ED, 20 februari: In Heeze zijn ze allerminst blij met de plannen van ProRail voor een fikse verbouwing van Station Heeze. Het plan zorgt ervoor dat fietsers niet meer makkelijk onder het station door kunnen. Het college van B en W stuurt ProRail terug naar de tekentafel. Om station Heeze toegankelijker en veiliger te maken moet er flink verbouwd komen. Maar tot op heden komen de spoorbeheerder en de gemeente niet tot overeenstemming. ,,We hebben het gevoel dat we uit twee varianten moeten kiezen die we allebei niet willen”, zegt wethouder Jan de Bruijn(toegankelijkheid). ProRail wil liften plaatsen aan beide kanten van het spoor zodat voetgangers op een veilige manier over kunnen steken. Maar daardoor wordt de toegangsweg van het centrum naar de wijk De Nieuwe Hoeven afgesloten voor fietsers. De Partij voor Oud en Jong/GroenLinks heeft vragen gesteld over de nieuwe plannen. ,,In de twee voorgestelde ontwerpen wordt de toegankelijkheid van de tunnel voor fietsers zeer slecht. De hellingbanen naar de tunnel worden namelijk vervangen door trappen met een fietsgootje. Onhandig en onveilig, zeker met veel bagage of een kind achterop”, aldus Sandra de Haan van de partij. Ook de Fietsersbond, Veilig Verkeer Nederland en de adviesraad Sociaal Domein zijn niet blij met de voorstellen. Daarop heeft het college van B en W besloten om nieuw onderzoek te eisen. ,,We willen dat ProRail gebruik maakt van de huidige tunnel zodat de interwijkfunctie blijft bestaan”, zegt wethouder De Bruijn. Hij doelt daarmee op de verbindingsfunctie tussen het centrum en De Nieuwe Hoeven. Om de veiligheid in de tunnel te waarborgen wil het college voetgangers en fietsers scheiden. Het wil daarom de hellingsbanen aanpassen en geen liften plaatsen. ,,ProRail heeft zelfstandig besloten die variant niet uit te werken en te komen met twee alternatieven met liften. Wij kunnen ons daarin niet vinden. We gaan daarover bestuurlijk overleg voeren met ProRail.” Mogelijk dat een andere variant wel kosten met zich meebrengt voor de gemeente Heeze-Leende. ProRail zegt niet te willen opdraaien voor meerkosten die komen kijken bij een andere oplossing. Jelle Krekels