Nieuws van politieke partijen over Nieuwe Lijn inzichtelijk

2 documenten

Robert Scholten……. Snelheid, ...

Nieuwe Lijn Nieuwe Lijn Epe 25-05-2019 09:14

Robert Scholten……. Snelheid, verkeersgedrag en Vaasaqua! __________________________________________ Snelheid binnen de kom naar 30 km per uur? Het valt me op dat bij veel bijeenkomsten die we de laatste tijd organiseren telkens weer verkeersveiligheid naar voren komt. Of het nu gaat over een bestemmingsplanwijziging, de inrichting van het centrum of bij de renovatie van een woonwijk; verkeer is altijd een bespreekpunt. Dat is begrijpelijk want... ► Lees verder op onze website: https://www.nieuwelijn.nl/columns

Gerjan Post: Verkeersonderwijs en ...

Nieuwe Lijn Nieuwe Lijn Epe 09-03-2019 11:00

Gerjan Post: Verkeersonderwijs en hoe reëel is het streven van de daling van ongevallen met voetgangers en fietsers __________________________________________ Het verkeer wordt drukker en we krijgen steeds meer verschillende weggebruikers met verschillende regels en verschillende snelheden. Daarnaast worden we steeds meer blootgesteld aan externe prikkels zoals onder andere reclameborden en het mobieltje. In het kader van duurzaam veilig heeft de Raad van de Gemeente Epe besloten om komend jaar de verkeersveiligheid binnen de gemeente te verbeteren. Met name de routes naar de scholen worden aangepakt. De gemeente neemt hiermee haar verantwoordelijkheid en investeert veel in de verkeersveiligheid. Mee eens dat dit moet gebeuren, echter waar niets aan wordt gedaan is de factor mens. ► Verkeer en fatsoen We plaatsen borden, trekken lijnen en hopen dat alle verkeersdeelnemers zich daar aanhouden. Zoals gezegd heeft elke groep verkeersdeelnemers eigen regels. De meeste gemotoriseerde deelnemers moeten een proeve van bekwaamheid afleggen. Naleving op de regels gebeurt te weinig. Automobilisten kun je eenvoudig van voren en van achteren op de foto zetten bij overtredingen of een bonnetje achter de ruitenwisser schuiven. Voor de meeste andere weggebruikers wordt het lastiger om ze op overtredingen te betrappen. De agent moet ze aanspreken en dat is lastig. In het gunstigste geval krijg je een weerwoord of anders een kopstoot. Echt op je gedrag wordt je niet aangesproken. ► Kind en verkeer De meeste kinderen worden vanaf de eerste (peuter)schooldag met de auto weggebracht. Deelname aan het verkeer beperkt zich vaak tot de achterbank. Ze worden niet of nauwelijks begeleid en mogen nergens zelfstandig heen omdat het verkeer te gevaarlijk is. Op wat oudere leeftijd krijgen de kinderen eenmalig de mogelijkheid om het aloude schoolverkeersdiploma te halen en daarna … niets meer. Veel ouders begeleiden hun kinderen te weinig en dat wreekt zich voor de toekomst of is inmiddels al gebeurd. Immers de kinderen zijn de toekomst en moeten de daarop volgende generatie het ook weer leren. We zijn allemaal groot gebracht met richting aangeven, opletten op het overige verkeer, in het donker verlichting aan te hebben voor het oversteken links en rechts te kijken. Doch in de praktijk zie je hiervan bijna niets meer terug. Het verkeer verkeert met name binnen de bebouwde kom, bijna in een complete anarchie. De gemeente neemt haar taak voor de verkeersveiligheid serieus, nu nog de ouders en het (verkeers)onderwijs en de handhaving. ► Info Elke week schrijven vertegenwoordigers van Nieuwe Lijn in een persoonlijke column over zaken waarmee zij bezig zijn, wat hen inspireert of overkomt. Voor overig nieuws en informatie is Nieuwe Lijn regelmatig met onze informatiekraam te vinden in het centrum van Vaassen. Ook beschikt Nieuwe Lijn over een actuele website, www.nieuwelijn.nl, en is zeer actief op Facebook en Twitter. Nieuwe Lijn is te bereiken via info@nieuwelijn.nl. ► Reageren Gerjan Post, is voorzitter van Nieuwe Lijn. Reageren op deze column kan via info@nieuwelijn.nl.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.