe visie omtrent afval.

Tot zover in eerste termijn.

 

Op 8 november gingen de portefeuillehouders in op de vele vragen en wensen van de raad. Onze punten werden als volgt behandeld (en terug te zien op YouTube, [u.mm,ss]):

Armoedebestrijding en schuldhulpverlening:

naast de reguliere 'bronnen' die behulpzaam zijn bij vroegsignalering, noemt wethouder Bruijsten nu ook energiemaatschappijen, banken en woningcorporaties. Dit is precies wat wij graag zien en al een tijd op hameren. [1.50,50] de wethouder gaat ook kort in op onze tip om Mobility Mentoring toe te passen. [1.15,46] vanaf 5 december 2018 gaat bij Menswel aan het Chatelaineplein (Pey) een uitgiftepunt van de Voedselbank van start.

Energietransitie, duurzaamheid en afval:

wethouder Meuwissen geeft aan dat er meer geld naar de RUD gaat, specifiek voor meer energieadviezen aan bedrijven, controles en handhaving op investeringen op het gebied van energiebesparing en hernieuwbare opwek zodat óók het bedrijfsleven een bijdrage levert aan de energietransitie en dus niet alleen de lasten bij de inwoners komen te liggen. [1.23,14] de wethouder onderkent het belang van draagvlak onder de inwoners ten aanzien van windmolens en zonneweides. De gemeente onderzoekt of ze zélf windmolens en/of zonneweides kan exploiteren, eventueel via de energiecoöperatie, zodat revenuen in de gemeenschap blijven. Dit is precies wat wij al sinds 2016 verkondigen: maak de inwoners eigenaar! [1.23,45] naast twee elektrische dienstauto's komen er ook twee elektrische bedrijfsauto's voor de buitendienst. [1.25,33] tussen neus en lippen door zegt de wethouder dat zich een initiatiefnemer heeft gemeld voor de exploitatie van een waterstofpompstation in Echt-Susteren. Dit is nog in een zeer pril stadium waardoor het college er verder nog geen uitspraken over kan doen. [1.25,50] de randverschijnselen rondom het afvalplan, zoals bijplaatsingen/dumpingen/zwerfafval, worden nog meegenomen in de afvalvisie die begin februari aan de raad wordt voorgelegd. [1.28,16]

Bomen en bermen:

wethouder Ruijten geeft aan dat een werkgroep bezig is om de aanpak van bermfraude mee te nemen in pilots. [1.07,15] de wethouder is met diverse stakeholders (o.a. Waterschap, Staatsbosbeheer, WML) zeer intensief in gesprek om verdroging van de Doort tegen te gaan. [1.12,17] ten aanzien van de 500 extra bomen in deze raadsperiode (opgenomen in het Hoofdlijnenakkoord) geeft de wethouder aan dat er tot nu toe 50 extra bomen bij zijn gekomen, te weten 15 op de Kievitstraat, 20 bij de Bandert en 15 op de Industrieweg. [1.13,00] de wethouder doet een toezegging om de mogelijkheid tot het verstrekken van gratis fruitbomen en bessenstruiken te verstrekken te onderzoeken. [1.13,22]

Verkeer:

wethouder Pustjens ziet geen noodzaak om de Neerveldsweg met voorrang van nieuw asfalt te voorzien. Hij zit wel in het reguliere onderhoudsprogramma. Ons raadslid Thijs Wetemans vraagt de kosten op bij de gemeente om hier op een later moment op terug te komen. [0.55,54] het aanpakken van het knelpunt op de snelfietsroute ter hoogte van de Pissumerweg en de N276 gaat de gemeente €367.000 kosten; t.z.t. zal hiervoor een apart raadsvoorstel aan de raad worden voorgelegd, indien nodig, zo belooft wethouder Ruijten. De gemeente is daarnaast afhankelijk van een bijdrage van de provincie waarmee voortdurend overleg is. [1.04,50] ten aanzien van de yard en het yardspoor bij Nedcar kon wethouder Meuwissen niet veel vertellen omdat juist in deze periode op hoog niveau overleg is en de uitkomsten nog niet bekend zijn. [1.37,10] over de vierpuntsaansluiting tussen Sittard-Noord en Nieuwstadt op de N297 is nog steeds onderwerp van gesprek ten aanzien van de drukte op de N276, zo vertelt wethouder Meuwissen. [1.40,18]

Overig:

wethouder Pustjens zegt toe in overleg te gaan met het Waterschap ten aanzien van de afkalvende en verzakkende oever van de Geleenbeek ter hoogte van de Limbrichterstraat in Nieuwstadt. [0.55,54] wethouder Ruijten geeft uitleg over het Centrumplan Echt, waar De Valk een onderdeel van is. In het eerste kwartaal van 2019 zal een raadsconferentie volgen. [1.18,32]

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.