https://heusden.vvd.nl/nieuws/34813/gol-wat-houdt-dat-nu-eigenlijk-in

Om de kwaliteit van de omgeving rond de A59 (tussen ’s-Hertogenbosch en Waalwijk) te verbeteren, is er een programma ontwikkeld. Het programma Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL) verbetert niet alleen de veiligheid rondom gevaarlijke op- en afritten en meer doorstroming van het verkeer op de A59, maar zorgt ook voor behoud van natuur, meer mogelijkheden voor recreatie en economische activiteiten en een betere leefbaarheid in de kernen.

 

In de gebiedsontwikkeling werken 20 partijen samen, zij vormen samen de stuurgroep. Dit zijn de gemeenten (Heusden, Waalwijk en ’s Hertogenbosch), belangenverenigingen, waterschap, provincie en bedrijven. De provincie is gebiedsregisseur en coördineert in die rol alle (deel)projecten en werkzaamheden en is het aanspreekpunt voor de omgeving. Verschillende deelprojecten zijn de afgelopen jaren al uitgevoerd in voorbereiding op de complete realisatie van de GOL, denk hierbij aan de aanleg van het ei van Drunen en de afsluiting van de op- en afritten bij Drunen en Elshout.

 

Op 29 juni 2018 zijn door de Provinciale Staten de inpassingsplannen voor de GOL vastgesteld. Dit is een belangrijke mijlpaal in de voortgang van projecten die deel uitmaken van de GOL. Namens VVD Heusden waren Thom Blankers en Bram Lommers als geïnteresseerde toehoorders op de publieke tribune in de Statenzaal aanwezig.

 

In het coalitieprogramma ‘Heusden. Samen. Doen.’ van de partijen DMP Heusden, Gemeentebelangen, VVD Heusden en Heusden één is de GOL uitvoerig beschreven en is het college opdracht gegeven de volgende zaken de komende bestuursperiode op te pakken:

 

·       Aan de hand van de provinciale reactie op de ingekomen zienswijzen op het PIP, gaan we de gemaakte keuzes nogmaals op een transparante wijze toelichten.

·       We stellen een nieuw Gemeentelijk Verkeers- en VervoersPlan op waarin zowel aanvullende maatregelen op de GOL als andere aanpassingen aan het lokale wegennet, inclusief aandacht voor een slimme fasering, een plek krijgen. Voor deze maatregelen en aanpassingen is inmiddels tweeënhalf miljoen beschikbaar.

·       Als de randweg Vlijmen gerealiseerd is gaan we verder met de tweede fase van het Centrumplan (herinrichting De Akker) en de volgende fases van woonwijk de Grassen.

·       We maken ons sterk voor behoud van het huidige openbaar vervoerniveau en spelen in op de toenemende lokale vraag naar laagdrempelig vervoer van deur tot deur. We gaan hiervoor de mogelijkheden van kleinschalige mobiliteit verkennen.

·       We stellen een fiets(paden)plan op voor de hele gemeente. Onderdeel hiervan vormt een vrijliggend fietspad langs de Tuinbouwweg, tussen Haarsteeg en Elshout. Na realisatie van een eerdere fase, wordt gestart met de uitvoering van het overige gedeelte.

·       De Abt van Engelenlaan, tussen Haarsteeg en Nieuwkuijk, wordt van een vrijliggend fietspad voorzien.

·       We tillen het kwaliteitsniveau van onze wegen, openbaar groen en gebouwen op een hoger plan en stellen hiervoor extra geld beschikbaar.

·       Vanuit het beleidsplan openbare verlichting 2018-2022 ‘Slim verlichten’ richten we ons op het bewuster en spaarzamer omgaan met verlichting van de openbare ruimte.

 

VVD Heusden is voorstander van de plannen uit de GOL omdat het belangrijk is voor onze gemeente dat bedrijfsterreinen en woongebieden ook in de toekomst goed bereikbaar blijven. Verdere uitbreiding van de mogelijkheden tot recreatie en genieten van de natuur biedt kansen voor de plaatselijke economie en zet onze gemeente positief op de kaart.

 

Komende jaren gaat de uitvoering plaats vinden van de GOL, hierbij is er een belangrijk raakvlak met het nieuwe Gemeentelijk Verkeers- en VervoersPlan. Wij pleiten ervoor dat er genoeg geld beschikbaar is om deze plannen in een keer goed uit te voeren en er gekozen wordt voor duurzame lange termijnoplossingen. Ook vinden wij het belangrijk dat de inwoners actief betrokken worden bij de plannen en mee kunnen denken over de concrete invulling van het plan in de eigen omgeving.