Nieuws van Stadspartij inzichtelijk

16 documenten

Reactie Stadspartij inzake ...

Stadspartij Stadspartij Sittard-Geleen 12-08-2019 16:52

Reactie Stadspartij inzake voorgesteld overleg fractievoorzitters Sittard-Geleen Aan: de Burgemeester, de Raadsgriffier, fractievoorzittersoverleg In reactie op uw email tot uitnodiging deelname aan een fractievoorzittersoverleg op 14 augustus 2019 delen wij met U het volgende: De Stadspartij is geen voorstander van besloten bijeenkomsten. Wij zijn van mening dat deze vergadering een openbaar karakter dient te hebben. Er zijn geen redenen genoemd waarom beslotenheid wordt voorgesteld. We verzoeken U voorafgaande aan de vergadering hierin duidelijkheid te geven. De Stadspartij merkt op dat U er met de uitnodigingsmail voor fractievoorzittersoverleg over de gevraagde extra Raadsvergadering niet in geslaagd bent duidelijkheid te scheppen in de oplossing voor de ontstane bestuurscrisis. Wij krijgen na het lezen van deze email eerder de beleving dat er geen enkel gevoel voor spoed bestaat tot het oplossen er van. Er staan zaken in die NIET zijn gevraagd door de fractievoorzitters van de oppositiepartijen in hun brief over het beleggen van een extra raadsvergadering, er staan zaken NIET in die door hén WEL zijn gevraagd, er worden voorwaarden verbonden aan het houden van een extra vergadering die NIET in de Wet staan of in het reglement van Orde, er staan zaken in die NIET relevant zijn voor de behandeling van de betreffende brief, er wordt door U voorgesteld externe adviseurs te benoemen terwijl het College zichzelf nog volledig bevoegd acht en nog niet haar ontslag heeft ingediend en er wordt aan het eind van uw mail een concluderende overweging gegeven dat het aan “U” is de vergadering te laten doorgaan zonder nadere duiding van deze conclusie ("U” = fractievoorzittersoverleg als geheel ?). Voorgestelde externen: In reactie op uw overweging om externe(n) in te schakelen onze volgende reactie: Het College heeft nog geen ontslag aangeboden. Alvorens externen te benoemen en gesprekken te starten zou dit eerst moeten gebeuren De oppositiefracties hebben een duidelijk voorstel neergelegd. Dat zou eerste onderwerp van gesprek moeten zijn. Het moet volgens ons mogelijk zijn dat volwassen partijen hierover zelf het overleg voeren zonder inzet van een externe. Inschakeling van een onafhankelijk externe is vluchtgedrag, onnodig tijdverlies, onderhevig aan politiek gesjoemel en kostbaar. En bij eerdere ervaringen is gebleken dat niemand onafhankelijk is. De Stadspartij is dus GEEN voorstander van externen. Als de meerderheid van de partijen kiest voor externe(n) dan streven wij naar een evenwichtige verdeling. Het voorbeeld van de Provincie van 2 informateurs (bij provincie CDA-GROENLINKS) die gezamenlijk aan de slag gaan met de opdracht om op basis van het gedane voorstel van de oppositie een College samen te stellen is voor ons dan een begaanbare optie. Wij hebben geen behoefte aan een onderzoek naar aanvulling op de huidige collegevariant zoals de huidige coalitie wil. Minimaal 2 externe informateurs mits beide informateurs bewezen kennis hebben van de "lokale" gevoeligheden en onze specifieke gemeentelijke opdrachten. Indien de meerderheid kiest voor externen stellen wij enkele specifieke randvoorwaarden: Het streven naar onafhankelijkheid is nobel, maar niemand is echt onafhankelijk. Het is beter om maar meteen kleur te bekennen. Dan hoeft daar ook geen giswerk voor te worden gedaan. Hierbij denken wij aan een vooraanstaande afgevaardigde van Lokale partijen in Limburg of het platform van lokale partijen in Nederland OSF. Daarmee wordt het belang van de vele lokale zetels in onze Gemeenteraad vertegenwoordigd. Bestuurskundigen van CDA-huize of Groen Links zijn begaanbare opties. Wellicht is een 3-manschap de beste optie. De Stadspartij is van mening dat: 1) het College via het door U voorgestelde fractievoorzittersoverleg van 14-8 doch uiterlijk in de extra raadsvergadering van 22-8-2019 haar ontslag dient aan te bieden aan de Gemeenteraad zodat de weg vrij is om collegeonderhandelingen op te starten; 2) het fractievoorzittersoverleg een lijst dient vast te stellen van controversiële punten, waarover het dan demissionaire College geen besluiten meer kan nemen; 3) Na aanbieding van ontslag in die vergadering van 14-8 2 of 3 externen te benoemen die voor 22-8 een eerste rapportage moeten verzorgen over de haalbaarheid van de door de fractievoorzitters van de oppositie voorgestelde collegesamenstelling; 4) de door meer dan 1/5 van het aantal raadsleden aangevraagde Raadsvergadering 22-8 kan doorgaan aangezien voldaan is aan de Wettelijke eisen, inclusief de gevraagde agendapunten en het interpellatiedebat. Dit betreft de bespreekpunten kadernota/begrotingsprocedure, proeftuin parkeren, voorstel oppositie collegevorming, interpellatie Wethouder Meekels. Met vriendelijke groet, De Stadspartij

Zoals bekend heeft de meerderheid ...

Stadspartij Stadspartij Sittard-Geleen 29-03-2019 13:09

Zoals bekend heeft de meerderheid van de Gemeenteraad besloten om de 2-wekelijkse cyclus van de Raadsvergaderingen in Sittard-Geleen ingaande 1 januari van dit jaar te beëindigen. Reden hiervoor was dat de dames en heren raadsleden het te druk vonden. Daardoor zijn er in 2019 in 4 maanden zelfs GEEN raadsvergaderingen. En de gemiddelde tussenliggende periodes tussen 2 raadsvergaderingen is 6 tot 7 weken ! Ronduit belachelijk ! Terwijl de raadsleden wel de volledige vergoeding van 20.000 euro per jaar ontvangen !!!. De Stadspartij heeft hier ernstige kritiek op geuit en heeft gepleit om in 2019 méér raadsvergaderingen te houden. Maar helaas, met name de coalitiepartijen geven ons voorstel géén steun. Voor het geval U het niet meer weet ... de coalitiepartijen zijn GOB, Groen Links, DNA, PvdA, VVD, SP en fractie Tillie. Zij vinden tussenpozen van 6 tot 7 weken acceptabel. Gek hé, dat het zo slecht gaat met deze gemeente als een groot aantal raadfracties niet eens bereid is om frequent raadsvergaderingen te houden. ---------- Gisteravond was er voor het eerst in 7 weken weer eens een raadsvergadering. Belangrijk onderwerp op de agenda was het verzoek van de Provincie aan de gemeente om de begrotingskaders tussentijds te wijzigen. Als de gemeente hieraan niet zou meewerken dan zal er voorlopig geen bestuursakkoord tussen Provincie en gemeente ontstaan. Een bestuursakkoord biedt voor Sittard-Geleen zicht op mogelijke extra miljoenen voor het uitvoeren van belangrijke projecten. ---------- Onderstaand de bijdrage van de Stadspartij in het debat bij het agendapunt vervanging Begrotingskaders Voorzitter, De geschiedenis van dit agendapunt begint in een meer dan gedenkwaardige Raadsvergadering midden in de nacht van 14 op 15 november 2018. Even vóór 3 uur ’s nachts bereikte de Raad na een tumultueuze vergadering overeenstemming over een, nota bene mondelinge, richtinggevende motie, ingebracht door de heer Lebens, namens alle fracties, die uiteindelijk door alle aanwezige raadsleden gesteund werd. Met die motie ontstond er net voldoende draagvlak voor het vaststellen van de begroting. Met een kleine meerderheid weliswaar, want in de voorafgaande raadsdiscussie hadden, niet alleen oppositiepartijen maar ook diverse coalitiefracties aangegeven ernstige problemen te hebben met diverse voorstellen die onderdeel waren van die begroting. Onderwerp van discussie was hierbij hoe het resterende overschot van 870.000 euro zinvol kon worden besteed. Via die handige motie, waarin in algemene termen een richting werd aangegeven hoe te handelen bij de kadernota, werden alle nog voorliggende begrotingsproblemen in één slag getackeld. Maar die motie was zodanig algemeen geformuleerd dat het voor velen geheel onduidelijk was wat de motie precies behelsde. Zó onduidelijk zelfs dat achteraf lange tijd nodig was om de juiste schriftelijke weergave er van te beschrijven. Resultaat was dat de begroting werd vastgesteld en dat werd afgesproken alle zaken uit te werken in de op te stellen kadernota die in de loop van 2019 zou worden aangeboden aan de Raad. En ze dronken een glas en deden een plas en zeiden dat het goed was ! Tot zover de voorgeschiedenis van dit Gemeenteblad. Voorzitter, Wat schetst onze verbazing … Nu vanavond, ligt er ineens een voorstel van het College om de begrotingskaders direct aan te passen vooruitlopend op de Kadernota. En tegelijkertijd meldt het College dat alle moties en alle bijbehorende wensen van de Raad die bij de begroting werden ingediend van tafel gaan. Nota bene op verzoek van de Provincie en met de mededeling dat de Provincie alleen wil praten over een bestuursakkoord als de begrotingskaders van Sittard-Geleen zodanig worden aangepast dat ze in overeenstemming zijn met de begrotingskaders van de Provinciale toezichthouder. Voorzitter, Discutabel … want is het niet diezelfde Provincie die mijn waarschuwingsbrief van net 1 jaar geleden over het aanstaande begrotingstekort 2018-2021 rigoureus van tafel veegde en de begroting enkele weken voor de gemeenteraadsverkiezingen kritiekloos vaststelde. met een uitstraling van … “niets aan de hand mensen” “gewoon doorlopen”. Daarmee een ernstige inbreuk maakte op een correct verloop van de Gemeenteraadsverkiezingen. Is het niet de Provincie die in het najaar van 2018 de begroting 2019 goedkeurde, ondanks dat de fractievoorzitters hele andere oplossingen hadden aangedragen dan het College. Vreemd voorzitter. De Raad bepaalt de begrotingskaders en NIET de Provincie. Door deze zware druk van de Provincie om de begrotingskaders vast te stellen conform provinciale voorwaarden en te koppelen aan het al dan niet opstarten van een discussie over een bestuursakkoord gaat de Provincie ons inziens verder dan haar toezichthoudende wettelijke bevoegdheid. Het riekt naar détournement de pouvoir. De aanpassing van de kaders op verzoek van de Provincie is ons inziens dan ook erg kort door de bocht. Het lijkt alsof de Provincie hier haar bevoegdheid als toezichthouder te ruim uitlegt en zware druk zet op het College door te dreigen geen bestuursakkoord af te sluiten als wij de kaders niet wijzigen. Als toezichthouder kan de Provincie de begroting afkeuren of begrotingswijzigingen niet accorderen. Men treedt nu echter in de bevoegdheden van de Raad. Dat de Provincie deze dwingendheid opzoekt zegt eigenlijk al heel veel over het lage vertrouwen dat ze in ons College heeft Dat de Provincie weinig vertrouwen heeft in het College is geen charmant politiek signaal. Wat is de reden van dit wantrouwen en welke maatregelen zijn genomen ter verbetering van de relatie, mede in het licht van de verkiezingsuitslag, de interbellumperiode en een mogelijk nieuwe Provinciale ploeg. Dat het College mee redeneert over aanpassing van de begrotingskaders is op zichzelf begrijpelijk gezien het zicht op mogelijke extra miljoenen via een regiodeal met Provincie. Maar wat komt er eigenlijk in die deal aan voorwaarden en eisen van de gemeente Sittard-Geleen? Daarover heeft het College geen overleg met de Raad gepleegd. En op dit moment is geen sprake van een gedragen Raadsakkoord. Dus wat gaat het College namens de Raad uit onderhandelen. Al met al onduidelijk waarom en voor wat we die kaders nu moeten aanpassen. Dus er is nog aanvullende uitleg van het College nodig en minimaal een toezegging dat voorafgaand aan het onderhandelen over een bestuursakkoord met de voltallige Raad een raadsconferentie wordt gehouden over de inzet van de deal ------------ Resultaat van het debat: Omdat het College geen harde toezeggingen deed, onduidelijk bleef over de inzet van een op te stellen bestuursakkoord en toekomstig de eigen beleidsvrijheid van de Raad ernstig heeft beknot, heeft de Stadspartij tégen het voorstel gestemd, evenals de voltallige oppositie. Bovendien is het afsluiten van een bestuursakkoord met de Provincie ook toekomstig gewoon mogelijk. Het voorstel werd met de kleinst mogelijke meerderheid toch aangenomen omdat de coalitiepartijen stoïcijns het Collegevoorstel steunden en de kritiek van de oppositie niet serieus namen. Gevolg is dat er nu geen verzachtende begrotingsmaatregelen kunnen worden genomen, zoals het direct verlagen van de parkeertarieven in de centra van Geleen en Sittard. Coalitiepartijen, bedankt hiervoor !!!

Op 1 februari bezochten raadsleden ...

Stadspartij Stadspartij Sittard-Geleen 03-02-2019 09:46

Op 1 februari bezochten raadsleden waaronder Stadspartij-raadsleden VDL-Nedcar in Born. Na een goed verzorgde ontvangst, koffie, thee, vlaai en een voorlichting door een gepensioneerd logistiek manager volgde een tour met uitleg door de fabriek. Alles mochten we zien vanuit ons treintje, behalve het spuitgedeelte omdat dat stofvrij moet blijven. Indrukwekkend te zien hoe auto’s op bestelling in ongeveer 33 uur van rollen staal tot complete kant en klare auto de fabriek uitgereden werden. En dan niet een hele rits dezelfde auto’s op rij op de band maar gewoon de BMW x1, de Mini Cabrio en de Mini Countryman door elkaar in alle mogelijke uitvoeringen en kleuren. Daarnaast stond ik versteld toen ik hoorde dat de fabriek in Born te klein is om grote voorraden aan te leggen maar men een systeem heeft waarbij de bestellingen voor bijvoorbeeld de stoelen maar ook veel van het andere benodigde materiaal 33 uur voor de auto geproduceerd gaat worden besteld wordt in onder andere Polen en precies op tijd de fabriek ingereden wordt. Alles perfect op elkaar ingespeeld en geregeld. Wat ook opviel was dat het overal even schoon en opgeruimd was. Iedereen kent zijn/haar rol en voelt zich daar verantwoordelijk voor. Na afloop waren er nootjes en frisdrank en kregen we nog uitleg van directieleden waarna we onze vragen op hen mochten afvuren. Al met al een geslaagde en zeer indrukwekkende middag. We mochten uiteraard niet filmen/fotograferen in de fabriek maar op deze film is het hele proces van rol staal tot auto duidelijk te zien. https://youtu.be/awJWIFz4mOI

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.