Nieuws van politieke partijen over SP inzichtelijk

2 documenten

De verzilverlening, een gouden greep?

SP SP Hoogeveen 06-02-2019 12:00

Een levensloopbestendige woning ook voor woningeigenaren met een smalle beurs. De gemeente Hoogeveen biedt binnenkort een regeling aan met de fraaie benaming 'verzilverlening', die dit mogelijk maakt. Er is echter een nadeel: Je eet wel je eigen huis op. Zelfredzame burgers. De overheid is er niet om inwoners van de wieg tot het graf te pamperen, wordt beweerd. Gewoon 'eigen verantwoordelijkheid'. Inmiddels slaat deze ideologie van 'zoek het zelf uit', op veel terreinen steeds meer door. Wil je studeren? Dan geen studiebeurs, maar een forse studieschuld! Word je ziek? Zelf eigen bijdragen neertellen! Toe aan pensioen? Geen AOW vanaf 65 meer, maar doorwerken ook als het niet meer gaat! De afgelopen jaren werden voorzieningen voor gewone mensen in

snel tempo afgebroken. Inmiddels zijn ook de mogelijkheden voor een verzorgde oude dag voor velen onzeker. Want is er voor iedereen wel een plek in een verzorgingshuis als dat nodig zou zijn? En zegt de gemeente uiteindelijk niet gewoon 'nee' als je huis aangepast moet worden om er te kunnen blijven wonen? Dat spookbeeld is niet denkbeeldig want de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) is de afgelopen jaren niet ruimhartiger geworden.     

De gemeenteraad van Hoogeveen beslist donderdag a.s. of woningeigenaren die het huis zelf levensloopbestendig willen maken en/of willen verduurzamen een hypotheek kunnen krijgen op de overwaarde van het eigen huis. Daar zitten dan allerlei voorwaarden aan. Uiteindelijk moet deze 'verzilveringslening' terugbetaald worden, maar pas op het moment van verkoop van de woning of bij overlijden van de langstlevende. Naar verwachting zullen ouderen die anders geen hypotheek bij de bank kunnen krijgen, wellicht van deze mogelijkheid gebruik willen maken om zodoende de woning bijtijds aan te passen. Op eigen kosten. Of alle aanpassingen uiteindelijk nodig zullen zijn, is de vraag. Wat wel zeker is, is dat de gemeente zodoende veel geld uit kan sparen. Ooit betaalde de overheid mee aan het sparen van kinderen. Leren omgaan met geld. Op je Zilvervloot spaarrekening kreeg je 10% extra rente. De regeling werd in 1958 ingevoerd en bij een bezuinigingsronde in 1992 stopgezet. Zo'n beetje dezelfde generatie kleine spaarders met inmiddels een koophuisje, krijgt nu de gelegenheid de overwaarde van de woning te verzilveren. Zelfstandig blijven wonen op eigen kosten. Dat lijkt ons geen gouden greep. Wat de SP betreft zou het niet nodig moeten zijn. Wij gunnen onze ouderen een mooie toekomst in een prettige woning, waarbij er echte keuzevrijheid bestaat. Of thuis blijven wonen, of toch kiezen voor een andere oplossing met verzorging op maat op een moment dat het nodig is. Een kwestie van rechtvaardigheid. Er is tenslotte niet voor niets jarenlang belasting en premies betaald. De SP kan daarom niet instemmen met dit voorstel voor een verzilverlening.

Philip Oosterlaak en Jutta van den Oord

Zie ook: Raadswerk

Kan Alescon na splitsing op voldoende gemeentelijke bijdrage rekenen?

SP SP Hoogeveen 23-09-2018 08:34

(Door Philip Oosterlaak)

Hoogeveen. De gemeenteraad besprak gisteravond het voorstel het WSW bedrijf Alescon te splitsen. De Zuid Drentse gemeentes, Hoogeveen, Midden Drenthe en De Wolden gaan verder met een eigen apart Leer Werk Bedrijf. Assen en omstreken wordt ook apart. Voornaamste reden van de splitsing is dat de zuidelijke gemeentes met eigen sociale diensten werken en ook zelf de toeleiding naar werk doen, terwijl de noordelijke gemeentes dit uitbesteed hebben. De Hoogeveense SP fractie is echter bang dat gelijktijdig met het besluit Alescon te splitsen, een grote bezuinigings taakstelling aan de nieuwe directeur wordt opgedragen. Het moet allemaal voor een miljoen goedkoper per jaar.

Lees hieronder mijn bijdrage in het debat:

Ook de fractie van de SP onderschrijft de noodzaak Alescon te splitsen. We zijn het ook eens met de uitgangspunten, zoals 'dat het om de mensen gaat' en dus niet om het geld. En dat de gemeente zorgvuldig met hen om dient te gaan. Als je iets breder kijkt wat er gaande is op het vlak van het mogelijk maken dat mensen die wat minder makkelijk aan een baan komen vanwege beperkingen, toch een plek krijgen, dan is duidelijk dat het beleid de WSW af te bouwen de afgelopen jaren onvoldoende, zeg maar niet, gewerkt heeft. Zelfs VNO/NCW pleit voor herinvoering van de WSW. Op dit moment zitten mensen die voorheen toe zouden kunnen stromen voor een plek in een beschermde omgeving noodgedwongen thuis. Als het klopt dat het inmiddels landelijk over 100.000 mensen zou gaan, dan gaat het in deze regio al gauw over een paar honderd mensen die niet meer in de WSW terecht kunnen, maar wel op de voorzieningen van de gemeente aangewezen zijn. Daarnaast blijven er tal van doelgroepen die ook aangewezen zullen zijn op de Nieuwe Entiteit Zuid, zoals Alescon Zuid tot nog toe bekend staat. Naar ons idee zal er de komende jaren een toenemend beroep op deze organisatie gedaan moeten worden. 

Tot onze verbazing zagen wij in de financiele paragraaf van het nieuwe bedrijfsplan staan dat de komende jaren de gemeentelijke bijdrage van 3.1 miljoen naar 2 miljoen zou moeten dalen.

Bij de vorige vergadering hebben wij de vraag gesteld of een dergelijke daling geen wishfull thinking is, dat je hoopt dat het allemaal voor dat bedrag goed gaat komen. De wethouder antwoordde dat hij verwachtte dat door de daling van het aantal WSW-ers door sluiting van deze regeling, de gemeente voor minder uitgaven zou komen te staan. Wij zien dat anders. Omdat het rijk momenteel de WSW afbouwt, komt de gemeente voor een steeds grotere opgave te staan. Er is dus eerder meer dan minder geld vanuit de gemeente nodig. Wij zijn dus bang dat we de NEZ feitelijk op pad sturen met een behoorlijke bezuinigingsopdracht. Dat kan niet de bedoeling zijn. Wij zijn benieuwd hoe andere fracties dit zien.

Verder zagen wij dat er inmiddels bij de rechter opnieuw zaken lopen over niet uitbetaalde eindejaarsuitkeringen bij Alescon. De vraag rijst of dat een lijk uit de kast gaat opleveren. Wij zouden sowieso over dit soort zaken geinformeerd zijn. Ook vanwege de gevoeligheid van het onderwerp. (Onlangs bleek dat Alescon medewerkers via een schijnconstructie in dienst had, waardoor men zogenaamd mensen in het reguliere bedrijfsleven had geplaatst. Deze medewerkers werden echter veelal volgens een goedkopere CAO uitbetaald. De rechter vond dit niet kunnen. Voormalig directeur Moorlag, die inmiddels PvdA kamerlid is, was hier mede verantwoordelijk voor. Red.)

Wij zijn het verder met D66 eens dat bij het splitsingsvoorstel duidelijk moet zijn hoe de boedel van het oude Alescon over Noord en Zuid verdeeld wordt. Ook voor wat betreft de kerstboom aan Joint Ventures en personeels BV's die nu aan Alescon verbonden zijn. Wat nemen de gemeentes eigenlijk precies over bij deze splitsing?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.