Best, 26 oktober 2018 Aan: College van Burgemeester en Wethouders gemeente Best Onderwerp: Abonnementstarief Wmo Geacht college, Op 26 september 2018 debatteerde de Tweede Kamer over verschillende onderwerpen in de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo). Een van de belangrijkste: het abonnementstarief. Na invoering van het abonnementstarief betaalt iemand maximaal 17,50 euro per vier weken, voor alle Wmo- maatwerkvoorzieningen gezamenlijk die hij via de gemeente ontvangt. Dit onafhankelijk van inkomen en vermogen. In 2019 wordt dit tarief ingevoerd via een AMvB, een eenvoudiger manier van regelgeving. In 2020 moet de wetswijziging rond zijn die het tarief opneemt in de Wmo. Het voorstel is om 19,00 euro per maand te vragen. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft aangegeven te vrezen voor ‘aanzuigende werking’ van dit lage tarief. Mensen die nu nog zelf betalen voor hun voorzieningen (zoals huishoudelijke hulp) zouden in de toekomst mogelijk een beroep doen op de Wmo. Gemeenten krijgen bovendien minder inkomsten, omdat ze maar maximaal 17,50 euro per vier weken aan eigen bijdrage mogen rekenen. Daarnaast geldt het abonnementstarief in 2019 nog alleen voor zogenoemde 'maatwerkvoorzieningen': een individuele voorziening voor iemand persoonlijk (denk aan huishoudelijke hulp, of een traplift). Voor de 'algemene voorzieningen', die voor alle burgers zonder indicatie toegankelijk zijn (inloopdagen, buurtbus) kan een hogere eigen bijdrage worden gevraagd, tot maximaal de kostprijs. Belangenorganisaties vrezen nu dat gemeenten hun maatwerkvoorzieningen om zullen zetten in algemene voorzieningen, waardoor mensen alsnog duurder uit zijn. Ook is het streven van het kabinet is om vanaf 2020 sommige algemene voorzieningen ook onder het abonnementstarief te laten vallen. Daarmee vervalt de hierboven genoemde mogelijkheid. Belangenbehartigers maken zich nu zorgen dat gemeenten de lagere inkomsten proberen te compenseren door de regels voor toegang zo streng mogelijk te maken. Tot slot vrezen belangenbehartigers dat bestaande gemeentelijke regelingen voor minima - waarbij de eigen bijdrage wordt verlaagd (soms tot nihil) tot onder 17,50 euro, gaan verdwijnen omdat de gemeente het budget niet meer heeft. Minima worden dan de dupe van een regeling die iets goeds doet voor middeninkomens. Naar aanleiding van het bovenstaande hebben de fracties van het CDA en Best Open de volgende vragen aan het college. 1. Vanaf 1 januari 2019 geldt naar verwachting voor alle Wmo- maatwerkvoorzieningen en voor alle cliënten een abonnementstarief van maximaal 17,50 euro. Heeft het college inzicht in de financiële consequenties van deze maatregel voor de gemeente en zo ja wat zijn die bij benadering? 2. Hoeveel personen in Best hebben nu een Wmo- indicatie en hoeveel daarvan betalen nu meer dan 17,50 euro per vier weken? 3. Is het college van plan om maatregelen te nemen om de, door de VNG gevreesde, 'aanzuigende werking' te beperken en zo ja welke? 4 a. Is het college van plan om de uitvoering van de Wmo met ingang van 1 januari 2019 aan te passen in de vigerende regelgeving? b. Zo ja, wat gaan onze inwoners daarvan merken en op welke manier gaat het college de wijzigingen toelichten aan betrokkenen? 5. Is het college van plan om in 2019 nieuwe algemene voorzieningen te contracteren, waar nu nog maatwerkvoorzieningen worden geïndiceerd en zo ja, welke zijn dat? Wij zien uw inhoudelijke reactie op de door ons gestelde vragen met belangstelling tegemoet en vragen het college tevens om in de eerstkomende raadssessie Sociaal Domein speciaal aandacht te schenken aan het Abonnementstarief Wmo. Gaston Slagers Veronique Zeeman fractievoorzitter CDA Best fractievoorzitter Best Open